Mi az a KPI és hogyan határozzuk meg?
Mi az a KPI és hogyan határozzuk meg?
A marketing akkor működik jól, ha az üzleti célokkal összehangolton tervezik. Az üzleti célok és az abból vonatkoztatott marketing célok megfogalmazásában segítenek a KPI-ok és a SMART módszer.
A KPI definíciója
A KPI az angol Key Performance Indicator kifejezés rövidítése, ami „fő teljesítménymutatót” jelent. A KPI egy olyan mérhető érték, ami azt mutatja meg, hogy egy cég milyen hatékonysággal dolgozik a kitűzött céljai felé. A cégek több szinten is megvizsgálják a különböző KPI-ket, hogy megtudják, mennyire hatékonyak ezen célok elérésében. A magas szintű KPI-k az egész cég vagy vállalkozás teljesítményét mutatják, míg az alacsonyabb szintű mutatók a kisebb részlegek, osztályok (például marketing, ügyfélszolgálat, értékesítés, IT, stb.) hatékonyságáról mondanak el többet.
Mitől lesz hatékony egy KPI?
Egy KPI csak annyira lehet értékes, mint a KPI által mért tevékenység vagy folyamat. Sok cég követi el azt a hibát, hogy az iparág általános teljesítménymutatóit alkalmazzák saját céges rendszerükben – ez gyakran olyan haszontalan adatok kimutatásához vezet, amelyek nem tesznek semmit a cég előre jutása érdekében.
A KPI-k egyik gyakran figyelmen kívül hagyott, ámde lényeges tulajdonsága, hogy ezek a mutatók valójában a kommunikáció eszközei is. Éppen ezért a kommunikációra vonatkozó általános „szabályok” vonatkoznak rájuk is: a tömör, tiszta és releváns információt sokkal könnyebb feldolgozni és felhasználni.
Hatékonyabb online marketing kommunikációra vágysz? Nem vagy elégedett a jelenlegi eredményekkel? Segítünk! Felülvizsgáljuk online marketing rendszeredet, feltárjuk a gyenge pontokat, megerősítünk a sikeres irányokban, mindezekből stratégiát alkotunk! Hogyan működik ez? Olvasd el a részleteket ITT!
A megfelelő KPI-k megfogalmazásához szükség lesz az alapok tisztázására és a szervezet céljainak körvonalazására, azok elérésének felvázolására és az ezért felelős személyek kinevezésére. Ez egy folyamatosan magára épülő folyamat, amely a menedzserektől, osztályvezetőktől és az analitikáért felelős szakemberektől kapott visszajelzés alapján történik.
Ahogy ez a folyamat egyre több tényre világít rá, úgy egyre könnyebb dolgunk lesz elkülöníteni azokat az üzleti folyamatokat, amelyeket érdemes KPI-k segítségével lemérni, és hogy az így kapott információkat kikkel érdemes megosztani.
A SMART-módszer alkalmazása
A KPI-k relevanciájának megállapítására a SMART kritériumcsoport alkalmazása az egyik leghatékonyabb módszer. A SMART angolul annyit tesz, hogy „okos,” és ámde ez a kifejezés jelen esetben mozaikszóként is működik.
S – Specifikus-e a kitűzött cél?
M – Mérhető-e a folyamat, amellyel elérhetjük ezt a célt?
A – Aktuális helyzetben reális lehet ennek a célnak az elérése?
R – Releváns-e, tehát kapcsolódik-e ez a cél a szervezet jellegéhez?
T – Tervezett időtartamon belül megvalósítható-e a kitűzött cél
Hogyan határozzunk meg egy KPI-t?
A KPI-k meghatározása nem egyszerű feladat. A fő teljesítménymutatók lényege, hogy mindegyik egy bizonyos üzleti cél megvalósításához kötődik. A KPI-ket a kritikus üzleti célok alapján kell meghatározni. Ehhez a következő lépéseket érdemes követni:
- Mi a kívánt végeredmény?
- Miért jelentős ez a végeredmény?
- Hogyan mérhetjük majd az előrehaladást?
- Hogyan befolyásolhatjuk a végeredményt?
- Ki a felelős az üzleti végeredményért?
- Honnan fogjuk tudni, hogy elértük a kívánt végeredményt?
- Milyen gyakran értékeljük majd az előrehaladást a folyamat során?
Nézzünk egy egyszerű példát az értékesítési növekedés KPI meghatározására, ahol a cél az éves értékesítésből származó bevétel növekedése.
• Mi a kívánt végeredmény?
o Az éves bevétel 20%-os növelése
• Miért jelentős ez a végeredmény?
o Ennek a célnak az elérése egy jövedelmezőbb céget eredményez majd
• Hogyan mérhetjük majd az előrehaladást?
o Az előrehaladást az eladásokból származó bevétel növekedése mutatja majd
• Hogyan befolyásolhatjuk a végeredményt?
o Az értékesítési osztály új alkalmazottakkal történő bővítésével, illetve a korábbi ügyfelek újabb vásárlásra való ösztönzésével
• Ki a felelős az üzleti végeredményért?
o Az értékesítési osztály vezetője felel ezért a mutatóért
• Honnan fogjuk tudni, hogy elértük a kívánt végeredményt?
o Az év során a bevétel 20%-kal növekedett
• Milyen gyakran értékeljük majd az előrehaladást a folyamat során?
o A KPI-t havi rendszerességgel ellenőrizzük
A SMART-módszer fokozása
A SMART-módszert további lépésekkel bővíthetjük – ezek az értékelés és újraértékelés. Ezek a lépések rendkívül fontosak lehetnek, mert biztosítják, hogy folyamatosan felmérjük a KPI-kat és azok relevanciáját a szervezeten belül.
Például ha sikerült idő előtt túllépni az éves kitűzött profitnövekedési célt, akkor érdemes megvizsgálni, hogy túl egyszerű célt választottunk magunknak, vagy valamilyen más okból sikerült ilyen hamar elérni ezt.
Megéri a KPI-kkel foglalkozni?
A KPI-k rossz hírnevet szereztek az idők során, amely nem feltétlenül a módszer hiányosságainak, hanem inkább az azt alkalmazók mulasztásainak köszönhető. Mint azt már említettük, a KPI-k hatékony használatához elengedhetetlen a rendszeres kommunikáció, a legtöbben pedig ezt hanyagolják el, ami a KPI-k alkalmazását feleslegessé teheti.
A fő teljesítménymutatók csak annyira értékesek, amennyire azokká tesszük őket. Időt és erőfeszítést követelnek. Habár a KPI-k használatát a legtöbben mellőzik, ha megfelelően helyezzük őket gyakorlatba, akkor értékes vállalati eszközök lehetnek, amelyek segítenek hatékonyabban elérni a kitűzött célokat.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.