A Facebook vagy a LinkedIn számodra a legjobb marketing eszköz?
A Facebook vagy a LinkedIn számodra a legjobb marketing eszköz?
Mire jó a Facebook marketing szempontból, és kik használják a LinkedIn portált? Melyik marketing eszköz a legmegfelelőbb célcsoportod eléréséhez? A legelső kérdés, amely egy marketingkampány megtervezésénél felmerül a következő: hol található meg a célközönségünk? A válasz segíthet eldönteni, hogy melyik közösségi platformot érdemes használni marketingünk során.
Egy ember, egy célcsoport nyilván több helyen is megjelenhet, akár másik arcát mutatva, ahogy ez nyitóképünkben is látszik. Más platformon másképpen kell szólni is hozzá, más típusú kommunikációra számít, vár el.
Sajnos a válasz nem mindig egyértelmű és nem teljesen tiszta, hogy melyik csatorna a legmegfelelőbb erre a célra. Éppen ezért fontos, hogy ismerjük az alapvető különbséget a közösségi oldala között. Közösségi média marketing stratégiád kiválasztásánál fontos eldönteni, melyikre helyezel nagyobb hangsúlyt, egyáltalán kell-e használnod mindkettőt?
Az alábbiakban két népszerű közösségi hálót vizsgálunk meg – a LinkedInt és a Facebookot – és kitérünk a legfontosabb különbségekre ezek között.
Miként használják ezeket az oldalakat?
A LinkedIn és a Facebook egészen más célokat szolgálnak. A Facebook egy valódi közösségi oldal, amelyet első sorban megosztásokra és beszélgetésekre használnak az emberek. Mintha csak a családdal vagy a barátokkal töltenénk el egy kis időt. A LinkedIn eredetileg álláshirdetők és álláskeresők részére jött létre, ahol ez a két csoport kapcsolatba léphetett egymással. Azóta természetesen a LinkedIn rengeteget fejlődött, azonban még mindig többnyire üzleti célokra használják.
A LinkedIn felhasználói első sorban azok közül kerülnek ki, akik szellemi jellegű munkakörökben szeretnének elhelyezkedni, ezért főleg ilyen cégek használják. Minden cégnek szüksége van arra, hogy eladhasson valamit – akár saját magát. Az oldal éppen ezért van tele ilyen emberekkel. A fizikai munkát igénylő területekre azonban még nem sikerült kiterjeszkednie.
A LinkedIn és a Facebook számokban
Az oktatottsági szint és a szakmabeli különbségeken túl mind a felhasználók száma, mind a havi látogatók száma elég számos cégnek és vállalkozásnak – főleg azoknak, amelyek fogyasztói termékekkel vagy szolgáltatásokkal foglalkoznak – hogy a Facebookot válasszák reklámjaik elhelyezésére.
Felhasználók száma | Több mint 1,59 milliárd | Több mint 400 millió |
Látogatók havonta | 1 milliárd | 100 millió |
Nemek megoszlása |
43% férfi 57% nő |
50% férfi 50% nő |
Látogatók kora |
13-17 évesek: 7% 18-34 évesek: 26% 35 év felettiek: 66% |
13-17 évesek: 1% 18-34 évesek: 19% 35 év felettiek: 80% |
Hogyan használják a cégek a Facebookot és a LinkedInt
A Facebook adatai szerint több mint egymilliárd ember napi 3.2 milliárd alkalommal „lájkol” és ír hozzászólást. Egy üzleti Facebook-oldal segít felvenni a kapcsolatot az ügyfeleinkkel, és abban, hogy ezen beszélgetések részévé válhassunk. Mivel egyre több ember ellenőrzi az adott céget a Facebookon is, egy dedikált Facebook-oldal hitelesebbé teszi cégünket az ilyen felhasználók szemében.
A cégek a LinkedInt leginkább céges, üzleti oldalak létrehozására használják, amelyeken álláslehetőségeket hirdetnek meg, új tehetségeket találhatnak és új vagy meglévő üzleti kezdeményezhetnek vagy tarthatnak fenn az ügyfelekkel – ez csupán néhány példa. Habár a LinkedIn is lehetővé teszi a reklámok megjelenítését, az erre kiépített rendszer messze nem kínál annyi lehetőséget, mint a Facebooké. Azonban ha B2B (business-to-business) szeretnénk működni, a LinkedIn lehet a megfelelő platform erre az üzleti légkörnek köszönhetően. A Facebook sokkal inkább B2C (business-to-customer) beállítottságú.
Ismerd meg a célközönségedet
Mind a LinkedIn, mind a Facebook bizonyítottan hatékony közösségi oldalak lehetnek marketing szempontjából, de más és más célokra. A hatékony stratégia kidolgozásához elengedhetetlen ismerni célközönségünk preferált közösségi oldalait, és hogy hogyan használják azokat.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.