Melyek a tökéletes képmértek Instagramra? Mutatjuk!
Melyek a tökéletes képmértek Instagramra? Mutatjuk!
Milyen képméretekkel érdemes dolgoznod az Instagram Stories, az IGTV és az Instagram posztok esetén? Mutatjuk, hogyan lesznek a legtökéletesebbek képeid!
Egy olyan platformon, ahol a képeké a főszerep, érdemes tisztában lenni azokkal a bevált módszerekkel, és ideális képtulajdonságokkal, amelyekkel a lehető legkiválóbb minőségű feltöltéseket érheted el. Szóval mik is ezek? Íme minden, amit az Instagram képekről tudnod kell!
A szerző Instagram oldalát ITT találod!
Milyen képméreteket érdemes használni az Instagramon?
2015 augusztusa óta már nem csak négyzetes (1:1) képarányú képeket támogat az Instagram. Az ideális képek 1080 pixel szélesek, és 566-1350 pixel magasak.
A nem négyzetes képarány az Instagram hirdetésekben is alkalmazható. Lehetőséged van akár 1,91:1 arányú képeket is feltölteni, ami pontosan megegyezik a Facebook hivatkozási előnézeteinek arányával. Ez nem meglepő, hiszen az Instagram a Facebook egyik terméke. Így mindkét platformon használhatod ugyanazt a képet hirdetéseidhez.
A marketingesek számára mégsem érdemes ilyen dőlt, széles képeket használni, hiszen ezek jóval kisebb részét foglalják el csupán a telefonképernyőknek, és kevésbé tűnnek ki a hírfolyamból, mint az álló képek.
Ha mégis egy fekvő képet szeretnél posztolni, akkor érdemes inkább keretet szerkeszteni alá és fölé, hogy jobban passzoljon az ideális álló képarányhoz, és több helyet foglaljon el (ezáltal pedig észrevehetőbbé váljon) a képernyőn. A túl széles vagy túl magas képeket a platform automatikusan négyzetre vágja és úgy jeleníti meg a profilon belül.
Érdemes tehát az 1080 x 1350 felbontáshoz ragaszkodni. A nagyobb képeket az Instagram automatikusan leméretezi, de a kisebb képek minőségromlást szenvedhetnek, ezért azoktól ajánlott tartózkodni.
A pontos ideális képarány 8 x 10 (vagy 4 x 5 – ugyanaz). Állítsd be ezt képszerkesztődben, vagy használd az Instagramot az arányra vágáshoz.
Segítség! Miért nem 1080 pixel széles a feltöltött képem?
Amikor feltöltesz egy képet az Instagramra okostelefonodból, akkor az a lehető legjobb minőségben történik (1080 pixel szélesen, még ha az eredeti kép ennél nagyobb is). De mi van akkor, ha mégis egy alacsonyabb felbontású verzióját látod képednek, miután feltöltötted?
A 320 x 320 és 1080 x 1080 közötti méretű képek eredeti felbontásukban kerülnek fel – tehát ha 1080 pixel szélesnél kisebb képet töltesz fel, az Instagram nem fogja szélesebbre méretezni.
Meglehet, hogy nem az Instagram legfrissebb verzióját használod. Nézd meg, hogy van-e új frissítés az alkalmazáshoz, és ha igen, telepítsd.
Nem mindegy, hogy hol nézegeted az Instagramot – a webhely asztali verziója (amelyet számítógéped böngészőjéből érhetsz el) csupán 640 pixel széles verziókat mutat a képekből – jóval kisebbeket, mint az okostelefonos alkalmazáson belül.
Ha régebbi okostelefonod van, akkor meglehet, hogy csak kisméretű képeket képes készíteni, és megjeleníteni.
Érdemes még ennél is nagyobb képeket feltölteni? Igen!
Az Instagram egy beépített képszerkesztővel is rendelkezik, amivel különböző szűrőket lehet applikálni a képekre. Ha a beállítások között bekapcsolod az Eredeti fényképek mentése opciót, akkor a szerkesztett képeidet eredeti felbontásban mentheted vissza telefonod galériájába (nem csak az Instagramra).
Később bármikor jól jöhet, ha a kép teljes felbontásában van meg telefonodon – például ha nyomtatni szeretnél belőle, vagy ha egy másik platformra is feltöltenéd, ami támogatja a nagyobb felbontású képeket.
Hogyan lehet álló vagy fekvő képeket feltölteni az Instagramra?
Miután kiválasztottad a képet vagy a videót készüléked galériájából, a következőképpen posztolhatod az Instagramra úgy, hogy a platform ne vágja automatikusan négyzetté:
- Koppints a fénykép bal alsó sarkára, hogy átválthass álló vagy fekvő képarányba.
- Ez után az ujjaddal mozgathatod a képet a keretben, hogy beállítsd, pontosan hogy is kerüljön fel a platformra.
- Ha ez kész, mehetsz is tovább a többi feltöltési lépésre.
