Keresési arány és rangsorolási nehézség
A havi keresési arány (vagy egyszerűen „havi keresettség”) a kulcsszókutatás az egyik leggyakrabban használt mutatója. A Google Ads Kulcsszótervező eszköze például felkínálja ezt az adatot, habár pontossága köztudottan hagy némi kívánnivalót maga után.
A havi keresési arány akkor a legrelevánsabb, ha pontos kulcsszóegyezést használsz. Ha az egész elmúlt év keresési arányára vagy kíváncsi, akkor érdemes összeszámolni a havi keresettségeket, és azokból átlagot számolni.
A Google Ads Kulcsszótervezője nem számolja például az automatikusan javított kereséseket, ezért a pontosabb adatok érdekében érdemes inkább valamilyen harmadik féltől származó eszközt használni a kulcsszavak elemzéséhez.
Minél nagyobb egy kulcsszó keresettsége, annál több forgalmat vonzhat be, azonban a felkapottabb kulcsszavakért hevesebb verseny is zajlik a hirdetők között. Ha egy újonnan létrehozott webhelyet szeretnél felfuttatni, akkor érdemes inkább a ritkábban keresett kulcsszavakat megcélozni, és megpróbálni ezekre jól rangsorolni.
Íme néhány jó tanács a keresési arány hatékony használatához:
• Használj pontos egyezésű kulcsszavakat.
• Ha céged csak bizonyos földrajzi területeket céloz meg, akkor te is kövesd ezt kulcsszócélzásodban.
• Saját magad számold ki az elmúlt 12 hónap átlagos keresési arányát a havi értékek alapján.
• Csoportosítsd egymással azokat a kulcsszavakat, amelyek ugyan azokat a kereséseket célozzák meg.
Long tail kulcsszavak
A long tail kulcsszavak olyan keresőkifejezések, amelyek 3 vagy több szóból állnak. A long tail kulcsszavak fő jellemzője, hogy habár kisebb a keresési arányuk, enyhébb verseny is jellemző rájuk, így valamivel könnyebbé teszik a rangsorolást.
Mi több, a long tail kulcsszavak mögött általában határozottabb konverziós szándék is áll, hiszen minél konkrétabban fogalmazza meg valaki a keresését (például „elektromos fűkasza olcsón”), annál valószínűbb, hogy nem csak képeket vagy általános információkat keres egy adott termékről.
Az első pozíció becsült értéke
Kiszámolhatod továbbá, hogy egy kulcsszónak mekkora értéke lehet az első pozícióban rangsoroló kulcsszónak.
Ehhez először is meg kell szoroznod a havi átlag keresési arányt az első pozícióban rangsoroló találat átkattintási arányával, majd megszorozni ennek az eredményét a Google Kulcsszótervezője által feltüntetett ajánlattételi értékkel, tehát:
Az így kapott értéket figyelembe veszi, hogy az adott pozíció mekkora forgalmat termel, illetve, hogy mekkora összeget kellene elköltened a Google Ads felületén, hogy hasonló eredményt kaphass.
KOB elemzés
A KOB elemzés (a kulcsszónehézség és előnyök elemzése) segít egy mutatóban meghatározni, hogy mekkora verseny, érték és költség jellemző egy adott kulcsszóra.
Leegyszerűsítve fognod kell az első pozíció becsült értékét, majd el kell osztanod azt egy kulcsszónehézségi mutatóval. A kulcsszó nehézségét sok több kulcsszókutató eszköz is biztosítja.
Relevancia
Természetesen nem feledkezhetsz meg a relevanciáról sem, hiszen fontos, hogy választott kulcsszavaid kapcsolódjanak célközönséged érdeklődési köreihez és persze saját márkádhoz is. Minél erősebb a relevancia, annál magasabb átkattintási arányra és annál több forgalomra számíthatsz.
A relevanciát többféle eszköz is segít megállapítani:
• Google Trends: A Google Trends segít kideríteni, hogy egy-egy keresés mikor mennyire volt felkapott az elmúlt évek során. Ezzel kiderítheted többek között, hogy a kifejezés szezonális-e, vagy hogy egyáltalán megéri-e foglalkozni vele.
• Ubersuggest: Az Ubersuggest egy népszerű kulcsszókutató eszköz, aminek már az ingyenes verziója is sok hasznos adatot biztosít.