Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
A pók az internetet feltérképező robotok egyik megnevezése. Ezeket a pókokat a keresőmotorok küldik ki az internetre, hogy rátaláljanak az új vagy frissített webes tartalmakra, és hozzáadhassák azokat az indexükhöz. A „pók” név onnan származik, hogy ezek az eszközök a világhálót járják, akárcsak a nyolclábú rovarok.
Pókokat szinte csak a keresőmotorok küldenek ki az internetre, és az általuk összeszedett adatokból állítják elő a keresőtalálatokat.
A pókokat tehát lényegében úgy kell elképzelni, mint amikor valaki besétál egy óriási, rendezetlen könyvtárba (az internet), végignézi az összes könyvet (a webhelyek és weboldalak), majd készít egy hatalmas katalógust (index) arról, hogy mi hol van, és hol lehet azonnal megtalálni őket.
Senki sem tudja pontosan, hogy az interneten fellelhető tartalmak mekkora hányadát indexelték már a keresőmotorok pókjai. Még a Google több milliárd oldalas indexében sem szerepel az összes nyilvánosan elérhető tartalom.
Az internet folyamatosan bővül és változik. Folyamatosan jönnek létre új webhelyek, weboldalak, illetve változnak meg, vagy tűnnek el már elérhető tartalmak. Éppen ezért a keresőmotorok pókjai is rendszeresen kutatják a világhálót, hogy naprakészen tartsák az indexet (már amennyire ez lehetséges). A keresőmotorok éppen ezért egy fix webhelylistát „mutatnak” a pókoknak, amelyről feltérképező útra kelhetnek az interneten.
Akárcsak a felhasználók, a pókok is a linkeken, hivatkozásokon keresztül jutnak el más webhelyekre és weboldalakra. Valahányszor új hivatkozásokat találnak egy weboldalon, ezeket is követik majd, és így tovább.
Természetesen ez a folyamat szinte a végtelenségig elhúzódhat, hiszen, mint említettük, mindig jönnek létre új webes tartalmak és hivatkozások. Éppen ezért a pókok előre meghatározott szabályok szerint végzik munkájukat, és megválogatják, hogy mely oldalakat, milyen sorrendben és milyen gyakran látogassanak meg a feltérképezés céljából.
A pókok zömét úgy állítják be, hogy meg se próbálják feltérképezni az összes nyilvánosan elérhető webes tartalmat. E helyett figyelembe veszik, hogy egy oldalnak mekkora a forgalma, hány hivatkozás mutat rá, illetve egyéb szempontokat is, ezzel prioritást adva a legfontosabb tartalmaknak.
Mindez logikus, hiszen ha egy weboldalra sok hivatkozás mutat, és sokan látogatják, akkor bizonyára fontos információkat tartalmaz, ezért fontos, hogy mindig a legfrissebb verziója szerepeljen az indexben.
Mivel az internetre nem csak új tartalmak kerülnek fel, hanem a régiek is gyakran frissülhetnek, a keresőmotorok pókjai újra és újra visszatérnek a már korábban feltérképezett, indexelt oldalakra, hogy ellenőrizzék a változásokat, és frissítsék velük az indexet.
A robots.txt fájl segítségével egy webhely korlátozhatja a pókok tevékenységeit az oldalain. Amikor egy keresőmotor pókja egy webhelyre érkezik, először is az ahhoz tartozó robots.txt fájl tartalmát ellenőrzi (ez a webhely szerverén található), és megnézi, hogy mely oldalakat tilos feltérképeznie, mely hivatkozásokat tilos követnie a webhelyen, és így tovább.
A robots.txt rendkívül hasznos lehet, de egy egyszerű félregépeléssel nagyon könnyen ki is tilthatod vele az összes pókot webhelyedről. Alaposan ellenőrizd, hogy megfelelően töltötted-e ki, ha változtattál benne valamit!
A pókok tevékenységei nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy egy webhely tartalmai bekerüljenek a Google és más keresőmotorok indexébe. Azonban nem minden esetben érdemes hozzáférést biztosítani nekik az összes weboldalhoz egy webhelyen.
A pókok, akárcsak a felhasználók, kéréseket küldenek a szerverre, amikor az oldalak tartalmait vizsgálgatják. Ezeket a kéréseket a szervernek ugyan úgy ki kell szolgálnia, mintha felhasználók érkeznének a webhelyre, tehát a pókok is lefoglalnak valamennyit a szerver erőforrásaiból. Amennyiben egy webhely több száz, vagy több ezer oldalból áll, a pókok hamar leterhelhetik a szervert, ha az oldalak többségét megpróbálják lekérni róla.
Előfordulhat továbbá, hogy egy webhely fejlesztői, vagy tulajdonosai nem szeretnék, hogy bizonyos weboldalak felfedezhetők legyenek, hacsak a felhasználó nem kapott már egy linket ezekhez a tartalmakhoz. Ez általában akkor fordul elő, amikor egy tartalom fizetős, vagy csak a regisztrált és bejelentkezett felhasználók férhetnek hozzá.
Jó példák még azok a weboldalak is, amiket egy cég egy adott kampányhoz hozott létre, és csak célzott, érdeklődő forgalmat szeretne fogadni rajta. Ilyenkor a webmester „noindex” utasítással jelölheti meg az adott oldalt, ami megtiltja a robotoknak, hogy elhelyezzék azt a keresőmotorok indexében (így az oldal nem fog megjelenni a keresőtalálatok között).
Ha egy webhely keresési funkciót is kínál, akkor minden egyes keresés után egy új találati oldal jön létre. A pókokat ezektől is érdemes eltiltani, hiszen ezeket a belső találati oldalakat semmi értelme indexeltetni, hogy a Google és más keresőmotorok találati oldalain is megjelenjenek – nem hasznosak senkinek, csak azoknak a felhasználóknak, akik konkrétan a keresést indították a webhelyen belül.
A SEO, azaz a keresőoptimalizálás célja, hogy webhelyedre minél több érdeklődő találhasson rá, amikor egy keresőmotort (pl. Google) használ. A SEO segít, hogy webhelyed tartalmai jól látható helyeken (magasan) jelenjenek meg a keresőtalálati oldalakon.
A keresőmotorok mindig az indexükből állítják össze a találati oldalakat, ezért fontos, hogy ne tiltsd ki a pókokat webhelyedről (csak azokról az oldalakról, amiket tényleg nem szeretnél indexeltetni).
Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
Szavazatok száma: 132
Átlagos értékelés: 4.7
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.