Google: Így változtak a felhasználók keresési szokásai a koronavírus miatt
Google: Így változtak a felhasználók keresési szokásai a koronavírus miatt
Kevesen mondhatják el magukról (ha egyáltalán vannak ilyen emberek a világon), hogy életüket ne befolyásolta volna a COVID-19 (koronavírus) járvány. Jelentős változásokat tapasztalt többek között a Google is, amiket a keresőóriás nemrégiben nyilvánosságra is hozott. A statisztikák betekintést nyújtanak abba, hogy hogyan változtatta meg a koronavírus az internetezők keresési szokásait.
Az adatokat kifejezetten azért gyűjtötte össze a Google, hogy segítse a marketingesek munkáját. Az öt legfőbb változás (amelyekről lejjebb bővebben is olvashatsz) a következőkkel kapcsolatos:
- Fontos információk összegyűjtése
- Új kapcsolatok kialakítása
- Alkalmazkodás a rutinjaikban bekövetkezett változásokhoz
- A hétköznapi hősök méltatása
- Önmaguk és mások ápolása
Lássuk, hogy miét fontosak ezek a változások egy marketinges számára.
Fontos információk összegyűjtése
A vásárlóknak minden eddiginél égetőbb szükségük van új tartalmakra, hogy átvészelhessék a vészhelyzetet és alkalmazkodni tudjanak kényszeresen megváltozott életvitelükhöz. Egyre több viszonteladó kínál házhoz szállítást, több intézmény is bezárta kapuit, és a dolgozók nagy része otthon várakozik, vagy folytatja munkáját.
Fontos, hogy a cégek és szervezetek könnyedén értelmezhető, hozzáférhető és naprakész információkat biztosítsanak meglévő és leendő ügyfeleik számára arról, hogy mit és hol keressenek, ha szükségük van valamire.
Mindezt a Google által nyilvánosságra hozott keresési szokásokkal foglalkozó statisztikák is alátámasztják, amelyek szerint a következő témák iránt nőtt meg az érdeklődés:
- Kiskereskedelem
- „Lehet-e fagyasztottan tárolni” bizonyos élelmiszereket
- Házhozszállítás
- Rövidtávú munkalehetőségek
- Jelzálogtörlesztés felfüggesztése
Ha tehát a marketingesek szeretnének hasznos forrásokká válni célközönségük szemében, akkor ilyen és kapcsolódó témájú tájékoztató jellegű tartalmakat érdemes készíteniük számukra.
A Google ezek mellett felhívta rá a figyelmet, hogy mindenkinek ajánlott tudomást vennie erről az új valóságról, Fontos, hogy az ügyfelek hiteles, részletes és naprakész információkat biztosíts céges tevékenységeidről. Nyugtasd meg őket, hogy márkád ott vagy nekik, ha szükségük van rá.
Bárhol is kommunikálsz ügyfeleiddel (webhely, blog, közösségi média, Google Cégem adatlap, stb.), mindig friss információkat tüntess fel számukra minden ilyen felületen.
Ha valamikor, akkor ilyenkor kell igazán rugalmasnak lenned – készülj fel rá, hogy lesznek, akik lemondják a rendeléseiket és visszatérítést kérnek majd. Légy jelen és légy segítőkész – kínálj olyan remek ügyfélszolgálatot, amilyet a helyzet enged!
Új kapcsolatok kialakítása (és a meglévők ápolása)
A szigorú távolságtartás közepette az emberek nem csak régi kapcsolataikat igyekeznek ápolni, hanem sok újat is kialakítanak egymással. Ezek történhetnek az interneten, vagy akár egy háztartáson belül is.
