Ahogy egy vállalkozás egyre terjeszkedik a digitális világban, úgy egyre fontosabbá válik a különböző adatok nyomon követése. Hiába ölsz órákat egy kampányba, vagy egy jól megdesignolt webhelybe, ha nem tudod, hogyan teljesítenek, nem igaz? Nem lenne jó tudni, hogy hányan nézik meg a webhelyedet, vagy hogy mennyi ideig olvasgatják az emberek a cikkeidet? Persze, hogy jó lenne – itt lép a képbe a Google Analytics.
A Google Analytics egy átfogó, részletes (esetenként talán túl részletes) képet mutat webhelyed teljesítményéről. Ezen információk birtokában sokkal megfontoltabb marketingdöntéseket hozhatsz.
A probléma csak az, hogy sokan azt sem tudják, hogy hogyan kezdjenek hozzá a Google Analytics használatához, ugyanis egy meglehetősen összetett eszközről van szó, ami első ránézésre kissé elrettentő lehet.
Cikkünk célja, hogy végigvezessen az első lépéseken a Google Analytics használatával kapcsolatban, és bemutasson néhány alapvető funkciót és tudnivalót, hogy akár már ma elkezdhesd nyomon követni webhelyed teljesítményét, és tökéletesíteni marketingstratégiádat. Kezdjük is!
A legelső lépés regisztrálni egy ingyenes Google Analytics fiókot. Csak akkor menj tovább, ha ez kész!
Ahhoz, hogy a Google Analytics képes legyen nyomon követni webhelyed adatait, el kell helyezned egy úgynevezett webhelycímkét (más néven követőkódot) webhelyed forráskódjában. Ha nem te foglalkozol webhelyed technikai szerkesztésével, akkor kérd meg a webmestert, vagy webprogramozót, akivel dolgozol, hogy végezze el ezt neked.
Miután regisztráltál, lépj be friss fiókodba, és nyisd meg az Adminisztráció felületet, amit egy kis fogaskerék ikon jelez a bal alsó sarokban. Érdemes megjegyezni, hogy ez itt van, mert nagyon sokszor lesz majd szükséged rá!
Az Adminisztráció felület három részből áll: Fiók, Tulajdon, Nézet. Neked most a Tulajdon részre lesz szükséged. Válaszd ki tulajdonodat (ami a webhelyed), és kattints a Követési adatokra, majd válaszd a Követőkód lehetőséget.
Ekkor megjelenik az előbb említett webhelycímke, ami valahogy így fog kinézni:
Másold ki, amit a szövegdobozban látsz, és illeszd be webhelyed
szakaszába. Nagyon fontos, hogy a webhelycímke webhelyed összes oldalán szerepeljen, tehát ha van egy globális sablonod, akkor érdemes abba elhelyezni, hogy minden új oldalba is automatikusan bekerüljön.
Ha ez megvan, akkor térj vissza a Google Analytics Követőkód menüjéhez (ahonnan az előbb kimásoltad a kódot) és küldj tesztforgalmat webhelyedre a Tesztforgalom küldése gombbal. Ez segít ellenőrizni, hogy megfelelően helyezted-e el a kódot webhelyeden.
A Google Analytics lehetővé teszi, hogy akár egy egész csapat is kezelhesse a fiókokat, a tulajdonokat, és a nézeteket az eszközön belül. Külön előny, hogy az egyes felhasználóknak más és más jogosultságokat oszthatsz ki, tehát megszabhatod, hogy kik mit szerkeszthetnek, vagy tekinthetnek meg az Analyticsben.
Térj vissza az Adminisztráció felületre, és a Fiók oszlopban válaszd a Felhasználókezelés opciót – itt adhatsz hozzá új felhasználókat a fiókhoz, távolíthatod el a meglévőket, és állíthatod be a jogaikat.
Megjegyzés: Ha részletesebb, további példákkal illusztrált útmutatót szeretnél, akkor itt találsz egy átfogó útmutatót a Google Analytics legfontosabb jelentéseihez!
A Google Analytics számos úgynevezett jelentést kínál, amelyekben különféle információkról értesülhetsz webhelyeddel kapcsolatban. A jelentéseket öt csoportba sorolja a Google:
A főbb jelentéscsoportokon belül további alcsoportok, és jelentések találhatók.
