Fontos változásra kell figyelnie minden hirdetőnek: 2025. október 1-jétől új uniós szabályok lépnek életbe a politikai tartalmú hirdetések kezelésére. A Google Ads felhasználóinak mostantól nyilatkozniuk kell arról, hogy futtatnak-e politikai jellegű kamp...
Így változtatta meg örökre a COVID-19 a vásárlást
Bármilyen meglepő is, sokan nyertek a COVID válságon. Mutatjuk ki, és hogyan, és azt is, Te hogy tartozhatsz közéjük!
Tavaly ilyenkor egy kétségekkel és félelmekkel teli, új világ köszöntött ránk. Sokáig olyan volt, mintha csak álmodnánk, egy film lenne az egész. Valójában részesei voltunk a történelemnek, mely itt zajlik a szemünk előtt. 2018-ról már szinte semmi érdekes esemény nem jut az eszünkbe, de 2020-ra mindig emlékezni fogunk. 2020 megváltoztatta a világot, és ha egyszer vissza is térhetünk a korábbi életünkhöz, a COVID-19 járvány olyan változásokat hozott, melyek megmaradnak. Ez különösen érintette az online világot és az online marketinget is.
A végét várjuk, de vártuk egy éve is. Bezárkóztunk, a boltokban eltöltött órák helyett webshopok applikációit töltöttük le, az akciós ’pláza járás’ helyett hírlevelekre iratkoztunk fel. Sokan a csomagokat karanténba helyezték napokra, és hozzászoktak, nem azonnal van a kezükbe a termék, amit megvásároltak. Nem mondom, jó lesz egyszer megint szabadon boltokba járkálni, de rájöttünk, a Tesco és az Auchan házhozszállítás nem is olyan rossz dolog, minek mászkáljak egy karton tejjel és egy halom toalett papírral a kosaramban egy huzatos parkolóban? Kihozzák házhoz, kényelmesen átveszem, ez megmarad. Ez is, meg az a sok más online bolt is, amit megismertem ez alatt az egy év alatt.
A világ megváltozott. Online-abb lett, mint valaha. És itt nem csak erről az egy évről van szó, ez az időszak nem csak egy lépcsőfok, amivel feljebb léptünk. Nem, itt most sebességet váltottunk, minden gyorsabban fejlődik majd, mint eddig, olyan változások előtt állunk, amelyek nem jöttek volna el, csak sokkal lassabban. Erre minden cégnek, marketingesnek fel kell készülnie, arról szól ez a cikk, hogyan. De ne gondold azt, csak én véleked így, mutatok egy ENSZ kutatást mely sok országra kiterjedten vizsgálta a helyzetet:
Az online vásárlási szokások változása a nagyvilágban
Egy nagyjából 3700 fős felmérés 2020 októberében publikált eredményei arra engednek következtetni, hogy a COVID-19 járvány örökre megváltoztatta az online vásárlási szokásokat. A felmérés során kilenc gazdaságot (Brazília, Kína, Németország, Olaszország, Dél-Korea, Oroszország, Dél-Afrika Svájc, Törökország) vizsgáltak, azonban ezek változatosságának köszönhetően az eredmények minden bizonnyal jól tükrözik a globális helyzetet is.
A felmérést az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciája (UNCTAD) és a NetComm Suisse e-Commerce Association készítette. Az Inveon, és a NIC.br partnerként vettek részt a felmérésben.
A járvány kitörését követően több, mint a válaszadók fele állította, hogy gyakrabban vásárol online, és támaszkodik az internetre, hogy értesülhessen a legújabb hírekről, egészségügyi információkról, illetve a digitális szórakozás céljából.
„A COVID-19 járvány felgyorsította a világ digitalizálódását. A mostani változtatásoknak hosszútávú hatásai lesznek majd, amint a világ gazdasága elkezd helyreállni” mondta Mukhisa Kituyi, az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciájának (UNCTAD) főtitkára.
Kituyi továbbá kiemelte, hogy az online vásárlás globális fellendülése egyértelműen azt mutatja, hogy mennyire fontos feladat biztosítani, hogy minden ország kihasználhassa a digitalizálódás nyújtotta lehetőségeket.
Vannak cégek akik nyertek, vannak, akik vesztettek. Te hova tartozol?
Minap meséltem az egyik barátomnak, hogy egy magánorvosi cég online jelenlétét kezdtük el rendbe tenni, egy hatalmas visszaesésből kell kihúzni az egyébként magas minőségű szolgáltatást nyújtó céget. A barátom válasza jól leírja a helyzetet:
- De hát ezek a magánorvosi rendelők most nagy bajban vannak a COVID miatt, amúgy is, nem?
- Hát nem. A mi magánorvosi praxisaink, legyenek azok fogorvosok vagy plasztikai sebészek hatalmas fejlődésnek indultak az elmúlt évben.
- De hát hogyan? Ki mer most orvoshoz menni?
