Az egészségügyi szolgáltatások digitalizációja évek óta zajlik, de az elmúlt néhány évben a mesterséges intelligencia (AI) megjelenése új szintre emelte ezt a folyamatot. A fogászat különösen érzékeny terület, hiszen itt a technológia nem csupán a szakmai...
A minőségi mutató definíciója
A minőségi mutatóval a Google Ads egy 1-10-ig terjedő skálán pontozza a kampányok várható teljesítményét.
A Google három szempont szerint értékeli a kampányokat: kulcsszavak, hirdetések, illetve landing oldalak alapján. Ezen információ birtokában a hirdetők ellenőrizhetik, hogy kampányaik javításra szorulnak-e, és elvégezhetik a szükséges változtatásokat, hogy magasabb hirdetési rangot érhessenek el.
A minőségi mutató a Google Ads jelentéseiben ellenőrizhető, amelyekben saját oszlopot kapott.
Minőségi mutató és hirdetési rang – Mi a különbség?
A „minőségi mutató” és a „hirdetési rang” (egész pontosan a „hirdetés rangsor szerinti helye”, ahogyan a Google nevezi) könnyedén összetéveszthető fogalmak, és habár szorosan kapcsolódnak egymáshoz, nem ugyan azt jelentik:
A minőségi mutató a Google Ads egyik speciális mutatója, amely a kampányok minőségét számszerűsíti. A Google ehhez a kulcsszavakat, a hirdetéseket, és a landing oldalakat vizsgálja meg, majd egy 1-10-ig terjedő skálán pontozza a kampányokat. A hirdetők a minőségi mutató figyelembe vételével javíthatnak kampányaik teljesítményén.
A hirdetés rangsor szerinti helye azt határozza meg, hogy a Google Ads milyen pozícióba helyez majd el egy hirdetést. Ehhez figyelembe veszi a kulcsszavakat, a hirdetést, és a landing oldal minőségét (hasonlóképpen a minőségi mutatóhoz). Azonban a minőség rangja ennél összetettebb:
„A hirdetés rangsor szerinti helyének meghatározása az ajánlat összege, az aukció során elért hirdetésminőség (többek között a várható átkattintási arány, a hirdetés relevanciája és a céloldallal kapcsolatos élmény), a hirdetés rangsor szerinti helyének a küszöbértékei, az aukció versenyképessége, a felhasználó keresésének kontextusa (például az illető földrajzi helye, az eszköz, a keresés időpontja, a keresési kifejezések jellege, az oldalon látható többi hirdetés és keresési eredmény, valamint egyéb felhasználói jelek és attribútumok), továbbá a bővítmények és más hirdetésformátumok várt hatása alapján történik.” – Google Ads Súgó
E szempontok alapján dönti el a Google, hogy milyen pozícióban jelenítse meg hirdetésedet más hirdetésekhez képest a keresőtalálati oldalakon (illetve, hogy egyáltalán megjelenítse-e azt). A hirdetés rangsor szerinti helye nem veszi figyelembe közvetlenül a minőségi mutatót, tehát attól, hogy magas minőségi mutatód van, még nem biztos, hogy kampányod hirdetései jó rangsorolást is kapnak majd a Google-tól.
Tény azonban, hogy a hirdetések rangsorolásakor a Google ugyan azokat a szempontokat is figyelembe veszi, mint amiket a minőségi pontszám is. Éppen ezért fontos figyelemmel követni a minőségi mutatóidat.
A minőségi mutató kiszámolása
Amikor a Google a minőségi mutatót állapítja meg, az alábbi három szempontot veszi figyelembe, amelyek besorolása lehet átlagos, átlag feletti, és átlag alatti:
- Várható átkattintási arány (várható CTR)
- A hirdetés relevanciája
- Céloldallal kapcsolatos élmény (tehát a landing oldalon nyújtott oldalélmény)
Érdemes észben tartani, hogy az eddigi tapasztalatok alapján a várható CTR és a céloldal, azaz a landing oldal nyújtotta élmény fontosabb rangsorolási szempontok, mint a hirdetés relevanciája.
Várható átkattintási arány
A várható CTR azt méri, hogy mennyire valószínű, hogy valaki rákattint majd hirdetésedre, miután rákeresett egy ahhoz tartozó kulcsszóra. Ez a mutató nem veszi figyelembe a hirdetés pozícióját, bővítményeit, vagy formátumát – tehát azokat a jellemzőket, amik befolyásolhatják hirdetésed láthatóságát.
