Fontos változásra kell figyelnie minden hirdetőnek: 2025. október 1-jétől új uniós szabályok lépnek életbe a politikai tartalmú hirdetések kezelésére. A Google Ads felhasználóinak mostantól nyilatkozniuk kell arról, hogy futtatnak-e politikai jellegű kamp...
Az email hitelesítés definíciója
Az email hitelesítés egy olyan folyamat, amely során azonosíthatóvá válik egy email feladója.
Minden cég számára fontos, hogy hitelesítse kimenő email üzeneteit, és ezzel igazolja, hogy ezek az üzenetek valóban az adott cégtől érkeztek.
A hitelesítés szerepe az email marketingben
A hitelesítés segít megőrizni egy cég hírnevét.
Valahányszor kéretlen email érkezik egy feladótól, a címzettnek lehetősége nyílik spamként, azaz levélszemétként megjelölni azt. Minél több üzenetedet jelölik meg spamként, annál valószínűbb, hogy az email szolgáltatók idővel automatikusan a spam könyvtárakba küldik emailjeidet.
Amikor valaki céged nevében küld kéretlen emaileket több címzettnek is, fennáll a veszélye, hogy ezek miatt hamar spamlistára kerülsz több email szolgáltatónál is, így hiteles emailjeid is spamnek minősülnek majd a későbbiekben. Egy ilyen spamlistáról nagyon nehéz lekerülni – más szóval: nehéz lesz tisztára mosni céged hírnevét.
A hitelesítéshez használt szabványokat eredetileg nagyobb cégek számára hozták létre, akiknek a nevében sok rosszindulatú személy próbált phishing és egyéb káros, illetve spam üzeneteket küldeni. Manapság már minden kisebb és nagyobb cég számára is elérhetővé váltak ezek a hitelesítési opciók, hogy megvédhessék hírnevüket. Ezek a hitelesítési opciók a hitelesítés szintjei.
Az email hitelesítés szintjei
Az email hitelesítésnek jelenleg három formája, vagy „szintje” létezik. Ezek a következők:
SPF jegyzék
Az SPF, azaz Sender Policy Framework a legelterjedtebb email hitelesítési módszer. Az SPF egy keretrendszert biztosít az email szolgáltató számára, amely minden általad küldött email adatait tartalmazza.
Amikor az emailed eljut az email szolgáltatóhoz, a szolgáltató összehasonlítja a rólad tárold információkat az emailben tárolt információkkal. Ez az információ tartalmazhatja a DNS-t, hogy milyen mezőket használsz a kiküldött emailjeidben, stb.
Amennyiben az információk nem egyeznek, és az emailed egy ismeretlen, vagy más feladótól érkeznek, az email szolgáltató nem engedi tovább az emailt a címzett beérkező üzenetei közé.
Ezzel elkerülhető, hogy a felhasználók spamnek jelöljék meg emailjeidet.
DKIM
A DKIM, azaz Domain Keys Identified Mail hitelesítési módszer segítségével az email szolgáltató összevetheti az általad szolgáltatott DNS jegyzéket azzal, amely az emailekkel érkezik. Ha ezek nem egyeznek egymással, akkor az email szolgáltató nem engedi tovább az üzenetet.
Ez szintén segít elkerülni, hogy a felhasználók spamnek jelöljék meg üzeneteidet.
Sender ID
A Sender ID (Feladó azonsoító) sokban hasonlít az SPF módszerhez, de van néhány különbség a kettő között. A lényegük azonban ugyan az: mindkét email hitelesítési módszer tárolt adatjegyzékekhez hasonlítja a beérkezett email adatait.
Az email hitelesítés problémái
Fontos észben tartani, hogy a különböző email szolgáltatók más és más módszerekkel kezelik az emaileket.
A Yahoo! és a Gmail például, ha nem hitelesített emailt kapnak, általában szimplán nem is kézbesítik azt a címzettnek, ami egy hatékony védekezés a hamisított email mezők és fejlécek kiszűrésére.
Ezzel szemben az AOL és az MSN Mail továbbengedhetik ugyan a nem hitelesített emaileket, de ezeket egy figyelmeztető jelzéssel láthatják el, miszerint a feladó nem volt azonosítható.
A különböző szolgáltatók tehát máshogy bánnak el a nem hitelesített emailekkel, azonban vannak olyan kisebb email szolgáltatók is, amelyek egyáltalán nem ellenőrzik az érkező levelek hitelességét. Ezek okozhatják a legnagyobb problémákat a cégeknek, hiszen nincs semmilyen lehetőségük arra, hogy hitelesítsék üzeneteiket az ilyen szolgáltatók adatbázisain keresztül.
Szerencsére az internetezők túlnyomó többsége a fejlettebb email szolgáltatókat (pl. Gmail) használja, amelyek odafigyelnek az emailek hitelességére. A kisebb szolgáltatókat továbbá megpróbálhatják felkeresni a cégek, hogy hozzáadhassák email adataikat azok adatbázisához későbbi hitelesítésre.
Sajnos ahogy a technológia fejlődik, a rosszindulatú csalók is egyre összetettebb módszerekkel próbálhatják meg kijátszani ezeket a hitelesítési módszereket. Fontos tehát naprakész maradni a hitelesítés témájában, és legalább egy, vagy akár két hitelesítési szintet is alkalmazni, amikkel igazolhatod, hogy emailjeid valóban tőled származnak!