Mit csinál egy online marketing tanácsadó?

EN
Prestige Memoriae Liget Royal Hévíz Callas Cafe Callas House Duna Relax Bükkös Hotel Pastel Guest House Regia Hotel Vinifera Hotel Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 Referencia #34 Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 77 Elektronika Kft Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60 Referencia #61 Referencia #62 Referencia #63 Referencia #64 Referencia #65 Referencia #66 Referencia #67 Referencia #68 Referencia #69 Referencia #70

Mit csinál egy online marketing tanácsadó?

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

A marketing nagy része az elmúl néhány évtized során szinte teljesen átköltözött az online közegbe. Az elmúlt pár hónap történései, a koronavírus megjelenése és a karantén ezt drasztikusan felgyorsította.  A cégek manapság az interneten, okostelefonokon és egyéb online médiumokon keresztül érik el lehetséges és meglévő ügyfeleiket, így népszerűsítve azoknak termékeiket és szolgáltatásaikat – lényegében ez az „online marketing” definíciója.
 

Mit csinál egy online marketing tanácsadó?

Az online marketingnek számos formája van, és egy online marketing tanácsadó ezek között segít navigálni. Bár egyszerűnek tűnik, de rengeteg buktatója van az online marketingnek, sőt, rengeteg olyan szaktudást is igényel, mely csak hosszas tanulással és szakmában eltöltött gyakorlati idővel szerezhető meg. Az online marketing tanácsadó fő feladata az, hogy segítsen kiválasztani a legmegfelelőbb online eszközöket, eljárásokat és csatornákat, amelyek segítségével egy cég vagy akár egy egyéni vállalkozó elérheti marketingcéljait.

 

Szóval mi mindent tehet és tesz ennek érdekében egy jó online marketing tanácsadó? Az alábbiakban pontosan erről olvashatsz!

 

Mit csinál egy online marketing tanácsadó?

Egy jó online marketing tanácsadó tisztában van vele, hogy nincs két egyforma projekt. Ebből következik, hogy a legjobb online marketing tanácsadók nem csak egy-két dologhoz értenek, hanem igyekeznek felkészülni minden helyzetre, így egyszerre több területen is képzik magukat – ilyen például a keresőmarketing vagy a SEO, a tartalommarketing vagy a közösségi média marketing.

 

Vannak olyan online marketing tanácsadók is, akik – habár tisztában vannak a szakma egészével – egy-egy konkrét területre specializálódtak. Íme néhány a leggyakoribbak közül:

 

SEO azaz a keresőoptimalizálás 

A SEO, azaz a keresőoptimalizálás az online marketing egyik legfontosabb területe. Minden valamirevaló online marketing tanácsadónak számottevő SEO tudással kell rendelkeznie, hogy minden ügyfelénél egyénileg alkalmazhassa azt. Egy online marketing tanácsadó általában a SEO stratégia összeállításáért is felel, felügyeli annak kivitelezését, és gyakran elosztja a feladatokat saját csapata, vagy az ügyfél marketinges alkalmazottai között.

 

A SEO, mint online marketing technika célja, hogy fellelhetőbbé tegye webhelyed oldalait a Google és más keresőmotorok találatai között. Ehhez többek között egy visszahivatkozási profil kiépítésére, kulcsszavak stratégiai használatára, tartalommarketingre és a teljesítmény folyamatos mérésére van szüksége.

 

Ez már önmagában embert próbáló feladat, de még mindig csak az online marketing egy szeletét jelenti.

 

PPC hirdetések

A PPC szintén egy olyan területe az online marketingnek, amit erősen ajánlott egy szakemberre bízni. A PPC-re specializálódott online marketing tanácsadók általában otthon vannak a Google Ads felületén és analitikus gondolkodásúak.

