Keresőmotor találati oldal

Keresőmotor találati oldal

A keresőmotor találati oldal definíciója

A keresőmotorok találati oldalai (vagy szimplán „keresőtalálati oldalak”) azok az oldalak, amelyeken egy keresőmotorok (pl. a Google) egy keresés találatait jeleníti meg a felhasználó számára. Amikor egy felhasználó rákeres valamire a Google-on, a találatokat sorba rendezve láthatja a keresőtalálati oldalakon.

 

Fontos észben tartani, hogy a keresőmotorok gyakran felhasználóik böngészési és keresési előzményeihez igyekeznek igazítani a találati oldalakat. Éppen ezért gyakran előfordul, hogy ha két személy saját számítógépén ugyan arra keres rá a Google-ban, más és más találatokat lát majd a keresőmotor találati oldalain. Még két hasonló találati oldal között is lehetnek apróbb eltérések ennek köszönhetően.

Figyelembe kell venni továbbá, hogy a keresőtalálati oldalak tartalma és megjelenése is folyamatosan változik, hiszen fejlesztőik folyamatosan igyekeznek új funkciókkal bővíteni, és így hasznosabbá tenni őket a kereső felhasználók számára.

Mindezeknek köszönhetően a keresőmotorok találati oldalai manapság egészen máshogy néznek ki, mint évtizedekkel ezelőtt.

 

A keresőtalálati oldalak organikus találatai

A keresőmotorok találatai oldalain általában kétféle fő tartalomtípus jelenik meg: organikus (ingyenes) találatok és fizetett találatok.

Az organikus találatok pozícióiért a keresőmotor algoritmusa felel. Ezek azok a pozíciók, amelyek megszerzéséhez SEO-ra, vagyis keresőoptimalizálásra lesz szükség.

Keresőmotor találati oldal

A képen jobb oldalt megjelenő információs panel a Google Tudáspanelje. Ez a funkció már 2012 óta működik a keresőmotorban, és alapvető adatokat jelenít meg az épp keresett személyről, cégről, vagy bármilyen más entitásról.

A fenti példában Széchenyi István Tudáspaneljét láthatjuk, amelyről megtudhatjuk, hogy hol és mikor született/hunyt el, kik voltak legközelebbi családtagjai, illetve legfontosabb műveit is láthatjuk.

A bal oldalon azokat a linkeket sorolta fel a Google, amiket a legrelevánsabbnak tart. Elsőnek a gróf Wikipédia oldala jelenik meg, lejjebb pedig a közelben található, róla elnevezett intézmények láthatók a Google Térképén.

 

Egyes keresésekre több fizetett találat (hirdetés) jelenik majd meg a találati oldal tetején, mint organikus elem. Ez első sorban attól függ, hogy a keresőmotor milyen keresőszándékot állapít meg az adott kereséshez. A kereséseket három fő kategóriára oszthatjuk szét szándékuk szerint (vagyis, hogy mit szeretne elérni velük a felhasználó):

  • Információs keresések: A felhasználó információt szeretne találni egy adott témáról. A fenti kép jó példa erre, hiszen Széchenyi István nevét beírva a Google kitalálta, hogy a grófról szeretnénk információkat olvasni. A legtöbb online keresés információs szándékú.
  • Navigációs keresések: A navigációs keresések beírásakor a felhasználók egy webhelyet szeretnének megtalálni az keresőmotorokon keresztül. Ez általában akkor fordul elő, ha nem emlékeznek az adott URL-re, vagy ismerik egy cég nevét, és szeretnének rátalálni annak webhelyére.
  • Tranzakciós keresések: Az ilyen keresések mögött vásárlási szándék áll – a felhasználó jó eséllyel venni szeretne valamit. Ezt a keresőmotorok az olyan szavakból tudják kikövetkeztetni, mint az „olcsó XY”, vagy „akciós XY”, esetleg, „XY ára”. Általában a tranzakciós keresésekre jelenik meg a legtöbb fizetett találat (hirdetés) is, de persze ezek más szándékú kereséseknél is előfordulhatnak.

 

A keresőtalálati oldalak fizetett találatai

A fizetett találatok – nem meglepő módon – olyan találatok, amelyek elhelyezéséért valaki fizetett a keresőmotornak. Ezek régebben csak rövid, szöveges elemekként jelentek meg a találatok között, ma azonban már nem csak meghirdetett hivatkozásokat, hanem konkrét termékeket is feltüntethet a Google a találati oldalakon.

