Egészségügyi online marketing: a storytelling művészete és tudománya

EN
Referencia #1 Referencia #2 Referencia #3 Referencia #4 Referencia #5 Referencia #6 Referencia #7 Referencia #8 Referencia #9 Referencia #10 Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 77 Elektronika Kft Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 Referencia #44 Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60

Egészségügyi marketing: a storytelling művészete és tudománya

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

A storytelling nem újkeletű marketing eszköz, legnagyobb tanítóink is alkalmazták. Az egészségügyi online marketingben azonban egyre nagyobb hangsúlyt kap. Miért? Mert eredményes! 

A storytelling nem újkeletű marketing eszköz, legnagyobb tanítóink is alkalmazták. Az egészségügyi online marketingben azonban egyre nagyobb hangsúlyt kap. Miért? Mert eredményes!

A storytelling jelentése egy történet elmesélése, előadása. Ez a tevékenység egyidős az emberiséggel. A legtöbb történetet gyerekként halljuk a szüleinktől, vagy nagyszüleinktől, akiknek szintén az előző generációk adták át ezeket. A storytelling egy kiváló kommunikációs eszköz, ami fontos leckék átadását teszi lehetővé.

 

A történetek az érzelmekre hatnak. A storytelling célja a közönség meggyőzése. Mindenki hallott már Noé bárkájáról, az Odüsszeiáról és Shakespeare darabjairól, amelyek az érzéseket és az erkölcsi értékeket tárgyalják. Manapság ugyan ez az ősrégi storytelling hódít a digitális marketing világában is. A hagyományos reklámstratégiákat félretéve a legtöbb cég a saját történetei elmesélésére koncentrál, az egészségügy pedig egyáltalán nem számít kivételnek.

 

Minden cég képes kihasználni a storytelling által biztosított lehetőségeket saját marketing stratégiája részeként, az egészségügyi praxisok számára azonban különlegesen fontos módszer. A storytelling érzelmi szinten szólítja meg a pácienseket. Az egészségügyi praxisok marketingjében a storytelling emberségesebbé teszi a praxist, segít a bizalom megerősítésében és emlékeztet az erkölcsi értékek fontosságára. A storytelling a tudás segítségével fűzi össze ezeket a pozitív történeteket, ezzel egy megbízható, hiteles brandet és szorosabb kapcsolatokat hoz létre.

 

 

Szívesen segítünk marketing kommunikációd felpörgetésében, de elég sok dolgunk van... Így arra kérlek, mielőtt ajánlatot kérsz tőlünk, olvasd el, miben tudunk segíteni, IDE kattintva! 


 

A storytelling lehetőségei nem titkoltak – a történetek hatással vannak az agyunkra. Az emberek megjegyzik őket, visszaemlékeznek és reagálnak rájuk. Az antropológusok szerint a storytelling minden kultúra és ország univerzális eleme

 

De miért kötik le annyira a történetek az elmét? A storytelling lényege...

A történetnek és a storytellingnek (tehát a történetek elmesélése) is megvannak a saját előnyeik. A történetek az alábbi okokból hatékonyabbak az egyszerű adatok leírásánál:

  • Az emberi agy kialakítása miatt konkrét történet-szakszavakban gondolkodik. Sokkal egyszerűbb úgy elképzelni a különböző élményeket, ha azokat valamilyen történet formájában mesélik el nekünk.
  • Az emberi memóriára jobban hatnak a történetek. Kutatási eredmények szerint sokkal könnyebben jegyzünk meg információkat, ha azok egy történeten keresztül kerülnek átadásra, mintha egy egyszerű felsorolásban olvasnánk őket.
  • A történetek részvétet váltanak ki.

 

Az egészségügyi szolgáltatások és a betegséghez illetve a diagnózishoz kapcsolódó érzelmi kínokra mind hatni lehet megfelelő storytellinggel.

 

Kutatások szerint az ügyfelek 78%-a bízik a családtagok és barátok ajánlataiban, míg 63%-uk állítja, hogy az ilyen ismerősöktől származó egészségügyi információk még akkor is hitelesek, ha az adott személy nem szakértő a témában. Ezeket a statisztikákat figyelembe véve, illetve annak tudatában, hogy agyunk miként dolgozza fel a történeteket, máris láthatóvá válik, hogy a történetek formájában átadott információk mennyire hatékonyak is lehetnek az új ügyfelek megszerzésében, akik aztán a termékek és szolgáltatások felhasználóivá válhatnak. A storytelling tehát a leghatékonyabb eszköze a célközönséggel való erős, tartós kapcsolat kiépítésének.

 

A történeteket könnyebb értelmezni és megjegyezni, mert az érzelmi reakció segít az agynak az összetettebb tények lebontásában. A történet tehát egy médium, amely segít valami rendkívül összetett dolog elmagyarázásában.

