Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
A vásárlási feltételek azok az információk, amelyekre a vásárlónak szüksége van a vásárláshoz. Lényegében válaszok az olyan kérdésekre, mint a „Mi ez?”, „Miben segíthet nekem?”, „Mennyibe kerül?” és így tovább.
Valahányszor egy ügyfél vásárol valamit, tudatosan, vagy épp tudat alatt, de többféle, számára fontos szempont alapján méri fel a termék értékét. Az adott terméktől függően a vásárló számára éppen az ár vagy a minőség lehet a fontosabb szempont.
Ahhoz, hogy megfelelően árazhasd és népszerűsíthesd kínálatodat, tisztában kell lenned azzal, hogy kiknek szánod ezeket a termékeket, és, hogy mit tartanak igazán értékesnek célközönséged tagjai, amikor meghozzák vásárlói döntésüket.
A vásárlóknak általában több opciója van. Mielőtt meghoznák vásárlói döntésüket, lehetőségük adódik összehasonlítani a rendelkezésükre álló opciókat, és megállapítani azok értékét az alapján, hogy milyen előnyöket kínálnak, vagy épp milyen hiányosságaik vannak.
A döntés meghozatala előtt figyelembe vett legfontosabb szempontokat nevezzük fő vásárlási feltételeknek. Ezek általában a következők:
Természetesen e szempontokon kívül mások is fontosak lehetnek az adott iparágtól függően. Továbbá, egyes szempontokat további részletekre bonthatjuk le. Például egy megrendelhető étel „minősége” magába foglalhatja annak ízét, illatát és megjelenését is. Ezzel szemben egy cipő kiválasztásánál a minőség inkább az anyaghasználatot jelenti, nem pedig az ízt. Ezért is fontos külön iparáganként kezelni ezeket a szempontokat.
Minél részletesebb képet szerzel ideális ügyfeleid fő vásárlási feltételeiről, annál jobban ki tudod elégíteni igényeiket kínálatoddal, illetve megcélozni őket marketingeddel. Ezek a megszerzett információk az alábbiakra használhatók:
A legbiztosabban úgy ismerheted meg az ügyfeleid számára fontos vásárlási feltételeket, hogy elbeszélgetsz velük. Ez történhet személyesen, vagy online is, a lényeg az, hogy minél többet beszélsz velük, annál többet tudsz majd meg róluk.
Ez többféle „hivatalos” és „nem hivatalos” módszerrel is történhet, például interjúk keretei között, vagy emailekben kiküldött kérdőívek kitöltésével, és így tovább.
Érdemes nem csak meglévő ügyfeleid visszajelzéseit megszerezni. Sőt, meglévő ügyfeleid már elfogultak márkád iránt, hiszen már korábban üzleteltél velük. Természetesen fontos, hogy az ő véleményüket is kikérd márkádról, de fontos, hogy új ügyfeleket is szerezz céged számára. Na persze, ezeket az embereket a legnehezebb elérni.
Bármilyen módszert is használsz, az alábbi célokat tűzd ki magad elé, amikor meglévő és leendő ügyfeleiddel beszélsz:
Habár bizonyára van már egy általános képed arról, hogy mit tartanak fontosnak ügyfeleid, nem érdemes szimpla feltételezésekre alapoznod üzleti tevékenységeidet. Az információszerzés során például kiderülhet, hogy ügyfeleid olyan dolgokat is fontosnak tartanak a választáskor, amikre te nem is gondoltál volna. Első körben tehát gyűjtsd össze az összes ilyen vásárlási feltételt.
A legtöbb ember több feltételt is figyelembe vesz vásárláskor, éppen ezért fontos, hogy ezek egymáshoz viszonyított fontosságát is megállapítsd. Mik a legfontosabb, fő vásárlási feltételek ügyfeleid számára? Mik a legkevésbé fontosak? Mekkora ár/érték arányt hajlandók például elfogadni?
Ha teheted, kérd meg ügyfeleidet, hogy pontozzák, mely szempontok mennyire fontosak számukra. Sok cég küld ki olyan kérdőívet vásárlóinak, amelyekben a kitöltők egy 1-5-ös skálán pontozhatják, hogy a különböző szempontok mennyire számítana nekik. Hasonló elven működnek azok a kérdőívek, ahol az „egyáltalán nem fontostól” a „legfontosabbig” terjedő skálán jelölhetik meg a különböző feltételek fontosságát.
Fontos, hogy ne csak három választási lehetőséget kínálj a kérdésekhez:
… hanem legalább ötöt:
Ez segít majd, hogy pontosabb válaszokat kapj kérdéseidre.
Meglehet, hogy termékeid jobb minőségűek, mint amiket versenytársaid kínálnak, vagy lehet, hogy kedvezőbb áron árulod őket – de vajon így is érzékelik őket a vásárlók? Az információk begyűjtése során azt is tudd meg tőlük, hogy a felsorolt feltételek alapján mi a véleményük versenytársaid kínálatáról. Ezt is érdemes pontrendszerben megoldani, hogy könnyebb legyen számszerűsíteni az eredményeket.
Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
Szavazatok száma: 98
Átlagos értékelés: 4.9
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.