Apróhirdetés
Mi az az apróhirdetés?
Az apróhirdetések („aprók”) olyan rövid üzenetek, vagy reklámok, amelyeket újságokban, magazinokban, vagy folyóiratokban szokás elhelyezni. Ezek az üzenetek általában különféle kategóriákba csoportosítva jelennek meg, az adott újság egy külön oldalán, vagy oldalain. Az apróhirdetések feladása általában olcsóbb, mert kisebb felületet foglalnak el, és kevésbé tűnnek ki a többi közül.
Habár az apróhirdetések eredetileg csak a hagyományos újságokban, magazinokban, stb. voltak fellelhetők, az online hirdetések elterjedésével az interneten is megjelentek webhelyeken, blogokon, közösségi platformokon is, és okoskészülékekre fejlesztett alkalmazásokban.
Az apróhirdetések története
A legrégebbi apróhirdetések maradványait Egyiptomban fedezték fel, ahol az emberek már időszámításunk előtt 2000 évvel is rövid értesítéseket véstek fémfelületekre. Az egyiptomiak ezen kívül papiruszt is használtak hasonló célokra – ezekből plakátokat és értékesítési üzeneteket készítettek.
Az apróhirdetések ma ismert modern formája feltehetően 1704-ben alakult ki, amikor a Boston News-Letter egyik számában valaki meghirdetett egy ingatlant.
Mik az apróhirdetések kategóriái jellegük szerint?
Közönséges apróhirdetés
A közönséges apróhirdetések csak szövegből állnak, és karakterenként, soronként, vagy oszloponként árazzák őket. Általában egy fix oszlopnyi szélességűek, nem tartoznak hozzájuk képek, vagy egyéb illusztrációk, és szedésükről a szerkesztő gondoskodik.
Képpel illusztrált apróhirdetés
A képpel illusztrált apróhirdetésekhez a szövegen kívül egy logó, kép, vagy grafika is tartozik, és általában egy külön keret is körülveszi őket, amitől még inkább kiemelkednek a többi hirdetés közül. Az ilyen hirdetések rendszerint drágábbak, mint a közönséges alternatívák, és oszlopcentiméter, vagy négyzetcentiméter alapján árazzák őket.
Mik az apróhirdetések kategóriái céljaik szerint?
Toborzás
Az apróhirdetések között nagyon gyakran tűnnek fel olyan hirdetések, amelyekben valamilyen célra keresnek embereket, legyen szó önkéntes kísérletekről, jótékonysági munkákról, álláshirdetésekről, vagy bármi másról.
Ingatlanügyek
Az apróhirdetések nagyon hatékonyak tudnak lenni különféle ingatlanügyek hirdetésére, például ha valaki vásárolni szeretne egy lakást, esetleg bérbe adna egyet, vagy házat keres, és így tovább.
Gyászjelentések
Némely újságban (általában helyi lapokban) gyászjelentések is helyet kaphatnak az apróhirdetések között. Ezek egy elhunyt személy halálát közlik, és egy rövid megemlékezést, illetve esetenként a temetési meghívót is tartalmazzák.
Házassági hirdetések
Az olyan kultúrákban (például Indiában), ahol a mai napig tartják a gyermekek megtervezett összeházasítását gyakran jelennek meg olyan hirdetések, amelyekben a szülők, vagy közeli családtagok meghirdetik gyermeküket vagy hozzátartozójukat.
Üzleti hirdetések
Számtalan kis- és középvállalkozás hirdeti magát (vagy keres üzleti partnert, stb.) apróhirdetések segítségével, habár nyomtatott formában már kezdenek kimenni a divatból az üzleti jellegű reklámok.
Bejelentések
A bejelentések kategóriába számos apróhirdetés beletartozhat – ezek többsége személyes (pl. névváltoztatásokról, esetleg eltűnt/talált tárgyakról szóló) bejelentésekből áll, de szerepelhetnek közöttük kevésbé fontos, de közérdekű önkormányzati értesítők is.
Oktatási hirdetések
Az oktatással, képzéssel kapcsolatos hirdetések is gyakran kerülnek az aprók közé. Ezeket általában helyi oktatócentrumok vagy magántanárok helyezik el, akiknek nincs komolyabb keretük nagyobb önreklámozásra.
Személyes
Nem összetévesztendő a már tárgyalt személyes bejelentésekkel, ezek az üzenetek általában személyes sikerekről, vagy személyes eseményekről szólnak, de lehetnek akár születésnapi köszöntések is.
Mik az apróhirdetések előnyei?
- Az apróhirdetések egyik nagy előnye, hogy más hirdetései formákhoz képest jóval olcsóbbak, így a kis- és középvállalkozásoknak is lehetőséget adnak, hogy elérjék vele az előfizetőket.
- Az apróhirdetések elérése meglehetősen széles – eljuthatnak egy nyomtatott vagy online újság, vagy magazin teljes olvasóköréhez.
- Meglehetősen egyszerű elkészíteni őket, mert rövidek, és nem kell, hogy túl bonyolultak vagy részletesek legyenek. Ez azt jelenti, hogy nem feltétlenül van szükség külön profi szövegíró segítségére.
- Az online apróhirdetések általában lehetővé teszik az érdeklődők számára, hogy egyetlen kattintással rögtön felvehessék a kapcsolatot a hirdetővel, vagy legalább is megtekinthessék azt, amiről a hirdetés szól.
Mik az apróhirdetések hátrányai?
Egyetlen hirdetési forma sem hibátlan, így az apróhirdetések sem. Érdemes megjegyezni, hogy a legtöbb hátrány első sorban (de nem feltétlenül kizárólag) a nyomtatott apróhirdetésekre vonatkozik, mert a digitális (apró)hirdetések sokkal rugalmasabbak lehetnek.
- Mivel nem mindenki olvassa ugyan azt az újságot (és sokan egyáltalán nem olvasnak ilyesmit), így az apróhirdetésekről rengeteg lehetséges célszemély lemarad. Ez azt jelenti, hogy minél nagyobb közönséget szeretne elérni egy hirdető, annál több felületet kell megvásárolnia erre.
- Az apróhirdetések általában egy oldalra vannak sűrítve, és így versengniük kell egymással az olvasók érdeklődéséért.
- Az apróhirdetéseket meglehetősen rövid életűek, különösen a nyomtatott változatok, amelyeket minden egyes számban újra meg kell jelentetnie, ha a hirdetőnek, ha nem szeretné, hogy csak 1-2 napig „legyen látható” a hirdetése az olvasóknak.
- A hirdetők gyakran azért fizetnek, hogy olyan emberek lássák hirdetéseiket, akik nem számítanak ideális célszemélyeknek számukra (nem vásárolnának tőlük, nem jelentkeznének, stb.)
Gyakori kérdések
Mi az az apróhirdetés?
Az apróhirdetések általában újságokban, magazinokban elhelyezett rövid üzenetek, vagy reklámok.
Mik azok a digitális apróhirdetések?
A digitális apróhirdetések webhelyeken, blogokon, vagy mobilalkalmazásokban megjelenő rövid reklámok, tehát a hagyományos, nyomtatott hirdetések modern változatai.