AMP - Mi az a B2C marketing, és hogyan kell alkalmazni?

B2C marketing


IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA


A B2C marketing definíciója

A B2C (Business-to-Consumer) marketing olyan marketingtaktikák és stratégiák összessége, amelyekkel egy cég közvetlenül a fogyasztókat célozza meg, hogy értékesíthesse nekik kínálatát. A B2C marketingkampányok nem csupán az ajánlat értékére vagy előnyeire próbálják felhívni a figyelmet, hanem egy érzelmi reakciót is igyekeznek kiváltani a célközönségből.

 

A B2C marketing alapelve, hogy az emberek olyan termékeket és szolgáltatásokat keresnek maguknak, amikre azonnal szükségük van. Éppen ezért gyakran hirtelen felindulásból vásárolnak, és előtte nem ismerkednek meg részletesen az adott termékkel vagy szolgáltatással. A B2C vásárlók (azaz a fogyasztók) általában néhány órával, vagy legfeljebb néhány nappal az után megvásárolják a kiszemelt terméket vagy szolgáltatást, hogy felfedezték azt.

 

Ahhoz, hogy egy B2C marketingkampány sikeres lehessen, a felelős marketingesnek vagy cégtulajdonosnak ismernie kell ügyfelei vásárlási szokásait, gondolkodásmódját, a piac aktuális trendjeit, és azokat a stratégiákat, amelyeket versenytársaik alkalmaznak.

Az igazán hatékony B2C reklámok letisztultak és könnyedén értelmezhetők, továbbá arra hívják fel a figyelmet, hogy az adott termék vagy szolgáltatás hogyan képes megoldani a célcsoport egy problémáját.

A megfelelő eszközökkel felszerelkezve, és a szükséges információk birtokában egy talpraesett marketinges olyan B2C marketingkampányokat hozhat létre, amikkel a kívánt reakciót válthatja ki célközönsége tagjaiból.

 

Miért olyan fontos a B2C marketing?

A B2C marketing nélkülözhetetlen minden olyan cég számára, amely fogyasztóknak (is) igyekszik értékesíteni termékeit és szolgáltatásait. Ilyenek például az éttermek, a divatmárkák, a szoftverfejlesztő cégek, a könyvesboltok és az edzőtermek is. Manapság a B2C marketing nagy része az interneten, digitális közegben zajlik, és a márkák itt végzik a kampányaikhoz szükséges piackutatást is.

 

A B2C marketing előnyei

Fellendíti egy cég webhelyének látogatottságát

A modern B2C marketingkampányok fő célja, hogy minél több ügyfelet vonzzanak egy márka webhelyére, ahol jobban megismerkedhetnek annak történetével és kínálatával.

 

Segít több email feliratkozót szerezni

Ahogy egy márka webhelyére egyre több látogató érkezik, úgy egyre többen is iratkoznak majd fel a márka hírlevelére az erre kínált űrlap segítségével.

 

Kifinomultabb interakciókat tesz lehetővé az ügyfelekkel

Amikor egy B2C cég kellően megismeri célközönségét, sokkal személyre szabottabb üzeneteket küldhet leendő és meglévő ügyfeleinek.

 

Javítja a konverziós arányokat és erősíti a márkaismertséget

A B2C marketing lehetővé teszi a cégek számára, hogy tömeges emailek, közösségi média, illetve más csatornák segítségével minél nagyobb közönségeket érjenek el. Ahogy aztán egy márka egyre ismertebbé válik, több konverzióra is számíthat.

 

Javítja a cég pozícióit a keresőtalálati oldalakon

Célzott kulcsszavak és egyéb SEO technikák használatával egy B2C cég jobb helyezéseket érhet el a keresőmotorok találati oldalain.

