Amit egy marketingesnek a Facebook csoportokról tudnia kell

EN
Prestige Memoriae Liget Royal Hévíz Callas Cafe Callas House Duna Relax Bükkös Hotel Pastel Guest House Regia Hotel Vinifera Hotel Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 Referencia #34 Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 77 Elektronika Kft Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60 Referencia #61 Referencia #62 Referencia #63 Referencia #64 Referencia #65 Referencia #66 Referencia #67 Referencia #68 Referencia #69 Referencia #70

Egy rövid útmutató a Facebook csoport marketinghez

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

A Facebook csoportok drasztikusan kibővíthetik márkád eléréseit a világ legnagyobb közösségi platformján, ha megfelelően kezeled őket – ezt nevezzük Facebook csoport marketingnek. A Facebook egyik legújabb algoritmusfrissítésének köszönhetően a csoportok felkapott bejegyzései magasabban jelenhetnek meg a csoportot követő felhasználók idővonalán, ami komoly marketinglehetőségeket jelent a márkák számára.

Amit egy marketingesnek a Facebook csoportokról tudnia kell

A következőkben közelebbről is megismerheted a Facebook csoportok előnyeit, illetve azt, hogy hogyan hozhatod ki a legtöbbet a Facebook csoport marketingből!

 

Miért érdemes saját Facebook csoportot létrehozni marketingedhez?

A Facebook csoport marketing online marketingstratégiád egyik leghatékonyabb eszköze lehet, ha találsz egy releváns érdeklődésű csoportot, amihez csatlakozhatsz. Néhány hasznos, értékes hozzászólással és bejegyzéssel rengeteg érdeklődő felhasználó figyelmét hívhatod fel arra, amivel foglalkozol, mindezt anélkül, hogy erőltetett reklámoknak tűnnének megnyilvánulásaid.

 

A következőkben azonban első sorban inkább egy saját Facebook csoport elkészítésének előnyeiről lesz majd szó, hiszen így használhatod ki igazán a Facebook csoport marketing kínálta lehetőségeket!

 

1. A Facebook algoritmusa a csoportoknak kedvez

Mint említettük, a Facebook algoritmusa egy ideje már fokozott láthatóságot biztosít azoknak a bejegyzéseknek, amelyek aktivizálják a felhasználókat – tehát hozzászólásokra, megosztásokra, reakciókra és egyéb interakciókra ösztönzik őket. Az ilyen felkapott bejegyzéseket a rendszer a családtagok és ismerősök bejegyzéseihez hasonlóan kezeli, tehát előnyben részesíti őket a felhasználók idővonalán.

 

Ez az első számú ok arra, amiért érdemes marketingre használni a Facebook csoportokat. Ellentétben a platform hirdetéseivel, a Facebook csoport marketing lényegében ingyenesen végezhető, és hasonló eredményeket is kínálhat.

 

2. Tele vannak lehetséges ügyfelekkel

Az emberek azért csatlakoznak különféle Facebook csoportokhoz, mert érdekli őket azok témája, és azok a tartalmak, amiket meg szokás osztani ezekben a csoportokban. Mindezek lapján szinte rögtön minősített lehetséges ügyfeleknek tekinthetők, és legtöbbjük már csak egy minimális gondozást igényel, mielőtt tényleges ügyféllé konvertálna. Ez az egyik elsődleges érv a Facebook csoport marketing mellett!

 

3. Megszilárdítják a márka és az ügyfél közötti kapcsolatot

A csoportok egy újabb csatornát biztosítanak a márkáknak az ügyfélszolgálati teendők lebonyolítására, ahol megválaszolhatják ügyfelek és az érdeklődők kérdéseit, feljegyezhetik azok visszajelzéseit és egyéb, értékesítés utáni szolgáltatásokat kínálhatnak nekik.

 

Vannak olyan cégek is, amelyek minden terméküknek vagy termékcsaládjuknak külön csoportot hoznak létre, amelyekbe fokozottan célzott érdeklődésű tagokat gyűjthetnek össze. Ezekben a csoportokban aztán hasznos útmutatókat, tippeket, trükköket, karbantartási információkat és egyéb tartalmakat oszthatnak meg meglévő ügyfeleikkel (a márkahűség erősítésére) mind pedig az érdeklődőkkel (hogy idővel tényleges ügyfelekké konvertálják őket).

 

A visszajelzéseket és a csoporton belül zajló beszélgetéseket olvasgatva rengeteget tudhatsz meg ügyfeleid és az érdeklődők fájdalmi pontjairól, panaszairól és igényeiről – hasznosítsd ezt a tudást, hogy még jobb termékeket és szolgáltatásokat kínálhass nekik!

