A SEO cégek most kezdik el felfedezni a szemantikus SEO-t
Bár nem harsogjuk tele az Internetet marketing tanácsadói munkánk eredményeivel, ezt az online marketing blogot immáron több, mint 14 éve írjuk. Bár pontos adataim nincsenek, a külsős szoftveres elemzések alapján ez a legolvasottabb magyar online marketing blog. Ezért is nagyon csodálkozta, az egyik SEO szakértő minapi kijelentésén, miszerint Magyarországon senki nem foglalkozik a szemantikus seoval, hiszen mi már 2017-ben írtunk a szemantikus kereséséről majd 2019-ben a Google Ads szemantikus és idén tavasszal egy friss cikket arról, mi is az a szemantikus SEO. Meg kell mondjuk, SEO sikereink egyik pillére a szemantikus SEO....
Miért fontos tehát a keresőoptimalizálás során a szemantikus SEO?
A modern keresőmotorok manapság szemantikus módszerekkel segítségével elemzik az emberi nyelvet, hogy minél jobban megértsék a felhasználók által beírt kereséseket. A cél természetesen az, hogy a lehető legrelevánsabb találatokat kínálják minden lekérdezésre.
Ez azt jelenti, hogy már rég nem elegendő egyetlen kulcsszóra optimalizálni a tartalmakat. A szemantikus SEO azonban a tartalmak nyelvi vizsgálatáért felelős algoritmusok működését is figyelembe veszi.
Mi az a szemantikus SEO?
A szemantikus SEO olyan tartalmak létrehozását jelenti a Google és a kereső felhasználók számára, amelyek mélyebben dolgoznak fel egy-egy témát, és ezzel több értéket kínálnak az olvasóiknak.
A szemantikus SEO elvei alapján kialakított tartalmakat nem csak a felhasználók, hanem a Google is könnyebben képes értelmezni, amiket így jobb minőségűnek is tekint majd – ez pedig a rangsorolásban is megmutatkozik.
Hogyan járul hozzá a szemantikus SEO a keresőélményhez?
A Google mindig a legjobb találatokat igyekszik kiválogatni és felsorolni a kereső felhasználóknak. Sok kereső azonban nem elégszik meg egyetlen egyszerű válasszal, és mélyebben is szeretne elmerülni az épp keresett témában.
Gyakran előfordul, hogy egy felhasználóban új kérdések fogalmazódnak meg a témával kapcsolatban, miután megtalálta, amit keresett.
Keresőélmény szempontjából sokkal jobb, ha egy tartalom egyszerre több ilyen kérdésre is választ ad a helyett, hogy mindegyik kérdéshez külön tartalom készülne. A felhasználóknak így nem kell újra és újra visszatérniük a keresőtalálatok közé, és új kereséseket indítaniuk.
Így kínál jobb keresőélményt a szemantikus SEO.
A szemantikus SEO-val készített tartalmak előnyei
Habár a szemantikus SEO tartalmak létrehozása több erőfeszítést és időt igényel a tartalomkészítők részéről, az előnyök gyakran nagyon is szembetűnők:
- Egyszerre több kulcsszóra is jól rangsorolnak az organikus találatok között.
- A Google több minőségre utaló jelet is felfedezhet bennük.
- Segítenek a Google-nak hogy egy külön, tekintélyes entitásként lássa márkádat.
- Több lehetőséget biztosítanak a belső hivatkozások elhelyezésére.
- Növelik a webhelyen töltött látogatási időt.
- A felhasználók több bizalmat előlegeznek meg egy olyan márkának, ami több kifejezésre is jól rangsorol.
6 szemantikus SEO módszer a magasabb rangsorolásért
A szemantikus SEO számos módszert foglal magába, amelyek közül néhányat talán már eddig is alkalmaztál saját stratégiádban.
E módszerek olyan tartalmak kialakításában segítenek, amelyek mélyebben elmerülnek egy-egy témában, és amelyeket a keresőmotorok is könnyebben tudnak értelmezni.
1. Optimalizál kulcsszócsoportokra
Mivel a Google nem csak egy-egy kulcsszót vesz figyelembe oldalanként, a szerzőknek egész kulcsszócsoportokra is optimalizálniuk kell tartalmaikat.
A kulcsszócsoportok lényegében olyan kulcsszavak és kifejezések, amelyek szemantikus értelemben kapcsolódnak egymáshoz.