 

A B2C marketing jellemzői

Rövid értékesítési ciklusa van

A B2B (business-to-business, tehát cégek közötti) marketinggel ellentétben a B2C marketing értékesítési ciklusa meglehetősen rövid, hiszen a B2C ügyfelek többsége nem tölt órákat, vagy napokat a különböző opciók összehasonlítgatásával. Sok B2C vásárló egy ismerősük, barátjuk, vagy egy influencer javaslatára dönt egy-egy termék vagy szolgáltatás mellett, így a választás sokkal egyszerűbb számukra.

 

Az érzelmekre próbál hatni a józan ész helyett

A B2C ügyfelek általában azonnali megoldást keresnek a problémájukra, és igényeiket gyakran vágyaikra alapozzák. Ritka, hogy stratégiailag gondolkodnak egy vásárlásról, és inkább gyorsan szeretnék megszerezni azt a terméket vagy szolgáltatást, ami eleget tesz egy szükségletüknek, vagy megoldja egy problémájukat. Éppen ezért, ha egy márka képes nekik megadni ezt a megoldást, és ezt egy pozitív érzelemmel is párosítja, akkor a vásárló jó eséllyel újra visszatér majd az adott márkához.

 

Közvetlenül a végfelhasználóval dolgozik együtt

A B2C cégek általában közvetlenül a termékeik felhasználóival, tehát a fogyasztókkal kommunikálnak. Ez segít megtalálni a megfelelő meggyőző szavakat a marketinghez, és meggyőzni a fogyasztót a vásárlásról. Ezzel szemben a B2B marketingben az értékesítők általában egy vagy több menedzserrel kell, hogy felvegyék a kapcsolatot, akik az adott cég nevében hozzák meg döntéseiket. Ez egy másik ok, amiért a B2B marketing értékesítési ciklusa sokkal hosszabb, mint a B2C-é.

 

Fontos eszköze a közösségi média

Manapság a közösségi média marketing nélkülözhetetlen ahhoz, hogy egy cég kommunikálni tudjon fogyasztóival. Amikor az emberek a lehetséges termékek között válogatnak, kiemelt figyelmet fordítanak a korábbi vásárlók, ügyfelek véleményeire. Gyakran több csatornát is megvizsgálnak, hogy kiderítsék, másoknak milyen tapasztalatuk van egy adott termékkel vagy márkával. Ehhez nem csak a véleményeket, értékeléseket olvassák el, hanem gyakran megnézik a márka Facebook és Instagram oldalait is.

Manapság nehéz olyan vásárlót találni, aki inkább telefonon vagy személyesen keresne fel egy céget ahelyett, hogy az interneten venné fel vele a kapcsolatot, és a közösségi platformok nagyszerű kommunikációs csatornákat kínálnak ehhez a fogyasztók és a márkák között (például a chatbotoknak köszönhetően.

 

Miben különbözik egymástól a B2C és a B2B marketing?

A B2C (business-to-consumer) és a B2B (business-to-busines) marketing a marketing két teljesen szerteágazó irányzata, és általában más stratégiákat is alkalmaznak a sikerek érdekében. Íme a legfontosabb különbségek közöttük:

B2C marketing

B2B marketing

Közvetlenül a fogyasztóknak értékesít.

Más cégeknek, vállalatoknak értékesít.

Az ügyfelek (fogyasztók) gyakran hirtelen felindulásból vásárolnak, és egyszerre minden információt látni akarnak a termékről. Nem végeznek alapos kutatást és összehasonlítást, mielőtt meghoznák a döntésüket.

Az ügyfelek (cégek) általában többet kutatnak egy adott termék, vagy szolgáltatás ügyében, és alaposan összehasonlítják az opcióikat, mielőtt egyáltalán felvennék a kapcsolatot az adott B2B céggel.

A termékekhez köthető érzelmekre próbál hatni.

A termékek értékét és funkcióit emeli ki.

A termék előnyeire és a hozzájuk köthető vágyakra összpontosít.

A termékek karakterisztikáit, illetve a döntés mögötti logikát célozza meg.

A vásárlás az ügyfél személyes előnyét szolgálja.

A vásárlás egy egész cég előnyét szolgálja.