 

Egy PPC-vel is foglalkozó online marketing tanácsadó először is meghatározza a különböző teljesítménycélokat, és felméri ügyfele jelenlegi hirdetési teljesítményét. Ezek után beállítja a nyomkövetést, majd belekezd a kulcsszókutatásba. Persze el kell készítenie magukat a hirdetéseket is, és optimalizálni a hozzájuk tartozó landing oldalakat. Ha mindez megvan, akkor el kell döntenie, hogy milyen ajánlattételi stratégiát használj majd az adott hirdetési platformon (ez általában a Google Ads). Végezetül folyamatosan nyomon kell követnie a hirdetések és landing oldalak teljesítményét, és elvégeznie a megfelelő módosításokat, ha szükségesek (és általában azok, még egy profi számára is).

 

Ugyan minden projekt más, nagyjából így néz ki egy PPC-vel foglalkozó online marketing tanácsadó feladatlistája. Ne feledd, hogy habár a PPC egy nagyon összetett és munkaigényes terület, ez is csak egy a online marketing alappillérei közül.

 

Közösségi média marketing

Sok cég véti el azt a hibát, hogy regisztrál magának egy fiókot (vagy oldalt) a Facebookon és az Instagramon, random módon kidob rá egy-egy posztot és ennyivel le is tudja az egész közösségi média marketing mizériát. Ez a „stratégia” több sebből is vérzik.

 

Először is: nem csak a Facebook és az Instagram van a világon. Habár ezek valóban a legnépszerűbb közösségi platformok közé tartoznak, még egyáltalán nem biztos, hogy minden cég garantáltan megtalálja majd rajtuk célközönségét. Több más közösségi hálózat is létezik, ahol egy márka sokkal könnyebben eljuttathatja üzeneteit azoknak, akiket szeretne megcélozni.

 

Másodszor: az, hogy cégednek van néhány közösségi fiókja még nem jelenti azt, hogy van egy közösségi jelenléte is. Ezek az adatlapok csak akkor érnek majd bármit is, ha aktívan, folyamatosan, sőt rendszeresen foglalkoznak velük.

 

Ezt a két gyakori hibát (és rengeteg másikat is) segítenek elkerülni az online marketing tanácsadók. Egy jó szakember először alaposan kielemzi ügyfele célközönségét, hogy eldönthesse, mely platformon (vagy platformokon) érheti el őket a leghatékonyabban. Ez után egy aktív közösségi jelenlétet alakít ki azon a platformon (vagy platformokon), kihasználva ezzel a közösségi média kínálta temérdek marketinglehetőséget. Ezt hívjuk mi online marketing auditnak, amiről többet megtudhatsz, kattints IDE!

 

A közösségi média a marketing szerves részét képezi – ez már hosszú évek óta kőbe vésett tény. Habár a különböző platformok felépítése, szabályzata és eszközei folyamatosan változnak, a közösségi médiával foglalkozó online marketing tanácsadók általában ugyan azt a feladatsort játsszák végig.

 

Az online marketing tanácsadás folyamata

Mint ahogy azt fentebb is olvashattad, nincs két egyforma marketingprojekt, egy jó online marketing tanácsadó mindig alkalmazkodik az aktuális kihíváshoz az alábbi gondolatmenetet alkalmazva:

 

  1. A fő célok kitűzése
  2. A cég márkájának (brand) megalkotása
  3. Az ideális ügyfelek (célközönség) azonosítása
  4. Az influencerek, médiafelületek és más partnerek azonosítása
  5. A webhely optimalizálása
  6. Az online hírnév kiépítése és megerősítése
  7. Közösségek kialakítása, márkaépítés (branding)

 

Mindez persze csupán egy végtelenül leegyszerűsített verzió, de a fenti magyarázatok (SEO, PPC, stb.) némi ízelítőül szolgálnak abból, amit egy online marketing tanácsadó magára vállal, amikor szerződést köt egy ügyféllel.

 

Ideje tehát bővebben is elmerülni ebben a témában!

 

Az üzleti modell meghatározása

Egy online marketing tanácsadó legelső feladata meghatározni egy cég üzleti modelljét. Ez egy kritikus jelentőségű lépés, ugyanis ez a modell határozza meg, hogy az adott cég (tehát a tanácsadó ügyfele) hogyan lesz képes pénzt keresni az interneten.

