A koronavírus hatása a fiatal e-kereskedelmi cégekre
A koronavírus hatása a fiatal e-kereskedelmi cégekre
Ahogy az elmúlt hónapok során egyre tovább terjedt, az új koronavírus világszerte számtalan kis- és középvállalkozás működésébe szólt bele. Jelentősen változott többek között a vásárlók különböző terméktípusokhoz való hozzáállása, és számos cég kényszerült csökkentenie költségvetését, ami sok helyen elküldött alkalmazottakat eredményezett.
A mai napig nem tudja senki, hogy összességében milyen gazdasága hatása lesz a világjárványnak, de sok helyen már most érezhetők súlyos következményei. A következőkben arról lesz szó, hogy hogyan befolyásolja az e-kereskedelmi cégek működését az a COVID-19 járvány – hiszen az már biztos, hogy minden egyes webárházra, szolgáltatóra, termelőre hatással van valamilyen módon! Ügyfélkörünkben is folyamatosan kutatjuk és elemezzük ezeket a változásokat annak érdekében, hogy minél jobb döntésekkel segíthessük a talpra állást, a túlélést, vagy éppen a még nagyobb fellendülést. Ha szeretnél Te is segítséget kapni ebben, nincs más dolgod, mint felvenni velünk a kapcsolatot IDE kattintva!
A kényelmi cikkeknek változtatniuk kell, ha szeretnének versenyben maradni
A gazdasági válsághelyzetekben jelentősen csökken a kényelmi cikkek iránti kereslet, hiszen a vásárlók ilyenkor igyekeznek az esszenciális termékekre koncentrálni. A legtöbbeknél egészségügyi, jóléti és biztonsági termékek kerültek előtérbe.
Jó eséllyel új stratégiára kell váltaniuk azoknak a kockázati tőkéből alapított vagy újraindulni készülő vállalkozásoknak, amelyek épp indulásuk előkészületi fázisaiban jártak.
A kevésbé létfontosságú termékeket forgalmazó cégek kénytelenek alkalmazkodni az új helyzethez, és ez alapján pozícionálni termékeiket. Ha versenyben szeretnének maradni, akkor márkájuk olyan tulajdonságait kell kiemelniük célközönségük számára, amelyek igazodnak az új fogyasztói gondolkodásmódhoz és normához. Sok cég például átfogalmazta hirdetéseit, hogy kifejezetten az otthonülők igényeiről szóljanak.
A nemzetközi ellátási láncokat komoly késedelmek érinthetik
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint alig van olyan ország, ahol ne tudnánk azonosított koronavírusos betegekről. Azok az üzletek, amelyek a komolyabban fertőzött területekről szállítanak be nyersanyagokat/alkatrészeket termékeikhez komolyabb várakozásokra számíthatnak, hiszen ezek előállítását és szállítását is súlyosan érintheti a vírushelyzet.
Bizonyos gyárak megpróbálnak a végletekig nyitva maradni. Olaszországban például hiába tiltotta meg az állam a nem létfontosságú munkavégzést, számos cég egészen március végéig folytatta a munkáját, amíg a kormány komolyabb intézkedésekhez nem folyamodott, hogy lekapcsolja őket. Valószínűleg egyre több országban lehet majd erre számítani.
A még nyitva tartó és működő gyárak problémákba ütközhetnek, illetve az így döntő létesítmények sem feltétlenül lesznek képesek teljesíteni minden rendelést. Ha egy gyár nem jut hozzá szükséges nyersanyagaihoz, akkor persze képtelen lesz folytatni a működését. A késedelmek elkerülhetetlenek, és a kisebb cégek számára létfontosságú előrelátóan gondolkodni, és felkészülni az esetleges vészhelyzetekre.
A szomorú valóság az, hogy a kisebb vállalatok valószínűleg a nagyobb cégek mögé kerülnek majd fontossági sorrendben, ahogy újra beindul a szállítás és a termelés.
Új lehetőségek más piacokon, és a termelés diverzifikálása
Mivel a fogyasztók bizonyos márkákat preferálnak másokkal szemben, az ügyfélszerzés jelentősen felgyorsult a koronavírusnak köszönhetően. Kalifornia államban például jelentősen fellendült a kannabisz értékesítése, miután az állam termékeik egészségügyi hatása miatt nélkülözhetetlen cégekké nyilvánította a kannabisztermelőket. A karantén sok helyen arra ösztönözte a vásárlókat, hogy olyan termékeket is kipróbáljanak, amelyek pozitívan hatnak a testre vagy az elmére.
Azonban a piacra mért pozitív hatások is fokozott figyelmet követelnek meg a frissen induló cégektől. Nem szabad megfeledkezni róla, hogy még az ilyenkor felkapottabb termékek készlete is a nyersanyagok elérhetőségétől függ, ezért folyamatosan résen kell lenni, számolni kell a váratlan helyzetekkel, és tisztában kell lenni a kockázatokkal.
A több országban is működő cégeknek megvan az az előnyük, hogy míg egy helyen talán bezárni kényszerülnek, addig egy másik területen folytathatják tevékenységeiket (persze amíg a körülmények ezt engedik). Előnyben vannak továbbá azok a cégek, amelyek folyamatosan kommunikálni tudnak beszállítóikkal, és egyszerre több helyről szerzik be nyersanyagaikat.
Most nem szabad elveszíteni a reményt
Habár a dolgok jelenleg igen vészesnek tűnnek (és sokak számára azok is), észben kell tartanunk, hogy ez a világjárvány is lezajlik majd egyszer, és a cégek illetve a piacok idővel visszatérhetnek a megszokott kerékvágásba. Persze, hogy ez mikor lesz, azt még senki sem tudja előre megjósolni. Addig is, azok a márkák, amelyek nem számítanak létfontosságúnak, jobban teszik, ha stratégiát váltanak a vészhelyzet idejére.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.