Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
A storytelling (magyarul „történetmesélés”) az a folyamat, amely során tények és elbeszélés segítségével kommunikálsz valamit célközönségednek. Léteznek valós történetek, és olyan történetek is, amelyeket némileg kiszíneztek, hogy alapvető üzenetük érthetőbb legyen.
A storytelling definiálásához hasznos lehet figyelembe venni azokat a dolgokat, amik jellemzők a storytellingre, és azokat, amik nem:
A storytelling:
A storytelling NEM:
Az emberek azóta mesélnek egymásnak történeteket, mióta kommunikálni tudnak egymással, így nem csoda, hogy a storytelling minden kultúrában és társadalomban jelen van valamilyen formában. A történeteket, még ha eredetileg különböző nyelveken is íródtak, bármilyen kultúra és nemzedék képes értelmezni. A történetek teret engednek a képzelőerőnknek, és segítenek, hogy egy közösség részének érezhessük magunkat – függetlenül attól, hogy mi meséljük vagy hallgatjuk-e őket.
Történeteket bárki el tud mesélni, azonban vannak, akik szakmai szinten űzik a storytellinget cégük, márkájuk, vagy egy ügyfelük képviseletében – ők a marketingesek, a tartalomkészítők, és a PR-osok.
Fontos leszögezni, hogy ez egy szubjektív kérdés. Lehetetlen olyan történetet találni, amit mindenki szeret, ahogy olyat is, amit mindenki megvetne. Vannak azonban olyan elemek, amelyek vitathatatlanul jobbá tehetik a storytelling élményét mind a mesélő, mind pedig a közönség számára:
Egy történetnek három fő elemre van szüksége:
Mivel a storytelling, azaz a történetek elmesélése egy művészeti forma, kreativitást, tudást, és rengeteg gyakorlást követel meg a mesélőtől. Mint minden művészeti ágazatnak, a storytellingnek is van egy menete, ami minden cégnél egyedi – tudják, hogy hogyan építsenek fel és adjanak elő egy olyan történetet, hogy az hasson a közönségükre.
Ez a menet rendkívül fontos egy cég számára, hiszen temérdek olyan adatot, tényt és üzenetet kell beleszőniük történeteikbe, méghozzá úgy, hogy azok végig követhetők és érdekesek maradjanak célközönségük számára.
Lássuk tehát, hogy milyen lépésekre érdemes osztani egy történet megalkotását!
Mielőtt elkezdenéd megírni történetedet, jó, ha tudod, hogy kiknek szól majd. Kik lesznek azok, akikre a legnagyobb hatással lesz mondandód? Kik lesznek azok, akik pozitívan reagálnak felhívásodra? Mindehhez ismerned kell célközönségedet.
Az első lépés tehát célpiacod alapos vizsgálata, illetve a buyer personák kialakítása lesz. Ez a lépés segít megismerni azokat, akiknek történeteid szólnak (akik megnézik, meghallgatják, elolvassák őket), és iránymutatást kínál majd a következő lépésekhez is, miközben kialakítod történeted alapjait.
Akármilyen hosszú is történeted, rendelkeznie kell egy alapvető üzenettel. Ez az a gondolat, amire történeted felépül majd, így hát fontos, hogy a legelején megfogalmazd.
Mit szeretnél elérni storytellingeddel? Egy terméket próbálsz eladni? Esetleg egy szolgáltatást szeretnél bemutatni közönségednek? Talán egy közelgő esemény beharangozójára épül fel történeted? Mi a történet lényege? Próbáld az alapvető üzenetet 6-10 szóban megfogalmazni. Amíg ez nem sikerül, nincs alapvető üzenetedet, amire felépíthetsz egy történetet.
Nem minden történet egyforma – szerencsére. Ha szeretnéd meghatározni, hogy milyen történetet is próbálsz elmesélni, találd ki, hogy milyen érzelmeket, reakciókat szeretnél kiváltani közönségedből. Ez segít meghatározni a történet menetét, illetve, hogy milyen formában szerepeljen benne az alapvető üzeneted.
Történeted célja és felhívása (CTA) hasonlóak ugyan, de a CTA lesz az, ami megfogalmazza, hogy mire szeretnéd rávenni közönségedet, miután a történeted végére értek.
Mi az, amit szeretnél, hogy közönséged csináljon, miután befejezte történetedet? Vásároljanak meg egy terméket? Iratkozzanak fel egy hírlevélre? Adományozzanak egy jótékonysági célra? Ezt a történet céljával párhuzamosan fogalmazd meg, hogy biztosan passzoljanak egymáshoz.
Egy történetnek többféleképpen is alakot ölthet, ami meghatározza, hogy az emberek hogyan élhetik át az adott történetet. Egyes történeteket olvasnak, míg másokat hallgatnak, vagy néznek. Történeted médiuma a történet jellegétől, célközönségétől, illetve a rendelkezésedre álló időtől és erőforrásoktól is függ.
Lássuk, hogy milyen médiumokat használhatsz történeted elmeséléséhez:
Itt az ideje, hogy a fentiek figyelembevételével megírd, felvedd, meganimáld stb. történetedet, attól függően, hogy milyen médiumon keresztül zajlik majd a storytelling.
Ez után már csak az maradt, hogy előadd történetedet a megfelelő közönségnek!
Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
Szavazatok száma: 137
Átlagos értékelés: 4.7
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.