 

4. Segítenek közösségeket építeni márkád köré

A Facebook csoport marketing egyik legnagyobb előnye, hogy hasonló érdeklődésű felhasználókat hoz össze egymással, akikből idővel egy új közösség alakul majd ki márkád, termékeid, vagy szolgáltatásaid közé (tehát amiről a csoport szól).

 

A csoport tulajdonosaként lehetőséged van arra, hogy rendszeresen beszélgetésre ösztönözd a tagokat érdekes, kapcsolódó témák felvetésével, és eleinte erre mindenképpen szükséged is lesz, míg a csoport valamivel önállóbbá nem válik.

 

A Facebook csoport marketing lehetőséget kínál a kétirányú kommunikációra. Azzal, hogy személyesen is hozzászólsz ezekhez a beszélgetésekhez, márkád sokkal emberibbé válik a tagok szemében, ami a bizalom és a márkahűség egyik alapfeltétele.

 

Hogyan lehet sikeres Facebook csoport marketinged

Mint a marketingben semmit, egy Facebook csoport kialakítását sem szabad hirtelen felindulásból csinálni. Az alábbiakban néhány hasznos tippet osztunk meg ahhoz, hogy a legtöbbet hozhasd ki Facebook csoport marketing törekvéseidből!

 

1. Fogalmazz meg néhány alapszabályt

Ha nem figyelsz oda rá, Facebook csoportod könnyedén egy spammel teli, kaotikus hellyé válhat, amiben még a legelszántabb tagok sem maradnak majd meg, és összességében rossz fényt vet majd márkádra. A nézeteltérések továbbá csúnya vitákká fajulhatnak, ami bomlasztóan hathat fáradalmas munkával felépített közösségedre.

 

Hogy mindezt elkerüld, érdemes lefektetned néhány alapszabályt a tagok számára. A Facebook alapjáraton legfeljebb 10 szabályt enged hozzáadni egy csoporthoz, de készíthetsz ezen kívül egy hosszabb kitűzött bejegyzést is, ami mindig a csoport legtetején jelenik majd meg a tagok számára, emlékeztető gyanánt.

 

Szabályaidban térj ki rá, hogy milyen bejegyzéseket tilos megosztani a csoportban (irreleváns hivatkozások, felnőtt tartalmak, stb.), illetve hogy milyen témákat kerüljenek a tagok. Érdemes felhívni a tagok figyelmét arra, hogy tiszteljék, hogy másoknak eltérhet a véleménye, és mindig civilizált módon beszéljék meg az esetleges nézeteltéréseket.

 

Ez csupán néhány szabály – értelemszerűen ezen kívül másmilyeneket is megfogalmazhatsz. Kérd meg továbbá tagjaidat, hogy azonnal jelentsék a szabálysértőket a csoport vezetőségének.

 

2. Döntsd el, hogy mi csoportod célja

Nem szabad csak azért Facebook csoportot létrehoznod márkádnak, mert az olvasod róla valahol az interneten, hogy az segíthet a marketingben. Találnod kell egy konkrét célt is csoportod számára – valamit, amit el szeretnél érni erőfeszítéseiddel és befektetett időddel.

 

Talán márkaépítés a célod vele? Esetleg ügyfélszolgálatot szeretnél biztosítani a tagoknak? Vagy szimplán több aktivitásra vágysz a Facebookon? Ez a cél szabja majd meg, hogy hogyan kezeled csoportodat.

 

Tagjaid összeválogatása, a csoport szabályai, a csoportban megjelenő témák és tartalmak illetve az aktivitási stratégia mind a csoport célját szolgálják majd – sőt, még a csoport nevének és képeinek is kapcsolódniuk kell hozzá.

 

3. Készíts zárt csoportot

A Facebookon zárt (privát) és nyilvános csoportokat is létrehozhatsz. A legtöbb cég általában zárt csoportokat készít, hogy fenntartsák az exkluzivitást.

 

A zárt csoportokban csak a tagok láthatják a bejegyzéseket és léphetnek kapcsolatba azokkal (reakciók és hozzászólások formájában). A csoportok belépését tetszőlegesen megadott kérdések megválaszolásához lehet kötni – a csoport egyik vezetője ellenőrizheti, hogy egy jelentkező tag milyen válaszokat adott a kérdésekre, és ez alapján elfogadhatja a jelentkezését vagy visszautasíthatja azt.

