A metaverzum marketing avagy az e-kereskedelem jövője
A metaverzum marketing avagy az e-kereskedelem jövője
Marketing egy virtuális világban? Igen, a metaverzumban már nagy nevek is jelen vanna, így lassan új fogalmat tanulhatunk meg, ez a metaverzum marketing. De mi is ez az egész, és hogyan áll most?
A Metaverzum és a marketing
Soha sem hittem volna, hogy az olyan filmek, mint a Ready Player One és társai valóság lehetnek. Egy marketinges azonban ma már nem mehet el szó nélkül a metaverzumban történő dolgok mellett. Mivel egy barátom felkeltette a figyelmemet a Metaverzum marketing iránt, így gondoltam, körbe nézek a külföldi szakirodalomban, hogyan is áll most ez az egész. Nézzük meg, mi is történt eddig:
2021 végén a Nike a világ egyik első márkájaként nyitott metaverzum üzletet. Mindössze öt hónappal a megnyitó utána „Nikeland” digitális üzletet több, mint 7 millióan látogatták meg világszerte. A Roblox-ra épülő Nikeland látogatói egy digitális avatárt hozhatnak létre, amellyel virtuális termékeket próbálhatnak fel, illetve kapcsolatba léphetnek más felhasználókkal.
A Meta (a Facebook anyavállalata) és a Jio Platforms közreműködésével tovább új e-kereskedelmi funkcióval bővítette a népszerű WhatsApp üzenetküldő platformot, így India lakói már az alkalmazáson keresztül is bevásárolhatnak, ha a JioMart online élelmiszer-értékesítőtől szeretnének rendelni.
Habár a metaverzumban való vásárlások koncepciója még mindig gyerekcipőben jár, és sokan nem is tudják, hogy pontosan miről is szól ez az egész téma, szinte biztos, hogy így néz ki a kereskedelem jövője. Legyen szó virtuális áruk, NFT-k vagy fizikai termékek és szolgáltatások értékesítéséről, egyre több márka csatlakozik a metaverzumhoz.
Metaverzum és az e-kereskedelem
A BigCommerce aktuális és jövendőbeli vásárlási trendeket összegző globális fogyasztói jelentésében egy érdekes kérdés hangzik el:
„A Google Trend adatai arra engednek következtetni, hogy 2021 októbere óta megugrott a metaverzum témájában indított keresések száma. De vajon megértik a vásárlók a metaverzumot? Ami még fontosabb, hogy vajon készen állnak a metaverzumban vásárolni?”
A felmérés számos témakört lefedett, az online vásárlás jövőjére azonban külön részt szentelt. Az eredmények szerint a válaszadók 26%-a állította, hogy alaposan értik a metaverzum koncepcióját, míg 25% csupán mérsékelten.
„Habár a metaverzum ismerete relatíve konzisztens volt országtól függetlenül, megállapítottuk, hogy a Z-generáció és a millenárisok határozottabb ismeretekről számoltak be, mint az X-generáció és a baby boomerek. Továbbá, azok a fogyasztók, akinek az éves jövedelme eléri vagy meghaladja a 100 000 dollárt általában jobban értik a metaverzum koncepcióját, míg azok, akik évente 25 000 dollárnál kevesebbet keresnek alig vagy egyáltalán nem ismerik a metaverzumot.”
Van értelme a marketingnek a Metaverzumban?
Azonban annak ellenére, hogy Nike méretű márkák is elkezdtek csatlakozni a metaverzumhoz, a felmérés szerint az emberek 52%-a jelenleg nem lenne hajlandó a metaverzumban vásárolni. Csupán 2% állította, hogy már vásárolt már a metaverzumban, és 46% hajlandó lenne, de még nem tette meg.
A Shelley Kilpatrick által készített felmérésben 4222 főt kérdeztek meg öt különböző országból (Egyesült Államok, Egyesült Királyság, Olaszország, Franciaország és Ausztrália). A felmérést a ProfitWell szervezte meg márciusban a Google közreműködésével.
A millenáris és Z-generáció sokkal több hajlandóságot érzett magában a metaverzumban való vásárlásra, míg a 100 000 dollárnál többet kereső válaszadók 58%-a állította, hogy már vásárolt lenne kedve hozzá.
Habár a metaverzum egy teljesen digitális világ, a válaszadók 51%-a szívesen vásárolna fizikai és digitális termékeket is benne. A korcsoportok között ebben a kérdésben is megmutatkozott a különbség: a Z-generáció inkább a virtuális termékeket preferálná (19%), például a baby boomerekkel szemben (6%).
