Mi az a marketing stratégia?
A marketing stratégia egy áttekintést nyújt arról, hogy egy vállalkozás vagy szervezet hogyan fogalmazza meg értékajánlatát ügyfelei felé. Általában a marketing stratégia felvázolja az üzleti célokat, a célpiacot, a vásárlói személyiségeket (buyer persona), a versenytársakat és az ügyfelek számára nyújtott értéket. Hosszú távú jövőképet ad az átfogó marketing erőfeszítésekről, gyakran sok évre előre tekintve.
Nincs több időd erre? Akkor kérj fel egy szakértő és professzionális marketing csapatot, akik teljeskörű áttekintéssel kidolgozzák vállalkozásod számára a megfelelő marketingstartégiát. Vedd fel velünk a kapcsolatot IDE KATTINTVA!
A marketing stratégia előnyei
A marketing stratégiák mérhető hatással lehetnek a sikerre.
2022-ben a CoSchedule 3599 marketingest és bloggert kérdezett meg, hogy azonosítsa legsikeresebb marketinggyakorlatukat. Azt találták, hogy a marketing stratégiájukat dokumentáló marketingesek 331 százalékkal nagyobb valószínűséggel számoltak be sikerről, mint azok, akik nem. Ezenkívül a legszervezettebb marketingszakemberek 674 százalékkal nagyobb valószínűséggel számoltak be a sikerről. Érdekes adatok, ugye?
Marketing stratégia kontra marketing terv: mi a különbség?
Az emberek gyakran felváltva használják a „marketing stratégia” és a „marketing terv” kifejezéseket, de valójában két különböző folyamatról van szó.
A marketing terv leírja azokat a konkrét lépéseket és marketingtaktikákat, amelyeket a marketingkampány befejezéséhez kell végrehajtani. Eközben a marketing stratégia felvázolja a marketing erőfeszítések átfogó képét, például a vállalkozás megcélzott ügyfeleit. A stratégia leírja, hogy mik a marketingcélok, míg a terv leírja, hogyan kívánják elérni ezeket a célokat.
Képzeljünk el például egy e-kereskedelmi vállalkozást , amely igyekszik növelni ügyfélkörét. Elindítanak egy ajánlóprogramot, hogy ösztönözzék a szájról szájra marketinget (word of mouth marketing), de nem jár sikerrel. Ha létrehoztak volna egy stratégiát, rájöttek volna, hogy inkább új potenciális ügyfeleket kell megkeresniük. A célzott blogbejegyzésekre és a keresőoptimalizálásra (SEO) összpontosító digitális marketing stratégia jobb eredményeket hozott volna.
A marketing stratégia típusai: az Ansoff mátrix
A marketingnek sokféle megközelítése létezik – például a közösségi média marketingje vagy a tartalommarketing –, de a piac növekedését célzó stratégiák megtalálhatók Ansoff mátrixában. Ez a négy stratégia a következő:
• Piaci behatolás
• Termékfejlesztés
• Piacfejlesztés
• Diverzifikáció
H. Igor Ansoff matematikus és üzletvezető alkotta meg a mátrixot, hogy segítse a vállalkozásokat stratégiáik meghatározásában azáltal, hogy variálja, hogy milyen terméket adjanak el és kinek.
Ansoff mátrixa arra ösztönzi a piacokat, hogy vegyék figyelembe a négy P-t vagy a „marketing mixet”:
• Termék: mit árulnak?
• Helyszín: hol árusítják?
• Ár: mennyibe kerül a termék?
• Promóció: hogyan értékesítik a terméket a célközönség számára?
Az, hogy a marketingszakember pontosan meg tudja határozni a négy P-t marketing erőfeszítéseihez, az általa használt növekedési stratégiától és a piac politikai és gazdasági kilátásaitól is függ.
Nézzük meg közelebbről az egyes stratégiákat Ansoff mátrixából.
Piaci behatolási stratégia
A piaci behatolási stratégia olyan növekedési megközelítést jelent, amely a már meglévő termékek értékesítésére összpontosít a meglévő piacokon. Az Ansoff-mátrixban szereplő növekedési lehetőségek közül a piaci behatolást tartják általában a legkevésbé kockázatosnak. Ennek oka az, hogy ez a stratégia a már meglévő termékek és piacok között működik, ami nem kifejezetten jár új termékfejlesztéssel vagy a piacok feltérképezésével.
Nézzünk egy létező példát a piaci behatolási stratégiára:
A McDonald's "I'm Lovin It" kampánya
A piacra behatolási stratégiára példa a McDonald's „I'm Lovin' It” kampányában található 2003-ban.