Kisebb értékesítéseket intéz, személyes használatra. Az eladások általában kevés tételt foglalnak magukba, de a vásárlók száma magas.

Nagyméretű értékesítésekre összpontosít, kevesebb ügyféllel, de ezek az ügyfelek általában nagyobb tételben, nagyobb értékben vásárolnak.

A fogyasztók gyakran azonnal, vagy rövid időn belül meghozzák döntésüket, miután értesülnek egy termékről vagy szolgáltatásról, mert azonnali eredményekre vágynak.

A cégek általában egy sokkal hosszabb vásárlási folyamaton mennek keresztül, és hosszútávú céljaikhoz szeretnének közelebb kerülni a vásárlással.

 

A B2C marketing csatornái

A B2C marketing hosszú történelemre tekint vissza, és az mindig is éppen legfelkapottabb kommunikációs csatornákat használta. Míg régebben az újságok, a rádió és idővel a televízió szolgáltak az elsődleges csatornákként, a technológia fejlődésének köszönhetően a B2C marketing jelentős része az interneten zajlik, és az ottani kommunikációs csatornákat veszi igénybe.

A legfontosabb B2C marketingcsatornák a következők:

 

Email marketing

Az email egy kedvezően megtérülő és hatékony marketingeszköz, amit számos cég előszeretettel használ a fogyasztók elérésére és az értékesítések fellendítésére. Az email marketing jó esetben szegmentált csoportoknak írt, személyre szabott emailekből áll, és releváns, hasznos információkkal látja el a címzetteket.

 

Mobilmarketing

Mivel napjainkban többen használják már a telefonjukat internetezésre, mint bármi mást, egy B2C cégnek  ezeket a mobilhasználókat is fontos elérniük, mobilra optimalizált tartalmak, hirdetések és eszközök segítségével. A mobilmarketinghez hozzátartoznak a mobilról böngészett webhelyek, az alkalmazások, a közösségi média, illetve az SMS és MMS üzenetek is.

 

Leküldéses marketing

A push, azaz a leküldéses értesítések azonnal figyelmeztethetik a feliratkozókat a legújabb leárazásokra és egyéb akciókra, valahányszor meglátogatnak egy webhelyet. Ezek az értesítések megjelenhetnek mind okostelefonokon, mind pedig az asztali számítógépek (és laptopok) böngészőiben. A leküldéses értesítések azonnali reakciót válthatnak ki a felhasználókból.

 

Közösségi média marketing

Közösségi média marketing során a cégek a Facebook, az Instagram, a TikTok és más közösségi platformok segítségével érik el ügyfeleiket marketingüzeneteikkel. Ehhez tartalmakat kell készíteni és megosztani a különböző platformokon, illetve ügyelni kell a követőkkel való aktív kommunikációra is. A B2C cégek általában meglévő és lehetséges ügyfeleik megcélzására, illetve márkájuk kiépítésére használják a közösségi médiát.

 

SEO (keresőoptimalizálás)

A SEO segítségével egy cég láthatóbbá, fellelhetőbbé teheti magát a Google és más keresőmotorok találati oldalain. Lényegében, minél jobban optimalizálj egy cég saját webhelye tartalmait, azok annál előkelőbb pozíciókban jelenhetnek meg a keresési találatok között.

 

Fizetett hirdetések

A B2C cégek fizetett hirdetésekkel is népszerűsíthetik magukat és kínálatukat. Számos platform (Google, Facebook, YouTube, stb.) kínál hirdetési felületeket a cégek számára. A cégek ajánlatot tehetnek az adott platformnak arra, hogy mennyit hajlandóak fizetni egy-egy kattintásért (vagy például minden ezredik megjelenés után), azonban a hirdetések teljesítménye a minőségüktől és célzásuktól is függ.


Hasznos volt számodra a szótárunk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 117

Átlagos értékelés: 4.7




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2024.12.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.

*egy éves megrendelés esetén


Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.