AMP - Az influencer marketing definíciója és szerepe az online marketingben

Influencer marketing


IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA


 

Az influencer marketing definíciója

Influencer marketing során egy cég, vagy szervezet egy influenceren keresztül népszerűsíti márkáját, vagy kínálatát (termékek, szolgáltatások, stb.) Az influencerek olyan népszerű személyek, akiket sokan követnek az interneten, és így képesek sok hűséges követő véleményét befolyásolni – például egy márkáról, és annak kínálatáról.

 

Ezt hasznosítja az influencer marketing – egy márka keres egy olyan influencert magának, akinek a követői között ideális ügyfelek is lehetnek, és megegyezik az illetővel, hogy reklámozza nekik a márka kínálatát.

Ezért az együttműködésért az influencer általában egy előre megbeszélt összeget, egy ingyenes terméket, szolgáltatást, vagy más kompenzációt kap.

 

 

Kik lehetnek influencerek?

 

Sokan, ha influencer marketingről van szó, általában azokra a televíziós reklámokra gondolnak, amikben egy világhírű filmcsillag vagy modell jelenik meg, és adja arcát, illetve nevét egy termékhez. Ez azonban csupán egy formája az influencer marketingnek, legalább is olyan értelemben, hogy nem csak hírességek lehetnek influencerek.

Bárki, aki az interneten összeszed párszáz olvasót blogjának, vagy párezer feliratkozót YouTube csatornájára, influencerkedhet, egy adott témakört dolgoz fel tartalmaiban. Ilyenkor követői is könnyedén besorolhatók: egy gasztroblogger olvasóit például bizonyára a receptek, a konyhai trükkök és egyéb kapcsolódó dolgok érdeklik, míg egy fényképsész YouTube feliratkozóit minden bizonnyal a fényképezők, a fényképezéshez használt eszközök, technikák és egyebek érdeklik.

Amennyiben céged konyhakéseket, vagy épp fényképészeknek szánt táskákat gyárt, akár ezekre a személyekre is tekinthetsz influencerekként, hiszen követőik között bizonyára ideális ügyfeleid is ott vannak.

Ha többet szeretnél olvasni róluk, itt találod az influencerekről írt bejegyzésünket.

 

Mi nem számít influencer marketingnek?

 

A fenti definíció ellenére az influencer nem csupán annyiból áll, hogy keresel valakit, akinek van egy jó közönsége, és fizetsz érte, hogy reklámozza nekik márkádat. Ezt általában a hírességekkel lehet eljátszani.

Az influencerek olyan emberek, akik önerőből építették fel saját személyes márkájukat, és sokkal közvetlenebb kapcsolatot ápolnak követőikkel, mint a világsztárok. Éppen ezért nagyon is odafigyelnek arra, hogy milyen márkákhoz adják a nevüket, hiszen muszáj megvédeniük pozitív hírnevüket – nincs mögöttük egy ügynökség, ami kihúzná őket a PR katasztrófáktól.

Az influencerek gyakran hosszú éveken keresztül építgetik követőtáborukat a közösségi médián, vagy valamilyen egyéb platformon. Ezek az emberek értelemszerűen nem fognak rábólintani minden ajánlatra csak azért, mert pénzt kapnának érte.

 

Az influencer marketing továbbá nem a gyors eredményekről szól. Egy influencer kampány célja első sorban nem az, hogy minél több terméket értékesíts, hanem az, hogy megismertesd márkádat egy potenciálisan érdeklődő közönséggel, és elnyerd bizalmukat, illetve tekintélyüket. Az influencer marketing során márkád az adott termék szinonimájává kell váljon a megcélzott közönség számára, hogy ne is igazán jusson eszükbe alternatíva – mint amikor valaki automatikusan azt mondja, hogy „Photoshopolt” a kép, nem pedig azt, hogy „szerkesztett”.

 

Persze, miután sikerült megállapodnod egy influencerrel, hamarosan észreveszed majd az együttműködés eredményeit. Azonban ehhez előbb el kell érned, hogy az adott influencer hajlandó legyen összeállni márkáddal.

 

Mi működik az influencer marketingben?

Ahhoz, hogy tisztességes, megbízható üzleti partnerként prezentálhasd magadat egy influencer előtt, megfelelően fel kell készülnöd erre, mielőtt egyáltalán felkeresnéd az illetőt:

  • Légy rendezett, szervezett. Legyen egy stratégiád, egy terved, egy kész költségvetésed, és nézz utána a lehetséges influencereknek.
  • Keress influencereket azokon a platformokon, amelyeken célközönséged is jelen van, vagy kérd egy ügynökség segítségét, ami segít összehozni a számodra megfelelő influencerekkel.
  • Légy türelmes, és ne feledd, hogy az influencerek is emberek – beszélj velük tisztességesen, de ne kezeld őket cégekként. Ők más típusú partnerek.

 

Fontos továbbá, hogy legyen egy időterved is:

  • Vedd figyelembe, hogy a kiszemelt influencer hetente, havonta, vagy negyedévente kommunikál szívesen a céggel, amivel együtt dolgozik.
  • Igazítsd influencer marketing stratégiádat PR ütemtervedhez, a közelgő termékek bejelentéséhez, stb.

 

Mi nem működik az influencer marketingben?

