AMP - Adatvédelmi nyilatkozat - Privacy Policy az online marketing szakszótárban

Adatvédelmi nyilatkozat


IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA


Mi az az adatvédelmi nyilatkozat?

A webhely adatvédelmi nyilatkozata egy olyan dokumentum, amely részletesen ismerteti, hogy a webhely kezelői hogyan és milyen felhasználói adatokat gyűjt be, tárol, és használ fel, illetve, hogy hogyan védi ezeket a felhasználói adatokat. Ez a dokumentum létezhet nyomtatott formában is, de a webhelyen mindenképpen szerepelnie kell.

 

Személyes adatoknak számít a felhasználók neve, címe (lakcím és email cím), IP-címe, telefonszáma, születési dátuma, és pénzügyi információi (bankkártyák száma, stb.), illetve egyéb érzékeny adatok is.

Az adatok felhasználásának ismertetése mellett az adatvédelmi nyilatkozat továbbá arról is tájékoztatást nyújt, hogy a cég, vagy szervezet hogyan tesz eleget a jogi előírásoknak, és hogy mit tehetnek a felhasználók, ha azt tapasztalják, hogy a cég, vagy szervezet nem megfelelően kezeli az adataikat.

 

 

Miért van szükség adatvédelmi nyilatkozatokra?

Minden olyan webhelynek, amely bármilyen adatot gyűjt be felhasználóiról, szüksége van adatvédelmi nyilatkozatra. Ide tartoznak a webáruházak (amelyek sütikkel követik nyomon felhasználóik vásárlási és böngészési szokásait), és azok a cégek is, amelyek csak időnként küldenek ki egy-egy hírlevelet feliratkozóiknak.

 

Számos webhely megerősítést kér a felhasználóktól, hogy elolvasták az adatvédelmi nyilatkozatot, mielőtt megadnák személyes adataikat.

 

A webhelyeknek szinte minden országban jogi kötelessége nyilvánosan publikálni adatvédelmi nyilatkozatukat, amely adott kritériumoknak kell, hogy megfeleljen. Ezek a kritériumok minden országban eltérőek lehetnek, azonban vannak olyan előírások, amelyek minden országban jelen vannak – például, amelyek kifejezetten az adatok védelmét érintik.

Mivel az internet lehetővé teszi az emberek számára, hogy más országok webhelyeit is felkereshessék és használhassák, az adatvédelmi nyilatkozatoknak általában több nagyobb ország és régió szabályainak is meg kell felelniük, függetlenül attól, hogy a webhely melyik országból származik.

 

Európa

Az Európai Gazdasági Térségbe (EGT) tartozó országoknak (köztük Magyarországnak is) hét fő elvnek kell megfelelniük.

Ezek az elvek előírják:

  • hogy a webhelyek csak azokat az adatokat gyűjthetik be felhasználóikról, amelyek nélkülözhetetlenek a webhely használatához;
  • hogy a felhasználók hogyan férhetnek hozzá a róluk tárolt adatokhoz;
  • hogy hogyan kell védeni a felhasználókról tárolt adatokat;
  • és az adatokat begyűjtő fél felelősségre vonhatóságát.

 

2016 májusában az Európai Gazdasági Térségben életbe lépett az „általános adatvédelmi rendelet” (GDPR), amely szabványosította ezeket az előírásokat az összes tagállamban. Függetlenül attól, hogy webhelyüket melyik országban (USA, Kanada, Ausztrália, stb.) regisztrálták, a GDPR minden olyan cégre vonatkozik, amely webhelye az európai felhasználók számára is elérhető, és adatokat gyűjthet az európai felhasználókról.

Egyesült Államok

Az Egyesült Államoknak nincs átfogó adatvédelmi törvénye, azonban vannak bizonyos törvényei, amelyek egyes demográfiai csoportokat és helyzeteket érintenek. Ilyen például a „Children's Online Privacy Protection Act”, azaz a COPPA.

Az 1998-ban érvényesített COPPA azokat a webhelyeket szabályozza, amelyek kifejezetten 13 évnél fiatalabb gyermekeket céloznak meg, függetlenül attól, hogy gyűjtenek-e róluk adatokat, vagy sem. A törvény vonatkozik továbbá minden olyan webhelyre is, amelyek, habár nem feltétlenül gyermekeknek szólnak, tudatosan gyűjthetnek információkat 13 évnél fiatalabb felhasználóikról.

Minden olyan webhelynek, amely megfelel ezeknek a kritériumoknak, és elérhető az Egyesült Államokban, be kell tartania ezeket a szabályokat. Általában amikor egy webhely gyermekekről szeretne adatokat gyűjteni, akkor egy szülő vagy gondviselő beleegyezése szükséges ehhez.

 

Harmadik felektől származó reklámok

Sok nem webáruházként üzemelő webhely (például a legtöbb blog) olyan hirdetésekből szerez bevételt magának, amelyeket harmadik félnek számító szervezetek helyeznek el rajtuk. Ilyen szervezetek többek között a Google AdSesne és az Amazon Affiliates.