Fontos, hogy ha változtatni szeretnél a képarányon, azt itt kell megtenned, mielőtt továbblépnél. A levágást egy későbbi lépésben is módosíthatod, de a képarányt már nem!
Ha fehér keretet látsz egy állókép szélein szerkesztés közben, akkor ne aggódj – ezek nem maradnak rajta a képen, miután posztolod. Ezek csak azért vannak ott, hogy amíg szerkesztesz, az egész képet lásd.
Érdemes még megjegyezni, hogy ha egy felhasználónak 7.5-nél régebbi Instagram verziója van a telefonján (amik még nem támogatták a nem négyzetes arányú képeket), akkor minden képed négyzetes aránnyal fog megjelenni nekik, függetlenül attól, hogy valójában milyen arányúak. Ezen kívül minden verzióban (az újakban is) középre vágva jelennek meg a képek a profilodon, mielőtt rájuk böknének a felhasználók, hogy a teljes képet láthassák.
Persze vannak, akik továbbra is az 1:1 arányt használják, amivel semmi baj nincs, hiszen a négyzetes képek is lehetnek esztétikusak, különösen ha tartalmuk indokolja ezt az arányt.
A magas képeknek azonban nem csupán annyi az előnyük, hogy nagyobb felületet töltenek ki a telefonok képernyőin – ezek a képek a Pinterestre is újrahasználhatók, hiszen az a platform is inkább az ilyen álló képekre van optimalizálva. Szerencsére a Pinteresten sem túl szigorúak a szabályok, és nem csak a magas képeket tudod átposztolni rá az Instagramról.
Milyen méretűek az Instagram történetek?
Függetlenül attól, hogy milyen típusú (kép, videó) tartalmat posztolsz történetedbe, az az egész telefonképernyőt elfoglalja majd.
Mivel a legtöbb telefon 9:16 képarányú, így érdemes ehhez igazítani az ide feltöltött tartalmaidat. Ha képeket vagy grafikákat készítesz fókuszált történeteidbe, akkor az 1080 x 1920 (vagy nagyobb) felbontás ajánlott.
Ha képeket töltenél fel, akkor lényegében bármilyen méret és képarány „elfogadható”, de az Instagram levágja majd azokat a részeket, amelyek nem férnek bele az előírt arányba. Érdemes tehát előre 9:16 arányúra vágni a képet, hogy minden fontos részlet megmaradjon benne, és ne az Instagram döntse el, hogy mi látszódjon.
Az Instagram történetek álló képorientációja miatt érdemes függőleges (álló) videót rögzíteni, ha ide szeretnéd feltölteni. Mivel a telefonok 16:9 (felállítva 9:16) arányban videóznak, így ezek a felvételek tökéletesen illeszkednek majd ide.
Az IGTV
Az Instagram 2018 júniusában bemutatta az IGTV-t, ami lényegében egy hosszabb videók feltöltésére és megtekintésére készült platform. Legnagyobb előnye, hogy a rövid Instagram videókkal szemben akár 1 órás felvételeket is fel lehet tölteni rá, ráadásul nem tűnnek el, mint a történetek.
Akárcsak az Instagram, az IGTV is egy első sorban mobilos alkalmazás, és kifejezetten mobilra szánt, függőleges videók feltöltésére készült.
Az IGTV-t bárki használhatja mind feltöltésre, mind videónézésre. Az alkalmazásban azon feltöltők videói jelennek meg, akiket egyébként is követsz az Instagramon.
Az IGTV
A hosszabb videók lehetővé teszik, hogy egyszerre több tartalmat kínálhass követőidnek az Instagramon. Ez mélyebb elmesélt történeteket, és erősebb kötelékeket jelent közted és követőid között. Több lehetőséged nyílik bemutatni cégedet/üzletedet a platformon, mint korábban bármikor.
Mivel a szolgáltatás még viszonylag újnak számít, érdemes minél előbb kihasználni, hogy az elsők között hódíthasd meg közönségedet videókkal az Instagramon.
Az IGTV
A „hétköznapi” felhasználók legalább 15 másodperces, legfeljebb pedig 10 perces videókat tölthetnek fel. A nagyobb és hitelesített fiókok akár 60 perces videókat is feltölthetnek, de ezt már nem telefonról, hanem számítógépről kell elvégezni.
A videóknak a következőknek kell megfelelniük:
- 9:16-os (függőleges) képarány
- Legalább 30 FPS-es képkocasebesség, és legalább 720 pixeles szélesség
- A 10 perces videók mérete legfeljebb 650 MB lehet
- A 60 perces videók mérete legfeljebb 3,6 GB lehet
Az IGTV-re egy borítóképet is feltölthetsz, ennek mérete 420 x 654 pixel kell, hogy legyen (legalább is ez az ajánlott felbontás) – ez 1:1,55 képaránynak felel meg). Érdemes megjegyezni, hogy miután feltöltötted a borítóképet, nem tudsz szerkeszteni rajta, csak lecserélheted egy másikra.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.