Az influencer marketingben semmit sem szabad általánosítani. Nincs olyan influencer marketing taktika, amire minden influencer rábólintana, ezért fontos, hogy tudj együtt dolgozni a számodra ideális influencerekkel. Ne feledd, hogy ők ismerik igazán közönségük nyelvét, és ők tudják, hogy hogyan továbbítsák nekik a megfelelő stílusban márkád üzenetét. Igyekezz több influencerrel is együtt dolgozni, hogy szélesebb körben érhesd el ideális ügyfeleidet!

 

Nem jó továbbá, ha szimplán csak az alapján keresel fel influencereket, hogy kinek nagyobb a követőtábora. A befolyás nem feltétlenül arányos a népszerűséggel. Attól, hogy valakinek százezer követője van az Instagramon, még lehet, hogy csak 100-200 kedvelést kapnak bejegyzései.

Arra is figyelj oda, hogy az adott influencer hogyan kommunikál követőivel – ha sokan írnak neki hozzászólásokat, de rájuk sem hederít, akkor nem valószínű, hogy olyan sokan odafigyelnek majd a mondandójára.

 

Márkaként az influencereknek is marketingezned kell

A hagyományos közösségi marketing (ami, habár szoros kapcsolatban áll az influencer marketinggel, mégsem ugyan azt jelenti) alapvető receptje a következő: regisztrálod márkádat egy platformra, ahol aztán igyekszel aktív maradni, és minél több követőt összeszedni profilod köré.

Ezek között a követők között ott lesznek márkád jövendőbeli nagykövetei is, akik aktívan terjesztik márkád hírét és tartalmait ismerőseiknek, barátaiknak, stb. Ezeket az embereket külön szegmensként kezelheted, hogy megszilárdítsd rajongásukat, és továbbra is arra ösztönözd őket, hogy népszerűsítsék márkádat.

 

A baj csak az, hogy ezeknek a követőknek általában csupán nincs elég követőjük ahhoz, hogy igazán értékesek legyenek márkád számára. A legtöbb embernek csupán néhány száz ismerőse van (barátok, családtagok, munkatársak), akik különböző korosztályokat és érdeklődési köröket képviselnek.

Sok márka mindeközben próbálkozik valahogy olyan tartalmakat készíteni, amikkel minden követőjüknek megfelelhetnek, és persze igyekeznek aktívak is maradni a különböző platformokon.

 

Ez a taktika azért nem működik, mert túl sok benne az összevisszaság, és a kiszámíthatatlan tényező. Ahelyett, hogy megpróbálnál minél több követőt összeszedni, vagy véletlenszerű tartalmakkal kedveskedni követőidnek, az influencer marketing során közvetlenül befolyásos embereket célozhatsz meg, akikről tudod, hogy mit szeretnek, és mit nem – hiszen az ideális influencerek ugyan azokat az értékeket képviselik, mint márkád.

Ehhez nem szimplán csak követned kell őket, és kedvelni a bejegyzéseiket, hanem érdemes meg is osztani azokat, és hozzászólásokat írni rájuk, hogy bemutasd nekik szakmai tudásodat és márkád személyiségét.

Továbbá olyan tartalmakat is létrehozhatsz, amelyek kifejezetten az influencerek figyelmét hivatottak felkelteni. Tehát habár végül az influencerek közönségét szeretnéd elérni marketingüzeneteiddel, valójában maguk az influencerek is a közönséged részét képezik, akiknek „marketingezned” kell.

 

Ezzel több előnyre is szert tehetsz

Egyrészt azzal, hogy jelen vagy az influencerek profiljain a hozzászólások között, követőik már ezzel megismerhetik márkádat. Itt még semmit sem reklámozol nekik, csupán megmutatod, hogy létezel, hogy mihez értesz, és hogy milyen segítőkész és hiteles is vagy.

 

Másrészt, ezzel már elkezded építeni a kapcsolatot az adott influencerrel, és amikor eljön az ideje, hogy felkeresd egy együttműködési ajánlattal, már sokkal több bizalma lesz márkád felé.

 

További aktuális információk:

  • A mikro- és nanoinfluencerek egyre fontosabb szerepet játszanak: A kisebb követőtáborral rendelkező influencerek gyakran elkötelezettebb közönséggel és hitelesebb hanggal bírnak, ami értékesebbé teszi őket a márkák számára.
  • A tartalom hitelessége kulcsfontosságú: A fogyasztók egyre jobban átlátnak a szponzorált tartalmakon, ezért az influencereknek fontos, hogy őszinték és transzparensek legyenek a követőikkel.
  • A hosszú távú influencer-márka partnerségek előtérbe kerülnek: A márkák egyre inkább olyan influencerekre törekszenek, akikkel hosszabb távú, stratégiai partnerséget építhetnek ki.
  • A fenntarthatóságra fókuszáló tartalmak egyre népszerűbbek: A fogyasztók egyre tudatosabbak a vásárlási döntéseik meghozatalakor, és az influencerek is egyre gyakrabban foglalkoznak fenntarthatósági témákkal.
  • A mesterséges intelligencia (AI) használata az influencer marketingben: Az AI-alapú eszközök segíthetnek a márkáknak a megfelelő influencerek megtalálásában, a kampányok optimalizálásában és a hatékonyság mérésében.

Hasznos volt számodra a szótárunk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 73

Átlagos értékelés: 4.8




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2024.11.30-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.

*egy éves megrendelés esetén


Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.