Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
Az informatikában a sütik (cookie-k), vagy HTTP sütik olyan apró adatrészletek, amelyeket a meglátogatott webhelyek tárolnak szöveges formátumban a felhasználók számítógépén, egész pontosan a böngésző szoftverekben (Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, stb.) A webhelyek ezeket a sütiket használják a felhasználók számon tartására és a felhasználó-specifikus funkciók engedélyezésére.
Habár első sorban hasznos dolgokra lettek kitalálva (a sütiknek köszönhetően működnek a webáruházak digitális bevásárlókosarai is), olyan kérdéses célokra is szokás használni őket, mint a felhasználók nyomon követése (erre lejjebb bővebben is kitérünk).
A sütik elengedhetetlenek az internet kényelmes működéséhez, de komoly biztonsági problémák forrásai is lehetnek.
A sütiket 1994-ben fejlesztette ki Lou Montulli, a Netscape Communications egyik alkalmazottja. A sütik elsődleges célja az volt, hogy lehetővé tegyék a digitális bevásárlókosarak használatát a webáruházakban.
A sütiket legelőször arra használták, hogy megállapítsák, járt már-e egy felhasználó a Netscape webhelyén korábban. Eredetileg minden webböngésző szoftver támogatta a sütiket, és a legtöbb felhasználó nem is tudott róla, hogy a számítógépük ilyesmiket tárol, vagy hogy egyáltalán léteznek.
Ez egészen 1996 februárjáig volt így, amikor a Financial Times magazinban megjelent egy cikk a sütikről, illetve azok céljáról. A hír nagy botrányt kavart – sokan megkérdőjelezték a sütik biztonságát, elvégre céljuk az volt, hogy nyomon kövessék a felhasználókat.
Röviden: a sütik adatrészleteket kapcsolnak össze egy bizonyos felhasználóval.
Amikor meglátogatsz egy webhelyet, a webhely egy sütit helyez el a böngésződben, amiben „XYZ felhasználóként” azonosít téged. Ez után ha később visszatérsz erre a webhelyre, akkor az a webhely ellenőrzi a böngésződben elhelyezett süti tartalmát, és látni fogja, hogy te vagy XYZ felhasználó, és már jártál itt korábban.
Egy süti minimum két adatot kell, hogy tartalmazzon: egy egyéni felhasználói azonosítót, és némi információt az adott felhasználóról. Ezen kívül persze rengeteg egyéb adat is lehet bennük, például egy hitelesítő kód, amely lehetővé teszi, hogy akkor is bejelentkezve maradj a webhelyeken, ha bezárod az adott lapot, böngészőt, vagy kikapcsolod a számítógépet.
A sütikkel történő nyomkövetés lényege, hogy a felhasználó böngészőjében maradandó sütiket helyez el a webhely, hogy aztán megfigyelhesse, hogy az mit csinál az interneten. Érdeme megjegyezni, hogy az ilyen nyomkövető sütik nem csak az adott webhelyen figyelik a felhasználó aktivitását, hanem az egész interneten, tehát más webhelyeken is.
Ezt a fajta nyomkövetést olyan marketingesek végzik, akik népszerű webhelyek tucatjain, vagy százain vásárolnak hirdetési jogokat, hogy minél több információt gyűjthessenek össze a felhasználókról, és végül egy komplett profilt állíthassanak össze annak szokásaiból.
A marketingesek csak így juthatnak hozzá azokhoz az adatokhoz, amelyekre szükségük van a felhasználók dinamikus, egyéni célzásához. Ha egy hirdető ismeri egy felhasználó böngészési szokásait, nemét, korát, kapcsolati állapotát, illetve politikai és vallási nézeteit, akkor részletesen személyre szabott, releváns hirdetéseket jeleníthetnek meg nekik.
Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
Szavazatok száma: 154
Átlagos értékelés: 4.6
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.