Ha most szeretnél belevágni kínálatod online árusításába, vagy egy meglévő webáruház továbbfejlesztését tervezed, akkor az alábbiak nem hiányozhatnak stratégiádból:
1. Reszponzív design
A reszponzív design azt jelenti, hogy webáruházad elrendezése igazodik ahhoz a készülékhez, amin éppen megtekintik. Ha például valaki egy okostelefonról nézi, akkor is tökételesen navigálható és használható marad számára, épp úgy, mintha egy laptopról böngészné kínálatodat.
Ez manapság nélkülözhetetlen, hiszen az emberek többsége már mobilkészülékekről éri el az internetet. Ha pedig nem gondolsz ezekre a látogatókra és lehetséges ügyfelekre, akkor rengeteg forgalomtól fosztod meg magadat.
2. Biztonsági funkciók
Sokan azért tartanak az online vásárlástól, mert nem bíznak az online tranzakciókban. Mielőtt egy majdnem vásárló hajlandó lesz megadni a bankkártyája adatait egy webáruházban, határozottan meg akar majd győződni róla, hogy ezeket az adatokat biztonságosan kezeli majd az adott webhely.
Ehhez mindenekelőtt egy SSL tanúsítványra lesz szükséged, illetve jól láthatóan kell feltüntetned adatvédelmi szabályzatodat is, hogy a látogatók biztosan ne tévesszék el.
3. Felhasználóbarát kezelőfelület
Fontos, hogy megkönnyítsd a navigációt látogatóid számára, hiszen, ha nem találnak rá arra, amit keresnek, akkor máshol nézelődnek majd tovább.
Sokat segíthet, ha kategóriákra osztod fel kínálatodat, főleg, ha többféle terméket is értékesítesz. Ne használj azonban túl sok alkategóriát sem, mert így csak még nehezebb lesz rátalálni a keresett termékekre.
Ügyelj a szövegek és a képek egyensúlyára – ne helyezz el túl sok termékinformációt egy-egy oldalon, hacsak nem a termék adatlapjáról van szó.
4. A webhely sebessége
betöltését, ami könnyedén eltántorítja a felhasználókat a további böngészéstől. Egy lassú webhely továbbá a Google keresőtalálatai között is alacsonyabb pozíciókban jelenik majd meg, így kevesebben találhatnak rá a világ legnagyobb keresőmotorján keresztül.
Fontos mindenekelőtt úgy tömöríteni ezeket a képeket, hogy a fájlméretük a lehető legalacsonyabb legyen elfogadható minőségromlás mellett. Érdemes továbbá az úgynevezett „lazy loading” technikát alkalmazni, ami csak akkor tölti be az oldal elemeit, amikor szükség van rájuk.
5. Felhasználói tartalmak
Egy webáruház esetében ezek főleg a korábbi vásárlók visszajelzéseit jelentik. Ezek érkezhetnek írott vagy akár videós formában is, és azt bizonyítják az érdeklődőknek, hogy termékeid valóban megoldást nyújtanak a problémáikra.
Kínálj lehetőséget a véleménynyilvánításra a termékek adatlapjain, illetve kérd ki ügyfeleid véleményét a közösségi médián, emailben és egyéb felületeken is. A videós visszajelzések még meggyőzőbbek lehetnek.
6. Videós tartalmak
Ha már itt tartunk. A videós tartalmak számos webáruházban javíthatják a konverziók arányát, de nem mindenütt ugyan olyan hasznosak. Ha például olyan termékeket árusítasz, amelyek használata szemléltetést igényel, akkor jó ötlet videókat készíteni ezekről, és megjeleníteni azokat a termékek adatlapjain. Egy online könyvesbolt ezzel szemben kevésbé veheti hasznát a videóknak.
7. Kézbesítési opciók
Ez inkább üzletpolitikai szempont, de nagyon fontos, hogy webhelyeden is feltüntesd vásárlóid lehetőségeit.
Ha például olyan alacsony értékű termékeket is kínálsz, amelyeket nem éri meg egyenként házhoz szállítani, akkor kínáld fel a lehetőséget a személyes átvételre is üzletedben vagy valamelyik raktáradban.
8. Kapcsolódó termékek
A keresztértékesítés egy gyakori technika a webáruházakban. Lényege, hogy olyan termékeket is felkínálsz a vásárlónak a rendelés során, amelyeknek szintén hasznát veheti az eddig összeválogatott termékek alapján. Ha például egy univerzális távirányítót rendel, akkor felkínálhatsz mellé egy csomag elemet. Egy nadrág mellé egy jó pár cipő, míg egy asztalhoz néhány passzoló stílusú szék is felajánlható.
