Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
lyan online eszközt, amely lehetővé teszi felhasználói számára, hogy tartalmakat készíthessenek és/vagy oszthassanak meg a nyilvánossággal, vagy privát köreikkel.
A közösségi médiának többféle formája van. A Twitter például hivatkozások és rövid, szöveges tartalmak megosztására ideális, míg az Instagramot képek, a YouTube-ot pedig videók publikálására szokás használni.
A közösségi médiára általánosságban jellemző, hogy a különböző közösségi platformok (Twitter, Facebook, stb.) viszonylag laza szabályokkal kötik azt, hogy a felhasználók mit oszthatnak meg saját profiljukon. Egy felhasználó például sokkal szabadabban nyilváníthat véleményt egy közösségi platformon, mint egy nyomtatott újságban.
Mivel a közösségi médiás platformok (webhelyek, alkalmazások) meglehetősen változatosak, ezek jellege és funkciói is élesen eltérhetnek egymástól. Azonban a legtöbb közösségi platform lehetővé teszi, hogy regisztrálj rajta egy profilt, általában egy név és email cím megadásával.
Miután a profil elkészült, már el is kezdhetsz tartalmakat megosztani azon keresztül, habár általában ajánlott előbb kitölteni az alapadatokat a profilon.
A közösségi platformok közvetlenül is lehetővé teszik a tartalmak elkészítését. Az Instagramban például bárki csinálhat magáról egy képet, amit aztán rögtön megoszthat követőivel. A Twitteren bárki írhat pár sort, hogy publikálja gondolatait profilján.
A közösségi médián továbbá azt is megválogathatják az emberek, hogy kiknek a profilját követik. Ezt az adott platformtól függően hívják „követésnek” vagy „ismerős/barát hozzáadásának”, és így tovább. A nyilvános bejegyzéseket mindenki láthatja egy felhasználó profilján, azonban készíthet olyan bejegyzéseket is, amiket csak követőivel/barátaival/ismerőseivel oszt meg, így megválogathatja, hogy kik láthassák ezeket a tartalmakat.
A felhasználók továbbá cégeket is követhetnek, akik gyakran különleges céges profilokkal regisztrálhatnak az adott platformra.
Miután egy felhasználó követni kezdi mások profiljait (felhasználókat és cégeket), a követett profilok megosztott, publikált tartalmai a felhasználó hírfolyamában. Hogy pontosan mi jelenik meg egy felhasználó hírfolyamán, azt az adott közösségi platform algoritmusa vezérli. Általában azok a tartalmak jelennek meg, amiket az algoritmus érdekesnek vél a felhasználó számára. A tartalmak között gyakran megjelenhetnek szponzorált tartalmak és hirdetések is.
A közösségi médiás platformokat többféle kategóriára oszthatjuk jellegük alapján. Íme néhány a leggyakoribbak közül:
A közösségi hálózatok elsődleges célja, hogy összekössék egymással felhasználóikat, és azok megoszthassák gondolataikat és tartalmaikat ismerőseikkel, barátaikkal, családtagjaikkal, vagy épp a nyilvánossággal.
A Facebook és a Twitter két nagyon népszerű közösségi hálózat, de ide sorolható a szakemberek számára létrehozott LinkedIn is.
Míg a közösségi hálózatok elsődleges célja, hogy felhasználóik megoszthassák gondolataikat követőikkel, és ezekhez médiaelemeket is társíthassanak, addig a médiahálózatokon pont, hogy ezeké a médiaelemeké a főszerep. A YouTube-on például a videók a fő tartalmak, és ehhez írhatnak leírásokat a feltlöltők, míg az Instagram a képekkel (és videókkal) van így.
Persze, manapság már a YouTube-on is írhatnak szöveges bejegyzéseket a felhasználók profiljaikra, de elsődlegesen mindig is a videókon lesz itt a hangsúly.
A médiahálózatokon továbbá nem feltétlenül „ismerősöket”, vagy „barátokat” vehetnek fel a falhasználók, hanem feliratkozhatnak mások megosztásaira, hogy azok megjelenjenek hírfolyamjukon.
A kibeszélő hálózatok lényege, hogy a felhasználók feldobhatnak egy témát (ez lehet egy gondolat, egy kép, vagy akár egy hivatkozás is), amelyet aztán az érdeklődők megvitathatnak a hozzászólások között. Ezek sokban hasonlítanak a fórumokhoz, habár általában sokkal több közösségi funkciót kínálnak azoknál – ilyen például a Reddit is.
A véleményhálózatok elsődleges célja, hogy egy platformot kínáljanak a vásárlók, vendégek, stb. számára a véleménynyilvánításra. A TripAdvisor jó példa erre – felhasználók véleményt írhatnak az éttermekről, szállásokról, és egyéb helyekről, illetve pontozhatják azokat.
Mint fentebb olvashattad, nem csak magánszemélyek, hanem egész cégek is regisztrálhatnak maguknak profilt a közösségi médián. A különböző platformok általában speciális funkciókat (pl. hirdetések, statisztikák, stb.) kínálnak a cégek számára, ha speciális profilt regisztrálnak maguknak („üzleti profil”, vagy „oldal”, stb.)
Az efféle funkcióknak köszönhetően a közösségi média marketing egy nagyon fontos és hatékony része lehet bármilyen cég marketingstratégiájának. Persze ehhez fontos, hogy a közösségi médiára is elég időt és odafigyelést fordítsunk – mint minden fontos marketingeszközre!
Habár a közösségi média marketing egy külön témakör, íme néhány dolog, amit cégként érdemes figyelembe venned, ha a közösségi médiát is be szeretnéd vetni stratégiádban:
Az emberek csupán rövid ideig figyelnek oda azokra a dolgokra, amiket a közösségi médián látnak. Fontos tehát, hogy minél előbb megragadd figyelmüket és felkeltsd az érdeklődésüket. Ne feledd, hogy az emberek percenként több tucat bejegyzésen is végigpörgethetnek a hírfolyamukat böngészgetve, így valami igazán ütősre lesz szükséged, hogy ne kerüld el a figyelmüket.
A közösségi média marketingben elkövetett egyik legnagyobb hiba az inaktivitás. Sokan csak regisztrálnak egy fiókot maguknak, és utána nem is foglalkoznak vele. Ezt sok felhasználó (és lehetséges ügyfél) úgy értelmezi, hogy a cég maga sem aktív már, vagy szimplán nem érdekli az ügyfélköre. Ne regisztrálj tehát csak azért egy profilt egy közösségi platformra, hogy legyen. Ha megcsinálod, akkor céllal tedd azt, és foglalkozz is vele.
Sok kereskedő próbálja értékesítésre használni a közösségi médiát, és többet áradozik márkájáról és kínálatáról, mint bármi másról. Az emberek azonban nem ezért követik a márkás profilokat, hanem hogy érdekes, értékes, releváns tartalmakat láthassanak tőlük. Egyes közösségi média marketing stratégiák teljesen elválasztják az önreklámot és a hasznos tartalmakat egymástól: az önreklám csak hirdetések formájában jelenik meg, míg az organikus tartalmak a közönségről szólnak.
A legfrissebb trendek alapján a közösségi média még inkább a következőkre összpontosít:
Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
Szavazatok száma: 263
Átlagos értékelés: 4.8
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.