- Egyrészt van, akit nem foglalkoztatott annyira a vírushelyzet, másrészt meg ha muszáj, akkor muszáj. De a magánorvosi rendelőkben mindenki jobban bízik ebben a helyzetben (is). Így az, aki megtalálható volt, az, akinek marketing kommunikációja hatékony volt, most nagyot nyert.
És ez a kulcs. Bár a vírussal jött egy gazdasági visszaesés is, az emberek kevesebbet költenek, de annál költik, akit megtalálnak online! És ez itt a kulcs, a siker kulcsa. Így lehet egy hatékony online marketing stratégiával egy vesztes helyzetben is nyerni!
Ha szeretnél Te is egy hatékony online marketing stratégiát, kattints IDE!
Az online vásárlások száma nőtt, de a költekezés mértéke csökkent
Az előbbi felmérés eredményei szerint a legtöbb termékkategóriában a vásárlások számának 6-10%-os emelkedés volt megfigyelhető. A legnagyobb ugrást az ICT/elektronikai termékek piaca tapasztalta (+10%), de többet értékesítettek a kertészkedési / csináld magad, gyógyszeripari, bútor/háztartási, kozmetikai/testápolási termékekből is.
Forrás: UNCTAD & NetComm Suisse e-Commerce Association
Termékkategóriák (az ábra sorrendjében):
- Kozmetika & testápolás
- Digitális szórakozás
- Agrár-élelmiszerek & italok
- Divat & kiegészítők
- Gyógyszeripar/egészségügy
- Média & könyvek (digitális és fizikai egyben)
- ICT/elektronikai termékek
- Otthoni bútorok & otthoni termékek
- Oktatás & online tanfolyamok
- Szerszámok, kertészet & csináld magad
- Turizmus/utazás (szállodai foglalások, repülőjegyek, stb.)
És most jön egy látszólag negatív tényező, ami csak látszólag az, hiszen ebben van a nagy lehetőség! A Forgalomnövekedéssel szemben az átlagos havi költekezés/vásárló mértéke lényegesen csökkent, mint ahogy azt az alábbi ábra is mutatja. A vásárlók mind a fejlődő, mind a már fejlettebb gazdaságokban is inkább halogatják a nagyobb kiadásokat. A fejlődő gazdaságok vásárlói inkább az alapvető termékekre koncentrálnak.
Miért jó ez Neked? Azért, mert kaptál még egy kis időt! Amit elhalasztottak, azt be fogják pótolni. Kérdés, hogy Nálad, vagy annál, aki jobb az online térben, mint te! Még van időd egy hatékony online marketing stratégia kialakításra. Erről bővebben ITT olvashatsz!
Érdekességek az online vásárlási szokások változását illetően
A felmérés kiderítette továbbá, hogy a nők, illetve a felsőoktatásban végzettek köreiben többet nőtt az online vásárlások száma, mint más csoportok esetében. A 25-44 éves korosztály nagyobb fellendülést mutatott az online vásárlások terén, mint a fiatalabbak. Brazíliában a leginkább veszélyeztetettek, illetve a nők online vásárlásainak száma nőtt a legnagyobb mértékben.
A kisebb kínai kereskedők voltak a legjobban felkészülve rá, hogy online értékesítsék termékeiket, míg a dél-afrikai kereskedők álltak készen a váltásra a legkevésbé.
„Azok a cégek állnak készen a COVID-19 utáni időkre, amelyek az e-kereskedelmet helyezték üzleti stratégiáik középpontjává” mondta Yomi Kastro, az Inveon alapítója és vezérigazgatója. „Hatalmas lehetőség áll az olyan iparok előtt, amelyek még mindig a fizikai vásárláshoz vannak hozzászokva, ilyen például a gyorsan mozgó fogyasztói termékek ipara és a gyógyszeripar.”
A digitális óriások még nagyobbra nőttek
A felmérés szerint a legtöbbet használt kommunikációs platformok a WhatsApp, az Instagram, és a facebook Messenger, amelyek mind a facebook tulajdonai. Azonban ahogy a munkahelyi megbeszélések videóbeszélgetésekké alakultak át, a Zoom és a Microsoft Teams tapasztalták a legnagyobb növekedést.
Kínában a WeChat, a DingTalk és a Tencent Conference a legnépszerűbb kommunikációs platformok, habár az országban szigorúan korlátozzák is a külföldi kommunikációs eszközök használatát.
A változás hosszútávú lesz
A felmérés eredményei alapján feltételezhetjük, hogy az online vásárlásban és egyéb aktivitásban történt változások a COVID-19 járvány lezajlása után is érvényben maradnak majd. A legtöbb válaszadó, főleg Kínából és Törökországból, azt állította, hogy a jövőben továbbra is szívesen vásárolna alapvető termékeket az internetről. Továbbá, többet utaznának helyileg is, aminek jó eséllyel a nemzetközi turizmusra is hatása lesz majd.
Kiemelt területeink
Ez nem érinti a termékeink funkcióit.
Cookie-k használatával más vállalatok adatokhoz jutnak majd rólad.
- Google Chrome
- Internet Explorer
- Firefox
- Safari
- Safari Mobile
- Opera