notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Mi az a KPI és hogyan határozzuk meg?

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
logo_1_2 logo_2_2 logo_3_2 logo_4_2 logo_5_2 logo_6_2 logo_7_2 logo_8_2 logo_9_2 logo_10_2 logo_11_2 logo_12_2 logo_13_2 logo_14_2 logo_15_2 logo_16_2 logo_17_2 logo_18_2 logo_19_2 logo_20_2 logo_21_2 logo_22_2 logo_23_2 logo_24_2 logo_25_2 logo_26_2 logo_27_2 logo_28_2 logo_29_2 logo_30_2 logo_31_2 logo_32_2 logo_33_2 logo_34_2 logo_35_2 logo_36_2 logo_37_2 logo_38_2 logo_39_2 logo_40_2 logo_41_2 logo_42_2 logo_43_2 logo_44_2 logo_45_2 logo_46_2 logo_47_2 logo_48_2 logo_49_2 logo_50_2 logo_51_2
Főoldal > Mi az a KPI és hogyan határozzuk meg?

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Mi az a KPI és hogyan határozzuk meg?


2017/07/05
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

A marketing akkor működik jól, ha az üzleti célokkal összehangolton tervezik. Az üzleti célok és az abból vonatkoztatott marketing célok megfogalmazásában segítenek a KPI-ok és a SMART módszer. 

Mi az a KPI és hogyan határozzuk meg?

A KPI definíciója

A KPI az angol Key Performance Indicator kifejezés rövidítése, ami „fő teljesítménymutatót” jelent. A KPI egy olyan mérhető érték, ami azt mutatja meg, hogy egy cég milyen hatékonysággal dolgozik a kitűzött céljai felé. A cégek több szinten is megvizsgálják a különböző KPI-ket, hogy megtudják, mennyire hatékonyak ezen célok elérésében. A magas szintű KPI-k az egész cég vagy vállalkozás teljesítményét mutatják, míg az alacsonyabb szintű mutatók a kisebb részlegek, osztályok (például marketing, ügyfélszolgálat, értékesítés, IT, stb.) hatékonyságáról mondanak el többet.

 

Mitől lesz hatékony egy KPI?

Pihengetünk?

Egy KPI csak annyira lehet értékes, mint a KPI által mért tevékenység vagy folyamat. Sok cég követi el azt a hibát, hogy az iparág általános teljesítménymutatóit alkalmazzák saját céges rendszerükben – ez gyakran olyan haszontalan adatok kimutatásához vezet, amelyek nem tesznek semmit a cég előre jutása érdekében.

 

A KPI-k egyik gyakran figyelmen kívül hagyott, ámde lényeges tulajdonsága, hogy ezek a mutatók valójában a kommunikáció eszközei is. Éppen ezért a kommunikációra vonatkozó általános „szabályok” vonatkoznak rájuk is: a tömör, tiszta és releváns információt sokkal könnyebb feldolgozni és felhasználni.

 

 

Hatékonyabb online marketing kommunikációra vágysz? Nem vagy elégedett a jelenlegi eredményekkel? Segítünk! Felülvizsgáljuk online marketing rendszeredet, feltárjuk a gyenge pontokat, megerősítünk a sikeres irányokban, mindezekből stratégiát alkotunk! Hogyan működik ez? Olvasd el a részleteket ITT! 

 

 

A megfelelő KPI-k megfogalmazásához szükség lesz az alapok tisztázására és a szervezet céljainak körvonalazására, azok elérésének felvázolására és az ezért felelős személyek kinevezésére. Ez egy folyamatosan magára épülő folyamat, amely a menedzserektől, osztályvezetőktől és az analitikáért felelős szakemberektől kapott visszajelzés alapján történik.

 

Ahogy ez a folyamat egyre több tényre világít rá, úgy egyre könnyebb dolgunk lesz elkülöníteni azokat az üzleti folyamatokat, amelyeket érdemes KPI-k segítségével lemérni, és hogy az így kapott információkat kikkel érdemes megosztani.


A SMART-módszer alkalmazása

A KPI-k relevanciájának megállapítására a SMART kritériumcsoport alkalmazása az egyik leghatékonyabb módszer. A SMART angolul annyit tesz, hogy „okos,” és ámde ez a kifejezés jelen esetben mozaikszóként is működik.

