Így változtatta meg örökre a COVID-19 az online vásárlást

EN
Referencia #1 Referencia #2 Referencia #3 Referencia #4 Referencia #5 Referencia #6 Referencia #7 Referencia #8 Referencia #9 Referencia #10 Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 77 Elektronika Kft Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 Referencia #44 Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60

Így változtatta meg örökre a COVID-19 a vásárlást

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Bármilyen meglepő is, sokan nyertek a COVID válságon. Mutatjuk ki, és hogyan, és azt is, Te hogy tartozhatsz közéjük! 

Így változtatta meg örökre a COVID-19 az online vásárlást

Tavaly ilyenkor egy kétségekkel és félelmekkel teli, új világ köszöntött ránk. Sokáig olyan volt, mintha csak álmodnánk, egy film lenne az egész. Valójában részesei voltunk a történelemnek, mely itt zajlik a szemünk előtt. 2018-ról már szinte semmi érdekes esemény nem jut az eszünkbe, de 2020-ra mindig emlékezni fogunk. 2020 megváltoztatta a világot, és ha egyszer vissza is térhetünk a korábbi életünkhöz, a COVID-19 járvány olyan változásokat hozott, melyek megmaradnak. Ez különösen érintette az online világot és az online marketinget is. 

 

A végét várjuk, de vártuk egy éve is. Bezárkóztunk, a boltokban eltöltött órák helyett webshopok applikációit töltöttük le, az akciós ’pláza járás’ helyett hírlevelekre iratkoztunk fel. Sokan a csomagokat karanténba helyezték napokra, és hozzászoktak, nem azonnal van a kezükbe a termék, amit megvásároltak. Nem mondom, jó lesz egyszer megint szabadon boltokba járkálni, de rájöttünk, a Tesco és az Auchan házhozszállítás nem is olyan rossz dolog, minek mászkáljak egy karton tejjel és egy halom toalett papírral a kosaramban egy huzatos parkolóban? Kihozzák házhoz, kényelmesen átveszem, ez megmarad. Ez is, meg az a sok más online bolt is, amit megismertem ez alatt az egy év alatt.

 

 A világ megváltozott. Online-abb lett, mint valaha. És itt nem csak erről az egy évről van szó, ez az időszak nem csak egy lépcsőfok, amivel feljebb léptünk. Nem, itt most sebességet váltottunk, minden gyorsabban fejlődik majd, mint eddig, olyan változások előtt állunk, amelyek nem jöttek volna el, csak sokkal lassabban. Erre minden cégnek, marketingesnek fel kell készülnie, arról szól ez a cikk, hogyan. De ne gondold azt, csak én véleked így, mutatok egy ENSZ kutatást mely sok országra kiterjedten vizsgálta a helyzetet:


Az online vásárlási szokások változása a nagyvilágban

Egy nagyjából 3700 fős felmérés 2020 októberében publikált eredményei arra engednek következtetni, hogy a COVID-19 járvány örökre megváltoztatta az online vásárlási szokásokat. A felmérés során kilenc gazdaságot (Brazília, Kína, Németország, Olaszország, Dél-Korea, Oroszország, Dél-Afrika Svájc, Törökország) vizsgáltak, azonban ezek változatosságának köszönhetően az eredmények minden bizonnyal jól tükrözik a globális helyzetet is.

 

A felmérést az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciája (UNCTAD) és a NetComm Suisse e-Commerce Association készítette. Az Inveon, és a NIC.br partnerként vettek részt a felmérésben.

 

A járvány kitörését követően több, mint a válaszadók fele állította, hogy gyakrabban vásárol online, és támaszkodik az internetre, hogy értesülhessen a legújabb hírekről, egészségügyi információkról, illetve a digitális szórakozás céljából.

 

„A COVID-19 járvány felgyorsította a világ digitalizálódását. A mostani változtatásoknak hosszútávú hatásai lesznek majd, amint a világ gazdasága elkezd helyreállni” mondta Mukhisa Kituyi, az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciájának (UNCTAD) főtitkára.

 

Kituyi továbbá kiemelte, hogy az online vásárlás globális fellendülése egyértelműen azt mutatja, hogy mennyire fontos feladat biztosítani, hogy minden ország kihasználhassa a digitalizálódás nyújtotta lehetőségeket.

 

Vannak cégek akik nyertek, vannak, akik vesztettek. Te hova tartozol?

 

Minap meséltem az egyik barátomnak, hogy egy magánorvosi cég online jelenlétét kezdtük el rendbe tenni, egy hatalmas visszaesésből kell kihúzni az egyébként magas minőségű szolgáltatást nyújtó céget. A barátom válasza jól leírja a helyzetet: 

 

-    De hát ezek a magánorvosi rendelők most nagy bajban vannak a COVID miatt, amúgy is, nem?  

-    Hát nem. A mi magánorvosi praxisaink, legyenek azok fogorvosok vagy plasztikai sebészek hatalmas fejlődésnek indultak az elmúlt évben. 

-    De hát hogyan? Ki mer most orvoshoz menni? 