 

Az igazán sikeres üzleti modellek nincsenek elrugaszkodva a valóságtól. Egy jó online marketing tanácsadó nem próbál meg „gazdagodj meg gyorsan” jellegű csalásokkal átverni, hanem egy igazán stabil stratégiával rendelkező modellel áll elő, aminek minden eleme a kitűzött célok elérését szolgálja.

 

Egy jó online marketing tanácsadó segít, hogy ügyfele a lehető legtöbbet hozza ki termékeiből vagy szolgáltatásaiból. Mindezt azzal éri el, hogy segít felhívni a lehetséges vásárlók figyelmét e kínálat legértékesebb, leghasznosabb jellemzőire és értékeire.

 

Fontos továbbá észben tartani, hogy egy igazán jó üzleti modell nem csak stabil, hanem rugalmas is. Ez lehetővé teszi a tanácsadó számára, hogy minél több növekedési lehetőséget fedezhessen fel ügyfele számára.

 

Ha mindez nem lenne elég, egy jó online marketing tanácsadó azt is felismeri, hogy ügyfele hol újíthat, innoválhat. Ehhez persze tisztában kell lennie az adott cég célközönségének vágyaival, szükségleteivel és értékeivel is.

 

Az üzleti modelleknek öt általános típusa van – ezek a következők:

 

1. Webáruház (e-kereskedelem)

Ez az a modell, amit szinte senkinek nem kell bemutatni, hiszen tele van vele az internet (elég csak az Amazonra vagy bármelyik kisebb e-kereskedelmi webáruházra gondolni). Azokat a webhelyeket nevezhetjük webáruházaknak, amelyek egy online katalógus és egy online bevásárlókosár segítségével értékesítenek termékeket az interneten keresztül, ezzel termelve profitot a cég számára.

 

A forgatókönyv egyszerű: egy ügyfél megérkezik a webáruházba, szétnéz a kínálatban, belehelyez egy vagy több terméket a bevásárlókosárba, majd megrendeli azt. Ez egy végtelenül kényelmes folyamat, hiszen az ember akár egy okostelefonon is elvégezheti, ha van internetkapcsolata, nem kell sorban állni, nem kell parkolóhelyet vadászni, és nem kell aprópénz után kutatni a pénztárnál.

 

Miben segít az online marketing tanácsadó?

Egy webáruháznak dolgozó online marketing tanácsadónak több feladata is van.

 

Ő ellenőrzi, hogy maga a webhely mennyire felhasználóbarát: milyen könnyű megtalálni rajta a termékeket, megrendelni őket, stb. A tanácsadó feladata továbbá beállítani egy automatizált email marketing kampányt, amivel nem csak új ügyfeleket szerezhet a cégnek, hanem a korábbi vásárlókat is visszacsalogathatja. Hasonló célokkal készít továbbá PPC és remarketing kampányokat is.

 

Mindemellett a tanácsadónak kell biztosítania azt is, hogy a webáruházban minél több fizetési opció álljon a vásárlók rendelkezésére.

 

Egy jó online marketing tanácsadó feladata tehát új ügyfeleket szerezni a webáruháznak, és biztosítani, hogy ezek a lehetséges (és a korábbi) vásárlók kiváló felhasználói élményekben részesüljenek a böngészés és a megrendelés során.

 

2. Leadgenerálás (az érdeklődők bevonzása)

E modell célja, hogy minél több leadet, azaz érdeklődőt szerezzen a cégnek. Ez a helyi magánorvosoktól kezdve a szakképző iskolákon át a legnagyobb cégóriásokig számos vállalat preferált modellje lehet.

 

A modell sikere azonban nem csak attól függ, hogy hány érdeklődőt sikerül bevonzani vele, hanem attól is, hogy ezek az érdeklődők elvégzik-e a kívánt konverziós műveletet (feliratkoznak egy hírlevélre, időpontot kérnek, rendelnek egy terméket, foglalnak egy szobát, stb.)

 

Miben segít az online marketing tanácsadó?

Legyen szó a weboldalakon található csalogató tartalmakról, vagy a konkrét leadfogó taktikákról, egy online marketing tanácsadó a leadgenerálás minden lépésénél jelen van.

