10 tipp a hatékony márkaépítéshez
10 tipp a hatékony márkaépítéshez
Egy erős személyes márka elengedhetetlen egy cégvezető számára, és ha a közösségeddel való online kapcsolatteremtésről van szó, akkor neked kell a dolgok középpontjában állnod. A bizalom és a tekintély szoros kapcsolatot alkotnak egymással, de ha márkádnak nincs egy valódi személyisége, akkor ezekre sem számíthatsz.
Márkádat a te személyes tulajdonságaid, tudásod, képességeid és online megnyilvánulásaid határozzák majd meg. Mindenképpen szükséged lesz egy erős személyes márkádra, és néha egy-egy elvétett tweet vagy Facebook bejegyzés édeskevés ehhez. Online viselkedésed és az emberek rólad alkotott képe közvetlenül befolyásolja majd vásárlási döntéseiket.
A kérdés tehát az, hogy hogyan építhetsz ki egy erős személyes márkád magad köré. Bár ehhez mindenképpen kell a részvételed, a felépítésben, terjesztésben tudunk segíteni! IDE kattintva kérheted személyre szabott ajánlatunkat, de addig is: íme 10 tipp, amit érdemes megfogadnod.
1. Ismerkedj meg saját márkáddal
Ha sikerekre vágysz, akkor ugyan olyan szemekkel kell tekintened saját márkádra, ahogyan mások is teszik. Ennek érdekében próbáld három szóban jellemezni márkádat. Mi az a három szó, ami neked eszedbe jut róla? Ha megvannak, akkor tedd fel ezt a kérdést valakinek, aki szintén jól ismeri a céget. Ha a szavak nem passzolnak egymáshoz (és valószínűleg nem fognak), akkor próbáld meg kideríteni, hogy miért.
2. Ismerkedj meg ügyfeleiddel
Ha már sikerült értelmezned márkádat, akkor értelmezned kell azt is, amit ügyfeleid akarnak, amire szükségük van. Online kommunikációidnak párhuzamban kell állniuk cégeddel és ügyfeleid elvárásaival is. Tudd meg tehát, hogy kik alkotják célközönségedet, majd döntsd el, hogy hogyan kommunikálhatsz ezekkel az emberekkel. Érdemes néhány buyer personát készíteni erre a célra.
3. Adj arcot márkádnak
Ahogy fentebb is olvashattad, fontos, hogy márkádhoz egy arcot is hozzá tudjanak kapcsolni ügyfeleid. Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy töltsd fel az arcképedet márkád közösségi profiljaira, de fontos, hogy előállj neki egy személyiséggel, amivel megnyerheted magadnak célközönségedet. Ez a személyiség határozza majd meg márkád minden online kommunikációját.
4. Légy elérhető
Nem elég persze létezni az interneten – biztosítanod kell meglévő és leendő ügyfeleid számára, hogy bármikor felvehessék a kapcsolatot márkáddal. A legtöbb sikeres cég ügyfélszolgálati csatornaként is használja közösségi profiljait, hiszen az emberek többsége ezeken a platformokon szeret inkább kommunikálni.
5. Használd ki a sztereotípiákat
Egy cég számára kifejezetten előnyös is lehet, ha beskatulyázzák egy-egy sztereotípiába (persze nem akármilyenbe). Fontos, hogy az emberek könnyedén tudjanak azonosulni cégeddel, és a sztereotípiák különösen ebben segíthetnek. Jó eséllyel sok ügyfeled már jó ideje elkönyvelte valaminek márkádat.
Ha sikerül kiderítened, hogy milyen fényben látnak az emberek az interneten, akkor kiderítheted, hogy milyen feltételezéseket von magával az adott sztereotípia. Ezt aztán kellő kreativitással az előnyödre is fordíthatod.
6. Gondold komolyan, amit mondasz
Egy stabil márka felépítéséhez elengedhetetlen dolog az átlátszóság. Ha azt szeretnéd, hogy az emberek pozitív véleményt alkossanak rólad, akkor mindig gondolkodj, mielőtt publikálnál. Abban a pillanatban, ahogy rányomsz a „Küldés” gombra, nincs visszaút. Még ha azonnal is törlöd a bejegyzést, jó eséllyel akkor is látta már valaki. Ha tehát valamit leírsz, akkor azt 100%-osan komolyan kell gondolnod, különben nem számíthatsz rá, hogy az emberekben hiteles, őszinte kép alakuljon ki rólad és márkádról.
7. Dolgozz valós időben
Tény, hogy manapság temérdek automatikus időzítő eszköz segíti a márkák online munkáját, de még így sem szabad megfeledkezned a közvetlen, valós idejű kommunikációról. Amikor csak teheted, szánj némi időt a kérdésekre, panaszokra és egyéb visszajelzésekre, hogy az emberek lássák, hogy tényleg odafigyelsz mondanivalóikra.
8. Építs hosszútávú kapcsolatokat
Márkád sikerei érdekében elengedhetetlen, hogy minél több hosszútávú kapcsolatot építs ki. Itt lehet szó üzleti partnerekről, lelkes ügyfelekről, beszállítókról és így tovább. Fontos, hogy ne hagyd elszürkülni ezeket a kapcsolatokat, hiszen mindezek új lehetőségeket kínálhatnak számodra és márkád számára.
9. Ügyelj márkád brandingjére
Gondolkodj el rajtra, hogy márkád brandingje hitelesen tükrözi-e cégedet. Ha online kommunikációd és brandinged nem passzolnak egymáshoz, akkor változtatásokra lesz szükséged.
10. Változtass!
Ha már tudod, hogy az emberek miként tekintenek márkádra az interneten, akkor könnyen lehet, hogy változtatnod kell majd kommunikációdon, hogy célközönségedhez a megfelelő üzenet jusson el, és a megfelelő fényben tüntethesd fel magadat előttük. De ne félj ezektől a változásoktól – márkád jövőjéről van szó, így meg kell tenned mindent, amire a sikerekhez szükség van!
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.