10 örökérvényű tipp a kulcsszókutatáshoz
10 örökérvényű tipp a kulcsszókutatáshoz
Valahányszor az online tartalmak keresőoptimalizálásáról van szó, mindig a kulcsszavaknál lyukadunk ki. Ez nem meglepő, elvégre ezek a szavak és kifejezések azok, amelyek segítenek releváns találatokat felsorolni a keresőmotoroknak a felhasználók lekérdezéseire. Na persze, ezek a kulcsszavak nem az égből pottyannak le, hanem alapos kulcsszókutatás eredményei.
A kulcsszókutatás koncepciója bizonyára nem újdonság számodra, ezért vágjunk is bele rögtön a tippekbe, amelyekkel hatékonyabbá és eredményesebbé teheted ezt a folyamatot online marketingstratégiádban! Amennyiben úgy érzed, hogy nem tudsz elegendő energiát fordítani online marketingedre, IDE kattintva kérheted személyre szabott ajánlatunkat!
1. Keress kulcsszavakat a különböző tölcsérfázisokhoz
A kulcsszókutatáshoz egy vagy több oldalra lesz szükség webhelyedről. Nyiss egy új táblázatot, és az első oszlopba sorold fel ezek URL címeit, a másodikba pedig a hozzájuk tartozó kulcsszavakat. Persze kelleni fog egy oszlop a keresési aránynak (vagyis a keresettségnek) és a versenynek is. Egy valami azonban még mindig hiányzik, mégpedig a kontextus.
Több látogatót szerezni nem olyan nehéz – írj pletykacikkeket, és az emberek özönleni fognak. Na persze egyikük sem marad majd webhelyeden, miután elolvasott néhány sort az írásaidból. Ez a taktika csak akkor életképes, ha a megtekintésekért kapod a jussodat.
Épp ezért keresettség oszlop értékeihez némi kontextusra lesz szükséged. Néhány long-tail változatra. Olyan kifejezésekre, ami a tölcsér közepén és alján elhelyezkedő felhasználókat célozza meg – ők azok, akik sokkal közelebb állnak a konverzióhoz.
Vegyük például Budapestet. Ha csak általánosságban írsz a fővárosról, akkor temérdek látogatót szerezhetsz. Ha azonban már konkrétabb altémákra összpontosítasz (pl. „budapesti látnivalók”), akkor sokkal inkább egy résközönséget célozhatsz meg – olyan felhasználókat, akik nem csak ránéznek cikkedre, hanem tényleg el is olvassák azt, és talán webhelyed többi részére is ellátogatnak. Persze ők még nem valószínű, hogy vásárolnak is majd valamit. Ha azonban már a „budapesti szállodák” vagy a „budapesti éttermek” a témád, akkor könnyen lehet, hogy vásárlásra kész látogatók is érkeznek majd webhelyedre.
Ha előálltál néhány ilyen ötlettel, ideje konkrét tartalmakat készíteni hozzájuk, vagy beilleszteni őket meglévő tartalmaidba – például:
• Tudatosság (a tölcsér teteje): „10 ok, amiért érdemes Budapestre látogatni”
• Megfontolás (a tölcsér közepe): „A főváros gasztronómiája: Budapest különleges ízei”
• Döntés (a tölcsér alja): „A legjobb budapesti éttermek listája”
Persze ez csak egy példa a sok közül – attól függően, hogy milyen piacon tevékenykedsz, a tölcsér különböző szintjein más és más keresőszándékokra számíthatsz.
2. Használd a Google Kulcsszótervezőjét
A legtöbb cég azt hiszi, hogy nincs elég pénze. Az igazság az, hogy valójában a marketingeseiknek nincs elegendő idejük. Nem ülhetnek naphosszat a képernyő előtt azt találgatva, hogy mely kulcsszavak lehetnének a leghatékonyabbak. Érdemes tehát a Google segítségét kérni ehhez.
Ha még nincs Google Ads fiókot, ingyenesen regisztrálhatsz egyet céged számára. Egyetlen hirdetést sem kötelező csinálnod benne, enélkül is használhatod a Kulcsszótervező eszközt, ami segít új ötleteket meríteni az általad megadott kifejezésekből.
Első körben írd be terméked vagy szolgáltatásod nagyon konkrét, kereskedelmi nevét, amire senki sem keres rá, majd nézd meg, hogy miket dob a tervező. A cél olyan kifejezéseket találni, amik közel állnak jelentésükben az általad megadott kulcsszóhoz, de azért többen keresnek rájuk. Fő az egyensúly!