 

Megállapítja például, hogy milyen információkat kell bekérni a leadfogó űrlapon (pl. név, email, kor, nem, stb.), és hogy milyen értéket kínál fel a cég ezen információkért cserébe (egy ingyenes e-könyv, ingyenes házhozszállítás, kedvezmény az első vásárlásra, stb.)

 

Mindezek mellett egy jó online marketing tanácsadó ért a konverzióoptimalizáláshoz és a leadgondozáshoz is, és képes előállni egy olyan stratégiával, ami minél több érdeklődőt végigvezet majd a konverziós tölcséren.

 

Persze, mint mindig, ez is szigorúan a jéghegy csúcsa csupán, hiszen a leadek, azaz érdeklődők bevonzása már önmagában egy nagyon összetett feladat, ami megköveteli, hogy a tanácsadó tisztában legyen a konverziós folyamat összes szakaszával.

 

3. Márkaépítés (branding)

A gyakran branding néven emlegetett márkaépítés célja megalkotni egy olyan nevet, designt vagy szimbólumot, amely képes megkülönböztetni egy terméket, szolgáltatást vagy márkát a versenytársaktól.

 

Ez a gyakori definíció azonban nem árul el mindent a márkaépítés velejéről, ugyanis mindezek mellett a branding mutatja meg azt is a leendő ügyfeleknek, hogy mire számíthatnak egy cégtől és annak kínálatától. A márkaépítés egyéni személyiséggel ruházza fel a cégeket, illetve azok termékeit, szolgáltatásait, ami a mai telített piacokon egyre fontosabbá válik.

 

Gondolj csak bele, hogy milyen hamar beugrik egy márka neve, ha meglátod a logóját vagy meghallod a jelmondatát. Ez a márkaépítés eredménye.

 

Hogy miért olyan fontos mindez? Mert habár sok ember első körben érzelmeire alapozva vásárol, a márkahűségük lesz az, ami újbóli vásárlásra ösztönzi majd őket.

 

Miben segít az online marketing tanácsadó?

Hogy egy erős márkaidentitást építhessen ki, az online marketing tanácsadó összegyűjti a cég célközönségéről rendelkezésre álló összes adatot, és ezek alapján összeírja a javasolt márkaépítési irányelveket ügyfele számára. Ezek a branding irányelvek kitérnek többek között a márka által használandó kommunikációs stílusra, színekre, képi világra és sok más tényezőre is.

 

Mindez rendkívül fontos, hiszen a márkaépítésen múlik majd, hogy egy lehetséges ügyfélnek milyen első benyomása lesz egy cégről.

 

4. Hírszolgáltatás

E modell célja információkat biztosítani, általában egy adott témáról vagy témakörről. Ide tartoznak természetesen a különböző online lapok is, amelyek közéleti, sport, politikai és egyéb híreket is közölhetnek.

 

Vannak olyan hírszolgáltató webhelyek, amelyek előfizetés mögé rejtik tartalmaikat, míg mások a tartalmakban elhelyezett hirdetésekkel jutnak bevételhez.

 

Miben segít az online marketing tanácsadó?

A hírszolgáltatással foglalkozó üzleti modell alapja az értékes, hasznos tartalom. Egy jó online marketing tanácsadó tudja, hogy mit és hogyan prezentáljon ügyfele célközönsége számára.

 

5. Tanácsadás

Ez a modell sokban hasonlít a hírszolgáltatásra, azzal a különbséggel, hogy általában egy nagyon konkrét témára épül. Általában személyes vagy szakmai blogokon találkozhatsz vele, amelyeken egy vagy több szakértő egy adott témában készít bejegyzéseket trendekről, hírekről, saját ötletekről stb.

 

Hasonlóképpen a hírszolgáltató modellhez, az efféle tanácsadó tartalmakat kínáló webhelyek is gyakran hirdetésekből finanszírozzák magukat, habár előfordulhat, hogy oktató jellegű videókat is árulnak az érdeklődőknek.

 

Miben segít az online marketing tanácsadó?