 

Korábban az egészségügyi marketing szakemberek nem szívesen építettek történeteket a diagnózis és kezelési opciók köré, mert túl komoly témáknak tartották őket a storytellinghez. Figyelmen kívül hagyták, hogy a szív mennyire fontos szerepet játszik az agy bevonásában. A történetek elveszik a félelmeinket. Miközben az emberek egy történetet hallgatnak, kevésbé érzik magukat egyedül.

 

A storytelling mint stratégiai üzleti eszköz

A praxisok számára a storytelling sokkal több, mint egy szórakoztató eszköz. Ha a páciensek nem tudják elképzelni magukat történeted egyik karaktereként, nem fogják megjegyezni azt és nem tanulnak belőle. Ha képesek elhelyezni magukat a történetedben, és átérezni a pozitív dolgokat, amik a karakterekkel történnek, akkor érzelmileg ők maguk is kiveszik a részüket a történetből. Amint ez megtörténik, már meg is nyerted őket.

 

Manapság számos eszköz és megoldás áll az egészségügyi marketing szakemberek rendelkezésére, amelyek segítenek megérteni, hogy mégis mi hat igazán a páciensekre. Amennyiben szeretnél versenyben maradni egy egyre népesebb mezőnyben, a páciensek szükségleteinek, igényeinek és szokásainak nagyra becsülése kulcsfontosságúnak számít.

 

Az organikus keresőtalálati helyezésed javítása (keresőoptimalizálás) és a pácienseid bevonása mellett a storytelling számos más szempontból is elengedhetetlen egészségügyi praxisod számára.

 

A storytelling praxisod marketing stratégiájának egyik alapvető elemét képezi. Az idegtudomány szerint a storytelling „beindít” valamit az ügyfelek gondolkodásában. Kutatási eredmények kimutatták, hogy a történetek nagyon erősen hatnak az ügyfelek viselkedésére. Ezek az adatok mind arra utalnak, hogy a storytelling pozitív hatással van a páciensek bevonására is.

 

De mégis hogyan alkalmazhatod mindezt? Milyen „történeteket” kellene felmutatnod? Hogyan érheted el célközönségeidet?

 

Az egészségügyben praktizálókhoz napi szinten ezernyi kérdéssel fordulnak. Az iparág növekszik, a szabályok pedig változnak. Sokan bizonyára egyet értenek abban, hogy részben egy jelentős oktatási szakadék is felelős ezért a jelenségért. Egészségügyi praxistulajdonosként számos példaértékű esemény áll rendelkezésedre, amelyek segítségével szemléltetheted pácienseid számára egészségügyi állapotát és kezelési lehetőségeit.

 

Hogyan „mesélhetsz” jobb történeteket?

A megfelelő eszközök, releváns információ és elegendő támogatás birtokában bárki képes megnyerő történeteket mesélni. Egészségügyi intézményed segíthet, hogy a történet elmeséléséért felelős személyek hatékonyabb storytellerekké váljanak azzal, hogy ösztönzi őket, jobb történeteket talál számukra és minden akadálytól mentesíti munkájukat.

 

1. Fektess a tehetségekbe

Az első lépés a megnyerőbb történetek irányába a storytellerek felhatalmazása. A storytelling folyamatára időt és erőforrásokat kell áldoznod. Olyan embereket kell alkalmaznod intézményedben, akiknek érdekes elmesélni való történeteik vannak. Azonban ne várd el tőlük, hogy a storytellinget is beiktassák az egyébként is zsúfolt feladatlistájukba. A sikeres storytelling időigényes. A storytelling lényeges részét képezi csapattagjaid képességeinek felmérése, hogy kiderítsd, hol van szükség segítségre.

 

A minőségileg megírt tartalom mellett a jó storytelling multimédiás elemeket is alkalmaz. Akár grafikákról, képekről vagy videókról van szó, győződj meg róla, hogy csapatodnak minden eszköz a rendelkezésére áll a legjobb történetek elmeséléséhez.

 

Amennyiben intézményed/vállalkozásod erre nem alkalmas, vegyél igénybe külső segítséget. Egy jól briefelt marketing tanácsadó hasznos része lehet storytelling tudásával csapatodnak! 


2. Találj olyan történeteket, amelyeket megéri megosztani

A relevancia kulcsfontosságú szempont. Pácienseid nem válhatnak történeteid részeivé, ha nem értik hogyan és miként számítanak ezek nekik. A pácienseidet nem érdeklik azok a hírek, amelyeket más egészségügyi intézmények megosztanak sajtóközleményeikben. A relevancia köti össze a mondanivalódat azzal, amit a pácienseid hallani akarnak. Az ilyen releváns történeteknek számos témája lehet, például:

 

  • Gondolatébresztő módon előadott informatív anyagok.
  • Stabil és hasznos nézőpontok vitatott, mégis egészséges témákról.
  • Aktualitások megvitatása.
  • Páciensközpontú témák.

