Fontos változásra kell figyelnie minden hirdetőnek: 2025. október 1-jétől új uniós szabályok lépnek életbe a politikai tartalmú hirdetések kezelésére. A Google Ads felhasználóinak mostantól nyilatkozniuk kell arról, hogy futtatnak-e politikai jellegű kamp...
A kosárelhagyási arány definíciója
A kosárelhagyási arány azon online látogatók aránya, akik árucikkeket helyeznek ugyan egy webáruház digitális bevásárlókosarába, de végül mégsem vásárolják meg azokat, hanem elhagyják őket. Ez lényegében azon érdeklődő lehetséges ügyfelek arányát mutatja meg, akik vásárlás nélkül hagyják el a webhelyet (az összes létrehozott, de üresen hagyott bevásárlókosárhoz képest).
Miért fontos mutató a kosárelhagyási arány?
A magas kosárelhagyási arány arra engedhet következtetni, hogy valami nincs rendben a vásárlási folyamattal. Elképzelhető, hogy a felhasználók túl bonyolultnak tartják, túl sok lépésből áll, nem egyértelmű, vagy egyszerűen valamilyen technikai okból kifolyólag nem működik rendesen.
Hogyan csökkenthető a kosárelhagyási arány?
Minden webáruháznak vannak olyan látogatói, akik behelyeznek néhány terméket a kosárba, de végül nem vásárolják meg azokat. Ha azonban a magas forgalom ellenére nagy a kosárelhagyási arány, akkor érdemes utánanézni, hogy vajon miért döntenek így a „majdnem vásárlók”.
Egy másik opció emlékeztető emaileket küldeni a látogatóknak, hogy termékeket hagytak a kosarukban. Néhány ilyen üzenet kiküldésével az elszalasztott vásárlások akár 5-11%-át is vissza lehet szerezni.
Hogyan számítható ki a kosárelhagyási arány?
A kosárelhagyási arány kiszámításához el kell osztani az összes sikeres vásárlás számát a létrehozott bevásárlókosarak számával. Az így kapott eredményt ki kell vonni 1-ből, majd ezt megszorozni 100-zal:
1 - (sikeres vásárlások száma / létrehozott bevásárlókosarak száma) × 100
Tehát, ha egy hónapban 200 sikeres vásárlás megy végbe a webáruházban, de összesen 550 bevásárlókosár jött létre, akkor:
1 - (200/550) × 100 = kerekítve nagyjából 64%-os kosárelhagyási arányról beszélünk.
A kosárelhagyási arány, mint mutató előnyei
A kosárelhagyási arány mutató legfőbb előnye, hogy betekintést nyújt webhelyed (webáruházad) látogatóinak viselkedésébe, hiszen utalhat arra, hogy mennyire jól kidolgozott a rendelési folyamatod. Ha sikerül nyomon követned, hogy pontosan mely lépéseknél hagyják el a látogatók kosaraikat, akkor még könnyebben rátalálhatsz a folyamat leggyengébb pontjaira.
A kosárelhagyási arány, mint mutató hátrányai
Habár kellő kontextussal nagyon hasznos mutató, a kosárelhagyási arány önmagában nagyon megtévesztő lehet. Például ha nagyon kevés látogató érkezik webáruházadba, vagy kevesen vásárolnak, akkor a kosárelhagyási arány nem lesz elég megbízható, mert túl kicsi adathalmazból számíthatod csak ki.
Érdemes tehát olyan KPI-ket is követni mellette, mint a rendelések átlagértéke, a bruttó haszonkulcs, a webhelysebesség, és a konverziós arány.