9. Visszatérítési és visszaküldési politika
Előfordulhat, hogy egy vásárló nem lesz elégedett valamivel, amit tőled rendel. Nem mindegy azonban, hogy mennyire nehezíted meg számára a termék visszaküldését, illetve az ára visszaigénylését.
Ideális esetben előre közöld vevőiddel, hogy milyen lehetőségeik vannak, ha szeretnék visszaküldeni rendelésüket, és segíts is nekik ebben, ha erre kerülne a sor. Sok esetben ez jelentheti a különbséget egy pozitív és egy negatív értékelés között.
10. Fizetési opciók
Online bankkártya, utalás, utánvét (készpénz és kártya), PayPal – egy jó webáruház manapság minden népszerűbb fizetési módot biztosítja ügyfelei számára. Kínáld és tüntesd fel te is ezeket az opciókat, különben rengeteg olyan lehetséges ügyféltől fosztod meg magadat, akik már készen álltak a fizetésre.
11. Kívánságlista
A kívánságlisták értékes rálátást nyújtanak a legnépszerűbb termékekre.
Ha egy felhasználó kívánságlistát állít össze magának, akkor emailben értesítheted róla, valahányszor ezek a termékek újra készletre kerülnek, vagy akciós áron kaphatók. E mellett kapcsolódó termékekről is küldhetsz időnként emlékeztetőket, persze személyre szabott válogatásokkal. Szintén érdemes emailt küldeni, ha egy kívánságlistára helyezett termék kezd kifutni, és már csak a készlet erejéig lesz elérhető.
12. Chatbot
Nem lehetsz jelen webáruházadban a nap 24 órájában, pedig a vásárlók gyakran pont az éjszaka közepén, vagy valamikor hétvégén kezdenek el érdeklődni kínálatod iránt. Itt lépnek a színre a chatbotok.
Egy chatbot lehet az első kommunikációs pontod közted és egy lehetséges ügyfél között, és nagyon is sokat jelenthet, ha van „valaki”, aki minden nap minden percében képes választ adni a leggyakoribb kérdésekre. A fejlettebb chatbotok még a rendeléseket is segítenek lebonyolítani, figyelmeztethetik a felhasználókat a fogyó készletekről, és így tovább.
13. Személyre szabás
Az automatizálás rengeteg időt segít megspórolni, de fontos, hogy személyre szabott legyen. Például emlékeztető emaileket küldhetsz azoknak, akik félbeszakították vásárlásukat, és termékeket hagytak a kosarukban – de ezek az üzenetek mindig az adott érdeklődőknek kell szóljanak.
14. A közösségi média bevonása
Az olyan közösségi platformok, mint az Instagram az e-kereskedelem fontos eszközei lehetnek, de ehhez nem elég csak néha egy-egy képet feltölteni rájuk.
Az Instagram és a Facebook például lehetővé teszik a kereskedők számára, hogy közvetlenül értékesítsék kínálatukat, így a felhasználóknak el sem kell hagyniuk a platformokat, hogy megvásárolják a felkínált termékeket.
Ezen kívül persze a platformok más funkcióit is ajánlott használni, úgymint a történeteket, a videós tartalmakat és így tovább.
15. A hátrahagyott bevásárlókosarak megmentése
Egy „majdnem” vásárló többféle okból is megszakíthatja a vásárlását és hagyhatja el bevásárlókosarát. Ez persze mindig elszalasztott lehetőségekkel jár, de szerencsére több mindent is tehetsz azért, hogy csökkentsd az ilyen eseteket, illetve visszaszerezd elveszített vásárlóidat.
Mindenekelőtt ki kell derítened, hogy miért szakítják meg az emberek a vásárlásukat, mielőtt véglegesítenék rendelésüket. Talán túl lassú a webhelyed? Esetleg nehezen lehet rátalálni a rendeléshez szükséges gombokra? Nem elég bizalomgerjesztő a fizetési felület? Nincs elegendő információ a visszatérítési opciókról?
Küldj emlékeztető emaileket azoknak a regisztrált felhasználóknak, akik termékeket helyeztek a kosarukba, de nem rendelték meg azokat. Meglehet, hogy nem a webhelyeddel volt a baj, csak valamilyen sürgős dolguk akadt, vagy más külső tényező terelte el a figyelmüket. Ilyenkor egy egyszerű automatizált email is segíthet visszaszerezni ezeket a vásárlókat.