Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
A nem helyettesíthető tokenek (NFT-k) a digitális világ forradalmi újdonságaiként jelentek meg és hívták fel magukra az alkotók, a gyűjtők és a befektetők figyelmét. Ezek az egyedi, blokklánc-technológiára épülő digitális eszközök a tulajdonjog és hitelesség egy egészen új fejezetét nyitották meg a digitális korban. Az alábbiakban az NFT-kről, azok funkciójáról és a különböző iparágakra gyakorolt lehetséges hatásaikról lesz szó.
Az NFT-k (non-fungible token), azaz nem helyettesíthető tokenek olyan digitális eszközök, amelyeket egy blokkláncon, azaz egy decentralizált digitális főkönyvben tartanak nyilván. Minden NFT egyedi, csak egy létezik belőlük, tehát nem helyettesíthetők.
Az olyan kriptovalutákkal ellentétben, mint a Bitcoin vagy az Ethereum, amelyek nem egyediek (tehát helyettesíthetők, felcserélhetők), az NFT-k valamilyen digitális vagy fizikai tartalom vagy eszköz tulajdonjogát képviselik. Eszköznek számít bármilyen digitális műalkotás, virtuális vagy fizikai ingatlan, zene, videó vagy bármilyen más digitális formátumú média. Amikor egy digitális eszközből NFT-t készítenek, akkor ezt tokenizálásnak is szokás nevezni.
Minden NFT úgynevezett metaadatokat tartalmaz, amely igazolja a hitelességét, a tulajdonjogi előzményeit (azaz, hogy korábban kiknek a tulajdonában volt már az adott NFT) és egyéb releváns információkat, amelyek így egy átlátszó tulajdonjogi igazolást alkotnak.
Az NFT-k számos kulcsfontosságú szempontból is különböznek a kriptovalutáktól. Habár mindkettő digitális eszköznek számít, amelyek a blokklánc-technológiára épülnek, más és más célokat szolgálnak és eltérő jellemzőik vannak:
Habár az olyan kriptovaluták mint a Bitcoin általában áthelyezhetők a különböző platformok és digitális pénztárcák között, az NFT-k gyakran bizonyos blokklánc-hálózatokhoz vagy piacok részét képezik. Jelenleg is zajlanak az erőfeszítések az átjárhatóság javítása érdekében, hogy az NFT-k különböző blokkláncok között is mozgathatók (tehát eladhatók, megvásárolhatók stb.) legyenek.
A helyettesíthetőség az eszközök egyik meghatározó tulajdonsága. Ha egy eszköz helyettesíthető, akkor minden egysége azonos egymással, és bármilyen másik azonos értékű egységre lecserélhető az adott eszközből. Egyszerűbb példával élve egy 500 Ft-os pontosan ugyan annyit ér, mint egy másik 500 Ft-os, tehát felcserélhetők, azaz helyettesíthetők egymással.
A nem helyettesíthetőség ezzel ellentétben azt jelenti, hogy egy eszköz egységei nem azonosak egymással, tehát nem cserélhetők fel egy az egyben. Az NFT-knek olyan sajátos tulajdonságaik vannak, amik egyedivé, megkülönböztethetőkké teszik őket. Egy festmény például nem cserélhető le egy másik festményre, mert mindkettő egyedi alkotás.
Az NFT-k létrehozását, kezelését és átruházását a blokklánc-technológia teszi lehetővé. A blokklánc egy decentralizált digitális főkönyv. A blokkláncok egy több számítógépből álló hálózaton tárolják NFT-k tranzakcióit, egy biztonságos, átlátszó, nem módosítható rendszerben. A blokklánc minden blokkja az előző blokk kriptográfiai hash-ét tartalmazza.
A blokkok ezzel egy visszamenőleg nem módosítható láncot alkotnak – egy blokkláncot.
A blokkláncok decentralizált, vagyis szétszórt rendszere biztosítja, hogy az NFT tranzakciók átlátszók legyenek és ne lehessen cenzúrázni őket vagy „beléjük babrálni”. Amikor egy NFT létrejön, akkor a tulajdonjogi információi, metaadatai és tranzakciós előzményei rögzítésre kerülnek a blokkláncon. Ezek az információk később bármikor visszakereshetők, és ez által igazolni lehet velük a tulajdonjogot.
Az okos szerződések olyan önmagukat végrehajtó digitális szerződések, amelyek megállapodási feltételeit közvetlenül a forráskódjukban fogalmazzák meg. Az okos szerződések automatikusan érvényesítik a megállapodásban foglaltakat, amikor az előre megszabott feltételek teljesülnek, így nincs szükség közvetítőre vagy más harmadik félre. Az okos szerződések kulcsfontosságú szerepet játszanak az NFT tranzakciókban az által, hogy lehetővé teszik az NFT-k létrehozását, átadását és birtoklását egy bizalommentes, decentralizált rendszerben.
