Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
Az internetes hoax-oknak számos formája és fajtája van. Egyesek számítógépes vírusokra vagy egészségügyi kockázatokra figyelmeztetik az embert, mások rémtörténetekkel riogatnak, összeesküvés-elméleteket terjesztenek, vagy épp „adománygyűjtéseknek” álcázzák magukat, hogy csalhassanak ki az emberekből.
Ezeket az átveréseket és kitalált történeteket mind úgy dolgozzák ki, hogy szenzációs, mégis (általában) hihető címekkel keltsék fel az ember figyelmét. A hoax-oknak általában a fele sem igaz.
A hoax-ok akár sokkolhatják is a célközönséget, aminek köszönhetően futótűzként terjedhetnek az emberek között emaileken és közösségi megosztásokon keresztül.
A hoax-ok általában az alábbi árulkodó jelekről ismerhetők fel:
Egy hoax üzenet önmagában általában teljesen ártalmatlan. A legtöbb modern email szolgáltató manapság automatikusan képes spamként kiszűrni ezeket az üzeneteket, de ha egy mégis bekerül postaládádba, nincs más dolgod, mint törölni azt.
Még ha el is olvasod az üzenetet, szimplán csak hagyd figyelmen kívül mindazt, amit írnak benne. Ne kövesd az utasításokat, ne küld tovább az üzenetet, ne törölj semmit a számítógépedről, ne állíts át semmit a böngészőben, stb.
A hoax üzenetek gyakran tartalmaznak hivatkozásokat is, amelyek célja általában a címzett személyes adatainak megszerzése. Ezek az úgynevezett „phising” linkek általában egy olyan oldalra irányítják a felhasználót, ami egy megbízható, közismert webhely kiköpött másolata, de valójában csalók üzemeltetik. Amikor aztán a felhasználó megadja a személyes adatait ezen a webhelyen, a csalók begyűjtik ezeket, és visszaélhetnek velük.
Éppen ezért, ha nem, vagy teljesen biztos benne, hogy egy email egy megbízható feladótól érkezett, soha ne kattints semmilyen hivatkozásra bennük.
Ugyan ez vonatkozik a mellékelt fájlokra is – ezek vírusokat tartalmazhatnak, amelyek megtámadhatják a számítógépet, ha megnyitják őket. Szerencsére az email szolgáltatók ezeket a vírusos fájlokat is képesek kiszűrni, de ez nem jelenti azt, hogy tökéletes védelmet is nyújtanak. Győződj meg róla, hogy saját víruskereső szoftvered mindig naprakész legyen, de még így se nyiss meg kétes eredetű fájlokat és linkeket számítógépeden! Jobb az óvatosság!
A hoax-ok továbbá álhíreket is terjeszthetnek létező személyekről, cégekről és egyéb entitásokról. Ezek veszélye, hogy gyakran alaptalanul vádolják a kiszemelt személyt (vagy céget, márkát, stb.), hogy bemocskolják és lejárassák azt a nyilvánosság előtt. Például: „Az XY márka termékei rákot okoznak! – Íme a bizonyíték!” és így tovább.
Manapság az ilyen hoax hírek és történetek főleg a közösségi médián (első sorban a Facebookon) terjednek, ahol az emberek gyorsan és könnyedén megoszthatják őket ismerőseikkel vagy közvetlen üzenetek formájában.
Egyes esetekben a hoax-ok szimplán csak rossz tréfák, amik a címzettek hiszékenységét használják ki a terjedéshez.
Fontos észben tartani, hogy sokan nem azért terjesztik a hoax-okat, mert ártani próbálnak velük másoknak, hanem mert elhiszik, hogy valódi rémhíreket és történeteket olvasnak, és próbálnak minél több embert figyelmeztetni az esetleges kockázatokról, veszélyekről.
Persze ez általában csak azt eredményezi, hogy felbosszantják velük ismerőseiket és családtagjaikat – rosszabb esetben pedig a hírek tovább is terjednek ismerőseik jóvoltából. Ezek az emberek sokkal gyorsabban terjesztik a hoax-okat, mint azok, akik kitalálták őket.