-    Egyrészt van, akit nem foglalkoztatott annyira a vírushelyzet, másrészt meg ha muszáj, akkor muszáj. De a magánorvosi rendelőkben mindenki jobban bízik ebben a helyzetben (is). Így az, aki megtalálható volt, az, akinek marketing kommunikációja hatékony volt, most nagyot nyert.

 

És ez a kulcs. Bár a vírussal jött egy gazdasági visszaesés is, az emberek kevesebbet költenek, de annál költik, akit megtalálnak online! És ez itt a kulcs, a siker kulcsa. Így lehet egy hatékony online marketing stratégiával egy vesztes helyzetben is nyerni! 

 


Ha szeretnél Te is egy hatékony online marketing stratégiát, kattints IDE!

 

Az online vásárlások száma nőtt, de a költekezés mértéke csökkent

 

Az előbbi felmérés eredményei szerint a legtöbb termékkategóriában a vásárlások számának 6-10%-os emelkedés volt megfigyelhető.  A legnagyobb ugrást az ICT/elektronikai termékek piaca tapasztalta (+10%), de többet értékesítettek a kertészkedési / csináld magad, gyógyszeripari, bútor/háztartási, kozmetikai/testápolási termékekből is.
 

A COVID válság hatása a vásárlásokra

 

 

 

Ábra: Azon aktív online vásárlók %-os aránya, akik legalább 2 havonta vásároltak valamit online Sötétzöld: A COVID-19 járvány kitörése óta. Világoszöld: 2019-ben

 

Forrás: UNCTAD & NetComm Suisse e-Commerce Association

 

Termékkategóriák (az ábra sorrendjében):

 

  1. Kozmetika & testápolás
  2. Digitális szórakozás
  3. Agrár-élelmiszerek & italok
  4. Divat & kiegészítők
  5. Gyógyszeripar/egészségügy
  6. Média & könyvek (digitális és fizikai egyben)
  7. ICT/elektronikai termékek
  8. Otthoni bútorok & otthoni termékek
  9. Oktatás & online tanfolyamok
  10. Szerszámok, kertészet & csináld magad
  11. Turizmus/utazás (szállodai foglalások, repülőjegyek, stb.)

 

És most jön egy látszólag negatív tényező, ami csak látszólag az, hiszen ebben van a nagy lehetőség! A Forgalomnövekedéssel  szemben az átlagos havi költekezés/vásárló mértéke lényegesen csökkent, mint ahogy azt az alábbi ábra is mutatja. A vásárlók mind a fejlődő, mind a már fejlettebb gazdaságokban is inkább halogatják a nagyobb kiadásokat. A fejlődő gazdaságok vásárlói inkább az alapvető termékekre koncentrálnak.

 

Miért jó ez Neked? Azért, mert kaptál még egy kis időt! Amit elhalasztottak, azt be fogják pótolni. Kérdés, hogy Nálad, vagy annál, aki jobb az online térben, mint te! Még van időd egy hatékony online marketing stratégia kialakításra. Erről bővebben ITT olvashatsz! 

 

Érdekességek az online vásárlási szokások változását illetően

A felmérés kiderítette továbbá, hogy a nők, illetve a felsőoktatásban végzettek köreiben többet nőtt az online vásárlások száma, mint más csoportok esetében. A 25-44 éves korosztály nagyobb fellendülést mutatott az online vásárlások terén, mint a fiatalabbak. Brazíliában a leginkább veszélyeztetettek, illetve a nők online vásárlásainak száma nőtt a legnagyobb mértékben.

 

A kisebb kínai kereskedők voltak a legjobban felkészülve rá, hogy online értékesítsék termékeiket, míg a dél-afrikai kereskedők álltak készen a váltásra a legkevésbé.

 

„Azok a cégek állnak készen a COVID-19 utáni időkre, amelyek az e-kereskedelmet helyezték üzleti stratégiáik középpontjává” mondta Yomi Kastro, az Inveon alapítója és vezérigazgatója. „Hatalmas lehetőség áll az olyan iparok előtt, amelyek még mindig a fizikai vásárláshoz vannak hozzászokva, ilyen például a gyorsan mozgó fogyasztói termékek ipara és a gyógyszeripar.”

 

A digitális óriások még nagyobbra nőttek

A felmérés szerint a legtöbbet használt kommunikációs platformok a WhatsApp, az Instagram, és a Facebook Messenger, amelyek mind a Facebook tulajdonai.  Azonban ahogy a munkahelyi megbeszélések videóbeszélgetésekké alakultak át, a Zoom és a Microsoft Teams tapasztalták a legnagyobb növekedést.
Kínában a WeChat, a DingTalk és a Tencent Conference a legnépszerűbb kommunikációs platformok, habár az országban szigorúan korlátozzák is a külföldi kommunikációs eszközök használatát.

 

A változás hosszútávú lesz


A felmérés eredményei alapján feltételezhetjük, hogy az online vásárlásban és egyéb aktivitásban történt változások a COVID-19 járvány lezajlása után is érvényben maradnak majd. A legtöbb válaszadó, főleg Kínából és Törökországból, azt állította, hogy a jövőben továbbra is szívesen vásárolna alapvető termékeket az internetről. Továbbá, többet utaznának helyileg is, aminek jó eséllyel a nemzetközi turizmusra is hatása lesz majd.

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!