AMP – Tévhitek és tippek a gyorsított mobiloldalakról

EN
Prestige Memoriae Liget Royal Hévíz Callas Cafe Callas House Duna Relax Bükkös Hotel Pastel Guest House Regia Hotel Vinifera Hotel Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 Referencia #34 Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 77 Elektronika Kft Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60 Referencia #61 Referencia #62 Referencia #63 Referencia #64 Referencia #65 Referencia #66 Referencia #67 Referencia #68 Referencia #69 Referencia #70

AMP – Tévhitek és tippek a gyorsított mobiloldalakról

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Az AMP projekt (Accelerated Mobile Pages, azaz gyorsított mobiloldalak) 2015-ben indult be azzal a céllal, hogy a mobilról böngésző felhasználókat sokkal gyorsabb oldalsebességekkel szolgálhassák ki a különböző webhelyek. A projektet többek között a Google, a Yahoo, a Twitter és más óriás online szervezetek is támogatják. Ennyire fontos lenne a sebesség a mobileszközökön?
 

AMP – Tévhitek és tippek a gyorsított mobiloldalakról

A rövid válasz: igen. Elég csak egy pillantást vetni néhány komolyabb webhely sebességének váltakozására, és máris tisztán kivehető, hogy a sebesség valójában az egyik legkritikusabb szempont, ha felhasználói élményről, és ebből következően a bevételről van szó.

 

Hogy csak néhány konkrétabb példát említsünk erre: az Amazon online kereskedelmi webhely 0,1 másodperces lassulás után 1%-os csökkenést tapasztalt az értékesítések számában. De mit is jelent az Amazonnál egyetlen százalék? Évi 1,3 milliárd dolláros kiesést. Ezzel szemben a Walmart amerikai üzletlánc 1 másodperces gyorsulással 2%-os konverzióemelkedést ért el, ami évi 274 millió dolláros bevételgyarapodást jelentett náluk.

 

A sebességnövekedés tehát láthatóan minden tekintetben előnyös lehet, az AMP pedig pontosan ezt biztosítja az azt használó webhelyek számára. Az AMP ezen kívül elengedhetetlen az olyan oldalaknak, amelyek szeretnének bekerülni a kiemelt Google hírek közé a keresési találatok között – a technológia megjelenése után először főleg a hírportálok kezdték el használni, amelyek így kiemelt láthatóságot kaptak a Google-tól.

 

Tévhitek az AMP-ról

A hatalmas előrelépési lehetőség ellenére meglepően kevés webhely alkalmazza az AMP-ot, és mivel a köztudatban nincs igazán jelen, számos mítosz kering azok között, akik csak keveset tudnak a technológiáról. A következőkben ezeket szeretnénk megcáfolni.

 

Tévhit: Az AMP csak híroldalaknak előnyös

Az AMP – mint ahogy azt az előbb említettük – eleinte valóban a hírportáloknak kínált igazán számottevő előnyöket. A híroldalak ugyanis csak AMP-pal gyorsított cikkekkel juthattak be a Google kiemelt hírei (News Carousel vagy Top Stories) közé. Ennek ellenére azonban nem kizárólag csak a hírportálok számára érdemes implementálni a gyorsított mobiloldalakat.

 

A NoBroker cég esete remekül igazolja ezt – a bérlők és főbérlők közötti kommunikációt biztosító vállalat is elkezdte használni a gyorsított mobiloldalakat (annak ellenére, hogy egyáltalán nincs közük a hírportálokhoz), és nem csak az egy munkamenet alatt megtekintett oldalaik száma nőtt (10%), hanem jelentősen csökkent a visszafordulási arányuk is (18%). Ha mindez nem lenne elég meggyőző, akkor kiemelnénk még a 77%-os növekedést a sikeresen lebonyolított bérlő-főbérlő kapcsolatteremtések között. Ez már cseppet sem elhanyagolható eredmény.

 

Nem kérdés tehát, hogy az AMP egyáltalán nem csak híroldalak számára jelenthet hasznot.