 

3. Távolítsd el a sikeres storytelling akadályait

Bizonyos akadályok újra és újra felmerülhetnek. A leggyakoribb aggodalomforrás a páciensek személyes adatainak védelme. Természetesen ez egy rendkívül fontos szempont, és minden esetben előzetes engedélyt kell kérned pácienseidtől, mielőtt történeteiket megoszthatnád másokkal. Minden esetben érdemes feltenni az erre vonatkozó kérdést, ugyanis a legtöbb páciens szívesen járul hozzá ehhez az ügyhöz.

 

A storytelling másik nagy akadálya a jóváhagyás. Ez akkor jelenthet különösebb problémát, amikor egy bizonyos tartalmat olyan sok ember kell, hogy jóváhagyja, hogy valószínűleg sosem kerül nyilvánosságra. Egyszerűsítsd ezt a folyamatot a szükséges jóváhagyások számának minimalizálásával.

 

Az egészségügyi tartalommarketingben a siker nem egyetlen éjszaka alatt érhető el. A megnyerő tartalmak létrehozásának célja nem az, hogy vírusként terjedjenek (habár ez csak pozitívum). A cél a hosszútávú relevancia és az üzleti célok elérése.

 

Hogyan járulhat hozzá a storytelling praxisod növekedéséhez?

Az orvosi praxisok storytellingjének célja, hogy a páciensek könnyebben felismerjék a kapcsolatot a praxis történetei és a praxis által kínált egészségügyi szolgáltatások előnyei között. Az olyan történetek, amiknek nincs közük brandedhez vagy szolgáltatásaidhoz ugyan szórakoztatóak lehetnek, de nem képviselnek majd értékeket és így a bevételt sem növelik majd.

 

A történetek kialakítása során észben kell tartanod, hogy szolgáltatásaid miként segíthetik pácienseidet. Milyen problémákra kínálnak megoldást ezek és termékeid? Miben különbözik praxisod a versenytársakétól? Amennyiben sikerül megválaszolnod ezeket a kérdéseket, már sokkal egyszerűbben készíthetsz olyan tartalmakat, amik üzleti értékeket képviselnek.

 

Íme a storytelling öt legmeggyőzőbb előnye egészségügyi praxisod számára:

1. Bevonja a pácienseket

Egy jó történet képes megragadni a hallgatók (vagy olvasók) figyelmét.  Ha ez sikerül, akkor az már szinte nyert ügyről beszélünk. Az elhangzó történet minden szava érzelmeket válthat ki. Ha sikeresen rátapintasz a pácienseid érzelmeire, azzal arra ösztönzöd őket, hogy felvegyék a kapcsolatot brandeddel.

 

2. Megosztható a közösségi médián

Amikor a pácienseid olyan tartalmakat olvasnak weboldaladon, amikkel képesek azonosulni, akkor nagy valószínűséggel megosztják majd azokat a közösségi oldalakon, ezzel növelve láthatóságodat. Azzal, hogy más embereket is elérsz pácienseid ismereti köreiben, tartalmaid nagyobb nézettségre tesznek szert, ami idővel több pácienst jelent majd praxisod számára.

 

3. Kapcsolatot teremt

Minden cégnek vannak történetei. Azzal, hogy tartalmadat egy érdekes történet köré építed fel, azzal könnyedén kialakíthatsz egy kapcsolatot közted és célközönséged között. Ha a páciensek úgy érzik, hogy valami a praxisodhoz köti őket, akkor elnyered majd bizalmukat és hűségüket is.

 

4. Hitelességet épít

Azzal, hogy a storytellingre összpontosítasz, és releváns tartalmakat teszel elérhetővé pácienseid számára, azt bizonyítod, hogy osztod az aggodalmaikat. A storytelling 92%-kal hatékonyabb a hagyományos marketingnél ha a tudatosság növeléséről és a hitelesség kiépítéséről van szó. Ennek az az oka, hogy amikor pácienseid valamilyen problémával állnak szemben, úgy tekintenek rád, mint ezen problémák megoldásának potenciális forrására.

 

5. Visszatérő olvasókat generál

Amikor a pácienseknek tetszik, amit olvasnak, akkor újra visszatérnek majd még több érdekes tartalom reményében. A visszatérő olvasók segíthetnek a pácienshűség kiépítésében, hiszen az online tartalmak „követőket” és feliratkozókat képes generálni.

 

Storyteling összefogalva

Az egészségügy – mint minden más iparág – számtalan lehetőséget biztosít a nagyszerű storytellingre. Csupán nyitott szemekre és egy kis merészségre van szükség hozzá egy kevésbé kitaposott útra léphess. Azzal, hogy az információt egy történet formájában osztod meg az emberekkel tudományos kiadványok helyett, több figyelmet, interakciót és tiszteletet érhetsz majd el pácienseidtől.
 

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!