Keresőmotor találati oldal
A keresőmotor találati oldal definíciója
A keresőmotorok találati oldalai (vagy szimplán „keresőtalálati oldalak”) azok az oldalak, amelyeken egy keresőmotorok (pl. a Google) egy keresés találatait jeleníti meg a felhasználó számára. Amikor egy felhasználó rákeres valamire a Google-on, a találatokat sorba rendezve láthatja a keresőtalálati oldalakon.
Fontos észben tartani, hogy a keresőmotorok gyakran felhasználóik böngészési és keresési előzményeihez igyekeznek igazítani a találati oldalakat. Éppen ezért gyakran előfordul, hogy ha két személy saját számítógépén ugyan arra keres rá a Google-ban, más és más találatokat lát majd a keresőmotor találati oldalain. Még két hasonló találati oldal között is lehetnek apróbb eltérések ennek köszönhetően.
Figyelembe kell venni továbbá, hogy a keresőtalálati oldalak tartalma és megjelenése is folyamatosan változik, hiszen fejlesztőik folyamatosan igyekeznek új funkciókkal bővíteni, és így hasznosabbá tenni őket a kereső felhasználók számára.
Mindezeknek köszönhetően a keresőmotorok találati oldalai manapság egészen máshogy néznek ki, mint évtizedekkel ezelőtt.
A keresőtalálati oldalak organikus találatai
A keresőmotorok találatai oldalain általában kétféle fő tartalomtípus jelenik meg: organikus (ingyenes) találatok és fizetett találatok.
Az organikus találatok pozícióiért a keresőmotor algoritmusa felel. Ezek azok a pozíciók, amelyek megszerzéséhez SEO-ra, vagyis keresőoptimalizálásra lesz szükség.
A képen jobb oldalt megjelenő információs panel a Google Tudáspanelje. Ez a funkció már 2012 óta működik a keresőmotorban, és alapvető adatokat jelenít meg az épp keresett személyről, cégről, vagy bármilyen más entitásról.
A fenti példában Széchenyi István Tudáspaneljét láthatjuk, amelyről megtudhatjuk, hogy hol és mikor született/hunyt el, kik voltak legközelebbi családtagjai, illetve legfontosabb műveit is láthatjuk.
A bal oldalon azokat a linkeket sorolta fel a Google, amiket a legrelevánsabbnak tart. Elsőnek a gróf Wikipédia oldala jelenik meg, lejjebb pedig a közelben található, róla elnevezett intézmények láthatók a Google Térképén.
Egyes keresésekre több fizetett találat (hirdetés) jelenik majd meg a találati oldal tetején, mint organikus elem. Ez első sorban attól függ, hogy a keresőmotor milyen keresőszándékot állapít meg az adott kereséshez. A kereséseket három fő kategóriára oszthatjuk szét szándékuk szerint (vagyis, hogy mit szeretne elérni velük a felhasználó):
- Információs keresések: A felhasználó információt szeretne találni egy adott témáról. A fenti kép jó példa erre, hiszen Széchenyi István nevét beírva a Google kitalálta, hogy a grófról szeretnénk információkat olvasni. A legtöbb online keresés információs szándékú.
- Navigációs keresések: A navigációs keresések beírásakor a felhasználók egy webhelyet szeretnének megtalálni az keresőmotorokon keresztül. Ez általában akkor fordul elő, ha nem emlékeznek az adott URL-re, vagy ismerik egy cég nevét, és szeretnének rátalálni annak webhelyére.
- Tranzakciós keresések: Az ilyen keresések mögött vásárlási szándék áll – a felhasználó jó eséllyel venni szeretne valamit. Ezt a keresőmotorok az olyan szavakból tudják kikövetkeztetni, mint az „olcsó XY”, vagy „akciós XY”, esetleg, „XY ára”. Általában a tranzakciós keresésekre jelenik meg a legtöbb fizetett találat (hirdetés) is, de persze ezek más szándékú kereséseknél is előfordulhatnak.
A keresőtalálati oldalak fizetett találatai
A fizetett találatok – nem meglepő módon – olyan találatok, amelyek elhelyezéséért valaki fizetett a keresőmotornak. Ezek régebben csak rövid, szöveges elemekként jelentek meg a találatok között, ma azonban már nem csak meghirdetett hivatkozásokat, hanem konkrét termékeket is feltüntethet a Google a találati oldalakon.
