Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
Sok CMS-hez előre elkészített sablonok is beszerezhetők (ingyen, vagy vásárlással), így még az alapvető felépítés és design megalkotásával sem kell foglalkoznod. Sok CMS-hez bővítményeket is lehet használni, amik további hasznos funkciókkal gazdagítják a webmesterek eszköztárát. Egy CMS segítségével egyszerre akár több szerkesztő is dolgozhat ugyan azon a webhelyen.
A CMS-ek működése meglehetősen összetett lehet, ezért hasznos először tisztázni, hogy hogyan készül egy webhely CMS használata nélkül.
Egy új webhely elkészítéséhez először is meg kell írnod annak forráskódját, ami első sorban HTML címkékből, tartalmakból és hivatkozásokból áll. Ezen kívül elhelyezhetsz még képeket, és navigációs elemeket is, mindezt persze a megfelelő kódok használatával. Ha szeretnéd csinosabbá alakítani webhelyedet, akkor a CSS kódoláshoz is értened kell, míg a fejlettebb funkciók implementálása JavaScript kódokat igényel majd.
Miután mindez kész, a kész HTML dokumentumot (és az esetleges kapcsolódó fájlokat) feltöltöd a szerverre, hogy webhelyed nyilvánosan is látogatható legyen.
Na persze, ha ez után bármilyen változtatást szeretnél végezni webhelyed egyik oldalán (például félkövérré alakítani egy mondatrészt, beilleszteni egy képet, stb.), újra meg kell nyitnod a kapcsolódó fájlokat, módosítanod azokat, és visszamenteni az új változatot szerveredre. Persze minden egyes alkalommal ügyelned kell arra is, hogy hivatkozásid és webhelyfunkcióid továbbra is megfelelően működjenek.
Ezt az elképesztően időigényes és aprólékos munkát vállalja át 99%-ban egy jó CMS. Szeretnél egy új menüt hozzáadni webhelyedhez? Ez alapfunkció egy CMS-ben. Kibővítenéd egy cikkedet új, friss tartalmakkal? Szó szerint csak a „Szerkesztés” majd a „Mentés” gombra kell kattintanod.
Persze, egy tapasztalt webprogramozó inkább saját maga ül neki, és saját kezűleg ír magának egy webhelyet, azonban a CMS-ek ezt azok számára is lehetővé teszik, akik egyáltalán nem értenek a programozáshoz. Egy CMS használatakor csak azt kell tudnod, hogy mit szeretnél csinálni, nem pedig azt, hogy ehhez milyen kódokra van szükség.
Megkülönböztetünk továbbá nyílt és zárt forráskódú CMS platformokat, amelyeknek megvannak a maguk előnyei és hátrányai is.
A CMS-ek két fő részből állnak: a tartalomkezelő alkalmazásból (Content Management Application, azaz CMA), illetve a tartalomkézbesítő alkalmazásból (Content Delivery Application, azaz CDA).
A CMS-ek e két része felel a forráskódokért, az adatbázisok kezeléséért, illetve a webhely backend szerkezetért, hogy te vizuális eszközökkel szerkeszthesd weboldalaidat.
Egy CMS vizuális felületet és ismerős eszközöket kínál az oldalak létrehozásához és szerkesztéséhez. Ahelyett, hogy be kellene például írnod egy szó elé és mögé a dőlt betűket jelző kódot, elég csak a szerkesztősávban az erre szolgáló gombra kattintani (mint például a Wordben), és a CMS elvégzi a szükséges forráskód-változtatásokat a háttérben. Te, és webhelyed látogatói csak azt látjátok majd, hogy a szöveg dőlt betűkkel szedett.
Ugyan így adhatsz hozzá néhány kattintással képeket, címsorokat, felsorolásokat, kereteket és egyéb elemeket webhelyed oldalaihoz – gyakorlatilag zéró programozási tudással.