Mivel ezek a hirdetési programok adatmegosztáson alapszanak, csak olyan webhelyek vehetnek részt bennük, amelyek megfelelő adatvédelmi nyilatkozatot publikálnak felhasználóik számára.

 

A fizetések feldolgozása

Természetesen minden olyan webhely, amely fizetések feldolgozását is magára vállalja, nagyon szigorú adatvédelmi szabályzattal kell, hogy rendelkezzen. Ezek a webhelyek nem csak érzékeny adatokat gyűjtenek be felhasználóikról (név, cím, elérhetőségek), hanem pénzügyi információkat, is (bankkártya-adatok, stb.)

Ha ezek az adatok rossz kezekbe kerülnek, annak súlyos következményei lehetnek, éppen ezért az adatvédelmi nyilatkozatban szigorú biztonsági előírások kell, hogy szerepeljenek az adatok védelmét illetően, és a webhelynek persze be is kell tartania ezeket az előírásokat.

 

Minek kell szerepelnie egy adatvédelmi nyilatkozatban?

Az adatvédelmi nyilatkozatok tartalma az adott webhely funkciójától, a begyűjtött adatoktól, illetve ezen adatok felhasználásától függ.

Vannak azonban olyan alapvető elemek, amelyeknek minden adatvédelmi nyilatkozatban szerepelniük kell. Ezek a következők:

  • Pontosan információkat gyűjt be a webhely a felhasználóktól? Például név, telefonszám, email cím, lakcím, stb.
  • Használ-e sütiket a webhely, hogyan lehet megtagadni ezeket a sütiket, és milyen hatással lehetnek ezek a sütik a felhasználói élményre?
  • Kik és hogyan gyűjtik be az információkat?
  • Milyen célokra használják majd fel a begyűjtött információkat, illetve milyen harmadik felekkel osztják majd meg azokat?
  • Hogyan biztosítja a webhely a begyűjtött adatok biztonságát az illetéktelen hozzáféréstől?
  • Hogyan lehet kiszállni az adatok megosztásából, illetve milyen következményekkel járhat ez a döntés?

 

Mindezek mellett egyes webhelyek egyéb tájékoztatást is kell nyújtsanak. Ha például egy webhely a Google AdSense hirdetési hálózatát szeretné használni, akkor informálnia kell a felhasználókat a webhelyen használt sütikről, hivatkozásokról és harmadik felekről is.

Az e-kereskedelmi webhelyeknek azt is részletezniük kell, hogy miként érik el, dolgozzák fel, és tárolják a felhasználók fizetési információit. Egyértelműen közölniük kell, hogy ki kezeli ezeket az információkat, és mivel ezen adatok rendkívül érzékenyek lehetnek, sok szervezet inkább egy harmadik félre bízza ezen információk kezelését és tárolását.

 

Hogyan készíts adatvédelmi nyilatkozatot webhelyedre

Habár nagyon egyszerű lenne egyenesen átmásolni egy másik, hasonló jellegű webhely adatvédelmi nyilatkozatát, ez semmilyen esetben sem javasolt.

Még ha egy másik webhely nyilatkozata nagyjából megfelelőnek is tűnik, nem biztos, hogy minden apró részlete tökéletesen vonatkozik saját webhelyedre. Egy másik webhely adatvédelmi nyilatkozata, például olyan pontokra térhet ki, amik nem relevánsak webhelyed és felhasználóid számára, vagy épp hiányoznak belőle a fontosabb tájékoztatások. Éppen ezért nem javasolt semmilyen adatvédelmi nyilatkozat sablon használata sem.

A legjobb, ha egy teljesen saját, a webhelyedre és felhasználóidra szabott, illetve az országos előírásoknak megfelelő adatvédelmi nyilatkozatot készítesz webhelyedre. Ez persze több időt vesz igénybe, de csak így biztosíthatod, hogy a nyilatkozat tartalmilag és jogilag is megfeleljen minden elvárásnak.

 

Hogyan kell érvényesíteni egy adatvédelmi nyilatkozatot

A márkáknak kötelező meggyőződniük róla, hogy felhasználóik elolvasták és elfogadták az adatvédelmi nyilatkozatukat, mielőtt regisztrálnának vagy vásárolnának valamit webhelyükön.

Ehhez a legtöbb webhely egy, az adatvédelmi nyilatkozatra mutató hivatkozást mellékel a regisztrációs/rendelési űrlap mellé, illetve egy jelölőnégyzetet, amelyet „bepipálva” a felhasználó jelezheti, hogy elfogadja a nyilatkozatban olvasottakat.

Egy másik megoldás csak akkor engedélyezi az adatvédelmi nyilatkozat elfogadását, ha a felhasználó végiggörgette azt böngészőjében. Ez sokak szerint egy jobb implementáció, mert a felhasználó rögtön hozzáférhet a nyilatkozathoz ahelyett, hogy egy külön hivatkozásra kellene kattintania, ami aztán egy másik lapon nyitja meg a nyilatkozatot.


Hasznos volt számodra a szótárunk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 86

Átlagos értékelés: 4.7




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2024.12.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.

*egy éves megrendelés esetén


Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.