Fehérlista
A fehérlista definíciója
A fehérlista egy „biztonságosnak” vélt email címekből és IP címekből álló adatbázis. Ha egy email egy olyan IP címről és email című feladótól érkezik, amely fehérlistán szerepel, akkor az email szolgáltatók átengedik azt a címzett(ek)nek. Ezzel szemben ha az IP cím vagy az email cím feketelistán szerepel, akkor az az üzenet blokkolásra kerül, és nem jut el a címzett(ek)ig.
Az email szolgáltatók saját fekete- és fehérlistát vezetnek az IP címekről és a feladókról. Ha egy email szolgáltató nagymennyiségű spam emailt vél felfedezni egy bizonyos domainről, akkor a szolgáltató feketelistára helyezi azt, hogy ne küldhessen több spamet rajta keresztül.
A fehérlistán szereplő feladók emailjei mindig megjelennek majd a címzett(ek) bejövő emailjei között, függetlenül attól, hogy kéretlen tartalmúak-e, vagy sem. A legnagyobb email szolgáltatókat nem lehet szimplán megkérni, hogy felvegyenek egy domaint a fehérlistára, vagy levegyenek egyet a feketelistáról – minden a domain hírnevétől függ.
A felhasználók saját fehérlistát vezethetnek a különböző feladókról, amelyek felülírják az email szolgáltató feketelistáját, habár ez ritkán történik meg, hiszen a feketelistára általában okkal kerülnek fel a különböző feladók és IP címek. Gyakoribb eset, amikor egy felhasználó a saját feketelistáját bővíti olyan email címekkel, amelyektől nem szeretne több kéretlen levelet kapni. Ezek a feketelisták szintén felülírják a szolgáltató fehérlistáit.
A fehérlisták és a marketing kapcsolata
Az email szolgáltatók többféle mutatót használnak egy feladó hírnevének megítélésére: a korábbi spamjelentések számát, a feliratkozók tevékenységeit, hogy megnyitják-e a címzettek az emaileket, vagy csak törlik őket, illetve az emailek tartalmait is, például hogy csak szöveget tartalmaz-e az üzenet, vagy képeket és csatolmányokat is.
Email marketingesként fontos, hogy a fehérlistákon maradj minden szolgáltatónál. E célból több mindenre kell odafigyelned:
- Ellenőrizd a használni kívánt email szolgáltató hírnevét: Néhány email szolgáltató rossz hírnevet szerzett magának, és fennáll a veszélye, hogy feketelistára került. Természetesen ezek a listák titkosak, de már a nyilvános hírnév sok mindenről árulkodhat.
- Ne vásárolj email listákat: A vásárolt email listák címzettjei gyakran spamként jelölik meg a kéretlenül kapott üzeneteket, ezért ajánlott inkább saját email listát összeállítanod, amire olyan felhasználókat gyűjtesz, akik önszántukból adták meg címüket, hogy marketinganyagokat küldhess nekik.
- Kérd meg a címzetteket, hogy reagáljanak első emailedre: Helyezz el egy felhívást bemutatkozó emailedben, amivel egy kérdőív kitöltésére, egy versenyre való nevezésre, vagy egy akciós kuponkód beváltására ösztönzöd a címzetteket.
- Mindig mellékelj egy leiratkozási hivatkozást: Egy egyértelmű és könnyedén észrevehető leiratkozási hivatkozás megerősíti a címzettek márkádba vetett bizalmát. Még ha valaki nem is szeretne több emailt kapni tőled, akkor hírnevedet sokkal kevésbé csorbítja, ha leiratkozik emailjeidről, mintha spamként jelentené üzeneteidet, mert nem találja a leiratkozás linket. Nem mellesleg a törvény is előírja, hogy szerepelnie kell egy leiratkozás linknek a kiküldött emailekben.
- Kerüld a spam egyértelmű jeleit: A hosszú tárgy mezők, a csupa nagybetűs szövegek és a szenzációhajhász kifejezések halmozása mind gyanús jelek lehetnek egy felhasználó szemében.
Gyakori kérdések
Mi az a fehérlista?
A fehérlista egy olyan lista, ami biztonságosnak vélt email címeket és IP címeket tartalmaz. Ennek ellentéte a feketelista, amin tiltott email és IP címek szerepelnek.
Mire valók a fehérlisták?
Az email marketingben az email szolgáltatók akkor engedik át az üzeneteket egy feladótól, ha az a feladó szerepel a fehérlistájukon. A felhasználók saját fehérlistát is vezethetnek, ami felülírhatja a szolgáltató feketelistáját.
Hogyan maradj a szolgáltatók fehérlistáján?
Nézz utána, hogy milyen email szolgáltatóról tervezel marketing emaileket küldeni; ne használj vásárolt email listákat (csak sajátokat); kérj dupla visszaigazolást a feliratkozásról; mindig kínálj lehetőséget emailjeidben a leiratkozásra; ne küldj spamet.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.