A 2000-es évek elején a McDonald's zuhanó eladásokkal és részvényárfolyamokkal szembesült. A McDonald's ahelyett, hogy új terméket (termékfejlesztési stratégiát) hozott volna létre, arra összpontosított, hogy a meglévő ügyfeleket megkapó reklámkampánnyal vonzza a meglévő piacon. Az eredmény a rendkívül sikeres „I'm Lovin' it” kampányuk volt, amelyben egy fülbemászó új reklámhang szerepelt, amelyet Justin Timberlake énekelt.
Az „I'm Lovin It” végül a McDonald's 1940-es alapítása óta a leghosszabb ideig tartó marketingkampány lett. Milyen nagyszerű példa, nem gondolod?
Termékfejlesztési stratégia
A termékfejlesztési stratégia magában foglalja egy új termék kifejlesztését egy már meglévő piac számára. Jellemzően kockázatosabbnak tekintik, mint a piacra behatolási stratégiát, mivel egy teljesen új termék létrehozását igényli. A siker érdekében a termékfejlesztési stratégiákhoz jellemzően innovációra és a meglévő piac további kutatására van szükség, beleértve a célközönség profilját és igényeit.
A következőben bemutatunk egy érdekes példát a termékfejlesztési stratégiára:
Az Uni Kuru Toga mechanikus ceruza mindennapi íráshoz
Egy sikeres (és meglepően érdekes) termékfejlesztési stratégia példája az Uni Kuru Toga mechanikus ceruzája.
Bármilyen furcsának is tűnik, a mechanikus ceruzák világában az Uni Kuru Toga a sztár. Mitől olyan egyedi a ceruza? Azért, mert egyedi belső fogaskerék-mechanizmussal van felszerelve, amely a ceruza hegyét pörgeti írás közben. Ez azt eredményezi, hogy a ceruza hegye mindig éles marad, ráadásul a vezetéke gyémánttal van bevonva, ami nem könnyen törik el nyomás hatására. Ezt a ceruzát eredetileg azoknak szánták, akik fontosnak tartják az egyenletes kézírást és az írás minőségét, valamint azoknak, akiknek tartós ceruzára van szükségük. Ezt a különleges tulajdonságát már a 2009-es reklámfilmjében bemutatta, és azóta is a kézírás szerelmeseinek kedvence.
Míg a mechanikus ceruzák piaca már jól bejáratott volt, az Uni Kuru Toga sikereket ért el egy olyan termékfejlesztési stratégián keresztül, amely valami újat és hasznosat kínált a fogyasztóknak.
Piacfejlesztési stratégia
A piacfejlesztési stratégia egy meglévő terméket új piacokra visz. Hasonlóan a termékfejlesztési stratégiához, a piacfejlesztési stratégiát is kockázatosabbnak tekintik, mint a piacra behatolási stratégiát, mivel magában foglalja egy ismerős termék bevezetését egy ismeretlen piacra. Bár a termék ugyanaz marad, az új értékesítési hely esetleg új árképzési és promóciós erőfeszítéseket igényel.
A Microsoft Hololens technológiája
Piacfejlesztési stratégiára példa, amikor a Microsoft 2017 novemberében további 29 európai piacon vezette be Hololens technológiáját. A kiterjesztett valóság eszköze, amely egy headset formájában egyedülálló felhasználói élményt biztosít holografikus tartalmakat megjelenítve valós időben és környezetben. Erőfeszítéseik népszerűsítésére a Microsoft kiadott egy YouTube-videót, amely bemutatja a termék egyedi felhasználási eseteit a munkahelyen, például interaktív munkavállalói képzési programokon keresztül ipari környezetben.
Diverzifikációs stratégia
A diverzifikációs stratégia magában foglalja egy új termék kifejlesztését egy új piac számára. A diverzifikációs stratégiától elvárt újdonság egyben azt is jelenti, hogy az Ansoff-mátrix négy stratégiája közül ez a legkockázatosabb is. A diverzifikációs stratégiák teljes figyelmet igényelnek mind a négy P-re – termékre, árra, helyre és promócióra –, de a legnagyobb kockázatok a legnagyobb jutalomhoz is vezethetnek. Nézzük meg erre az egyik leghíresebb példát, az első Iphone-t!
Az Apple első iPhone-ja
A diverzifikációs stratégiára a legjobb példa, az amikor az Apple bemutatta az első iPhone-t 2007. június 9-én a MacWorld Expón. Abban az időben az Apple új volt a mobiltelefon-piacon, de újítást vezettek be a térben, amikor zenelejátszót és webböngészőt adtak új érintőképernyős telefonjukhoz.
„Ma az Apple újra feltalálja a telefont” – jelentette ki Steve Jobs vezérigazgató az újságírók előtt.
Az előadás nagy részében Jobs felvázolta a telefon egyedi értékajánlatát az ügyfelek számára. Működött. 2022 júniusában a becslések szerint 1,8 milliárd aktív iPhone-felhasználó volt.
