Fontos változásra kell figyelnie minden hirdetőnek: 2025. október 1-jétől új uniós szabályok lépnek életbe a politikai tartalmú hirdetések kezelésére. A Google Ads felhasználóinak mostantól nyilatkozniuk kell arról, hogy futtatnak-e politikai jellegű kamp...
A marketing audit definíciója: A marketing audit egy cég marketing stratégiájának és –céljainak átfogó elemzése. A marketing audit eredményei segítenek javítani a meglévő stratégiát, vagy létrehozni egy teljesen újat. Egy marketing audit a belső és külső tényezőket is figyelembe veszi.
A marketing auditok célja
A marketing auditok fő célja feltárni egy cég marketingstratégiájának aktuális teljesítményét, hiányosságait, és a cég számára rendelkezésre álló lehetőségeket.
A marketing auditok során szem elé kerülnek a cég korábbi és aktuális marketing tevékenysége, és kiderül, hogy mely területek igényelnek több figyelmet a jövőben.
Továbbá, egy marketing audit segít felismerni a sikerek és kudarcok okait, hogy ezek alapján a cég a jövőben megfontoltabb döntéseket hozhasson.
Egy hatékony marketing audit jellemzői
Átfogó: Egy jó marketing audit átfogó, tehát az ügyfelek igényeinek felmérésétől ezen igények kielégítése marketing összes területét figyelembe veszi. Ide tartoznak többek között a termékstratégiák, az árképzési stratégiák, és így tovább.
Rendszerezett: Egy jó stratégiai elemzés szisztematikus módszerekkel történik, tehát konkrét, előre definiált lépésekből áll. Ez segít többek között abban is, hogy a későbbiekben egy újbóli audit eredményei könnyedén összevethetők legyenek a korábbiakkal.
Független: Az auditot nem befolyásolhatják sem a vizsgált cég tagjai, sem pedig az auditot végzők. Éppen ezért szokás külső céggel végeztetni az ilyen marketing auditokat. Az auditot végző felet auditornak szokás nevezni.
Rendszeres: A marketing auditokat negyedévente, félévente, vagy legalább évente érdemes elvégezni.
A marketing audit részei
Egy átfogó marketing audit során a céget több szemszögből is ki szokás elemezni. Íme a legfontosabbak ezek közül:
Környezeti audit
A marketing környezet audit két környezetet vizsgál: a makro- és a mikrokörnyezetet.
A makrokörnyezet kategóriájába tartozik a gazdasági, a társadalmi, a technológiai, a kulturális, a demográfiai, a politikai, illetve a környezetvédelmi audit. Ezek során az auditor többek között az alábbi tényezőket vizsgálja meg:
Gazdasági tényező: Mekkora a cég GDP-je, és milyen a cég gazdasági helyzete?
Társadalmi tényező: Milyen hatással van a társadalmi helyzet a cég működésére?
Technológiai tényező: Befolyásolja-e a technológia a cég marketingjét, és ha igen, hogyan?
Kulturális tényező: Milyen változtatásokra lesz szükség a kulturális tevékenységekben?
Környezetvédelmi tényező: Amennyiben a termék mezőgazdasági jellegű, milyen környezeti hatásai lesznek?
A környezeti audit során továbbá nagyító alá kerül a cég célcsoportja, a versenytársak, a viszonteladók, a beszállítók, és minden egyéb olyan szervezet és partner, amelyeknek közvetlen vagy közvetett köze van a céghez.
Stratégiai audit
A marketingstratégia audit során a cég küldetése, jövőképe, rövid- és hosszú távú céljai kerülnek elemzésre. Az auditor megállapítja, hogy a cég tevékenységei párhuzamban állnak-e céljaival.
Szervezeti audit
Egy cég hierarchiája fontos szerepet játszik a cég jelentési rendszerében. Az auditor egyik feladata rávilágítani, hogy a cég aktuális felépítésének milyen hatása van a jelentésekre. Ellenőriznie kell többek között a jelentési paramétereket, amiket a cég használ, és hogy ezek hatékonyak-e, vagy sem.
Rendszer audit
A rendszeraudit azokat a rendszereket vizsgálja, amelyek a viszonteladók jelentéseinek és az ügyfelek információinak megszerzésében vesznek részt. Az auditornak ellenőriznie kell, hogy ezek a rendszerek megfelelő paramétereket vesznek-e figyelembe, és hatékonyan működnek-e.
Jövedelmezőségi audit
Ez az audit azt vizsgálja, hogy mekkora összegeket fordított a cég a marketingre, és hogy ezek a befektetések milyen arányban térültek meg – tehát, hogy mekkora jövedelem származott belőlük. Ide tartozik a költséghatékonyság felmérése is.
Marketingfunkció audit
A marketingfunkció audit a marketing „4 P-jét” (product, price, place, promotion, azaz termék, ár, hely, promóció) elemzi. Ide tartozik tehát a termékstratégia, az árképzési stratégia, a terjesztési stratégia, illetve a promóciós stratégia vizsgálata.