A várható CTR ezek helyett a kulcsszó eddigi teljesítményét veszi figyelembe a hirdetés pozíciója alapján. Másképpen megfogalmazva: „Hogyan teljesített ez a kulcsszó korábban, amikor ebben a pozícióban jelent meg?” A Google ez alapján igyekszik meghatározni, hogy megcélzott kulcsszavad mekkora eséllyel eredményez majd átkattintást.
A minőségi mutató megállapításakor a várható CTR azon az elven alapszik, hogy a felhasználó keresett kifejezési pontosan egyezik majd az általad megcélzott kulcsszóval. Valós időben a Google egy pontosabb várható CTR-t használ, amely nem csak a keresési kifejezéseken, hanem a felhasználó eszköztípusán és más szempontokon is alapszik.
Amennyiben várható CTR-ed „átlagos”, vagy „átlag feletti” besorolást kapott, akkor várható CTR-ed az adott kulcsszóra épp olyan jó, vagy még jobb is, mint a legtöbb kulcsszóra a Google Ads rendszerében.
Ha a várható CTR „átlag alatti”, akkor természetesen ennek az ellenkezője a helyzet. Ilyenkor érdemes máshogyan megfogalmazni a hirdetés szövegét, hogy jobban passzoljon megcélzott kulcsszavadhoz.
A hirdetés relevanciája
A hirdetés relevanciája szintén a kulcsszóval kapcsolatos. A fő kérdés az, hogy hirdetésed szövege mennyire kapcsolódik (mennyire releváns) a hirdetéscsoportodban szereplő kulcsszavakhoz.
Például a „seo marketingügynökség” és a „tartalommarketing ügynökség” kifejezések mind kapcsolódnak céged jellegéhez, viszont ha mindkét kulcsszóhoz ugyan azt a hirdetést használod, akkor ez a relevancia rovására megy majd. Erre figyel oda a hirdetés relevanciája.
Amennyiben hirdetésed relevanciája átlag alatti, akkor nézd meg, hogy nem-e túl átlagosak kulcsszócsoportjaid. Minél jobban kapcsolódik hirdetésed ezekhez a csoportokhoz, annál valószínűbb, hogy jobb lesz a relevanciája. A kereső felhasználó szemszögéből ez jobb kampányélményt eredményez, ezért olyan fontos ez a tényező a minőségi mutató kiszámításában.
A céloldal nyújtotta élmény
A céloldal, azaz a landing oldal nyújtotta élmény kiszámításakor a Google azt igyekszik felmérni, hogy mennyire releváns és hasznos landing oldalad azoknak a felhasználóknak, akik rákattintanak hirdetésedre.
Szóval mitől lesz pozitív ez az élmény? A Google szerint ehhez egy letisztult, hasznos landing oldalra lesz szükséged, ami kapcsolódik kulcsszavadhoz, és ahhoz, amire ügyfeleid rákeresnek.
Mindez jó tanács, de nem valami konkrét. Mi számít letisztultnak és hasznosnak? Mennyire kell kapcsolódjon a kulcsszó és a landing oldal? Vizsgáljuk meg ezeket a szempontokat közelebbről:
- Letisztult: Landing oldalad a legjobb, bevált landing oldal taktikák alapján érdemes elkészíteni. A konverziós arány 1:1 kell legyen, és vizuálisan kell végigvezetned az oldalon a látogatókat, egészen a konverzióig. Csak annyi szöveget használj, amennyit muszáj (hogy könnyű legyen végigfutni rajta), médiaelemeid pedig legyenek magukkal ragadók és tájékoztató értékűek. A legfontosabb: legyen egyértelmű, hogy mi a felhívás, és mire szeretnéd rávenni a látogatókat vele.
- Hasznos: Egy landing oldalon persze nem csak a vizuális kialakítás fontos, hanem az is, hogy milyen tartalmak szerepelnek rajta. Egy landing oldal tartalma be kell tartsa azt az ígéretet, amit a hirdetésedben tettél a felhasználóknak. A tartalom könnyedén emészthető kell legyen (használj infografikákat, felsorolásokat, rövid bekezdéseket, és kerüld a szakszavakat stb.) Kínálj fel minden információt a landing oldalon, amire érdeklődőidnek szükségük lehet a döntéshozatalhoz.
- Kapcsolódó (releváns): Ne irányítsd a hirdetésedre kattintó látogatókat egy olyan oldalra, aminek semmi köze ajánlatodhoz (ilyen webhelyed főoldala is). Egy landing oldalnak kifejezetten csak egy ajánlatról kell szólnia.