Érdemes megemlíteni mindjárt a dolgok elején, hogy a Google Analyticsben szinte minden jelentésnél megadhatsz egy egyéni dátumtartományt. A jobb felső sarokban kattints a dátumokra, és add meg, hogy az adott jelentésben mikortól meddig szeretnéd megtekinteni az adatokat.
Választhatsz az előre megadott tartományok közül (előző 7 nap, előző 30 nap, stb.), vagy megadhatsz két teljesen tetszőleges napot is, bármilyen távolságra egymástól.
Ugyan itt van lehetőséged összehasonlítani egy időszak adatait egy korábbi időszakéval – ez különösen akkor lesz hasznos, ha már több hónapja, vagy több éve fut az Analytics a webhelyeden.
Fontos megjegyezni, hogy az Analytics csak addig visszamenőleg képes megjeleníteni webhelyed adatait, amikor a webhelycímkét elhelyezted – az ennél korábbi adatok nem lesznek elérhetők.
A Valós idő jelentések neve meglehetősen beszédes: gyakorlatilag valós időben mutatják meg webhelyed jelenlegi adatait, például hogy hányan nézegetik éppen tartalmaidat, és mely oldalak a legaktívabbak.
A Valós idő jelentéscsoport megnyitásával a következő jelentések jelennek meg:
A Közönség jelentések – nem meglepő módon – közönséged adatait ábrázolják. Megnézheted, hogy honnan érkezik a forgalom webhelyedre, melyek a legnépszerűbb oldalaid, elemezheted látogatóid demográfiai adatait (kor, nem), és még rengeteg mást is.
Így néz ki a Közönség jelentések áttekintése:
A jelentéscsoportban több alcsoport és jelentés is szerepel – ezeken most nem megyünk végig, de érdemes mindegyiket felfedezni. Céljaidtól függően hasznos lehet például a Közönség > Érdeklődési körök > Áttekintés jelentés, amiben láthatod, hogy webhelyed látogatói milyen témák iránt érdeklődnek (ez a rész még magyar beállítások esetén is angolul jelenhet meg).
Egy mindenki számára fontos jelentés a Mobil alcsoportban található meg (Áttekintés & Eszközök). Itt láthatod, hogy a látogatók milyen eszközökről böngészik webhelyedet.
Ezen adatok birtokában sokkal célzottabb tartalmakat vagy reklámokat készíthetsz közönségednek!
Az Ügyfélszerzés adatok azt mutatják meg, hogy honnan érkezik forgalmad.
Fontos itt többek között a Minden forgalom > Csatornák jelentés, amiben csatornacsoportokra lebontva láthatod, hogy hogyan jutnak el a látogatók webhelyedre.
Ha rákattintasz egy-egy csoportra, akkor láthatod, hogy konkrétan mely csatornákon keresztül érkeznek az emberek. A Social például a közösségi médiát jelenti – megnézheted, hogy hányan jöttek a Facebookról, a Pinterestről, és így tovább.
A közösségi média egyébként külön jelentéscsoportot kapott az Ügyfélszerzésen belül. Itt részletes információkat szerezhetsz arról, hogy a különböző közösségi hálózatokról érkező látogatók mit csinálnak a webhelyeden.
Ezek a jelentések valamivel összetettebbek, mint az előzőek. A felhasználók viselkedéséről tudhatsz meg többet belőlük, ami nagyon hasznos, persze csak ha tudod, hogyan alkalmazd őket kampányaidban.
Először is vess egy pillantást az Áttekintésre. Itt alapvető adatok jelennek meg arról, hogy látogatóid hogyan viselkednek webhelyeden. Érdemes persze ennél jóval mélyebbre ásni magadat a viselkedésjelentések között, mert rengeteg hasznos információra bukkanhatsz.
Ott van például a Viselkedési folyamat. Ez az ábra azt mutatja, hogy a felhasználók mely oldalakról mely oldalakra kattintanak webhelyeden belül, illetve hogy mely oldalakon hány látogató hagyja el webhelyedet.
A Webhelytartalom > Minden oldal egy másik fontos jelentés. Itt jelennek meg webhelyed különböző oldalai, és azok főbb adatai, például hogy hány látogató nézte meg őket, hányan fordultak vissza róluk, átlagosan mennyi időt töltenek rajtuk az emberek, és így tovább.