Egy jó CMS webmesteri felülete további hasznos eszközöket kínál, ahol például egy helyen tekintheted meg tartalmaidat, szűrheted azokat, kezelheted hivatkozási struktúrádat, bővítményeket telepíthetsz, és így tovább.
Miután végeztél a szerkesztéssel, csak elmented a változtatásokat, és a CMS frissíti webhelyed forráskódját, hogy a felhasználók webhelyed legfrissebb verzióját láthassák.
Az interneten fellelhető webhelyek nagy részét olyan emberek készítették, akik soha életükben nem tanultak webprogramozni, és ez a CMS-eknek köszönhető. Ma már nem kell külön szakembert felkérni ahhoz, hogy valaki webhelyet készíthessen magának, vagy kialakíthassa cége online főhadiszállását.
A tartalmak elkészítése, publikálása, szerkesztése, kezelése, illetve a webhely általános karbantartása ma már bárki számára lehetséges, mindenféle kódolási tudás nélkül.
Persze sok CMS ettől függetlenül lehetőséget kínál arra is, hogy a jártasabb webmesterek belenyúlhassanak webhelyük forráskódjába, ha tudják, mit csinálnak. Ez még több szabadságot nyújt az igazán egyedi webhelyek megalkotásához.
Képzeld el, hogy milyen káosz keletkezne belőle, ha egyszerre öt szerkesztő próbálna meg dolgozni ugyan azon a webhelyen, és mindegyiküknek a szerverre feltöltött fájlokat kellenek módosítaniuk ehhez. Hacsak nem mindenki egy szobában tartózkodik, és figyel arra, hogy éppen mit csinálnak a többiek, ez elképzelhetetlen feladat.
Ezzel szemben egy CMS lehetővé teszi, hogy webhelyeden egyszerre dolgozhassanak a marketingesek (például a tartalmakkal), a webprogramozók (az új funkciók implementálásával), illetve a webáruházadat kezelő adminisztrátorok is.
CMS nélkül lehetetlen csapatként együttműködni egy webhelyen.
Sok CMS rendelkezik beépített eszközökkel (vagy beszerezhetők hozzájuk olyan bővítmények), amik segítenek webhelyed optimalizálásában. Ezek az eszközök egyszerűvé teszik az oldalak címének és meta mezőinek kitöltését, az XML webhelytérképek elkészítését, az átirányítások kezelését, és még temérdek egyéb feladat elvégzését is.
Egy jól optimalizált webhelynek sokkal nagyobb esélye lesz előkelő pozíciókban megjelenni a Google találatai között, és egy CMS rengeteget segíthet ebben.
Sok CMS platformhoz ingyenes, illetve megvásárolható sablonokat is beszerezhetsz, amikkel néhány kattintás alatt megváltoztathatod webhelyed kinézetét, és működését.
Rengeteg sablon reszponzív működést kínál, ami azt jelenti, hogy webhelyed asztali számítógépeken, laptopokon, és okostelefonokon is megfelelően működik majd anélkül, hogy külön verziókat kellene készítened (vagy kódolnod) minden egyes eszközre. Ha a későbbiekben változtatásokat végzel webhelyeden, ezek a változtatások minden eszköztípuson automatikusan megfelelően jelennek majd meg.
Habár temérdek előnyt kínálnak, a CMS platformoknak jellegükből adódóan megvannak a maguk hátrányai is.
Az egyébként hasznos bővítmények, beépülő modulok például elavulttá válhatnak, ha a fejlesztőik nem frissítik őket a legújabb verzióhoz. Ilyenkor minden, ami az adott bővítménytől függ tönkremehet a webhelyen, amíg nem frissítik azt, vagy nem találnak rá egy jó alternatívát.
Ha valaki igazán egyedi webhelyre vágyik, akkor nem feltétlenül kap teljes szabadságot a forráskód felett, és az adott platform korlátai között kényszerül majd tevékenykedni.
