Mit jelentenek a Google Analytics felhasználói aktivitás mutatói (és hogyan javítsd őket)?

EN
Referencia #1 Referencia #2 Referencia #3 Referencia #4 Referencia #5 Referencia #6 Referencia #7 Referencia #8 Referencia #9 Referencia #10 Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 77 Elektronika Kft Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 Referencia #44 Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60

Google Analytics leckék 1. - Mit jelentenek a Google Analytics felhasználói aktivitás mutatói (és hogyan javítsd őket)?

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Milyen Googe Analytics mutatókat érdemes vizsgálnod, és hogyan? Mit jelent a visszafordulási arány, az oldalon töltött idő, és egyéb hasznos funkciók magyarázta cikkünkben.

Mit jelentenek a Google Analytics felhasználói aktivitás mutatói (és hogyan javítsd őket)?

A Google Analytics adatainak vizsgálgatásakor a legtöbben csak az egyes oldalak látogatottságáig jutnak el, és nem ássák magukat mélyebbre a temérdek adatba, amit az eszköz kínál. Félreértés ne essék, egy oldal látogatottsága fontos mutató, de nem árul el sokat arról, hogy valóban sikeres-e a rajta szereplő tartalom.

 

Webhelyed elemzése közben egyéni kérdéseket is fel kell tenned magadnak – például hogy mennyi időt töltenek a látogatók webhelyeden vagy, hogy hányan fordulnak vissza közülük. Az Analytics rengeteg ilyen kérdésre választ ad, de ezeket csak azok érthetik, akik ismerik a platform fontosabb mutatóit – a következőkben ebben szeretnénk segíteni!

 

Kérdés: Mennyi időt töltenek a felhasználók a webhelyemen?

 

Válaszadó mutató: Munkamenet átlagos hossza

 

Ebben a kontextusban a „munkamenet” lényegében egy látogatást jelent. Valahányszor egy felhasználó ellátogat webhelyedre, akkor azzal egy új munkamenet (látogatás) kezdődik el. A munkamenet átlagos hossza tehát azt mutatja meg, hogy a felhasználók általánosságban mennyi időt szánnak webhelyed böngészgetésére.

 

Ha ugyanaz a felhasználó többször is ellátogat webhelyedre a vizsgált időszakon belül (pl. az elmúlt 30 napban, az elmúlt egy hétben, vagy más, tetszőleges időszakban), akkor az több munkamenetnek is számít majd.

 

Sokan gondolják úgy, persze ez nem minden esetben igaz, hogy ha a látogatók minél több időt töltenek a webhelyeden, az annál jobban teljesít – szóval mivel veheted rá őket erre? Az interaktív webhelyek nagyon ügyesen tartják meg a felhasználók figyelmét, legyen szó a látogatók által aktivált animációkról, vagy éppen interaktív inforgrafikákról. A webhelybe ágyazott videók szintén kiválóak erre a célra. Általánosságban minél több tartalom szerepel egy oldalon, annál jobb eséllyel töltenek majd több időt rajta a felhasználók.

 

A munkamenet átlagos hossza önmagában még mindig egy tág mutató, hiszen az is lehet, hogy gyorsan bekonvertálnak (azaz vásárló lesz belőlük) és ezért nem töltenek sok időt az oldalon. Persze, ez a végső cél, ha csak nem egy újságot üzemeltetsz, vagy blogod van. Összetetten kell tehát vizsgálni ezt a mutatót is, de ha a következő adatokkal kombinálod egy sokkal teljesebb képet kaphatsz webhelyed teljesítményéről.

 

Kérdés: Mennyi időt töltenek a felhasználók egy-egy oldalon?

 

Válaszadó mutató: Oldalon töltött átlagos idő

 

Ezt a mutatót nem igazán kell túlmagyarázni – azt mutatja meg, hogy egy-egy oldalon átlagosan mennyi időt töltenek a látogatók. Ez az információ nagyon hasznos lehet a gyengébben teljesítő tartalmak kiszűrésekor.

