Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
A breadcrumb navigációval általában olyan webhelyeken találkozhatsz, ami nagy mennyiségű, hierarchikusan rendezett tartalmat sorakoztat fel. Megjelennek továbbá olyan webes alkalmazásokban is, amelyek több lépésből állnak, hogy a felhasználó pontosan tudja, éppen melyik lépésnél jár, hogy milyeneken van túl, illetve esetenként, hogy milyenek vannak még hátra.
A breadcrumb navigáció legegyszerűbb formája a > jellel elválasztott szintek. Ezek a szintek általában hiperhivatkozásokként működnek, hogy a felhasználó bármelyik előző szintre egyetlen kattintással eljuthasson. Webhelyünk is használ breadcrumb navigációt – a jelenlegi szakszótári bejegyzés például a Főoldalon belül, a szakszótárban található, Breadcrumb néven:
A breadcrumb navigáció általában ilyen, vagy ehhez hasonló, a webhely stílusához igazított sávként jelenik meg.
Habár rendkívül hasznos funkció, nem minden webhelyen ajánlott breadcrumb navigációt alkalmazni.
Ezzel szemben a kisebb, egyszintes webhelyeken, amelyek tartalmai nincsenek hierarchikus szintekbe vagy csoportokba rendezve, nem érdemes implementálni breadcrumb navigációt.
Ha nem vagy biztos benne, hogy webhelyednek szüksége van-e erre, akkor érdemes először felállítani egy webhelytérképet, amiben láthatod, hogy mely oldalak, kategóriák vannak egymás alá-fölé rendelve. Ez alapján eldöntheted, hogy a breadcrumb navigáció javítana-e egyáltalán a felhasználói élményen, vagy sem.
Fontos észben tartani, hogy a breadcrumb navigáció első sorban egy kényelmi funkció, és nem válthatja ki az alapvető navigációs menüket. Egy másodlagos navigációs opció, ami emlékezteti a felhasználókat, hogy épen hol járnak, és egy alternatív lehetőséget kínál a navigációra.
A helyalapú breadcrumb sávok megmutatják az adott felhasználónak, hogy éppen hol járnak a webhely hierarchiájában. Ezekkel általában olyan webhelyeken találkozhatsz, amelyek két, vagy több szintből állnak. A MateBalazs.hu is ilyen típusú breadcrumb navigációt használ.
A tulajdonságalapú breadcrumb sávok minden egyes szinttel egyre szűkítik a megjelenített tartalmakat, különféle választott szempontok szerint. A legtöbb webáruház ezt a fajta breadcrumb navigációt használja, hogy a felhasználó lássa, milyen termékeket böngészget éppen – például: Szórakoztató elektronika > Televíziók > LED televíziók > 4K > 55” – és így tovább.
Az útvonalalapú breadcrumb sávok azt mutatják meg, hogy a felhasználó milyen lépéseket követve, vagyis milyen útvonalon keresztül jutott el az adott oldalra – tehát dinamikusak.
Érdemes megjegyezni, hogy a breadcrumb navigációs sávok nem csak kattinthatóságuk miatt lehetnek interaktívak – vannak olyan webhelyek, amelyeken ha a felhasználó az egérrel rámutat valamelyik szintre a sávban, akkor megjelenik annak többi alkategóriája is a gyorsabb, kényelmesebb elérés érdekében. Ezt általában csak nagyobb webhelyeken érdemes alkalmazni, ahol több alkategória tartozik egy-egy alkategóriához (pl. nagy webáruházakban).
A breadcrumb navigációnak számos előnye van. Íme csupán néhány a legfontosabbak közül:
A breadcrumb sávok főként másodlagos navigációs opcióként szerepelnek a webhelyeken. Ha ilyen navigációt kínálsz többszintű webhelyed látogatói számára, akkor azok sokkal könnyebben eligazodnak majd az adott kategória felsőbb szintjei között.
Ahelyett, hogy a felhasználóknak többször meg kellene nyomkodniuk a böngésző „Vissza” gombját, egyetlen kattintással visszatérhetnek egy adott breadcrumb útvonal bármelyik magasabb szintjére. Ez csökkenti a szükséges kattintások számát is, felgyorsítja a navigációt, és összességében javítja a felhasználói élményt.
Mivel általában vízszintesen elhelyezettek, és egyszerű stílust használnak, a breadcrumb sávok nem foglalnak el sok helyet az oldal felületéből, így nem zavarják a felhasználót böngészés közben.
A breadcrumb navigáció arra ösztönözheti az első alkalommal látogató felhasználókat, hogy felfedezzék a webhely többi tartalmát is. Egy breadcrumb navigációs sáv többféle olyan kulcsszót is tartalmazhat, ami kapcsolódik érdeklődési köreikhez, és ezt látva talán tovább a webhelyen maradnak, hogy felfedezhessék a többi releváns tartalmat rajta.
A leggyakrabban használt szimbólum a breadcrumb sávok szintjeinek elválasztására a balról jobbra nyíló relációs jel (>). Ez általában hierarchia jelzéséhez használatos, úgymint Főkategória > Alkategória > Alkategória > stb. Hierarchia jelzéséhez szokás még dupla relációs jeleket, vagy „nyilakat” (») használni.
A perjelek (/) szintén használatosak, de a választás általában attól függ, hogy mi illik a webhely designjához, illetve hogy milyen jellegű breadcrumb sávról van szó. Például ha a különböző lépések között nincs hierarchikus kapcsolat, akkor a perjelek (/) használata logikusabb lehet.
A breadcrumb navigáció jól látható kell legyen az oldalon, mégsem szabad, hogy túl sok helyet foglaljon el, elvégre csak egy másodlagos, kényelmi funkcióról van szó. Persze arra is ügyelni kell, hogy a felhasználó könnyedén megpillanthassa, különben nem fogja tudni, hogy ott van, és használhatja.
A lényeg az, hogy ne a breadcrumb navigációs sáv legyen az első dolog, amit egy felhasználó észrevesz egy betöltődő oldalon, amire épp most érkezett meg.
A breadcrumb sávok általában az oldal felső felében jelennek meg, az elsődleges navigációs menü alatt, és általában az oldal fő tartalma (cím, szöveg, stb.) felett.
Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
Szavazatok száma: 101
Átlagos értékelés: 4.9
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.