Ajánlólevél
Mi az az ajánlólevél?
Az ajánlólevél egy önkéntes vallomás egy magánszemélytől vagy szervezettől, amely egy termék, szolgáltatás, vagy esemény minőségét vagy értékét hivatott igazolni.
Ajánlólevél online marketing vonatkozása
Egy online marketingesnek a lelkes, de hihető vallomások nagyon sokat segíthetnek, ha például értékesítési leveleiben helyezi el őket, mert képesek sokat dobni a konverziós arányon. Ezek az ajánlólevelek gyakran írott formában készülnek el, de vannak, akik hang- vagy videofelvételt készítenek magukról, és úgy nyilatkoznak a termékről, szolgáltatásról, stb.
Az emberek nem szeretnek kockáztatni vásárláskor, különösen ha egy drága termékről van szó. Az online vásárlás esetén továbbá nincs lehetőség személyesen megtekinteni és kipróbálni az adott terméket. Ezeket a kockázati tényezőket egy marketinges egy megfelelő garancia biztosításával és néhány ajánlólevél feltüntetésével enyhítheti, bizonyítva a lehetséges vásárlók számára, hogy a termék valóban megéri az árát.
Az ajánlólevél nagy érték
Az ajánlóleveleknek olyan magas konverziós értékük van, hogy sok marketinges egy-egy újabb termék kibocsátása előtt olcsóbban vagy teljesen ingyen kiküld néhányat partnerei vagy feliratkozói számára tesztelés céljából, és csak egy ajánlólevelet kér cserébe.
Miből áll egy írott ajánlólevél?
Nevükből adódóan az ajánlólevelek eredetileg írott formában készültek el, és ezek a mai napig nagyon hasznosak lehetnek egy marketinges számára, még ha digitálisak is.
Nyitó bekezdés
Az ajánlólevél általában egy olyan kijelentéssel nyit, mint például: „Volt szerencsém néhány hétig használni a(z) XY terméket, és mivel pozitív tapasztalataim voltak vele, szeretném másoknak is ajánlani”. A nyitó bekezdésben szerepel a termék és a gyártó neve, illetve néhány alapvető részlet a termékről.
Fő pontok
A fő pontok képezik az ajánlólevél velejék. Itt kerülnek felsorolásra a termék olyan jellemzői, amelyek felkelthetik a leendő vásárlók figyelmét. Az alábbiakat érdemes megemlíteni a tárgyalásban:
- Előnyök: A termék előnyei, amelyek láttán a leendő vásárlókban tudatosul, hogy miért érdemes ezt a terméket választatniuk.
- Egyediség: Fontos megemlíteni azokat a jellemzőket, tulajdonságokat, funkciókat, amelyek egyedivé teszik a terméket, és megkülönböztetik a piacon található összes többitől.
- A termék haszna: Egyetlen vásárló sem fog pénzt adni egy olyan termékért, ami semmilyen célt nem szolgál. Mi a termék haszna? Nagyon fontos, hogy az ajánlólevél erre a kérdésre is választ adjon.
Érvelés
A fő pontokban felsorolt pozitívumokat mind stabil példákkal kell alátámasztani, különben csak üres szavakként szerepelnek majd levélben. Külön említsd meg azokat a jellemzőket, tulajdonságokat, funkciókat, amelyek egyedivé, élvezetessé teszik a termék használatát, amelyek miatt megéri megvásárolni azt.
Összefoglalás
Az ajánlólevél mindig egy rövid összefoglalással kell, hogy záruljon, ami megemlíti a legfontosabb lírt pontokat. Fontos, hogy az ajánlólevél ne tűnjön túlontúl pozitívnak, különben sokat veszíthet hitelességéből.
Személyes tapasztalatok
Jó, ha egy-két személyes tapasztalatról is szó esik a termék használatával kapcsolatban. Ha ajánlólevelet írsz, említsd meg az összes elvárást, szükségletet, és célt, amit szerettél volna kielégíteni, elérni a termékkel. Fontos, hogy a levél személyes pontokat is megemlítsen, elvégre valaki személyes ajánlását kell, hogy tartalmazza.
Elérhetőségek
Az ajánlólevél mindig tartalmazza az ajánló fél elérhetőségeit. Az olvasók gyakran szívesebben felkeresnék az illetőt, hogy megbizonyosodjanak róla, hogy valóban ő írta-e a levelet, vagy hogy még több információt kérjen az adott személytől.
Milyen hosszú legyen egy ajánlólevél?
Az ajánlólevél durván egy A4-es oldalnyi terjedelmű legyen, a fent említett pontok alapján tagolva. Nem jó az sem, ha túl rövid, sem pedig az, ha túl hosszú.
Gyakori kérdések
Mi az az ajánlólevél a marketingben?
Az ajánlólevél egy olyan írott dokumentum, amelyben egy cég ügyfele véleményt nyilvánít az adott cégről, vagy annak kínálatáról.
Miért fontosak az ajánlólevelek a marketingben?
Az ajánlólevelek bizonyítékul szolgálnak arról, hogy egy cég minőségi termékeket, szolgáltatásokat vagy együttműködést biztosít. Ez segít meggyőzni a lehetséges B2C és B2B ügyfeleket, hogy az adott céget válasszák.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.