Amennyiben egy összetett, átfogó online marketing stratégiát szeretnél implementálni webhelyeden (ami manapság alapfeltétel minden modern cég számára), egy saját webhelyen sokkal több szabadságod lesz ehhez, mint bármelyik CMS platformon!
További példákat ebben a cikkünkben találsz, ahol a WordPress CMS hátrányait soroljuk fel részletesebben.
A WordPress talán a világ legnagyobb nyílt forráskódú CMS platformja, ami webhelyek millióit működteti. Egy WordPress webhely gyorsan és egyszerűen összeállítható, kezelése egyszerű, és több ezer bővítmény (plugin) érhető el hozzá, amikkel további funkciókkal szerelheted fel adminisztrátori felületedet.
A WordPress sablonok terén is erős – számtalan ingyenes és megvásárolható előre elkészített minta közül választhatsz, hogy néhány kattintással beindíthasd mutatós, megfelelően működő webhelyedet.
Akik a WordPressnél több funkciót kínálnak (anélkül, hogy ehhez bővítményeket kellene letölteniük), azoknak a Joomla lehet az ideális nyílt forráskódú CMS.
A Joomla azért olyan népszerű, mert többnyelvű támogatást kínál felhasználóinak, ráadásul temérdek fejlett tartalomkezelői funkciót is biztosít, így remek választás közösségi jellegű webhelyek elkészítéséhez és kezeléséhez.
A Drupal egy robosztus CMS, amit számos nagyvállalat használ. Érdemes megjegyezni, hogy teljes körű kihasználásához némi webprogramozói tudásra is szükség lesz, de így is egyszerűbb dolgozni vele, mint mindent saját magad megírni.
A Drupal az alapvető funkciókon kívül több tízezer beépülő modult és több ezer ingyenes sablont kínál. Ez a CMS olyan webhelyekhez ideális, amelyek nagy forgalmat és sok adatot kell, hogy kezeljenek napi szinten.
A Magneto saját tárhelyű verziója (Magneto OpenSource) a legfejlettebb e-kereskedelmi CMS. Nagyon rugalmas és biztonságos, de, akárcsak a Drupal, eléggé összetett is, ezért nem éppen kezdőknek való.
A Magneto segítségével egyszerre akár több webáruházat is kezelhetsz, kapcsolatot tarthatsz nemzetközi szállítóiddal, és persze külföldi tranzakciókat is intézhetsz rajta, több nyelven és többféle valutával. Mindezt egyetlen felületről!
A Webflow egy vizuális CMS, ami kifejezetten az olyan webmestereknek készült, akik inkább a designnal szeretnének törődni a webtárhely, a biztonság, és a teljesítmény helyett.
A Webflow egy kényelmes vizuális szerkesztőt kínál, amiben testre szabhatod az előre elkészített sablonok egyikét, vagy akár teljesen tiszta lappal is indíthatsz egy saját webhely elkészítése érdekében.
A Webflow szintén igényel némi HTML, CSS és általános webdesign-tudást, ezért főleg designerek és ügynökségek számára ideális.
A Ghost remek választás azoknak, akik blogjukhoz szeretnének CMS-t. A Ghost egy úgynevezett fej nélküli („headless”) CMS, ami azt jelenti, hogy a tartalomtár, illetve a tartalmak megjelenítő rétege külön állnak egymástól. Ezzel a Ghost lehetővé teszi tartalmaid létrehozását és kezelését, illetve, hogy az API-ján keresztül bármilyen platformra vagy csatornára eljuttathasd azokat.
A Sitecore szintén egy fej nélküli CMS, ami főleg nagyvállalatok számára jött létre. Segítségével személyre szabott webhelyeket, emaileket, közösségi médiás bejegyzéseket és mobilos élményeket hozhatsz létre és publikálhatsz.
Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
Szavazatok száma: 136
Átlagos értékelés: 4.9
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.