notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

A közösségi média előnyei és hátrányai a társadalom szemszögéből

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
logo_1_2 logo_2_2 logo_3_2 logo_4_2 logo_5_2 logo_6_2 logo_7_2 logo_8_2 logo_9_2 logo_10_2 logo_11_2 logo_12_2 logo_13_2 logo_14_2 logo_15_2 logo_16_2 logo_17_2 logo_18_2 logo_19_2 logo_20_2 logo_21_2 logo_22_2 logo_23_2 logo_24_2 logo_25_2 logo_26_2 logo_27_2 logo_28_2 logo_29_2 logo_30_2 logo_31_2 logo_32_2 logo_33_2 logo_34_2 logo_35_2 logo_36_2 logo_37_2 logo_38_2 logo_39_2 logo_40_2 logo_41_2 logo_42_2 logo_43_2 logo_44_2 logo_45_2 logo_46_2 logo_47_2 logo_48_2 logo_49_2 logo_50_2 logo_51_2
Főoldal > A közösségi média előnyei és hátrányai a társadalom szemszögéből

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

A közösségi média előnyei és hátrányai a társadalom szemszögéből


2018/09/17
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Az elmúlt több mint egy évtized során a közösségi média rengeteget fejlődött, és mára már életünk szerves részévé vált. Csak a Facebook több mint 2,23 milliárd felhasználót szolgál ki havonta, ami toronymagasan meghaladja a világ legnépesebb országainak népességét – és ez csak egy platform (ámbár a legnépszerűbb) a sok közül.
 

A közösségi média előnyei és hátrányai a társadalom szemszögéből

A közösségi média befolyása társadalmunkra tagadhatatlan, és ahogy egyre egyszerűbbé válik a folyamatos kapcsolattartás az online világgal, úgy egyre többek életére gyakorol majd jelentős hatást ez a médium.

 

Mindennek pozitív és negatív következményeit is láthatjuk nem csak az online „világban”, de magunk körül is. A következőkben mindkét oldalról szeretnénk felsorolni néhány példát.

 

A közösségi média hátrányai

 

1. Kiberzaklatás

A „cyberbullying” kifejezést sokféleképpen le lehetne fordítani, de a lényeg, hogy egy olyan jelenségről van szó, amivel a legtöbb felhasználó találkozott már akár külső megfigyelőként, akár elszenvedőként. 

 

Különösen a könnyedén befolyásolható fiatalokat érinti ez a probléma, hiszen bárki regisztrálhat magának egy ingyenes, hamis profilt, amin keresztül aztán kedvére (és általában moderálatlanul) piszkálhatja, vagy zaklathatja a többi felhasználót.

 

A cyberbullying az egyszerű cukkolástól a konkrét fenyegetésig és megfélemlítésig terjedhet, és a mai napig súlyos problémát jelent a közösségi médián.


2. Hackelés

A személyes adatok ellopása és interneten való nyilvános megosztása tönkreteheti egy személy pénzügyi- és magánéletét is. Ide kapcsolódik a személyazonosság ellopása és azzal való visszaélés is, ami hasonló problémákhoz vezethet. Az ilyen közösségiprofil-feltörésekre számtalanszor sor került már. Ez a közösségi hátrány valódi veszélyforrás is lehet.

 

3. Függőség

A közösségi platformok minden egyes elemét úgy alakítják ki, hogy rendszeres visszatérésre és minél több böngészésre késztessék a felhasználókat. Ez sokaknál hamar függőséget okozhat – különösen a fiatalabb korosztály van veszélyben. Nem egyszer hallottunk már olyan esetekről, hogy valaki teljesen elszigetelődött a külvilágtól, mert lényegében a közösségi médiának szentelte életét.

 

A függőség még kevésbé extrém esetekben is veszélyes lehet, hiszen olyan hétköznapi feladatokban akadályozza az embert, amelyek sokkal fontosabbak, mint az új értesítések ellenőrzése.

 

4. Csalás és átverések

A csalók is haladnak a korral és igyekeznek minden új közösségi trendből hasznot húzni – általában mások kárára. Habár a legtöbb platform előbb vagy utóbb megpróbálja kiszűrni ezeket, mindig lesznek új trükkök, és olyan esetek, amelyek átbújnak a közösségi rendszerek védőhálóin.

 

5. Biztonsági problémák

A közösségi platformok ezüst tálcán kínálják fel a felhasználók személyes adatait a biztonsági szervezeteknek, ami lényegében semlegesíti a magánélet fogalmát a közösségi hálózatok világában.

 

6. Hírnév

A közösségi médián elég egy rossz megnyilvánulás, és máris kész a baj. Egyetlen félreértett (vagy őszinte) megjegyzés képes ledönteni az ember jó hírnevét, és az ilyen esetek vírusként terjednek az online környezetben. A cégek szintén a felhasználók kegyelmére vannak bízva, akik negatív véleményükkel a csőd irányába fordíthatnak egy-egy márkát.

 

7. Párkapcsolati problémák

A közösségi médián rettenetesen egyszerű hamis érzelmeket mutatni mások irányába, ami idővel óriási csalódásokhoz vezethet. A félreértett személyes beszélgetések, egy-egy indokolatlan kedvelés, vagy megjegyzés valaki más fényképe alatt komoly vitákat robbanthat ki egy párkapcsolatban, és meglazíthatja annak egyik legfontosabb alappillérét, a bizalmat.


8. Egészségügyi problémák

A közösségi média túlzott használata az egészségre is veszélyes lehet. A fizikai aktivitás elhagyása (egy szóval: ellustulás) rövid- és hosszútávú problémákhoz vezethet. Mindez megtöri az ember hétköznapi rutinját, és még nehezebbé teszi egy egészséges életmód visszaszerzését.