Amikor egy NFT létrejön, egy okos szerződés is felkerül a blokkláncra, ami meghatározza az NFT-vel kapcsolatos szabályokat és feltételeket, úgymint a tulajdonjogokat, a jogdíjakat és az átruházhatóságot. Az okos szerződés automatikusan érvényesíti ezeket, valahányszor az NFT-t eladják, megvásárolják vagy átruházzák, ezzel biztosítva, hogy a tulajdonjogok is megfelelően átkerülnek és a továbbiakban is érvényesek legyenek.
Számos blokklánc támogatja az NFT-k létrehozását, illetve adásvételét, és mindegyiknek egyedi jellemzői és ökoszisztémája van. A legnépszerűbb NFT platformok többek között az alábbiak:
Az Ethereum az egyik vezető NFT blokklánc platform, amely részletes okos szerződés funkcionalitásáról és decentralizált alkalmazásokból (DApp-okból) álló változatos ökoszisztémájáról ismernek. Rugalmassága, méretezhetősége és más blokklánc-rendszerekkel való átjárhatósága miatt az Ethereum blokkláncot széles körökben használják NFT-k létrehozására és adásvételére.
A BSC a Binance (a világ egyik legnagyobb kriptovaluta-tőzsdéje) saját fejlesztésű blokklánc-platformja. A BSC gyors és olcsó tranzakciókat kínál, így sok NFT-készítő és kereskedő előszeretettel használja a hatékonyság és spórolás érdekében.
A Flow egy decentralizált alkalmazások és digitális eszközök létrehozására tervezett blokklánc-platform, amelyet a Dapper Labs (egy több népszerű NFT projekt mögött álló csapat) fejleszt. A Flow tervezésekor a méretezhetőség és teljesítmény volt a két fő szempont, így kifejezetten ideális nagyobb NFT gyűjtemények kezelésére és nagyobb volumenű tranzakciók lebonyolítására.
A digitális műalkotás NFT-k olyan művek, amelyeket NFT-ké alakítanak és olyan tokenekként értékesítik őket. Ezek lehetnek illusztrációk, fényképek, festmények, animációk és 3D modellek is.
A művészek feltölthetik alkotásaikat az NFT piacokra, ahol a gyűjtők megvásárolhatják őket valamilyen kriptovalutával.
A digitális műalkotás NFT-k metaadatai között szerepel például a művész neve, a műalkotás létrehozásának dátuma, a kiadás száma (ha van) és minden egyéb releváns részlet és információ.
A gyűjthető eszközök olyan digitális cikkek, amelyek értéke a ritkaságukból, egyediségükből vagy szentimentális jellegéből ered. Ilyenek például a virtuális kedvencek, virtuális divatcikkek, gyűjtőkártyák stb.
Egyre többen használnak NFT-ket virtuális ingatlanok jelölésére különféle virtuális világokban, metaverzumokban és decentralizált játékos környezetekben.
A virtuális ingatlan NFT-k lehetővé teszik a felhasználók számára a virtuális földdarabok, épületek és más digitális világokban fellelhető eszközök adásvételét.
Játékos eszközöknek számítanak például a videojátékokban megszerezhető karakterek, kinézetek, fegyverek és más virtuális dolgok, amiket a játékosok birtokolhatnak, személyre szabhatnak és átadhatnak másoknak.
Az NFT-k lehetővé teszik a játékosok számára, hogy digitális eszközeiket különböző (kompatibilis) játékok, piacok és platformok között mozgathassák.
Az NFT-k lehetőséget nyújtanak a zenészek és más művészek számára, hogy pénzt csináljanak az alkotásaikból, kapcsolatot teremthessenek rajongóikkal és megőrizhessék alkotásaik tulajdonjogait.
A zenei NFT-k jelölhetik digitális albumok, dalok, koncertjegyek, exkluzív élő fellépésekhez való hozzáférés, illetve más zenés eszközök tulajdonjogát.
A digitális média NFT-k hasonlóképpen lehetnek videók, e-könyvek, újságcikkek és más digitális tartalmak.
A zenei és más média NFT-k egyik fő előnye, hogy készítőik közvetlenül értékesíthetik alkotásaikat, így nincs szükség közvetítő félre (lemezkiadókra, könyvkiadókra, streaming platformokra stb.) és közvetítői díjakra.
Az NFT-k segítségével még olyan szellemi tulajdonok is tokenizálhatók, mint a szerzői jogok, a licencek vagy a szabadalmak.
A készítők és tulajdonosok az NFT-k segítségével igazolhatják tulajdonjogukat, bizonyíthatják hitelességüket és saját maguk kezelhetik szellemi tulajdonaik lincencelését és terjesztését.