Erre utalnak a Google keresési szokásokkal kapcsolatos adatai is, megnőtt az érdeklődés ugyanis az alábbi témakörök iránt:
- „Tarts velem…” jellegű YouTube videók: a „tanulj velem” videók népszerűsége 54%-ot nőtt az elmúlt évhez képest, de a „főzz velem” és a „fertőtleníts velem” témájú videók is felkapottabbakká váltak
- Többjátékos videojátékok
- Virtuális „vidám órák”
A Google azt javasolja, hogy a marketingesek is igyekezzenek minél több csatornán kapcsolatot teremteni ügyfeleikkel mind helyi, mind nemzeti vagy nemzetközi szinten. Gondolkodj el rajta, hogy márkádnak milyen szerepe lehet az emberek közös, megosztott élményeiben, és hogy hogyan teheted ezeket még emlékezetesebbekké számukra.
Alkalmazkodás a változó rutinokhoz
Az emberek hétköznapi rutinjának változását internetes keresési szokásaik is türközik. A Google jelentése szerint megnőtt az érdeklődés a „csináld magad”, a „szobabicikli”, a „súlyzókészletek” és a hasonló témák iránt.
Az emberek fokozottan érdeklődnek mások életvitelének változásai iránt is. Több műsor iránt is megnőtt az érdeklődés, mióta a házigazdák otthonról jelentkeznek be közönségüknek.
Szóval mit javasol a Google azoknak a marketingeseknek, akik szeretnének segíteni ügyfeleiknek az alkalmazkodásban?
Nos, először is fontos tudatni az emberekkel, hogy milyen megoldásokat kínálsz problémáikra, és hogy ezeket mikor, hol és hogyan vehetik igénybe. Mérd fel, hogy az embereknek mikor van a legnagyobb szükségük rád (webhelyanalitika, email-megnyitási arányok, stb. alapján), és igazítsd ehhez kommunikációidat.
Gondoskodj továbbá a rendszeres tartalom-utánpótlásról is, különös tekintettel a tájékoztató jellegű, szórakoztató és egészséges életmódra buzdító tartalmakra.
A hétköznapi hősök méltatása
Minden eddiginél több dicséretet kapnak az egészségügyi dolgozók, a szállítók és a pénztárosok, akik még a vészhelyzet idején is dolgozni kényszerülnek a társadalom biztonsága és relatív kényelme érdekében. Sokan saját egészségüket kockáztatva teljesítik kötelességüket, és a Google szerint a keresési szokásokon is meglátszódik, hogy az emberek egyre jobban érdeklődnek a hétköznapi hősök méltatása iránt.
A Google szerint a marketingesek azoknak az ügyfeleiknek is hasznukra lehetnek, akik szeretnék kifejezni hálájukat ezeknek a kitartó dolgozóknak. Tartsd nyitva a szemed, és támogasd azokat, akik másokon igyekeznek segíteni. Gondolkodj el azon is, hogy kiket tartasz „hétköznapi” hősöknek saját csapatodból, vagy akár a márkád közé felépült közösségből, és segítsd munkájukat.
Önmaguk és mások ápolása
Az emberek fokozott erőfeszítéssel igyekeznek odafigyelni saját maguk és mások lelki és fizikai egészségére. Nem meglepő, hogy a keresési szokások ilyenkor az olyan tevékenységekre összpontosulnak, amelyek segíthetnek enyhíteni a szorongást, a bizonytalanságot és az unalmat. Persze ezek lehetnek virtuális és a „való életben” végezhető tevékenységek is.
Legyen szó kirakósokról, relaxáxióról, vagy múzeumok virtuális körsétáiról, az Google statisztikái szerint emberek különféle unaloműző témakörök után kutatnak az interneten.
A keresőóriás szerint azoknak a marketingesek, akik szeretnék valamivel gazdagabbá tenni ügyfeleik otthon töltött napjait, több opciójuk is akad. Például összeállhatsz olyan szabadtéri helyszínekkel és kulturális intézményekkel, amelyek iránt az emberek fokozott érdeklődést mutatnak a „bezártság” idején.
Emellett érdemes csatlakoznod az otthoni egészségmegőrzéssel és jóléttel kapcsolatos beszélgetésekhez is. Továbbá összpontosíts olyan platformokra és tartalomformátumokra, amelyek ideálisak az otthonülők számára is.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.