 

Ezzel a beléptetési procedúrával kizárhatod azokat, akik csak szórakozásra és spammelésre használnák a csoportot – de ha mégis becsúszik egy-két ilyen tag, akkor idővel jó eséllyel jelentik majd.

 

Érdemes észben tartani, hogy a Facebook jelenlegi működése szerint a csoport vezetői csak 28 naponta állíthatják át egy csoport láthatóságát (nyilvános vagy zárt). Ezen kívül egy 5 000-nél nagyobb létszámú csoportot nem lehet zártról nyilvánosra átállítani.

 

3. Törekedj a lehető legtöbb aktivitásra

Hogy a lehető legtöbb aktivitást zsebeld be bejegyzéseiddel, igyekezz a legaktívabb időszakokban posztolni azokat – tehát amikor a csoport tagjai közül a legtöbben nézegetik a Facebookot. Habár ez minden csoportnál más, az emberek általánosságban hétköznap reggel és este aktívak a platformon.

 

Hasonlóan az oldalakhoz, a Facebook csoportoknak is vannak elemzési adatai, amelyeket csak a csoport vezetői láthatnak, azonban vonatkozik ezekre néhány korlátozás, amikről a Facebook hivatalos súgójában olvashatsz bővebben. Ezek számos hasznos aktivitási statisztikát kínálnak csoportod tagjairól és bejegyzéseiről.

 

Fontos az is, hogy Facebook csoportod információi mindig hiánytalanok és naprakészek legyenek. Nem árt releváns kulcsszavakat is elhelyezni a leírásban, hogy az érdeklődő felhasználók rátalálhassanak a csoportra keresés közben. Jó ötlet továbbá egy felhívást (CTA) írni csoportod lírásába, ami jelentkezésre ösztönözheti a felhasználókat.

 

4. Jelölj ki egy külön marketingcsoportot a Facebookra

Egy Facebook csoport vezetése (legyen az hétköznapi, vagy marketingcélú) komoly feladat, hiszen folyamatosan meg kell győződnöd arra, hogy a tagok aktívak-e és betartják-e a szabályokat. Erre egyedül valószínűleg nem lesz elegendő időd megannyi más feladatod mellett, ezért érdemes kijelölni néhány adminisztrátort, ahogy a csoport egyre növekszik.

 

Ezek az adminisztrátorok lehetnek közösségi média marketinges kollégáid, vagy a csoport leghűségesebb, legmegbízhatóbb és legaktívabb tagjai is.

 

5. Igyekezz megtartani az érdeklődést

A Facebook többféle tartalomtípust is kínál amiket más és más formákban prezentálhatsz csoportod tagjainak. Ezekre szükséged is lesz, hiszen ha mindig ugyan arról van szó, és csak magadat ismétled, akkor a tagok előbb-utóbb megunják majd a felhozatalt.

 

Például a hét különböző napjain más és más témákat dolgozhatsz fel (minden napra választhatsz egy adott témát), hogy a tagok ne unjanak rá a csoportra.

 

Ezen kívül rendezhetsz versenyeket, nyereményjátékokat, élő kérdezz-felelek közvetítéseket és minden egyebet is, amiket egyébként egy Facebook oldalon is megtehetnél.

 

6. A csoport mindig a tagokról szóljon

Habár a csoport a tiéd (pontosabban a márkáé), nem szabad, hogy csak a márkádról szóljon. Tagok nélkül a csoport semmit sem ér, ezért mindig ők legyenek előtérben. Minél több késztetést éreznek arra, hogy aktívan kivegyék a részüket a csoport életéből, annál több bejegyzést emel majd ki a Facebook algoritmusa.

 

Az új tagokat érdemes rendszeresen köszönteni, illetve időnként személy szerint kiemelni azokat, akik rendszeres aktivitásukkal sokkal értékesebbé teszik a csoportot a többiek számára. Szólj hozzá mások bejegyzéseihez és írd meg róluk szakmai véleményedet is. Ösztönözd mindeneddel arra az embereket, hogy bátran aktivizálják magukat a csoporton belül.

 

7. Népszerűsítsd csoportodat más csatornákon is

Facebook csoportodnak mindenképpen kelleni fog egy kis idő, hogy beinduljon, viszont ha minél több helyen híreszteled az embereknek, akkor komoly lendületet adhatsz neki. Említsd meg marketing emailjeidben és más csatornáid bejegyzéseiben is, hogy minél többen tudjanak róla. Még egy külön gombot is elhelyezhetsz webhelyeden, ami közvetlenül a csatlakozási űrlapra viszi a felhasználókat!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Kérje ajánlatunkat!