Egy jó online marketing tanácsadó segít abban, hogy az adott webhely elismerést, pozitív hírnevet szerezzen magának az adott szakterületen. A marketing tanácsadó feladata többek között az erős email marketing kampányok kialakítása, és természetesen a webhelyre, vagy blogra szánt tartalmak elkészítése is. Mindez segít abban, hogy a márkára a szakma megbízható szakértőjeként tekintsen célközönsége.

 

Egy tapasztalt online marketing tanácsadó kérdései

Miután sikerült megállapodni a kitűzött üzleti modellben, egy jó online marketing tanácsadónak minden olyan információra szüksége lesz, amit felhasználhat egy hatékony, cégre szabott stratégia kialakításához. Ehhez néhány nagyon konkrét kérdést fog feltenni ügyfelének.

 

E kérdések ismeretében te magad is sokkal hasznosabb válaszokkal készülhetsz fel az első megbeszélésedre online marketing tanácsadóddal, ezzel jóval gördülékenyebbé téve együttműködéseteket.

 

1. „Melyek a cég céljai?”

A marketing stratégia minden lépése a cég fő céljain múlik. Ez logikus, elvégre az online marketing tanácsadó csak akkor rajzolhatja meg a sikerhez vezető útvonalat, ha tudja, hogy mit is takar a „siker” szó az adott cég számára.

 

Azonban nem mindegy, hogy milyen célokat tűzöl ki marketing tanácsadód számára. Ha nem vagy elég konkrét, azzal nem segíted online marketing tanácsadód munkáját. Túl tág céloknak számítanak például az alábbiak:

 

  • „Több forgalmat szeretnék a webhelyemre”
  • „Több követőt szeretnék a közösségi médián”
  • „Első szeretnék lenni a Google keresések találatai között”

 

A baj ezekkel az, hogy nem lehet megállapítani, hogy mi számít sikeres előrehaladásnak. Több forgalom a webhelyre? Rendben, de 100-al több felhasználó havonta, vagy 2500-al? Ezeket a célokat nem lehet kitűzni, mert nem lehet tudni, hogy mikor érted el őket. Szóval hogy hangzanak az átgondolt, kitűzhető célok?

 

  • „Havonta 5000-rel több látogatót szeretnék vonzani a webhelyemre”
  • „Első szeretnék lenni a Google keresések találatai között a [trambulin] kifejezésre”

 

Így már érthető? Ezek olyan célok, amelyeknek van egy iránya és egy végpontja is, ezért pontosan tudod, hogy mikor sikerült elérni őket.

 

2. „Hol tart a cég a termékek vagy szolgáltatások életciklusában?”

Életciklus alatt itt azokat az időszakaszokat értjük, amelyeken egy termék a megalkotása és megszűnése között átesik. Habár ez minden cégnél eltérő lehet, általánosságban a következő szakaszokra kell gondolni:

 

  1. Bemutatás
  2. Növekedés
  3. Csúcs
  4. Visszaesés

 

Ha egy online marketing tanácsadó tisztában van vele, hogy egy adott termék, vagy szolgáltatás mely szakaszban jár épp, akkor tudni fogja, hogy milyen technikákat és módszereket kell alkalmaznia. Ha például a cég még csak most készül bemutatni egy terméket, akkor fel kell kelteni iránta az emberek érdeklődését, hogy izgatottan várják a termék megjelenését (pl. előrendeljék azt, feliratkozzanak az emlékeztetőkre, stb.). Ha egy termék már visszaesőben van, akkor az online marketinges igyekszik majd minél tovább kibővíteni az élettartamát, mielőtt ki kellene vonni a forgalomból.

 

3. „Mit kell tennie a cégnek, hogy nyereséges lehessen?”

Minden cégnek szüksége van valamire, amivel profitot termelhet, hiszen csak így lehet igazán sikeres. Ez a kiválasztott üzleti modelltől függ majd, és ez alapján állapítja majd meg az online marketing tanácsadó, hogy a cég hogyan alkalmazhatja nyereségesen az adott modellt.