Hogyan készítsünk marketing stratégiát?
Egy marketing stratégia megalapozhatja a marketing sikerét. A saját marketing stratégáid kialakításakor vedd figyelembe a következő lépéseket, amelyek segítik a folyamat irányítását.
1. Határozd meg üzleti és marketing céljaidat!
A hatékony marketin gstratégia létrehozásának első lépése az üzleti és marketingcélok tisztázása. Mit akarsz elérni a piaci növekedési stratégiáddal?
A kérdésre adott válasz óhatatlanul attól függ, hogy milyen helyet foglalsz el a piacon, és hogy állsz hozzá a különböző kockázati szintekhez.
Néhány példa az üzleti és marketingcélokra:
• Ügyfélbázis növelése
• Eladások növelése
• Márka ismertség növelése
Akármi is a szándékod, a cél lényegében annak meghatározása, hogy milyen eredményeket szeretnél elérni a marketing tevékenységeid bővítésével. Ezek a célok fogják meghatározni a marketing stratégiád kialakítását.
2. Végezz piackutatást! – a marketing stratégia részeként
A stratégiai marketing megköveteli a piac átfogó megértését, annak gazdasági kontextusát, valamint termékének vagy szolgáltatásának azon belüli helyét.
A piackutatás során érdemes a következő tényezőket figyelembe venni:
• Versenytársak, különösen értékajánlatuk és piaci részesedésük
• Piac mérete, beleértve azon ügyfelek reális számát, akik érdeklődnének az termékeid iránt
• Piaci rések, ahol értéket tudsz nyújtani
• Lehetséges gazdasági realitások, amelyek hosszú távon hatással lehetnek a piacra
Ahogy jobban megérted a piacot, jobban megérted azt is, hogyan illeszkedhetsz bele és hol fejlődhetsz benne.
3. Pro marketing stratégia tipp: hozz létre egy ügyfélprofilt!
Minden marketing kampány célja a potenciális ügyfelekkel való kapcsolatteremtés. A marketing stratégiának tartalmaznia kell a célközönség átfogó profilját.
Vedd figyelembe a célközönségedet a négy P-vel kapcsolatban. Gondold végig a következőket:
• A piaci ismereteid alapján ki a célközönséged? Mik a legfontosabb demográfiai jellemzőik?
• Milyen értékajánlatot jelent a terméked az ügyfeleid számára? (Termék)
• Mennyit hajlandó fizetni a célközönség a termékedért vagy szolgáltatásodért? (Ár)
• Hol vásárol a célközönséged? (Hely)
• Melyik marketing taktika a legmeggyőzőbb a célközönséged számára? (Promóció)
Amiközben ezeket a kérdéseket kutatod és átgondolod, ügyfeleid képe egyértelműbben kell, hogy kirajzolódjon előtted, így alkothatsz olyan stratégiát, amely a lehető legnagyobb hatást éri el.
4. Szintetizálás és stratégiaalkotás a marketing stratégia elemeiként
Végül vedd figyelembe a felvázolt célokat, az elvégzett kutatásokat és a marketing stratégia felépítéséhez létrehozott profilokat. A kritikus kérdés, amelyre választ szeretnél kapni: hogyan fogsz igazodni a célpiachoz, hogy elérd általános céljaid?
Erre a kérdésre a válaszod a stratégiád lesz.
Végül a marketing stratégiának a következőkre kell kiterjednie:
• Üzleti és marketing célok
• Piaci áttekintés, beleértve a legfontosabb tényeket és számadatokat
• Versenytárs kutatás
• Vásárlói profil
• Általános stratégiai nyilatkozat, amely kiemeli a termék értékajánlatát a vásárlók számára
Megfontolhatod, hogy a közösségi média stratégiájának van-e értelme terméked vagy szolgáltatásod szempontjából. Ha igen, a stratégiád magában foglalhatja a felhasználók által generált tartalmat is. Tegyél egy lépést annak mérlegeléséhez, hogy mely közösségi média csatornák illenek a legjobban célközönségedhez – de ez a téma megér egy újabb cikket szerintünk!
Bár lehet, hogy sok információt gyűjtöttél a kutatás során, marketing stratégiádnak nem kell túl hosszúnak lennie. Valójában egy erős marketing stratégia akár egy oldal is lehet, nem a mennyiség a lényeg. Ne feledd, hogy ez hosszú távú útmutatóként szolgál a konkrét marketingtaktikák irányításához, nem pedig cselekvési tervként a marketingkampány végrehajtására.
Szeretnéd, hogy egy szakértő marketing csapat dolgozza ki a vállalkozásod marketing stratégáját? Akkor keress fel minket IDE KATTINTVA és beszéljük át, mi lenne a legjobb neked és a vállalkozásodnak!