 

9. A közösségi média, mint halálok

A közösségi médián temérdek olyan tartalom kerül megosztásra, ami könnyedén befolyásolhatja az embereket (általában nem szándékosan), hogy próbáljanak leutánozni valamilyen veszélyes mutatványt. Egy „Ne próbáld ki otthon” üzenet csupán egy felirat, amit nem feltétlenül fog mindenki komolyan venni.

 

10. Az alkohol és a kábítószerek dicsőítése

A közösségi médián rengeteg olyan befolyásos személy is megtalálható, aki tartalmaival káros szenvedélyek felvételére ösztönzi az embereket. Véleményeikkel, megjegyzéseikkel és státuszukkal egy olyan képet festenek az alkoholról és a kábítószerekről, amelynek hatására többen a hétköznapi élet természetes részeinek kezdik tekinteni ezeket. Idővel aztán egyre többen átveszik ezt az életmódot.

 

A közösségi média előnyei

Pihengetünk?

 

1. Kapcsolatteremtés

A közösségi média elsődleges célja az értékes kapcsolatok megteremtése és ápolása az emberek között. Az emberek hasonló érdeklődésű felhasználókkal folytathatnak hasznos eszmecseréket helyi korlátok nélkül. A gondolatok civilizált megosztása segít emlékeztetni bennünket, hogy milyen jó érzés is egy közösséghez tartozni.

 

2. Oktatás

A közösségi média rengeteget segíthet a tanulni és tanítani vágyóknak. A közösségi platformokon is aktív szakértők és oktatók rengeteg hasznos információval és tanáccsal láthatják el az érdeklődőket, lényegében bármilyen témában. Itt is nagy előny, hogy mindez időtől és helytől függetlenül történik, és általában teljesen ingyenesen.

 

3. Segítség

Egy segítségkérést percek alatt több tucat, majd több száz, és akár több ezer ember is megoszthat, így rövid időn belül tízezrek elé is kikerülhet a probléma. Persze ez nem minden esetben garantált, azonban a lényeg az, hogy így minél többen nyújthatnak majd segítséget, legyen szó támogatásról, tanácsokról, vagy személyes beavatkozásról.

 

4. Információáramlás és friss hírek

A közösségi médián az ember összeállíthat magának egy olyan hírfolyamot, ahol a számára fontos hírekről értesülhet. A közösségi média remek kiindulópont lehet egy téma felkutatásával kapcsolatban, és némi önálló keresgéléssel könnyedén rátalálhatunk azokra a forrásokra, amelyekben megbízhatunk. Sokan ezért fordulnak el a televízióban és nyomtatott magazinokban közölt hírektől.

 

5. Hirdetések

A közösségi média egy gazdaságos és egyszerű felületet kínál azon cégek számára, akik szeretnének egy nagyobb közönséged elérni hirdetéseikkel. A közösségi hirdetések sokkal olcsóbbak lehetnek, mint a hagyományos reklámok amiről különféle, kifejezetten digitális funkciók gondoskodnak (például a célzott hirdetések).

 

6. Nemes célok

A közösségi média már számtalan nemes cél népszerűsítésére szolgált. A bajbajutottak megsegítése, az adománygyűjtés, a közösségi összefogás mind egyszerűen megszervezhető a különböző platformokon.

 

7. Figyelemfelkeltés

A közösségi média segít olyan problémákat előtérbe helyezni, amelyekről az ember egyébként sehonnan nem értesülne. Ez cselekedetre buzdítja az embereket, és segít megindítani azt az aktivitást, amelyek a fent emlegetett nemes célok eléréséhez szükségesek.

 

8. Segít a bűntények megoldásában

A közösségi médián futótűzként terjednek a bűncselekményekről szóló hírek – gyakran láthatunk például olyan fényképeket, amelyek bejelentett veszélyes személyeket ábrázolnak. Mindez sokat segít mind a civileknek, mind a hatóságoknak, hogy hamarabb kézre kerüljenek a keresett elkövetők és gyanús személyek.

 

9. Segíti a minőségi márkák hírnevét

Ha a hírnevet vizsgáljuk, a közösségi média kétélű fegyver – ahogy már a hátrányok között említettük, a negatív vélemények képesek tönkretenni egy cég hírnevét, de a pozitív értékelések ugyan így kiemelhetik a tömegből azokat az igazán minőségi márkákat vagy vállalatokat, amelyek megérdemlik az emberek figyelmét. Ezzel a márkák és a fogyasztók is jól járnak.

10. Segít közösségeket építeni

Csak mert egy közösség az interneten jön létre még nem jelenti azt, hogy nem valódi közösségről van szó. Meglehet, hogy egy nemzetközi társaság verődik össze egy Facebook csoportban, vagy egy csapat kreatív személy különböző szemszögekből dolgoz fel egy témát a YouTube-on. Sok online közösségnek „offline” közösségek adják az alapját, lehetővé téve ezzel, hogy az emberek hasonló érdeklődésű személyekkel vehessék fel a kapcsolatot.
 

 

Kisvállalati online marketing alapozó tréning

SMM

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.12.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Pihengetünk? mobile
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
518 608
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Kvóta

Mi is az a Kvóta? A kvóta egy megszabott mennyiségű...

Aldomain

Mi az az aldomain? Az aldomain (más néven altartomány, angolul subdomain) a...

Preselling

A preselling egy, a partnermarketingben használt kifejezés. A partner feladata, hogy...

Linképítés

Mi az a linképítés? A linképítés (angolul „link...

404-es hibakód

Mi az a 404-es hibakód? A 404-es hibakód egy szabványos HTTP...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.