 

Egy jó tanácsadó továbbá segít a költekezés igazgatásában is, hogy a cég ne maradjon le az esetleges bevételi lehetőségekről.

 

4. „Mekkora költségkerettel rendelkezik a cég?”

Egy online marketing tanácsadó csak úgy képes a legtöbbet kihozni egy cég eszközeiből, ha tudja, hogy mekkora költségkereteken belül mozoghat. Ezzel mindenekelőtt a cég és a tanácsadó összeállíthatják a marketinges költségvetést, majd, majd, a cég céljai és bevételi lehetőségei fényében eldönthetik, hogy hogyan osszák el a teljes összeget a különböző területekre (hirdetések, analitikai eszközök, stb.)

 

5-6-7. Kérdések a cég célközönségéről

Itt három kérdést is egy kalap alá vehetünk, amelyek kifejezetten a cég célközönségéről érdeklődnek:

 

  1.  „Mikor vannak internet közelében az ügyfelek?”
  2. „Hogyan veszik fel a kapcsolatot legszívesebben a cégekkel az interneten?”
  3. „Milyen tartalmakra és hirdetésekre reagálnak pozitívan?”

 

A kérdések megválaszolásához több lépésre is szükség lesz, úgymint:

 

  • A meglévő ügyfélkör elemzése
  • A versenytársak elemzése (kik az ügyfeleik, és kiket céloznak meg?)
  • A termék értékének, funkcióinak és előnyeinek elemzése
  • Buyer personák (ezekről részletesen ITT írtam) létrehozása valódi demográfiai adatok (kor, nem, stb.) alapján

 

A célközönség ismeretében az online marketing tanácsadó utánajárhat annak is, hogy mely csatornákat használnak szívesen, tehát hogy mely felületeken lehet a leghatékonyabban kommunikálni velük, és persze, hogy milyen jellegű tartalmakkal.

 

8. „Mennyibe fog kerülni forgalmat vonzani a különböző marketingcsatornákon?”

Miután sikerült azonosítani a legjobb csatornákat, a költségek szempontjából is meg kell vizsgálni őket. Ha például a célcsoport a fiatalabb korosztály, akkor jó eséllyel az Instagramot és hasonló platformokat kell megcélozni. Egy jó online marketing tanácsadó tudja, hogy mely platformok drágábbak vagy költséghatékonyabbak a többinél, és ez alapján javaslatot tesz majd a költségkeret elosztására.

 

9. „Mennyibe kerülnek a konverziók?”

A konverziónkénti ár az új ügyfelek marketingköltségeinek átlaga, ami a következőképpen számolható ki:

 

Konverziónkénti ár = az összes kattintás száma / az összes konverzió száma

 

Hogy ezt megfelelően felmérhesse, az online marketing tanácsadó figyelembe veszi a kattintások átlagos árát, az átlagos haszonkulcsot, és azon felhasználók számát, akik vásárolnak is valamit, miután kattintottak.

 

Ez egy olyan eljárás, amelynek folyamatosan zajlania kell a marketingkampány során, biztosítva ezzel, hogy a cég profitot termeljen. Ha a konverziók ára bármikor megnő, akkor erről a tanácsadónak azonnal értesülnie kell, hogy elvégezhesse a megfelelő módosításokat.

 

10. „Hogy térülnek meg a hirdetési kiadások?”

A hirdetési kiadások megtérülése (ROAS) egy online hirdetési kampány általános hatékonyságát mutatja meg. Egy online marketing tanácsadónak ki kell tudnia számolni egy cég jelenlegi ROAS értékét (ha már futtatnak hirdetéseket), és a jövőben is folyamatosan számon kell tartania azt a hirdetések során.

 

A hirdetési kiadások megtérülése (ROAS) így számítható ki:

 

ROAS = (a teljes bevétel - az összes költség) / az összes költség x 100

 

A hirdetések átlagos megtérülése minden szektorban változó, éppen ezért nem csak azért van szükség egy tanácsadóra, hogy kiszámítsa ezt az átlagot, hanem azért is, hogy összehasonlítsa azt az ipari átlagokkal.