A BigCommerce a Balenciaga egy jó példa arra, hogy hogyan értékesíthet egy cég egyszerre virtuális és fizikai termékeket. A ruházati márka 2021-ben mutatott be virtuális öltözékeket a Fortnite nevű népszerű online videójátékban, amelyek fizikai másolatait is meg lehetett vásárolni (limitált készletben).
Mi a helyzet az NFT-kkel?
Az NFT-k azaz „nem helyettesíthető tokenek” (non-fungible tokens) az utóbbi időszak legfelkapottabb témájává váltak az interneten. Ezek a virtuális árucikkek a népszerű sportolók és művészek köreiben is népszerűek, ugyanis a technológia segítségével hitelesített virtuális példányokat adhatnak el munkáikból vagy épp az őket ábrázoló digitális alkotásokból. Az NFT-ket általában kriptovalutákkal szokás megvásárolni.
A BigCommerce felmérése szerint a fogyasztók többsége (91%) alig van fogalma az NFT-kről. 23% állítja magáról, hogy mérsékelten ismeri a nem helyettesíthető tokeneket, 21% alig, és további 21% egyáltalán nem érti őket. A válaszadók 26% nem tudta, hogy mi az az NFT.
„Érdemes megjegyezni, hogy az NFT piac még mindig rendkívül új – és hajlamos az ingadozásra. Sőt, jelenleg több hírorgánum […] is jelentős visszaesésről számol be az NFT piacáról” – írta Kilpatrick, a felmérés szerzője. Azt tanácsolta továbbá, hogy a márkák legyenek óvatosak, ha be szeretnének lépni a metaverzumba, ismerjék alaposan a célközönségüket, és tartsák szemmel a piac helyzetét.
Fizetés kriptovalutákkal
A COVID-19 járványnak köszönhetően egyre gyorsabban hódítottak teret maguknak a kriptovaluták, hiszen a vásárlók és kereskedők igyekeztek áttérni az alternatív kontaktmentes fizetési módszerekre. Habár csupán a válaszadó vásárlók 5%-a fizetett korábban kriptovalutákkal az interneten, a kriptohasználók 66%-a állította, hogy ez a preferált online fizetési módszerük.
Nem meglepő módon azok a fogyasztók használták szívesebben a kriptovalutákat, akik jobban ismerték ezt a fajta fizetési módot. Ezek az ismeretek azonban élesen eltérőek a különböző országok között, ami problémákat okozhat a nemzetközi cégek számára. Például a megkérdezettek közül az USA-t képviselő fogyasztók értettek a legkevésbé a kriptovalutákhoz, míg a francia és olasz piacokon működő, csak Bitcoinnal történő kriptofizetést kínáló márkáknak problémát jelenthet, hogy a vásárlók több választási lehetőséget szeretnének a kriptovaluták terén.
A felmérés szerzője a kriptovalutákkal kapcsolatban is arra figyelmeztette a márkákat, hogy ügyeljenek a piac ingadozásaira, mert még egyáltalán nem biztos, hogy a kriptotechnológia olyan népszerű és elterjedt lesz majd, mint a digitális pénztárcák.
Kilpatrick a következő sorokkal összegezte a jelentést:
„Ha a jövőt nézzük, akkor még mindig túl korai megjósolni, hogy a metaverzum, az NFT-k és a kriptovaluták futurisztikus [koncepciókból] a mainstreambe is átlépnek-e majd. A fogyasztók egyelőre fokozódó érdeklődést mutatnak ezen feltörekvő technológiák iránt, és összességében hajlandónak tűnnek arra, hogy felfedezzék a metaverzumban történő vásárlást és a kriptovalutákkal való fizetést.”
Gyakori kérdések
Létezik a metaverzum marketing?
Létezik. Már nagy nevek is jelen vannak a metaverzumban, mint pl. a Nike. A metaverzum marketing egyre jelentősebb szerepet tölt majd be.
Mi az a metaverzum?
A metaverzum egy virtuális világ, ahol az emberek avatarjaikon keresztül "élnek".
Hogyan működik a metaverzum marketing?
A metaverzum marketing hatékony végzéséhez ismerni kell a metaverzumot. Bár a virtuális világban sok minden ugyanúgy működik, mint a valóságban, sajátosságai azonban más kommunikációt igényelnek.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.