Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
Az internet elterjedésével az elmúlt durván három évtized során egyre több újság és magazin az online közegbe költöztette publikációit, azonban a „hajtás felett” fogalma még mindig velünk van. Szóval mit jelent a „hajtás felett” a digitális korban, és fontos-e még foglalkozni vele? Lássuk…
A digitális világban a „hajtás feletti” egy weboldal azon tartalmaira utal, amelyek elsőkként töltődnek be a böngészőkben, és a felhasználóknak nem kell lejjebb görgetniük, hogy lássák őket. E tartalmak célja, hogy megragadják az látogató érdeklődését, és további olvasásra ösztönözzék.
A webdesignban fontos szerepet játszik a weboldalak hajtás feletti része, elvégre ha ez nem elég meggyőző a látogatók számára, akkor nem is görgetnek majd lejjebb, hogy még több tartalmat tekintsenek meg az oldalon. A weboldal hajtás feletti részének tehát fontos szerepe van a felhasználói élményben is.
Melyek tartalmad azon részei, amelyek a legfontosabbak lehetnek üzleti céljaid elérésében? Ha sikerül megválaszolnod ezt a kérdést, akkor tudod, hogy miket helyezz weboldalaid hajtás feletti részébe. Ez általában az adott oldal, vagy cikk címe, de gyakran egy felhívás is kerül ide, például a termékek landing oldalain.
Íme néhány tipp, amikkel pozitív élményt nyújthatsz felhasználóidnak weboldalaid hajtás feletti részében, és ezzel arra késztetheted őket, hogy folytassák tartalmad felfedezését:
Lehetetlen pontosan megállapítani, hogy egy látogató számára pontosan hová kerül majd a „hajtás” weboldaladon, azaz, hogy mely elemek jelennek meg majd neki tartalmadból anélkül, hogy lejjebb kellene görgetnie. Az eltérés abból ered, hogy az emberek különféle felbontásokat használnak készülékeiken, ráadásul sokan nem vízszintes (monitor), hanem függőleges (mobil) megtekintésben töltik majd be oldalaidat.
Az általános tanács az, hogy a weboldal hajtás fölötti részét 1000 pixel szélesre, és 600 pixel magasra érdemes tervezni, hogy a még a legkisebb (1024x768) felbontású képernyőkön is látható legyen görgetés nélkül. Persze a böngésző menüsora, és eszköztárai szintén levághatnak egy keveset az oldal függőleges megjelenítéséből, ezért érdemes ilyen szűk keretek között gondolkodni.
Ha szeretnéd kideríteni, hogy felhasználóid milyen felbontásokat használnak webhelyed megtekintéséhez, akkor ezt a Google Analytics felületén, a Közönség > Technológia > Böngésző és operációs rendszer jelentésben találod, ahol a táblázat felett Elsődleges dimenziónak a Képernyőfelbontást kell kiválasztani.
Ne lepődj meg, ha olyan alacsony felbontásokat is látsz a listán, mint a 360x640, vagy a 360x780 – ezek a munkamenetek minden bizonnyal mobileszközökön történtek, amik manapság népszerűbbek, mint az asztali számítógépek.
Mindez persze tovább nehezíti a webdesignerek és marketingesek dolgát, hiszen egy jóval kisebb felületre kell összesűríteniük a legfontosabb, hajtás fölé szánt elemeket.
Mi több, a különböző okostelefonok kijelzői eltérő felbontásokat támogatnak (egyes készülékek akár többet is), és a böngésző alkalmazás címsora itt is elvesz egy keveset a képernyőből. A mobilhasználók továbbá általában függőleges megtekintésben böngészik a webhelyeket.
Érdemes tehát reszponzív designt használni, amely rugalmas elrendezéseket kínál, lehetővé téve ezzel, hogy a tartalom (bizonyos keretek között) képes legyen alkalmazkodni ahhoz a készülékhez (és felbontáshoz), amin éppen megtekintik.
Habár a legfontosabb tartalmaknak továbbra is az oldal tetején kell elhelyezkedniük, a design arra kell ösztönözze a felhasználókat, hogy görgessenek lejjebb, nehogy további fontos, hasznos információkról maradjanak le.
A hajtás feletti rész mindig is egy aktuális koncepció marad majd a webdesignban, azonban ahogy a tartalmak megtekintése rendszeresen változik (nyomtatott újságokból online cikkek, és amit még a jövő hoz), úgy maga a fogalom is igazodik majd ehhez.
Mivel a felhasználók eszközei, felbontásai és böngészői között rengeteg különbség lehet, a „hajtás” elhelyezkedése túlságosan képlékeny ahhoz, hogy alapozni lehessen rá. Persze ettől függetlenül érdemes odafigyelned arra, hogy a legfontosabb elemek, üzenetek, és felhívások mindig az oldal hajtás feletti részén jelenjenek meg, hiszen így lesz a legtöbb esélyük arra, hogy továbbolvasásra ösztönözzék a felhasználókat!
Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
Szavazatok száma: 88
Átlagos értékelés: 4.9
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.