Habár a 2020-as év mindenki számára rendkívülinek bizonyult, a COVID-19 járvány az egészségügyi marketingeseknek is feladta a leckét, amit legkésőbb 2021-ben lesz esedékes benyújtani. Ahogy az új esztendő rohamléptekkel közeledik, a tapasztaltabb egészségügyi marketingesek már most azon tanakodnak, hogy milyen trendek is határozzák majd meg a 2021-es évet.
Habár a legfontosabb 2021-es egészségügyi marketing trendek listája nem kifejezetten hosszú, annál több fontos részletet szeretnénk megosztani róluk, ezért cikkünket két részre osztottuk. A második rész a következő héten érkezik, még több trenddel!
Habár a hírek szerint sokat sikerült haladni a koronavírus elleni védőoltás kifejlesztése ügyében, még mindig lehetetlen előre megjósolni, hogy mikor várható a járvány lelassulása és visszaszorítása. Világszerte minden ország sajátos módszerekkel igyekszik fellépni a vírus ellen – kijárási tilalmak, maszkviselés, távmunka, online oktatás, és így tovább.
Ha egyetlen szóval kellene jellemezni most a világ állapotát, akkor az valószínűleg a „bizonytalan” lenne. Ezt mind a magánszemélyek, mind pedig a cégek is érzik, hiszen senki sem tudja, hogy mi számít biztonságosnak, és mi nem. Több országban is tombol a munkanélküliség.
Ez a bizonytalanság és zavarodottság az egészségügy területére is kiterjed, már csak azért is, mert egy olyan világjárvánnyal van dolgunk, amilyennel a modern orvostudománynak még sosem kellett szembeszállnia. Jelentősen változott a kórházak és más egészségügyi létesítményekhez való hozzáállás is. Annak ellenére, hogy több helyen is előírták a különböző biztonsági óvintézkedéseket a vírus idejére, sokan még mindig nem szívesen teszik be a lábukat egy orvosi rendelőbe vagy klinikára.
Persze, ez valahol érthető is, ugyanis a közösségi médián sajnos futótűzként terjednek a hamis és az elavult információk, többnyire nem megbízható forrásokból. A dolgok éppen ezért lelassultak, és sok helyen meg is torpantak az egészségügyi marketingesek számára, mert sok cég egyelőre nem szeretné folytatni marketingtevékenységeit.
Mindenki tisztában van vele – főleg így, hónapok elteltével – hogy a dolgok nem fognak csettintésre megváltozni. Tisztában kell lenned vele, hogy a COVID-19-ről még 2021-ben is sokkal többet hallunk majd, mint kellene.
Egészségügyi marketingesként az egyetlen dolog, amit tehetsz, az az alkalmazkodás. Mindig is voltak és lesznek is olyan események és tényezők, amelyek felborítják a piacot, vagy éppen az előre gondosan megtervezett marketingstratégiádat. Készen kell állnod arra, hogy igazodni tudj ezekhez a dolgokhoz. Ehhez persze minden kreativitásodra és analitikus gondolkodásodra is szükséged lesz. Ki tudja, talán még olyan lehetőségek is prezentálják majd magukat, amelyek lehetővé teszik, hogy a te márkád is komoly hatást gyakoroljon az egészségügyi marketing világára.
2021-es egészségügyi marketingstratégiád összeállításakor a koronavírust is figyelembe kell venned, amikor az alábbi területekkel foglalkozol:
Manapság már a rutinvizsgálatok sem zajlanak mindenütt úgy, ahogy egy zavarodott évvel ezelőtt. Habár a stabil kommunikáció mindig is alapfeltétel volt egy valamirevaló egészségügyi márka stratégiájában, ma már olyan biztonsági és gyakorlati tényezőket kell figyelembe venni, amire korábban nem is gondoltunk volna.
A páciensek tudni akarják, hogy hogyan keressenek ellátást, és hogy milyen mindez mennyire biztonságos. Ha a COVID-19-ről van szó, akkor az emberek tényeket követelnek – tudni akarják, hogy hogyan előzhetik meg a betegséget, hogy milyen tünetekre kell odafigyelniük, illetve, hogy milyen tesztelési és kezelési opciók állnak a rendelkezésükre.
