Fehérlista
A fehérlista definíciója
A fehérlista egy „biztonságosnak” vélt email címekből és IP címekből álló adatbázis. Ha egy email egy olyan IP címről és email című feladótól érkezik, amely fehérlistán szerepel, akkor az email szolgáltatók átengedik azt a címzett(ek)nek. Ezzel szemben ha az IP cím vagy az email cím feketelistán szerepel, akkor az az üzenet blokkolásra kerül, és nem jut el a címzett(ek)ig.
Az email szolgáltatók saját fekete- és fehérlistát vezetnek az IP címekről és a feladókról. Ha egy email szolgáltató nagymennyiségű spam emailt vél felfedezni egy bizonyos domainről, akkor a szolgáltató feketelistára helyezi azt, hogy ne küldhessen több spamet rajta keresztül.
A fehérlistán szereplő feladók emailjei mindig megjelennek majd a címzett(ek) bejövő emailjei között, függetlenül attól, hogy kéretlen tartalmúak-e, vagy sem. A legnagyobb email szolgáltatókat nem lehet szimplán megkérni, hogy felvegyenek egy domaint a fehérlistára, vagy levegyenek egyet a feketelistáról – minden a domain hírnevétől függ.
A felhasználók saját fehérlistát vezethetnek a különböző feladókról, amelyek felülírják az email szolgáltató feketelistáját, habár ez ritkán történik meg, hiszen a feketelistára általában okkal kerülnek fel a különböző feladók és IP címek. Gyakoribb eset, amikor egy felhasználó a saját feketelistáját bővíti olyan email címekkel, amelyektől nem szeretne több kéretlen levelet kapni. Ezek a feketelisták szintén felülírják a szolgáltató fehérlistáit.
A fehérlisták és a marketing kapcsolata
Az email szolgáltatók többféle mutatót használnak egy feladó hírnevének megítélésére: a korábbi spamjelentések számát, a feliratkozók tevékenységeit, hogy megnyitják-e a címzettek az emaileket, vagy csak törlik őket, illetve az emailek tartalmait is, például hogy csak szöveget tartalmaz-e az üzenet, vagy képeket és csatolmányokat is.
Email marketingesként fontos, hogy a fehérlistákon maradj minden szolgáltatónál. E célból több mindenre kell odafigyelned:
- Ellenőrizd a használni kívánt email szolgáltató hírnevét: Néhány email szolgáltató rossz hírnevet szerzett magának, és fennáll a veszélye, hogy feketelistára került. Természetesen ezek a listák titkosak, de már a nyilvános hírnév sok mindenről árulkodhat.
- Ne vásárolj email lsitákat: A vásárolt email listák címzettjei gyakran spamként jelölik meg a kéretlenül kapott üzeneteket, ezért ajánlott inkább saját email listát összeállítanod, amire olyan felhasználókat gyűjtesz, akik önszántukból adták meg címüket, hogy marketinganyagokat küldhess nekik.
- Kérd meg a címzetteket, hogy reagáljanak első emailedre: Helyezz el egy felhívást bemutatkozó emailedben, amivel egy kérdőív kitöltésére, egy versenyre való nevezésre, vagy egy akciós kuponkód beváltására ösztönzöd a címzetteket.
- Mindig mellékelj egy leiratkozási hivatkozást: Egy egyértelmű és könnyedén észrevehető leiratkozási hivatkozás megerősíti a címzettek márkádba vetett bizalmát. Még ha valaki nem is szeretne több emailt kapni tőled, akkor hírnevedet sokkal kevésbé csorbítja, ha leiratkozik emailjeidről, mintha spamként jelentené üzeneteidet, mert nem találja a leiratkozás linket. Nem mellesleg a törvény is előírja, hogy szerepelnie kell egy leiratkozás linknek a kiküldött emailekben.
- Kerüld a spam egyértelmű jeleit: A hosszú tárgy mezők, a csupa nagybetűs szövegek és a szenzációhajhász kifejezések halmozása mind gyanús jelek lehetnek egy felhasználó szemében.
Gyakori kérdések
Mi az a fehérlista?
A fehérlista egy olyan lista, ami biztonságosnak vélt email címeket és IP címeket tartalmaz. Ennek ellentéte a feketelista, amin tiltott email és IP címek szerepelnek.
Mire valók a fehérlisták?
Az email marketingben az email szolgáltatók akkor engedik át az üzeneteket egy feladótól, ha az a feladó szerepel a fehérlistájukon. A felhasználók saját fehérlistát is vezethetnek, ami felülírhatja a szolgáltató feketelistáját.
Hogyan maradj a szolgáltatók fehérlistáján?
Nézz utána, hogy milyen email szolgáltatóról tervezel marketing emaileket küldeni; ne használj vásárolt email listákat (csak sajátokat); kérj dupla visszaigazolást a feliratkozásról; mindig kínálj lehetőséget emailjeidben a leiratkozásra; ne küldj spamet.