Fontos változásra kell figyelnie minden hirdetőnek: 2025. október 1-jétől új uniós szabályok lépnek életbe a politikai tartalmú hirdetések kezelésére. A Google Ads felhasználóinak mostantól nyilatkozniuk kell arról, hogy futtatnak-e politikai jellegű kamp...
Az AIDA jelentése
Az AIDA egy mozaikszó, amely az Attention (figyelem), Interest (érdeklődés), Desire (vágy), és Action (cselekvés) szavak összevonásából jött létre. Az AIDA modellt Elias St. Elmo Lewis alkotta meg az 1890-es években.
Az AIDA jelentése
Az AIDA egy mozaikszó, amely az Attention (figyelem), Interest (érdeklődés), Desire (vágy), és Action (cselekvés) szavak összevonásából jött létre. Az AIDA modellt Elias St. Elmo Lewis alkotta meg az 1890-es években.

Az AIDA modell négy alapvető szakaszt különböztet meg a hirdetési folyamatban:
-
Attention – Megkaparintani a lehetséges ügyfél figyelmét
-
Interest – Felkelteni a lehetséges ügyfél érdeklődését
-
Desire – Vágyat ébreszteni a lehetséges ügyfélben
-
Action – Cselekedetre ösztönözni a lehetséges ügyfélt, hogy tényleges ügyféllé váljon
Attention (Figyelem)
Az „A” az angol „attention”, vagyis „figyelem” (néha „awareness”, vagyis „tudatosság”) szót jelzi. Értelemszerűen egy hirdetés csak akkor lehet hatékony, ha a lehetséges ügyfél felfigyel rá. Ezt általában valamilyen megzavarással szokás megoldani – a hirdetés kizökkenti a célszemélyt abból, amit éppen csinál, és ezzel hívja fel magára a figyelmet.
Ennek többféle módja van. Például el lehet helyezni úgy a hirdetést, hogy az valamilyen váratlan pozícióban jelenjen meg a célszemély előtt. Ezt „gerillamarketingnek” is szokás nevezni. Egy másik lehetőség sokkoló tartalmakat (általában szexuálisan provokatív) alkalmazni.
A legjobb és legtisztább módszer talán a személyre szabás, amikor a hirdetés dinamikusan illeszkedik ahhoz, aki éppen megtekinti azt. Ezt manapság, az adatgyűjtés korában egyáltalán nem nehéz megoldani.
Interest (Érdeklődés)
Ha megvan a figyelem, a következő szakasz az „interest”, vagyis „érdeklődés” felkeltése. Ez nehezebb vagy egyszerűbb feladat lehet attól függően, hogy mennyire érdekes, izgalmas termékről vagy szolgáltatásról van szó (vadvízi evezés kontra könyvelői szolgáltatások).
Ha kínálatod eredendően nem túl érdekes, akkor érdemes azt valamilyen humoros, szórakoztató, emlékezetes módon prezentálni. Ezen kívül ügyelj rá, hogy bármilyen érdekfeszítő is kínálatod, ne untasd hosszú, száraz szövegtömbökkel megcélzott lehetséges ügyfeleidet, és igyekezz rövid, könnyedén emészthető bekezdésekben adagolni mondanivalódat. A mutatós illusztrációk szintén sokat segíthetnek.
Desire (Vágy)
Sikerült tehát felkelteni a célszemély figyelmét, és nem lépett tovább a hirdetések 2-3 másodpercen belül – valószínűleg érdekli, amiről szó van, tehát jöhet a következő lépés: vágyat kelteni a kínált termék vagy szolgáltatás iránt.
Sokat segít, ha a kínált terméket vagy szolgáltatást egy olyan történet keretei között prezentálod, amellyel a célszemély könnyedén tud azonosulni, amit átérez, és bele tudja képzelni magát.
Sok kreatív reklám remekül csinálja ezt – különféle hétköznapi (vagy nem éppen hétköznapi, de mindenképpen releváns) helyzetekben szemléltetik a terméket (vagy szolgáltatást). Egy jó reklám vagy hirdetés nem csak egy pozitívumot említ meg, hanem egyre többet is felsorol, egyre jobban erősítve a tudatot a nézőben/olvasóban/hallgatóban, hogy neki márpedig igenis szüksége van erre a bizonyos valamire.
Ez az AIDA D betűje, ami nem feltétlenül csak Desire (vágy), hanem Decision (döntés) is lehet, hiszen amikor vágy ébred valakiben egy termék, vagy szolgáltatás iránt, akkor gyakran el is dönti, hogy azt fogja megvásárolni.
Action (Cselekvés)
Ha a fogyasztó eljutott odáig, hogy vágyik arra, amit a hirdetés kínál neki, akkor már csak rá kell venni arra, hogy megtegye az utolsó lépést – hogy vásároljon!
Ez a második A betű, azaz az Action (cselekvés), amire ösztönözni kell a célszemélyt. A marketingben a cselekvésre való felhívást CTA-ként (Call to Action) is szokás emlegetni. A „Vásároljon most”, „Amíg a készlet tart”, és „Foglalja le szállását már ma” kifejezések mind felhívásoknak számítanak, hiszen arra ösztönzik a célszemélyt, hogy cselekedjen is, ne csak vágyjon a reklámozott termékre, vagy szolgáltatásra.
Gyakori kérdések
Mi az az AIDA modell?
Az AIDA egy mozaikszó az Attention (figyelem), Interest (érdeklődés), Desire (vágy), és Action (cselekvés) szavak rövidítése.
Mi az AIDA modell lényege?
Az AIDA a hirdetési folyamat négy egymást követő szakaszát jelöli meg, és egy hirdetési kampányterv létrehozásában segíti a marketingeseket.
Kiemelt területeink
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.
A weboldal sütiket használ
Jobban személyre tudjuk majd szabni a weboldal funkcióit.
Ez nem érinti a termékeink funkcióit.
Cookie-k használatával más vállalatok adatokhoz jutnak majd rólad.
Ez nem érinti a termékeink funkcióit.
Cookie-k használatával más vállalatok adatokhoz jutnak majd rólad.
Előfordulhat, hogy a weblap egyes funkciói nem fognak megfelelően működni.
A böngésződ vagy az eszközöd is kínálhat olyan beállításokat, amelyek segítségével eldöntheted, hogy be legyenek-e állítva a böngészőhöz cookie-k, illetve törölheted őket. Ezek a lehetőségek böngészőnként eltérnek, és fejlesztőik mind a rendelkezésre álló beállításokat, mind azok működését bármikor megváltoztathatják. 2020. október 5-i állapot szerint az alábbi hivatkozásokon találhatsz további információt a népszerű böngészőkben kínált beállítási lehetőségekről. A Facebook-termékek egy bizonyos része esetleg nem működik megfelelően, ha letiltottad a böngészőkben a cookie-kat. Fontos tudni, hogy ezek a beállítási lehetőségek eltérnek a Facebook által kínált beállítási lehetőségektől.
- Google Chrome
- Internet Explorer
- Firefox
- Safari
- Safari Mobile
- Opera