Az NFT-k biztonságos és nem módosítható módon jegyzik a tranzakciós előzményeket, csökkentve ezzel a szerzői jogsértés és más jogtalan felhasználás veszélyét.
Az NFT-knek köszönhetően az alkotók és művészek köztes felek (galériák, ügynökök, kiadók stb.) nélkül is pénzt kereshetnek alkotásaikkal.
A művészek tokenizálhatják digitális alkotásaikat, hogy aztán NFT-kként adhassák el azokat blokklánc-alapú piacokon. Így jogdíj illeti majd meg őket a másodlagos értékesítések után, de továbbra is ők tarthatják majd meg az eredeti alkotás tulajdonjogát és rendelkezhetnek arról.
Az NFT-k segítségével a művészek globális közönségeket érhetnek el, akik között gyűjtőik és rajongóik is szerepelnek majd.
Az NFT-k átlátszó, nem módosítható tulajdonjogi és tranzakciós előzményeket tartalmaznak, amelyek egy decentralizált blokklánc főkönyvben kerülnek feljegyzésre.
Minden NFT tartalmaz olyan metaadatokat, amelyek igazolják a hitelességüket, a tulajdonost és az eredeti származásuk helyét is, csökkentve ezzel a csalás és a hamisítás veszélyét.
Az NFT-k hitelessége és ritkasága mind a gyűjtők, mind pedig a befektetők számára könnyedén bizonyítható, fokozva ezzel a digitális piacterekre jellemző bizalmat és átlátszóságot.
Az NFT-k lehetővé teszik tulajdonosaik számára, hogy jogdíjakat gyűjtsenek be tokenizált digitális alkotásaik másodlagos értékesítései után.
Az NFT-kbe beépített okos szerződések automatikusan kiosztják ezeket a jogdíjakat a készítőknek valahányszor egy NFT továbbértékesítésre kerül.
Ha egy alkotó népszerűbbé válik és munkái keresettebbek lesznek, akkor a korábban tokenizált alkotásainak is felmehet az értéke, így az NFT-kre hosszútávú befektetésekként is lehet tekinteni.
Az NFT-k úgy demokratizálják a tulajdonjoghoz való hozzáférést, hogy mindenki számára lehetővé teszik a nem helyettesíthető tokenek eladását, megvásárlását és átruházását, függetlenül attól, hogy hol élnek és milyen társadalmi pozíciót foglalnak el.
Az NFT-k a készítők és gyűjtők számára is megkönnyítik a digitális eszközök értékesítését és megvásárlását, ezzel egy befogadóbb és könnyebben hozzáférhető platformot kínálva a digitális gazdaságban való részvételhez.
Az NFT-k segítségével szétosztott tulajdonjogok is létrejöhetnek, azaz egyszerre több befektető is birtokolhatja egy NFT részvényeit.
Az NFT-k új lehetőségeket és alkalmazásokat tesznek lehetővé többféle iparágban is, beleértve a művészeteket, a játékipart, a szórakoztatóipart, a divatipart, az ingatlanipart és a pénzügyet is.
Az NFT-k képviselhetik virtuális ingatlanok, játékon belüli eszközök, zenei jogok, digitális gyűjthető eszközök és más, egyedi értékajánlattal rendelkező digitális eszközök tulajdonjogát.
Az NFT-k jövője temérdek forradalmi innováció lehetőségét hordozza magában, és feltételezhetjük, hogy a technológia egyre több iparágat hódít majd meg az elkövetkezendő évek során. A blokklánc-technológia fejlődésével az NFT-k gyökerestől változtathatják meg a digitális eszközök létrehozásának, birtoklásának és átruházásának menetét. Feltételezhetjük, hogy a jövőben az NFT-k egyre fontosabb szerepet töltenek majd be a hétköznapjainkban, létrehozva ezzel a digitális tulajdonjog, a kreativitás és az értékcserék új formáit.
A művészetek világában az NFT-k demokratizálják a tulajdonjoghoz való hozzáférést és felhatalmazzák a művészeket, hogy közvetlenül kereshessenek pénzt munkáikkal. Továbbá, a gyűjtők is könnyedén győződhetnek majd meg a kiszemelt digitális eszközök hitelességéről és származásáról.
Az NFT-k tehát a művészetek, a szórakoztatóipar, a divat, a pénzügy és az ingatlanipar világában is új lehetőségekkel ruházzák fel az alkotókat, a befektetőket és a fogyasztókat is. A blokklánc-technológia, az átjárhatóság és a felhasználói élmény folyamatos fejlődésének köszönhetően az NFT-k jövője folyamatos növekedést, innovációt és újdonságokat ígér.
Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
Szavazatok száma: 134
Átlagos értékelés: 4.8
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.