Mi kell ahhoz, hogy egy étterem ma sikeres legyen? Egy hatékony online marketing stratégia! Milyen is az? Az online marketing tanácsadó válaszol!
Ma már nem az ajtóban álló és vendégeket kézzel beterelő pincérekkel „Direkt salest” végző éttermeké a siker. Magyarország nem a Görög riviéra, itt az Interneten dől el minden. A jó vagy rossz hírnév hamar elterjed, ha ezzel mint éttermi marketinges, tulajdonos nem foglalkozol, hamar periférián találhatpd magad.
Összegyűjtöttünk néhány ötletet, amik segíthetnek egy stabil platform kialakításában, amelyről megindíthatod online marketing kampányaidat, felveheted a kapcsolatot meglévő és lehetséges ügyfeleiddel.
Az első és legfontosabb lépés egy olyan weboldal kialakítása, amely automatikusan illeszkedik bármely eszközhöz. A reszponzív weboldalak megkönnyítik az érdeklődő felhasználók számára, hogy információt találjanak telefonjuk segítségével. A weboldal nem csak könnyedén navigálható és könnyedén frissíthető is kell legyen. Az éttermi weboldalak nagy része Magyarországon még nagyon rossz. Azt tapasztalatból azonban már tudjuk, aki egy jó weboldalt készítettet az kiugró sikereket ér el az online térben. Sokan elégnek gondolják, hogy a Facebookon vagy Instagramonn jól kommunikálnak, azonban a hibátlan weboldal egy étteremnek is elengedhetetlen.
Sokszor hallottam étterem tulajdonosoktól, hogy féltik az étlapot a konkurenciától. Ők, ha akarják, úgyis megszerzik, viszont a vendégek szívesen ülnek be olyan helyre, ahol számukra szimpatikus ételek és árak fogadják őket. Az ételeket és italokat ne csak PDF-ben, hanem a weboldalba integráltan, kattintható módon is töltsd fel.
Éttermed képviseltetése a Facebookon, Tripadvisoron, Instagramon és a Google Pluson fontos lépés bármilyen online marketing stratégiában. Értesítheted az ügyfeleket a közelgő eseményekről, beszélgethetsz velük, kiderítheted az érdeklődéseiket és különleges ajánlatokat tehetsz fel a törzsvendégeknek. A közösségi médián történő megosztások a legjobb népszerűsítési módszerek közé tartoznak, és segítik az online jelenlét erősítését, illetve többen ajánlják majd éttermedet ismerőseiknek. A közösségi média azonban nem marketing, sokkal inkább PR eszköz, közvetlen asztalfoglalásokat inkább a Google keresésektől, a keresőoptimalizálástól várj!
Az internetes marketing szerves része az adat- és a hírszerzés. Éppen ezért ha nem építesz saját adatbázist ügyfeleidből, weboldalat látogatóiból és célközönségedből, akkor rengeteg erőforrást pazarolsz el. Ezt az információt aztán felhasználhatod arra, hogy az emberekhez telefonjaikon keresztül juttathasd el marketing üzeneteidet, promóciós emailjeidet és hírleveleidet. Az emailek és a szöveges kampányok nem kifejezetten költségesek, de lehetővé teszik, hogy személyre szabd marketing üzeneteidet és ezzel magas konverziós arányt érj el. A remarketing listák építése pedig költséghatékonyabbá teszi az AdWords és Facebook hirdetéseidet.
Éttermed népszerűsítését üzleti filozófiád közlésével, egy felismerhető logo elkészítésével, egy egységes színvilág használatával, a konyhád és szakácsaid, illetve a többi alkalmazott bemutatásával, az üzleti történeteddel és sajátos gasztronómiai különlegességeid kiemelésével végezheted. Fontos az alapkoncepció és az USP kitalálása. Miért vagy Te más, mivel tudnak téged megkülönböztetni más éttermektől a vendégek.
Több, mint 5 éves gasztromarketing tapasztalatunk alapján a legtöbb vendéget és rendezvényt egy étterembe – bármilyen meglepő is – a Google keresési találatok hozzák. A Google találati lista élére a keresőoptimalizálás és az AdWords segítségéve juthatsz. Ha szeretnéd, hogy az emberek keresés közben rátaláljanak weboldaladra, akkor optimalizálnod kell azt különböző on-site és off-site SEO technikákkal, amelyek segítenek, hogy oldalad láthatóbbá váljon a keresőmotorok számára.
A keresőmotorok különböző képletek alapján döntik el, hogy mely oldalakat mutatják a felhasználóknak, amikor azok rákeresnek valamire. A keresőoptimalizálás, azaz a SEO az a folyamat, amely során weboldalad bizonyos elemeit úgy alakítod át, hogy a keresőmotorok képleteinek a lehető legjobban megfeleljenek.
Az ügyfeleid manapság értékesebbek, mint valaha, hiszen ajánlhatják éttermedet barátaiknak és ismerőseiknek, értékeléseket és hozzászólásokat írhatnak szolgáltatásaidról, nyilvánossá tehetik, hogy éppen hol esznek, fényképeket oszthatnak meg éttermedről és a fogásokról, és általánosságban növelhetik azoknak a számát, akik valahogyan hallanak felőled. Mindezt a modern online technológiának köszönhetően. Az ügyfeleket számos módon elérheted, például közösségi oldalakon, weboldaladon, blogbejegyzéseken és cikkeken keresztül. Íme néhány módszer erre:
Ne számíts jó eredményekre online marketing stratégiádban, ha nem teszel elérhetővé egy hatékony cselekedetre való ösztönzést – a legjobb ilyen ösztönzés pedig a kattintással lebonyolítható online asztalfoglalás és rendezvényhelyszín ajánlatkérés. Az onbline asztalfoglalás kényelmesebb, mint a telefonhívás, és nagy előnye minden mással szemben, hogy megfelelő módszerek bevezetésével mérhetővé teszi marketing eszközeid hatékonyságát. Ez azt jelenti, hogy pontosan fogod tudni, mennyi vendéged jött a Facebook hirdetésnek, mennyi a keresőoptimalizálásnak és mennyi a PR cikkeknek köszönhetőn. Így könnyű lesz eldöntened azt, melyikre mennyit költs.
Az online marketing trendek folyamatosan változnak, de a fent összefoglaltak követésével biztosan stabil alappal indulsz majd.
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.