Az utóbbi időben talán több Facebook ismerősöd is megosztotta falán az alább üzenetet:
„„Ne felejtse el! Holnap elindul az új Facebook-szabály, amelyen felhasználhatják fényképeit. A határidő – ma! Ezt fel lehet használni az Önnel szembeni bírósági eljárásban. Minden, amit valaha írt, ma nyilvános lesz, beleértve a törölt üzeneteket is. Csak egy egyszerű másolás és beillesztés a biztonságos. Nem adok a Facebooknak vagy a Facebook tagjainak engedélyt képek, információk, üzenetek vagy hozzászólásaim felhasználására a múltban és a jövőben sem. Ezzel a nyilatkozattal értesítem a Facebook-ot, hogy szigorúan tilos másolni, megosztani vagy bármilyen más intézkedést hozni velem szemben a profil és / vagy annak tartalma alapján. A profil tartalma privát és bizalmas információ. A magánélet megsértését törvény büntetheti. A Facebook minden tagjának célszerű elküldenie ezt a feljegyzést.
Ha tetszik, másolhatja és beillesztheti ezt a verziót. Ha legalább egyszer nem tesz közzé nyilatkozatot, akkor a képek és a profil állapotfrissítéseiben szereplő információk hallgatólagosan engedélyezettek.”
Ha végigfutsz a fent felsorolt árulkodó jeleken, több szempont is gyanúra ad okot. Például nincs konkrét dátum megjelölve („holnap”), és semmilyen forrást sem mellékelnek az üzenethez, ami igazolná az írottakat.
Az igazság az, hogy amikor az ember regisztrál a Facebookra, akkor elfogadja a felhasználási feltételeket, amelyekben beleegyezik többek között személyes adatai felhasználásába is. Egy ilyen „nyilatkozat” közzétételével semmit sem ér el a felhasználói, hiszen fiókja aktív a platformon, addig a Facebook mindenre jogosult, ami a felhasználási feltételekben olvasható.
A hoax-ok manapság népszerű fajtája az álhír. Ezek olyan kitalált „hírek”, amelyeknek nincs semmilyen valóságalapjuk.
Az álhírek fő terjesztői általában a közösségi médián aktívak, és gyakran álcázzák magukat elismert publikációknak, hogy minél több felhasználót rászedjenek. Az álhírek szólhatnak hírességekről, cégekről és embercsoportokról is, akiket/amiket általában szándékosan rossz fényben tüntetnek fel, hogy lejárassák őket a közvéleményben.
Akárcsak más hoax-ok, az álhírek is valamilyen erőteljes érzelmet próbálnak kiváltani az emberekből valamilyen botrányos, dühítő vagy sokkoló témával. Ez persze szándékos taktika, hiszen ha valaki mérges vagy fél, akkor sokkal könnyebben elhiszi az ilyen hazugságokat. Ha az álhír meg is erősíti az olvasó egy korábbi véleményét, akkor ez azt az érzést kelti az olvasóban, hogy mások is osztoznak velük nézeteiken – tehát valószínűleg helyesek ezek a nézetek.
A kiberbűnözők arra kezdték el használni ezt a jelenséget, hogy phising (adathalász) hivatkozásokat vagy káros programokat (vírusokat) terjesszenek az interneten.
Az álhíreket nem feltétlenül csak valódi személyek terjeszthetik. Léteznek olyan számítógépes programok (botok), amelyek képesek a „rájuk bízott” Facebook, Twitter és egyéb fiókok kezelésére, tehát megoszthatják a különböző bejegyzéseket, kedvelhetik azokat, és még helyeslő vagy szándékosan felbujtó hozzászólásokat is írhatnak hozzájuk. Az ilyen álfiókoknak általában rendes neve és profilképe van, illetve több ismerőssel is rendelkeznek.
Fontos tehát, hogy ne fogadj el ismerősnek jelöléseket olyan fiókoktól, akiknek nem ismered a tulajdonosát, hiszen ezek a fiókok könnyedén így hozzáférhetnek azokhoz a nem publikus adataidhoz is, amiket csak ismerőseid, barátaid láthatnak rólad a közösségi médián.
A megfelelő technikai háttérrel egy-egy fő akár több száz, vagy több ezer ilyen fiókot is kezelhet egyszerre, amelyek lényegében maguktól működnek és terjesztik az álhíreket a közösségi hálózatokon.
Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
Szavazatok száma: 110
Átlagos értékelés: 4.7
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.