A fenti képen az „akciós porszívó” keresés találatait láthatjuk. A Google egyértelműen jelöli, hogy mik a hirdetések, és mik az organikus találatok. Mint láthatod, a hirdetések mindig az első organikus link felett jelennek meg, ami ez esetben az ötödik találat az Árukeresőről. Lejjebb görgetve általában további hirdetéseket láthatsz az organikus találatok alatt.

Természetesen a beírt keresés megfogalmazásán is múlik, hogy pontosan milyen jellegű és tartalmú fizetett találatok jelennek meg a keresőtalálati oldalakon.

 

A keresőtalálatok sorrendje

A hirdetések mindig az organikus találatok felett és alatt jelennek meg, azonban egészen más algoritmusok felelnek azért, hogy e két kategórián belül milyen sorrendben láthatjuk a találatokat.

 

Organikus találatok

A Google, és más keresőmotorok több tucat (egyesek szerint több száz) titkos szempont alapján döntik el, hogy mely organikus találatok hányadik pozícióban jelenjenek meg egy-egy keresésre. A legtöbben tudják, hogy a webhelyre mutató hivatkozások, a tartalom minősége, illetve a webhely teljesítménye mind fontos tényezőknek számítanak, de a pontos „képletet” senki sem ismeri – ezért nem ér soha véget a SEO szakemberek munkája!

A SEO célja elérni, hogy egy webhely oldalai minél előkelőbb pozíciókban jelenjenek meg a keresőtalálati oldalakon. Ezt úgynevezett on-page, off-page, és technikai SEO módszerekkel lehet elérni.

 

Fizetett találatok

A fizetett találatokért, mint fent olvashattad, egy egészen más algoritmus felel, tehát a SEO-val nem lehet befolyásolni őket. A fizetett hirdetések aukciókként működnek: a hirdetők ajánlatot tesznek (licitálnak), hogy mekkora összeget hajlandók kifizetni, valahányszor egy felhasználó rákattint hirdetésikre, és többek között ez is befolyásolja, hogy mely hirdetések és milyen sorrendben jelennek meg a fizetett pozíciókban.

Na persze, nem feltétlenül az nyeri ezeket az aukciókat, aki a legtöbbet fizetne a kattintásokért. A Google figyelembe veszi a hirdetés, és az ahhoz linkelt oldal (landing oldal, vagy céloldal) minőségét is.

 

Tippek a keresőmotorok optimalizálásához 

 

  • Maradj naprakész a legújabb trendekkel és változásokkal: A keresőmotorok algoritmusai folyamatosan változnak, ezért fontos, hogy naprakész maradj a legújabb trendekkel és változásokkal. Ezt követheted a Google Webmesterközpontban, a keresőmarketing szakértők blogjain, és a releváns online fórumokon.
  • Hozz létre kiváló minőségű tartalmat: A kiváló minőségű tartalom továbbra is az egyik legfontosabb tényező a rangsorolásban. A tartalmadnak informatívnak, hasznosnak és lebilincselőnek kell lennie.
  • Optimalizáld a webhelyedet a mobiltelefonokra: A mobiltelefonok egyre népszerűbbek a weben való böngészéshez, ezért fontos, hogy a webhelyed mobilbarát legyen.
  • Építsd a webhelyedre mutató hivatkozásokat: A webhelyedre mutató hivatkozások továbbra is fontos szerepet játszanak a rangsorolásban. Próbálj meg minőségi webhelyekről származó hivatkozásokat szerezni.
  • Használj strukturált adatokat és sémajelöléseket: A strukturált adatok és a sémajelölések segítenek a keresőmotoroknak jobban megérteni a webhelyed tartalmát. Ez javíthatja a webhelyed relevanciáját a keresési lekérdezésekhez.
  • Kövesd a webhelyed teljesítményét: Fontos, hogy kövesd a webhelyed teljesítményét a Google Analytics vagy más webhelyelemző eszköz segítségével. Ez segít megérteni, hogy a webhelyed miként teljesít a keresőmotorokban, és azonosítani a javítási lehetőségeket.

Gyakori kérdések

Kiemelt területeink