Ahhoz, hogy az egészségügyi marketingesek elnyerhessék pácienseik bizalmát, és megszilárdíthassák a velük kiépített kapcsolataikat, ki kell emelkedniük a téves információk tengeréből, és meg kell felelniük ezeknek az igényeknek.
Habár elsőre furcsán hangzik, ez a helyzet valójában páratlan lehetőséget kínál a márkaépítésre. Itt az idő azt kommunikálnod az emberek irányába, hogy egészségügyi márkád értük létezik. Az Egyesült Államokban például az internetező felnőttek 52%-a állítja, hogy szívesebben vásárol olyan cégektől, amelyek aktívan védik ügyfeleiket a koronavírustól.
Valahányszor bármit szeretnél kommunikálni egészségügyi márkáddal ügyfeleid irányába, ezek a megnyilvánulások együttérzést és megbízhatóságot kell árasztaniuk, és persze hasznosaknak is kell lenniük.
Gondolkodj el rajta, hogy milyen információkra lehet épp szükségük pácienseidnek. Szinte biztos lehetsz benne, hogy továbbra is érdekli őket, hogy milyen tünetekre kell odafigyelniük, vagy épp hogy hogyan védekezhetnek a vírus ellen.
Hogy eleget tehess ezeknek az igényeknek, egészségügyi marketingesként fontos, hogy valódi, tényekre épülő információkat szolgáltass ügyfeleidnek, amihez egészségügyi szakértőket is be kell majd vonnod tartalmaid elkészítésébe.
Ez senkit sem szabad, hogy meglepetésként érjen. Az időpont-egyeztetés előtti kommunikációktól kezdve a kezelés lebonyolításáig sok helyen az ellátás teljes folyamata megváltozott, és nem várhatod el pácienseidből, hogy mindezekkel automatikusan tisztában legyenek.
Az egészségügyi szolgáltatóknak a páciens utazásának összes kapcsolatteremetési pontját újra kell értékelniük, hogy szükség szerint módosíthassák kommunikációikat ügyfeleikkel. A cél az, hogy az emberek érezzék, hogy odafigyelnek rájuk, és hogy épségük első prioritást élvez a márkák számára.
Mint ahogy arról már fentebb szó esett, a kommunikáció a páciensélmény kulcsfontosságú eleme. Az egészségügyi marketingeseknek a következőkről kell, hogy tájékoztassák ügyfeleiket a COVID-19 fényében:
Fontos továbbá, hogy magukat az élményeket is a jelenlegi helyzethez igazítsd. Ehhez többek között az alábbiakra érdemes odafigyelned:
Az Edelman által végzett egyik kutatás az emberek 71%-a veszíti el egy márkába vetett bizalmát, ha úgy érzi, hogy az adott márka a profitot helyezi az emberek érdekei elé a járvány alatt. Éppen ezért bármit is csinálsz az elkövetkezendő időkben, az emberek sokkal szigorúbban ítélkeznek majd tetteid és megnyilvánulásaid felett. Mindez természetesen fokozottan igaz minden egészségügyi márka számára.
Az említett kutatásból az is kiderült, hogy az emberek 85%-a szeretné, ha a márkák aktívan kommunikálnának ügyfeleikkel a különböző platformokon, és tájékoztatnák őket a legfontosabb tudnivalókról. Kevesen várják el, hogy a márkák teljesen leálljanak marketinggel, arra viszont megvan az igény, hogy helyesen csinálják azt.
Az egészségügyi szakértők egy igazán egyedi helyzetben vannak, ugyanis a jelentésből megtudtuk azt is, hogy az emberek 78%-a tartja hiteles szóvivőknek az egészségügyi orvosokat, ha egy márka vírussal kapcsolatos dolgairól van szó.
Milyen trendekre számíthatunk még a 2021-es egészségyüi marketingben? A következő részből kiderül ide kattintva: Egészségügyi marketing trendek 2. rész!
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.