Mit csinál egy marketing terv?
A marketing terv azonosítja a célközönséget, meghatározza a leghatékonyabb kapcsolatfelvételi csatornákat, amelyeken keresztül tudunk velük kapcsolatot teremteni, valamint elemző betekintést nyújt a jövőbeli stratégiához.
Kinek van szüksége marketing tervre?
Minden sikeres vállalatnak szüksége van egy jól kidolgozott üzleti tervre, amely meghatározza, hogy merre halad.
A marketingstratégia az egyik kulcsfontosságú része ennek a tervnek, mert segít eldönteni, hogy hogyan különbözzünk a versenytársaktól, és mit szeretnénk elérni. A marketing tervek nem mindig hoznak azonnali eredményeket, de fontos részei az üzleti tervnek.
Hogyan készítsünk üzleti marketing tervet?
A fókuszált marketing terv két fő célkitűzést határoz meg. Az első cél az elkötelezettség és a vásárlói hűség megtartása, a második pedig a piaci részesedés megszerzése a célközönség egy meghatározott részén belül.
A marketing terv leírja, hogyan fogjuk elérni ezeket a célokat, beleértve a konkrét stratégiákat, tájékoztatási kampányokat, csatornákat, költségvetést és a siker előrejelzését adatok alapján – ehhez általában hónapoknyi adatgyűjtés szükséges a kampányok finomhangolásához. Az összehangolt marketing terv viszont hosszú távon támogatja a vállalkozás hosszú távú céljait.
Minden marketing stratégia összpontosít a "négy P"-re: termék, ár, hely és promóció (erről is írtunk a marketing stratégia alapjairól szóló cikkünkben is!). Az alábbi tippek segítenek fenntartani a fókuszunkat ezeken a területeken, és rendszeresen visszatérni hozzájuk.
1. Hozz létre egy összefoglalót a marketing terv részeként
Az összefoglaló részletezi a következő év marketing céljait, és segít az egyes kampányok összekapcsolásában.
A marketingcélok meghatározásakor azoknak konkrétnak, mérhetőnek, elérhetőnek, relevánsnak és időhöz kötöttnek kell lenniük – vagy SMART-nak.
Például kitűzhetsz egy SMART célt, hogy céged közösségi média forgalmát 15%-kal növeld 90 napos időkereten belül, és ezt úgy tervezd meg, hogy hetente négy releváns, informatív és jó minőségű bejegyzést hozol létre minden platformodon.
2. Marketing terv pro tipp: határozd meg a célközönséged
Mielőtt marketing tervet készítenél, azonosítsd és értsd meg a célközönséget. Kérdezd meg magadtól, kik azok a konkrét emberek, akikre fókuszálni szeretnél. Például, ha van egy kifőzdéd, ahol olyan gyorsan elfogyasztható ebédeket kínálsz, amelyek kifejezetten a munkahelyi ebédszünetre valók, akkor a célközönséged valószínűleg azok, akik 9-től 5-ig dolgoznak. Ismerd meg ezt a csoportot, hogy megértsd a problémáikat, és megtudd, hogyan segíthet a vállalkozásod ezeknek a megoldásában.
3. Tedd megkülönböztethetővé márkádat a bejövő marketinggel
A bejövő marketing online eszközöket használ, például tartalommarketinget, közösségi média aktivitást és SEO-t, hogy felkeltse az ügyfelek figyelmét.
Például, ha főzési eszközöket árulsz, olyan tartalmakat készíthetsz, mint receptek vagy interjúk séfekkel vagy hobbi szakácsokkal, akik használják a termékeidet.
Ezek a stratégiák segíthetnek neked javítani a weboldalad helyezését a keresőmotorokban, így több látogatót vonzhatsz. Ezt követően a tartalmakat megoszthatod, hogy még több emberhez eljussanak, ami tovább növeli a weboldalad látogatottságát, és mindezt költséghatékonyan érheted el, anélkül, hogy hírességekkel vagy drága reklámokkal kellene dolgoznod.
4. Azonosítsd azokat a versenytársakat, akik a te ügyfeleidet célozzák meg
Bármilyen egyedi is a terméked vagy szolgáltatásod, mindig verseny zajlik a vásárlókért. Fontos, hogy megismerd a versenytársakat, és olyan stratégiákat alkoss, amikkel kiemelkedhetsz, például egyedi értéknyújtással. Figyeld meg a versenytársaidat, és használd ki azokat a lehetőségeket, amik segíthetnek a célcsoportod megszólításában.
5. Nincs marketing terv költségvetés nélkül
Amikor végrehajtod a stratégiát, fontos figyelembe venni a marketing költségvetést. A marketing tevékenységhez számos kiadás szükséges, mint például a fizetett promóciók, a marketing szoftverek, az események és a külsős költségek. A tervezés során gondolj a költségvetésre is, hogy legyen elegendő pénz a marketing taktikákra, amik segítenek elérni a céljaidat.