Az AIDA jelentése
Az
AIDA egy mozaikszó, amely az Attention (figyelem), Interest (érdeklődés), Desire (vágy), és Action (cselekvés) szavak összevonásából jött létre. Az
AIDA modellt Elias St. Elmo Lewis alkotta meg az 1890-es években.
Az
AIDA modell négy alapvető szakaszt különböztet meg a hirdetési folyamatban:
-
Attention – Megkaparintani a lehetséges ügyfél figyelmét
-
Interest – Felkelteni a lehetséges ügyfél érdeklődését
-
Desire – Vágyat ébreszteni a lehetséges ügyfélben
-
Action – Cselekedetre ösztönözni a lehetséges ügyfélt, hogy tényleges ügyféllé váljon
Attention (Figyelem)
Az „A” az angol „attention”, vagyis „figyelem” (néha „awareness”, vagyis „tudatosság”) szót jelzi. Értelemszerűen egy hirdetés csak akkor lehet hatékony, ha a lehetséges ügyfél felfigyel rá. Ezt általában valamilyen megzavarással szokás megoldani – a hirdetés kizökkenti a célszemélyt abból, amit éppen csinál, és ezzel hívja fel magára a figyelmet.
Ennek többféle módja van. Például el lehet helyezni úgy a hirdetést, hogy az valamilyen váratlan pozícióban jelenjen meg a célszemély előtt. Ezt „gerillamarketingnek” is szokás nevezni. Egy másik lehetőség sokkoló tartalmakat (általában szexuálisan
provokatív) alkalmazni.
A legjobb és legtisztább módszer talán a személyre szabás, amikor a hirdetés dinamikusan illeszkedik ahhoz, aki éppen megtekinti azt. Ezt manapság, az adatgyűjtés korában egyáltalán nem nehéz megoldani.
Interest (Érdeklődés)
Ha megvan a figyelem, a következő szakasz az „interest”, vagyis „érdeklődés” felkeltése. Ez nehezebb vagy egyszerűbb feladat lehet attól függően, hogy mennyire érdekes, izgalmas termékről vagy szolgáltatásról van szó (vadvízi evezés kontra könyvelői szolgáltatások).
Ha kínálatod eredendően nem túl érdekes, akkor érdemes azt valamilyen humoros, szórakoztató, emlékezetes módon
prezentálni. Ezen kívül ügyelj rá, hogy bármilyen érdekfeszítő is kínálatod, ne untasd hosszú, száraz szövegtömbökkel megcélzott lehetséges ügyfeleidet, és igyekezz rövid, könnyedén emészthető bekezdésekben adagolni mondanivalódat. A mutatós illusztrációk szintén sokat segíthetnek.
Desire (Vágy)
Sikerült tehát felkelteni a célszemély figyelmét, és nem lépett tovább a hirdetések 2-3 másodpercen belül – valószínűleg érdekli, amiről szó van, tehát jöhet a következő lépés: vágyat kelteni a kínált termék vagy szolgáltatás iránt.
Sokat segít, ha a kínált terméket vagy szolgáltatást egy olyan történet keretei között
prezentálod, amellyel a célszemély könnyedén tud azonosulni, amit átérez, és bele tudja képzelni magát.
Sok kreatív reklám remekül csinálja ezt – különféle hétköznapi (vagy nem éppen hétköznapi, de mindenképpen releváns) helyzetekben szemléltetik a terméket (vagy szolgáltatást). Egy jó reklám vagy hirdetés nem csak egy pozitívumot említ meg, hanem egyre többet is felsorol, egyre jobban erősítve a tudatot a nézőben/olvasóban/hallgatóban, hogy neki márpedig igenis szüksége van erre a bizonyos valamire.
Ez az AIDA D betűje, ami nem feltétlenül csak Desire (vágy), hanem Decision (döntés) is lehet, hiszen amikor vágy ébred valakiben egy termék, vagy szolgáltatás iránt, akkor gyakran el is dönti, hogy azt fogja megvásárolni.
Action (Cselekvés)
Ha a fogyasztó eljutott odáig, hogy vágyik arra, amit a hirdetés kínál neki, akkor már csak rá kell venni arra, hogy megtegye az utolsó lépést – hogy vásároljon!
Ez a második A betű, azaz az Action (cselekvés), amire ösztönözni kell a célszemélyt. A
marketingben a cselekvésre való felhívást CTA-ként (Call to Action) is szokás emlegetni. A „Vásároljon most”, „Amíg a készlet tart”, és „Foglalja le szállását már ma” kifejezések mind felhívásoknak számítanak, hiszen arra ösztönzik a célszemélyt, hogy cselekedjen is, ne csak vágyjon a reklámozott termékre, vagy szolgáltatásra.
Gyakori kérdések
Mi az az AIDA modell?
Az AIDA egy mozaikszó az Attention (figyelem), Interest (érdeklődés), Desire (vágy), és Action (cselekvés) szavak rövidítése.
Mi az AIDA modell lényege?
Az AIDA a hirdetési folyamat négy egymást követő szakaszát jelöli meg, és egy hirdetési kampányterv létrehozásában segíti a marketingeseket.