Ezzel a módszerrel egyszerre akár több kulcsszóra is jól rangsorolhatnak tartalmaid, amelyek több értelmet és értéket nyernek majd a felhasználók szemében.
Ha például az „éttermi SEO” kifejezésre szeretnél optimalizálni egy oldalt, akkor tekintsd ezt a kifejezést egy külön kulcsszócsoportnak. Ebbe a csoportba aztán olyan szemantikusan kapcsolódó kifejezések tartozhatnak, mint:
- éttermi SEO taktikák
- hatékony éttermi SEO
- éttermi SEO stratégia
- éttermi SEO tippek
- éttermi SEO ötletek
- … és így tovább.
A helyzet az, hogy a Google már most több kifejezésre rangsorolja tartalmaidat – nem csak arra az egy kulcsszóra jelenhetnek meg, amire optimalizáltad őket.
A szemantikus SEO a Google ezen szokását segíti kihasználni, növelve annak az esélyét, hogy több kulcsszóra is magas pozíciókban jelenhess meg a találatok között.
2. Használj rokonértelmű szavakat és kapcsolódó kifejezéseket
A Google egyre fejlődő természetes nyelvfeldolgozó algoritmusainak köszönhetően manapság már nem kell kulcsszavakkal teleírni egy cikket ahhoz, hogy rangsorolhasson.
A szemantikus elemzésnek köszönhetően a Google a szinonimákat és a kapcsolódó szavakat is képes értelmezni.
Habár nem számítanak rangsorolási szempontoknak, érdemes elhelyezni őket a tartalomban, a meta mezőkben, a címsorokban, a képek alt szövegeiben és más fontos mezőkben is. Nem csak a keresőmotoroknak biztosítasz ezzel több szemantikai jelet, hanem a felhasználók számára is hasznosabbá és olvashatóbbá teszed velük tartalmaidat.
3. Merülj el mélyebben a témában és írj hosszabb tartalmakat
A szemantikus keresőoptimalizálás legegyszerűbb koncepciója az, hogy a hosszabb tartalmakkal részletesebben bemutathatod a témát, amiről épp írsz.
Fontos észben tartani, hogy a tartalom terjedelme nem számít rangsorolási szempontnak, azonban a keresőmotorok több szemantikus jelet találhatnak bennük. Ez lehet az oka annak, hogy számos kutatás is közvetlen viszonyt vélt felfedezni a tartalmak hossza és pozíciója között – a hosszabb tartalmak általában előkelőbb helyekre kerülnek a találati oldalakon.
Na persze, a kulcsszavak halmozása (gyakori ismétlése) nem indokol hosszabb tartalmakat. A tartalom azért legyen hosszabb, mert aprólékosan kitérsz a fontos részletekre, és több információt kínálsz az olvasóknak az elsődleges témáról.
4. Használj strukturált adatokat
Habár nem szokás szemantikus SEO módszerként emlegetni, a strukturált adatok feladata kifejezetten az, hogy több információt kínálj a keresőmotoroknak tartalmaidról. A megfelelően használt strukturált adatok a tartalom funkcióját, célját vagy leírását jelölik a keresőmotorok számára.
Ha például az oldal egy receptet mutat be, akkor megjelölheted, hogy mennyi ideig tart az elkészítés, hány kalóriát tartalmaz a kész fogás, és így tovább.
A többi szemantikusan kapcsolódó tartalom társaságában ezek az adatjelölések félreérthetetlenné teszik weboldalad tartalmát a keresőmotorok szemében.
5. Figyelj a kapcsolódó keresésekre
A Google egyes keresésekre kapcsolódó kereséseket is megjelenít a találatok között, amelyekből ötleteket meríthetsz további tartalmak elkészítéséhez, vagy meglévő tartalmaid kibővítéséhez.
6. Használj tartalomoptimalizáló eszközöket
A tartalomoptimalizáló eszközök segítenek rátalálni a tartalmaidhoz legjobban illő szemantikus kifejezésekre.
Természetesen ezekhez más forrásokból is hozzá lehet jutni – például megvizsgálhatod, hogy milyen kifejezéseket használnak azok a tartalmak, amelyek az első találati oldalon jelennek meg egy adott keresésre.
Egy tartalomoptimalizáló eszköz azonban pillanatok alatt elvégzi ezt a feladatot, és felkínálja azokat a kifejezéseket, amelyeket a szemantikai SEO érdekében érdemes lesz hozzáadnod meglévő tartalmadhoz.