Persze e kifejezések hatékonyságát is tesztelned kell majd, de még így is sokkal előrébb leszel, mintha magadtól kezdenél el találgatni.
3. Kategorizálj
Blogod kategóriaoldalai az egymáshoz szorosan kapcsolódó témákat hivatottak egy helyen összegyűjteni, és ez nagyon is hasznos az olvasók számára. A keresőmotorok azonban a többszörösen előforduló tartalmak és kanonizálási problémák miatt már másképpen vélekednek erről.
Az ilyen kategóriaoldalaknak kontextusa sem sok van általában, így az esetek többségében több tucat, vagy akár több száz bejegyzés szerepel rajtuk, meglehetősen kaotikusan. Felhasználó élmény szempontjából ez nem tartható fenn hosszútávon.
A kategóriák azonban segíthetnek orvosolni ezt a problémát. Tegyük fel, hogy több tucat mutatós, részletes bejegyzésed van a legjobb koktélreceptekről. Ezekhez könnyedén készíthetsz néhány központi oldalt, ami segít kategorizálni ezeket, például az alapján, hogy melyik koktélhoz milyen alkoholra van szükség. Ez persze a tartalmak számától függően egy meglehetősen hosszú folyamat is lehet.
Beütöd tehát választott kulcsszóterveződbe, hogy „rumos koktélok”, és elkezded nézegetni a javasolt találatokat. Könnyen lehet, ahogy a különböző alkoholtípusokat kutatod, olyan szempontokat találsz majd, amik segíthetnek a kategorizálásban – ilyen például a szezonalitás („nyári rumos koktélok” stb.) Sőt, ha már itt tartunk…
4. Ügyelj a szezonalitásra
A szezonalitás azt jelenti, hogy egy cégnek az év bizonyos időszakaiban jobb forgalma van, mint máskor. Ilyenkor jobban beindul az üzlet, többen érdeklődnek a kínálat iránt, és több a bevétel is.
Télikabátokat például ősz végén, tél elején vásárolnak inkább az emberek, míg a fürdőruhák szezonja tavasz végén és nyáron zajlik.
A szezonalitás azonban ugyan befolyásolhatja a tölcsér felső és középső szakaszait is. Egy általános központi kategóriaoldal (pl. „rumos koktélok”) talán túl nagy falatnak bizonyulna, hiszen az iparág legnagyobbjaival szállnál versenybe. Ezért fontos long-tail variációkat használni. Ilyenek például a „nyári rumos koktélok” vagy az „őszi rumos koktélok”.
Ha a szezonalitásról és a kulcsszókutatásról van szó, akkor gondolj arra, hogy mit szeret célközönséged, vagy épp mire van szüksége az adott időszakban.
5. Kövesd a felkapott témákat
A marketingesek hajlamosak elhitetni magukkal, hogy minden kampányuk és tartalmuk elképesztően jó kell, hogy legyen. Természetesen fontos a minőségre törekedni, de minden tartalmon sokat dobhat, ha egy éppen felkapott témakör kontextusában beszélsz egy témáról.
Légy résen azt illetően, hogy célközönséged mi iránt érdeklődik éppen. Esetleg valamilyen nagy nemzetközi sportesemény tartja lázban őket? Talán a következő Oscar-gála releváns számukra? A rendkívüli hírek, váratlan fejlemények mind ideális választások erre a célra.
6. Kínálj keresést webhelyeden
Webhelyednek (jó esetben) van egy alapforgalma. Ezek a látogatók, ha tehetik, kihasználják a webhelyeden elhelyezett keresősávot is, hogy minél gyorsabban ráleljenek arra, amit keresnek nálad. Ez temérdek hasznos adatot biztosít számodra, hiszen az emberek szó szerint legépelik neked, hogy mire kíváncsiak tőled – csak kellene egy felület, ahol áttekintheted ezeket a kereséseket.
A Google Analytics pontosan ezt kínálja. Ha bekapcsolod rajta a keresések nyomon követését, akkor a „Viselkedés” kategória alatt a „Webhelyről indított keresés” jelentésben láthatod azokat a kifejezéseket, amiket a felhasználók beírnak webhelyed keresősávjába.
Ezen kifejezések között temérdek új kulcsszó és ötlet szerepel majd, amelyekből új, értékes tartalmakat építhetsz fel látogatóid számára.