 

Ez az érték segít majd meghatározni a jövendőbeli költségvetéseket, illetve a marketingstratégia általános irányát is.

 

11. „Mennyit kell várni, hogy megbízhatóvá váljon?”

Miután egy online marketing tanácsadó elkezdi körvonalazni egy stratégia alapjait (csatornák, általános irány, stb.) el kell gondolkodnia a megbízhatóság kérdésén is.

 

Tudnia kell közölni ügyfelével, hogy mikre számíthat, és hogy nagyjából menny időbe telik majd elérni ezeket. Ehhez folyamatos, megbízható információforrásra van szükségük. Tény persze, hogy biztató, ha egy hónapban több értékesítést lehet elkönyvelni, de biztos kell lehess benne, hogy a számok a későbbiekben is felfelé ívelnek majd.

 

Persze mindehhez időre lesz szükség. Le kell fektetni az alapokat, meg kell határozni a legmegbízhatóbb mutatókat és kialakítani a helyes analitikát.

 

 

12. Bízd az online marketing tanácsadódra a költségvetés beosztását

Ha szeretnél pénzt keresni az interneten, akkor előbb kénytelen leszel némi pénzt elkölteni erre. Egy online marketing tanácsadó képes kiértékelni jelenlegi költségvetésedet és úgy alakítani azt, hogy a lehető legkedvezőbben térüljön meg.

 

Ott van például a tartalommarketing – egy jó tanácsadó tudja, hogy a marketing e formája csak akkor lehet sikeres (és akkor térül majd meg jól), ha jó minőségű tartalmak készülnek hozzá. Ennek tudatában képes az általad kínált költségkereteken belül dolgozni, hogy a lehető legtöbbet hozza ki ebből a keretből.

 

Ha például a keret megengedi, hogy több írót alkalmazzon, akkor az már nagy előnyt jelenthet, de ha nem, akkor a munka ki is szervezhető, vagy régebbi tartalmak is felhasználhatók újak elkészítéséhez (cikkekből videók, vagy e-könyvek, előadások, stb.)

 

13. „Mekkora jövedelmezőségre számít a cég?”

Az online marketing tanácsadónak a marketingstratégia megtervezésének minden szakaszában meg kell tudnia becsülni jövedelmezőséget, hogy megállapítsa a legjobb eljárásokat. Ehhez számos szempontot kell figyelembe vennie, úgymint a gyártási költségeket, a bruttó nyereséget, a napi üzemeltetés költségeit, stb.

 

Egyéni projektek, melyekben online marketing tanácsadóra van szükség

Gyakran fordul elő, hogy egy online marketing tanácsadóra nem egy cég teljes marketingstratégiáját bízzák rá, hanem csak egy-egy projekthez van szükség a szakértelméhez. Fentebb már olvashattál néhányat ezek közül, de az alábbiakban továbbiakat is találsz.

 

Nemzetközi SEO

Nem minden cég működik az országa határai között, és vannak olyan sikeres vállalatok, amelyek idővel nemzetközi babérokra törnek majd. Ez persze nemzetközi közönséget is jelent, amihez kibővített, több nyelvet és területet is lefedő SEO-ra lesz szükség.

 

Egy tapasztalt online marketing tanácsadó tisztában van a nemzetközi SEO részleteivel, és a webhely különböző nyelvekre való optimalizálásától kezdve a nemzetközi célzású hirdetésekig mindenben segítheti majd cégedet.

 

Egy alkalmazás vagy webhely beindítása

Gyakran egy okostelefonos alkalmazás vagy egy webhely elkészítéséhez kérik fel a tanácsadók segítségét. Lehet, hogy egy újonnan alapult cégnek van szüksége némi útmutatásra első webhelye beindításához, vagy épp egy nagy múltú vállalat szeretne sikeres alkalmazást fejleszteni ügyfelei számára.

 

Egy jó online marketing tanácsadó segíthet biztosítani, hogy komoly figyelem és forgalom terelődjön az adott alkalmazásra vagy webhelyre, miután azok megjelennek. Ehhez például felhasználja majd a közösségi médiát, landing oldalakat hoz létre a hirdetések számára, sajtótájékoztatókat készít majd, és így tovább.