S – Specifikus-e a kitűzött cél?
M – Mérhető-e a folyamat, amellyel elérhetjük ezt a célt?
A – Aktuális helyzetben reális lehet ennek a célnak az elérése?
R – Releváns-e, tehát kapcsolódik-e ez a cél a szervezet jellegéhez?
T – Tervezett időtartamon belül megvalósítható-e a kitűzött cél

 

Hogyan határozzunk meg egy KPI-t?

A KPI-k meghatározása nem egyszerű feladat. A fő teljesítménymutatók lényege, hogy mindegyik egy bizonyos üzleti cél megvalósításához kötődik. A KPI-ket a kritikus üzleti célok alapján kell meghatározni. Ehhez a következő lépéseket érdemes követni:

 

  • Mi a kívánt végeredmény?
  • Miért jelentős ez a végeredmény?
  • Hogyan mérhetjük majd az előrehaladást?
  • Hogyan befolyásolhatjuk a végeredményt?
  • Ki a felelős az üzleti végeredményért?
  • Honnan fogjuk tudni, hogy elértük a kívánt végeredményt?
  • Milyen gyakran értékeljük majd az előrehaladást a folyamat során?

 

Nézzünk egy egyszerű példát az értékesítési növekedés KPI meghatározására, ahol a cél az éves értékesítésből származó bevétel növekedése.

 

•    Mi a kívánt végeredmény?
o    Az éves bevétel 20%-os növelése

 

•    Miért jelentős ez a végeredmény?
o    Ennek a célnak az elérése egy jövedelmezőbb céget eredményez majd

 

•    Hogyan mérhetjük majd az előrehaladást?
o    Az előrehaladást az eladásokból származó bevétel növekedése mutatja majd

 

•    Hogyan befolyásolhatjuk a végeredményt?
o    Az értékesítési osztály új alkalmazottakkal történő bővítésével, illetve a korábbi ügyfelek újabb vásárlásra való ösztönzésével

 

•    Ki a felelős az üzleti végeredményért?
o    Az értékesítési osztály vezetője felel ezért a mutatóért
 

•    Honnan fogjuk tudni, hogy elértük a kívánt végeredményt?
o    Az év során a bevétel 20%-kal növekedett

 

•    Milyen gyakran értékeljük majd az előrehaladást a folyamat során?
o    A KPI-t havi rendszerességgel ellenőrizzük

 

A SMART-módszer fokozása

A SMART-módszert további lépésekkel bővíthetjük – ezek az értékelés és újraértékelés. Ezek a lépések rendkívül fontosak lehetnek, mert biztosítják, hogy folyamatosan felmérjük a KPI-kat és azok relevanciáját a szervezeten belül.

 

Például ha sikerült idő előtt túllépni az éves kitűzött profitnövekedési célt, akkor érdemes megvizsgálni, hogy túl egyszerű célt választottunk magunknak, vagy valamilyen más okból sikerült ilyen hamar elérni ezt.

 

Megéri a KPI-kkel foglalkozni?

 

A KPI-k rossz hírnevet szereztek az idők során, amely nem feltétlenül a módszer hiányosságainak, hanem inkább az azt alkalmazók mulasztásainak köszönhető. Mint azt már említettük, a KPI-k hatékony használatához elengedhetetlen a rendszeres kommunikáció, a legtöbben pedig ezt hanyagolják el, ami a KPI-k alkalmazását feleslegessé teheti.

 

A fő teljesítménymutatók csak annyira értékesek, amennyire azokká tesszük őket. Időt és erőfeszítést követelnek. Habár a KPI-k használatát a legtöbben mellőzik, ha megfelelően helyezzük őket gyakorlatba, akkor értékes vállalati eszközök lehetnek, amelyek segítenek hatékonyabban elérni a kitűzött célokat.
 

Marketing stratégia

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.12.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Pihengetünk? mobile
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
510 531
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

WordPress

Mit is jelent a WordPress?   A WordPress egy népszerű tartalomkezelő...

TrueView hirdetés

A Google AdWords-ön belül készített videóhirdetés. A TrueView...

Természetes listázás

Másnéven „organikus találatok” – ezek a keresőmotorokban...

Biztos visszafordulás

Mi is az a biztos visszafordulás? A biztos visszafordulás az, ha egy email egy...

Ajánlólevél

Az ajánlólevél egy önkéntes vallomás egy...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.