7. Használj márkás kifejezéseket
Ha rákeresel egy márkás termékre, és a márka nevét is beírod a keresésbe, akkor szinte biztos, hogy az adott cég webhelye lesz az egyik legelső találat. Ezek az úgynevezett „márkás kulcsszavak”. Azonban ez a szabály valamivel tágabb ennél.
Nem csak azok a kifejezések számíthatnak márkás kulcsszavaknak, amikben konkrétan szerepel márkád neve, hanem azok is, amikkel te álltál elő.
Egyes cégek megfordítják ezt a folyamatot, és konkrét keresésekre építik ki márkájukat – ahelyett, hogy egy konkrét márkás kifejezésre próbálnának rangsorolni, egy olyan kifejezést céloznak meg, ami segíthet nekik a márkaépítésben. Ehhez maga a Google is javasol néhány példát, úgymint:
• Kategóriakeresések: „futócipők”
• Vonzódási keresések: „maratonfutás”
• Érdeklődő közönségek: „Budapest Maraton”
Ezeket az adatokat (legalább is részben) a Google Analytics felületén is megtalálod. Nyisd meg a „Közönség” kategóriát, majd az „Érdeklődési körök” alkategóriát. Itt találod a „Vonzódási kategóriákat”. Ez a jelentés egyrészt megmutatja, hogy egy-egy kategóriába hány felhasználó tartozik, illetve, hogy hogy viselkednek webhelyeden (mennyi időt töltenek ott, milyen arányban konvertálnak stb.)
8. Figyelj oda a helyi kulcsszavakra
Egyes kulcsszavakra szinte lehetetlen jól rangsorolni. Ilyen például a „gyros”. Országszerte temérdek olyan hellyel kell versenybe szállnod az első helyért, amelyeknek jó eséllyel sokkal nagyobb online tekintélyük van, így nem éri meg vesződni ezekkel.
Itt lépnek a színre a helyi kulcsszavak, amelyek segítenek megcélozni a közeledben keresgélő felhasználókat. Ez azon az elven alapszik, hogy az emberek sok szolgáltatásból a legközelebbit választják, ha lehetséges, hiszen ki utazná át a fél országot egy pizzáért?
Ha olyan kulcsszót használsz kutatásodban, ami helyi ügyfélkörre utal (pl. „pizzéria”, „fogorvos” vagy „konditerem is”), akkor látni fogod, hogy lesznek köztük helyi célzásúak is, úgymint „pizzéria Eger” vagy „X. kerületi fogorvos” és így tovább.
9. Figyelj a kulcsszónehézségre
A kulcsszókutatás az egyensúlyozásról szól.
Először is ott van a relevancia. Egy jó kulcsszó releváns, tehát kapcsolódik ahhoz, amit kínálsz.
Figyelned kell még a keresési arányra, azaz arra is, hogy mennyire keresett egy kifejezés. Ezt a különböző kulcsszókutató eszközök egészen máshogy jelzik ki a saját felületükön. Persze ha többet is összevetsz, nagyjából látni fogod, hogy mely kifejezések népszerűbbek.
E két szempont nagyon fontos, és hasznosak az alapokhoz. De önmagukban nem jelentenek sokat, ha nem veszed figyelembe hozzájuk a versenyt, ami ezekre a kifejezésekre jellemző. Verseny alatt azokat a webhelyeket kell érteni, amelyek szintén megcélozzák ezeket a kifejezéseket, hogy rangsorolhassanak rájuk.
A verseny, a keresési arány, illetve a relevancia alkotják a kulcsszónehézséget.
Nehéz aranyszabályt megfogalmazni arra, hogy mely szavakat érdemes kiválasztani. Fontos, hogy a szavak relevánsak legyenek, és mindig hasznos, ha sokan is keresnek rájuk. Ugyanakkor persze ezekre a kifejezésekre jellemző a legnagyobb verseny is.
A legjobb tanács itt talán az, hogy használj népszerű, keresett szavakat, illetve szűkebb közönséget megcélzó, long tail kifejezéseket is stratégiádban, hiszen ezekre kisebb verseny is jellemző.
10. Végezz versenyelemzést
Ha máshogy nem jön össze, meríts ötletet versenytársaid munkásságából. A fejlettebb, fizetős SEO eszközök lehetővé teszik, hogy elemezd más webhelyek kulcsszóstratégiáját, és kiderítsd, hogy milyen kifejezéseket használnak stratégiájukban.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.