 

Közösségi média marketing

Manapság szinte kötelező, hogy egy cég jelen legyen a közösségi médián. Persze egy cégnek – hacsak nincs elegendő emberi erőforrása erre – nehéz lehet lépést tartania a különböző platformok folyamatos fejlődésével, különösen akkor, ha több platformon is igyekszik jelen lenni egy időben.

 

Itt lép a képbe egy olyan, kifejezetten közösségi médiára szakosodott online marketing tanácsadó, akinek egyik legfőbb feladata, hogy mindig naprakész maradjon a legújabb közösségi médiás fejlesztéseket és trendeket illetően.

 

Mindezek mellett egy jó tanácsadó pontosan tudja, hogy céged hogyan hívhatja fel magára a figyelmet a közösségi médián, hogyan szerezhet új ügyfeleket, és hogyan erősítheti meg hűségüket.

 

Automatikus email kampányok

Az automatikus email kampányok (amelyek előre beállított, adott műveletekre kiküldött emailekből állnak) hatékonyan alkalmazhatók mind az új ügyfelek bevonzására, mind a meglévők visszacsalogatására. Persze ez sokkal többet takar egy-két email kiküldésénél.

 

Kezdésképpen például szükséged lesz egy saját email listára, amit folyamatosan bővítesz majd. Ehhez valamilyen email automatizáló eszközt kell használnod – de tudod, hogy melyik a legmegfelelőbb számodra? Tudod, hogy milyen mutatókat kell nyomon követned, vagy hogy milyen sűrűn, milyen tartalmú üzeneteket kell kiküldened? Hallottál már az email lista szegmentálásáról?

 

Ha egy online marketing tanácsadónak tennéd fel ezeket a kérdéseket, csak mosolyogva bólogatna – ő tudja.

 

Tudja, hogy milyen eszközöket érdemes használni, milyen analitikákat kell figyelni, és tisztában van vele, hogy milyen kreatív elemeket vigyen emailjeidbe, amikkel kattintásra ösztönözheted címzettjeidet. Na persze mindezek előtt segít majd abban is, hogy hogyan szerezz magadnak feliratkozókat email listádra.

 

Egy webáruház például temérdek elszalasztott lehetőséget menthet meg, ha tudja, hogy hogyan küldhet automatikus emaileket azoknak a „majdnem” vásárlóknak, akik hátrahagyták maguk mögött bevásárlókosaraikat. Többek között ebben is asszisztálhat egy jó online marketing tanácsadó.
 

Gyakori kérdések

Mennyibe kerül egy marketing tanácsadó?

Amikor megkérdezik tőlünk, mennyibe kerül a marketing tanácsadás, egy példával szemléltetem ennek összettettségét: Mennyibe kerül lejutni a tengerparta? Tudsz mondani erre egy számot? Nem. Megkérdezed, melyik temngerpartra, mivel és mennyi idő alatt. Ilyen a marketing tanácsadás ára is. Mi egy jó német autót adunk Neked, amivel könnyen, kényelmesen, biztonságosan eljuthatsz bárhová. Az hogy mennyibe kerül az út ezzel az autóval, függ attól is, milyen messze akarsz menni, és mennyire nyomod a gázt, mennyire sürgős, hogy odaérj.... Kérj ajánlatot, beszéljünk róla!

Mi a marketing tanácsadó feladata?

Mi mindent elvégzünk, mindnre van saját emberünk, de persze azt bízol ránk, amit szeretnél. Ha kell, a honlapkészítéstől kezdve a szövegíráson át a közösségi média marketingen keresztül a keresőoptimalizálásig mindent ránk bízhatsz, hiszen huszonéves tapasztalatunk van ebben. De ha van valami, ami a marketing stratégiából Te, vagy munkatársaid, esetleg egy másik ügynökséged szívesen elválal, akkor mi csak azt végezzük el, ami a mi feladatunk.

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Kérje ajánlatunkat!