Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
A szemkövetés az emberek szemmozgásának követésére és analizálására használt technológia. Egy szemkövető berendezés (valamilyen eszköz, illetve az azon futó szoftver) képes észlelni a vizsgált felhasználó jelenlétét, figyelmét és összpontosítását, miközben egy adott alkalmazást, érintkezési pontot, vagy webhelyet használ.
A marketingben már az 1980-as évek óta használnak szemkövető technológiát – akkoriban még azt próbálták kideríteni vele, hogy mennyire értékesek az újságokban és magazinokban elhelyezett, nyomtatott hirdetések. A szemkövetés lehetővé tette a hirdetők számára, hogy megfigyeljék, az oldalak mely részeire kíváncsiak az emberek, és hogy mennyi időt töltenek egyes részek olvasgatásával.
Manapság a szemkövető technológia komplex elemzéseket tesz lehetővé, rengeteg hasznos információt kínálva ezzel a webhelyek, a mobilalkalmazások, illetve általánosságban a felhasználói élmény megtervezéséhez.
Minél alaposabban megismered célközönségedet, annál könnyebben alakíthatsz ki számukra egy magával ragadó élményt ügyfélutazásuk során – méghozzá minden platformon.
A szemkövetés egy vizuális térképet kínál arról, hogy az emberek hogyan használják webhelyedet (vagy alkalmazásodat, stb.), aminek segítségével könnyedén azonosíthatod az általad kínált felhasználói élmény erősségeit és gyengepontjait.
Az így összeszedett információkkal olyan javításokat, újításokat eszközölhetsz webhelyeden (vagy alkalmazásodban), amelyek aktívabbá teszik ügyfeleidet, és hozzájárulnak céged növekedéséhez.
A szemkövetés azért olyan fontos része a piackutatásnak, mert a döntéshozatal 95%-ban tudat alatt történik. Többféle szemkövető eszköz létezik, úgymint hőtérképek, feladatalapú használhatósági eszközök, és így tovább. A megfelelő eszköz kiválasztásával céged az alábbi előnyökhöz juthat:
Persze a szemkövetés önmagában még nem elegendő ahhoz, hogy teljes képet nyújtson célközönséged felhasználói szokásairól és preferenciáiról. A technológia azonban a piackutatás fontos része, és temérdek információt kínál arról, hogy mi érdekli ideális ügyfeleidet, és mi fontos számukra.
A szemkövető eszközök egy vizuális képet kínálnak arról, hogy ügyfeleid tekintete hová vándorol webhelyeden vagy alkalmazásodban, és mikre koncentrálnak a leginkább. Az eszközök az alábbiak alapján gyűjtik be az adatokat:
A vásárlók nagy része nem valószínű, hogy visszatér majd egy webhelyre, egy gyengébb felhasználói élményt követően. Amennyiben a felhasználói élmény nem tökéletes webhelyeden, a beérkező forgalom konvertálása komoly kihívást jelent majd.
A szemkövetés és a felhasználói élmény szoros kapcsolatban állnak egymással. A szemkövetés lehetővé teszi, hogy objektív, elfogulatlan rálátást nyerj webhelyedre, beleértve annak gyengepontjait és hiányosságait is.
Megnézheted többek között, hogy egy-egy adott elem jól végzi-e a dolgát, vagy egyáltalán észreveszik-e felhasználóid. Ellenőrizheted, hogy beleillik-e az ügyfél utazásába, vagy pont, hogy elvonja-e arról a figyelmet, és így tovább.
Ezen információk birtokában pontosan tudni fogod majd, hogy mely elemek szorulnak módosításra webhelyeden.
A szemkövetés koncepciója Fitts törvényén alapszik, amely szerint minden vizuális elemnek megvan a maga vizuális „súlya”. Ez a súly határozza meg, hogy mekkora figyelmet, és hány kattintást kap egy-egy elem.
Fitts törvénye azért olyan hasznos a felhasználói élmény tökéletesítéséhez, mert segít megítélni, hogy nagyjából mennyi időbe telik, hogy a tekintet, vagy az egérmutató átkerüljön egy adott elemre.
Miután sikerült meghatároznod ezeket, felállíthatod a designelemek vizuális hierarchiáját. Így biztosíthatod, hogy a felhasználók a megfelelő funkcióra és információkra utazásuk megfelelő pontjain figyeljenek fel.
A szemkövetéshez több száz, sőt, több ezer metódus és eszköz alkalmazható, ezért a terjedelem kedvéért maradjunk az általános magyarázatoknál:
A hőtérkép egy dinamikus eszköz, ami vizuálisan ábrázolja egy felületen (webhely vagy alkalmazás), hogy hová összpontosítják tekintetüket oldalad látogatói. Mindezt a térkép színkódolt jelölésekkel ábrázolja – innen a „hőtérkép” megnevezés.
A hőtérképekkel azt is ábrázolható, hogy a felhasználók egérmutatója az oldal mely elemein tölti a legtöbb időt, illetve, hogy hol történik a legtöbb kattintás egy oldalon. Ez további információkat szolgáltat oldalad legfontosabb és „legérdekesebb” elemeiről.
A fókuszábrázolás sokban hasonlít a hőtérképhez, azonban ahelyett, hogy eltakarná a vizsgált felület legnézettebb részeit, pont, hogy ezeket jeleníti meg, és a felület kevésbé érdekes részeit tünteti el. Ez lényegében azt mutatja meg tehát, hogy az emberek mire fókuszálnak a felület használata közben.
Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
Szavazatok száma: 148
Átlagos értékelés: 4.9
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.