A fenti képen az „akciós porszívó” keresés találatait láthatjuk. A Google egyértelműen jelöli, hogy mik a hirdetések, és mik az organikus találatok. Mint láthatod, a hirdetések mindig az első organikus link felett jelennek meg, ami ez esetben az ötödik találat az Árukeresőről. Lejjebb görgetve általában további hirdetéseket láthatsz az organikus találatok alatt.
Természetesen a beírt keresés megfogalmazásán is múlik, hogy pontosan milyen jellegű és tartalmú fizetett találatok jelennek meg a keresőtalálati oldalakon.
A keresőtalálatok sorrendje
A hirdetések mindig az organikus találatok felett és alatt jelennek meg, azonban egészen más algoritmusok felelnek azért, hogy e két kategórián belül milyen sorrendben láthatjuk a találatokat.
Organikus találatok
A Google, és más keresőmotorok több tucat (egyesek szerint több száz) titkos szempont alapján döntik el, hogy mely organikus találatok hányadik pozícióban jelenjenek meg egy-egy keresésre. A legtöbben tudják, hogy a webhelyre mutató hivatkozások, a tartalom minősége, illetve a webhely teljesítménye mind fontos tényezőknek számítanak, de a pontos „képletet” senki sem ismeri – ezért nem ér soha véget a SEO szakemberek munkája!
A SEO célja elérni, hogy egy webhely oldalai minél előkelőbb pozíciókban jelenjenek meg a keresőtalálati oldalakon. Ezt úgynevezett on-page, off-page, és technikai SEO módszerekkel lehet elérni.
Fizetett találatok
A fizetett találatokért, mint fent olvashattad, egy egészen más algoritmus felel, tehát a SEO-val nem lehet befolyásolni őket. A fizetett hirdetések aukciókként működnek: a hirdetők ajánlatot tesznek (licitálnak), hogy mekkora összeget hajlandók kifizetni, valahányszor egy felhasználó rákattint hirdetésikre, és többek között ez is befolyásolja, hogy mely hirdetések és milyen sorrendben jelennek meg a fizetett pozíciókban.
Na persze, nem feltétlenül az nyeri ezeket az aukciókat, aki a legtöbbet fizetne a kattintásokért. A Google figyelembe veszi a hirdetés, és az ahhoz linkelt oldal (landing oldal, vagy céloldal) minőségét is.
Tippek a keresőmotorok optimalizálásához
- Maradj naprakész a legújabb trendekkel és változásokkal: A keresőmotorok algoritmusai folyamatosan változnak, ezért fontos, hogy naprakész maradj a legújabb trendekkel és változásokkal. Ezt követheted a Google Webmesterközpontban, a keresőmarketing szakértők blogjain, és a releváns online fórumokon.
- Hozz létre kiváló minőségű tartalmat: A kiváló minőségű tartalom továbbra is az egyik legfontosabb tényező a rangsorolásban. A tartalmadnak informatívnak, hasznosnak és lebilincselőnek kell lennie.
- Optimalizáld a webhelyedet a mobiltelefonokra: A mobiltelefonok egyre népszerűbbek a weben való böngészéshez, ezért fontos, hogy a webhelyed mobilbarát legyen.
- Építsd a webhelyedre mutató hivatkozásokat: A webhelyedre mutató hivatkozások továbbra is fontos szerepet játszanak a rangsorolásban. Próbálj meg minőségi webhelyekről származó hivatkozásokat szerezni.
- Használj strukturált adatokat és sémajelöléseket: A strukturált adatok és a sémajelölések segítenek a keresőmotoroknak jobban megérteni a webhelyed tartalmát. Ez javíthatja a webhelyed relevanciáját a keresési lekérdezésekhez.
- Kövesd a webhelyed teljesítményét: Fontos, hogy kövesd a webhelyed teljesítményét a Google Analytics vagy más webhelyelemző eszköz segítségével. Ez segít megérteni, hogy a webhelyed miként teljesít a keresőmotorokban, és azonosítani a javítási lehetőségeket.
Gyakori kérdések
Mi az a keresőmotor találati oldal?
A keresőmotorok találati oldalai azok az oldalak, amelyeken a különböző organikus és fizetett találatok jelennek meg, miután egy felhasználó rákeres valamire – például a Google Keresőjében.
Miket tartalmaz egy keresőtalálati oldal?
A kereséstől függően egy keresőtalálati oldalon organikus és fizetett találatok is megjelenhetnek, illetve olyan különleges elemek is, amelyek az adott kereséshez igazodnak (pl. a Google Tudáspanelje, vagy helyi találatai).
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.