 

Tévhit: Az AMP nem ideális e-kereskedelmi webhelyek számára

Az e-kereskedelmi webhelyekre általánosságban jellemző, hogy rendkívül interaktívak, ami sokáig visszatartotta a webmestereket az AMP implementálásától. Azonban a technológia sokat fejlődött megjelenése óta, és ma már olyan lehetőségek segítik az AMP-ra vágyók munkáját, mint az AMP Live List Component és az AMP Bind Component. Ezek az összetevők új, interaktív, dinamikus elemek használatát teszik lehetővé az AMP környezetben.

 

India legnagyobb online divatkereskedése, a Myntra is fejest ugrott a gyorsított mobiloldalak világába, és az újításoknak köszönhetően mindössze egy hét alatt sikerült „AMP-osítaniuk” teljes terméklistájukat, illetve nagyjából további fél héten belül kezdőlapjuk gyorsított verziója is elkészült. Egészen addig ezek a tartalmak vonzották be organikus forgalmuk nagy részét, így nem kérdés, hogy prioritást kaptak. De mi a helyzet a nem ilyen fontos aloldalakkal?

 

A megoldás a másodlagos oldalakra egy progresszív webalkalmazás volt (PWA). Ebben a PWA-ban egy úgynevezett service worker összetevő is helyet kapott, ami a háttérben tölti elő az oldalakat, mielőtt a felhasználó rákoppintana a rájuk mutató hivatkozásokra. Ez látható sebességugrást eredményez, hiszen az oldalak már részben vagy teljesen betöltődnek, mire a felhasználó egyáltalán átnavigálna rájuk.

 

A Myntra 65%-os javulást ért el betöltési sebességek terén, ami 40%-os csökkenést eredményezett a visszafordulási arányokban.

 

A tanulság tehát az, hogy az AMP igenis sokat segíthet az e-kereskedelmi webhelyeknek, ha megfelelően implementálják azt.

 

Mi kell az AMP sikeres implementálásához?

Íme néhány tipp az AMP megfelelő használatához a legjobb eredmények elérése, illetve a potenciális buktató elkerülése céljából.

 

Figyelj oda a statisztikákra

Ha webhelyed statisztikáit a Google Analytics segítségével méred, akkor tudnod kell a session stiching (munkamenet-összefűzés) problémáról. Röviden arról van szó, hogy azokat a felhasználókat, akik az AMP verziójú (gyorsítótárazott) oldalakról navigálnak át webhelyed szerveren tárolt oldalaira, az Analytics ismeretlen forrásból érkező munkameneteknek tekinti majd. Ez teljesen hibás analitikai adatokat eredményez. A problémára a session stiching módszer kínál megoldást.

 

Mindenképpen teljes implementációt végezz

Ez ugyan nem minden jellegű webhelynél kivitelezhető egyszerűen, de mindenképpen megéri megszenvedni vele. Az AMP által biztosított lehetséges sebességugrás többszörösen megtérítheti a befektetett költségeket és munkaerőt.

 

Némi segítség az interaktív elemekhez és összetevőkhöz 

Ha sok interaktív, dinamikus összetevőt használsz webhelyeden, akkor többféle módszerrel és technikával kell megismerkedned, hogy ezeket megfelelően kezelni tudd az AMP-os verziókban. Az efféle elemek elhelyezéséhez a következő segédleteket érdemes használni:

  • AMP Live List
  • AMP Bind
  • AMP Iframe
  • Placeholders
  • AMP Start
  • CSS Checkbox Hack

 

Validáld oldalaidat

A Google egy saját eszközt készített az AMP oldalak ellenőrzésére. Elég csak rákeresni az „AMP testing toolra”, és bemásolni az oldal URL címét a megjelenő „AMP-oldal tesztelése és előnézete” mezőbe. A teszt befejezése után az eredményt megjelenítő oldalon lehetőséged lesz megtekinteni az oldal előnézetét, illetve közvetlenül elküldeni a hivatkozást a Google-nak (ahelyett hogy megvárnád, hogy magától indexeljék az oldalt).
 

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Kérje ajánlatunkat!