 

Például – ha a tartalom hosszú szövegoszlopokból áll, amit legalább 5-10 perc elolvasni, de az oldalon töltött átlagidő ennél jóval rövidebb, akkor biztosra veheted, hogy a legtöbben nem olvassák végig azt a tartalmat. Érdemes ezeket a szövegeket kisebb, néhány soros bekezdésre szétválasztani, hogy átláthatóbbak és „emészthetőbbek” legyenek. Érdemes címsorokat is használni a logikus felépítés érdekében.

 

Kérdés: Hányan gondolják meg magukat, és hagyják ott webhelyemet?

 

Válaszadó mutató: Visszafordulási arány 

 

Amikor egy felhasználó egy külső forrásból webhelyedre érkezik, de azon csak egyetlen egy oldalt néz meg, és rögtön távozik is, akkor egy visszafordulásról beszélünk. Egy hétköznapi webhely átlag visszafordulási aránya valahol 50-70% között mozog, az 50% alatti átlag pedig kifejezetten jónak számít.

 

Az, hogy mi számít ideális átlagnak a webhely jellegétől is függ – a blogokon például teljesen megszokott a nagyon magas visszafordulási arány, hiszen a legtöbben rákattintanak egy cikkre valamelyik keresőmotorban, elolvassák azt, majd el is hagyják a blogot. Ez nem feltétlenül jelent rosszat, hiszen meglehet, hogy a látogatók megtalálták amit kerestek, és nincs szükségük további nézelődésre.

 

Általánosságban ha gyakran osztasz meg olyan tartalmakat, amelyek önmagukban hírértékűek, és nem kapcsolódik hozzájuk sok tartalom webhelyeden, vagy blogodon, akkor ezeknél is magas lesz a visszafordulási arány – a látogatóknak nincs okuk mást is megnézni a webhelyeden.

 

Érdemes ellenőrizni mind az egyes oldalak átlagos oldalon töltött idejét, illetve a munkamenetek átlagos hosszát is – ha egy oldalon magas a visszafordulási arány, de átlagosan annyi időt töltenek rajta a látogatók, amennyi a tartalom elolvasásához/megnézéséhez szükséges, akkor az az oldal (a visszafordulások ellenére) valószínűleg sikeres.

 

Ha szeretnél alacsonyabb visszafordulási arányt, akkor tedd egyszerűbbé a felhasználók számára, hogy más tartalmakat is megtekinthessenek webhelyeden vagy blogodon. Érdemes a tartalmak alján elhelyezni valamilyen hivatkozást, ami lehetővé teszi a látogatók számára, hogy tovább nézelődjenek webhelyeden. Ez lehet egy lista néhány kapcsolódó cikkről, egy felhívás feliratkozásra, vagy egy egyszerű előző/következő cikk lapozó.

 

Kérdés: Hány oldalt néznek meg a felhasználók a látogatások (munkamenetek) alatt?

 

Válaszadó mutató: Oldal / Munkamenet („Átlagos oldalmélység”)

 

Az oldal / munkamenet mutató szintén elég beszédes nevet kapott, hiszen azt mutatja meg, hogy a látogatók átlagosan hány oldalt tekintenek meg egy-egy látogatás (vagyis munkamenet) során. Szintén nem kell túlmagyarázni, hogy minél nagyobb ez az átlag, annál jobb, habár (ahogy azt a blogok kapcsán már említettük) nem feltétlenül baj, ha egy látogató csak egy oldalt néz meg webhelyeden.

 

Ahogy az oldal / munkamenet mutató nő, úgy csökken majd a visszafordulási arány átlaga is, hiszen egyre kevesebb látogató hagyja el webhelyedet azután, hogy csak egy oldalt nézett meg rajta. Tehát a megtekintett oldalak száma azokkal a technikákkal növelhető, amikkel a visszafordulási arány csökkenthető.

 

Érdemes továbbá odafigyelni webhelyed sebességére (olvasd el cikkünket a témáról, kattints IDE!) is, hiszen manapság keveseknek van türelmük 2-3 másodpercnél többet várni arra, hogy egy oldal teljesen betöltődjön böngészőjükben. A lassú oldalakon gyakoriak a visszafordulások, és kevés a megtekintett oldalak száma.


 

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!