Webáruház marketing sikertörténeteim sorozata #3: a keresőoptimalizálásról
Persze ugyanez webáruházaknál is működik – csupán ott a vásárlásokban látható az eredmény, úgyhogy térjünk is vissza az ekereskedelemre.
Ha lemaradtál volna a webáruház marketing sikertörténeteim sorozat korábbi részeiről, itt megtalálod őket:
#1 Webáruház marketing sikertörténetek és tippek Neked: a Shopping kampányokról
#2 Webáruház marketing sikertörténetek és tippek Neked: Facebook és nyereményjátékok
#3 Webáruház marketing sikertörténetek és tippek Neked: a keresőoptimalizálásról
A webáruház marketing és a keresőoptimalizálás: a munka, ami lassan érik, de bő termést hoz
Ha dolgoztál már velem, pontosan tudod hogy sosem álltatok senkit. Sosem állítottam egyetlen ügyfelemnek se, hogy a SEO tegnapra hihetetlen mennyiségű konverziót fog hozni, hogy ahogy elkezdem a munkát a webáruház felpörög, és már foglalhatod is az egzotikus nyaralást a családnak.
A SEO nem gyors, és pláne nem egyszerű folyamat. Rengeteg apró részfeladat összességének eredménye. Sok ügyfelem kérdezi egy-egy tényezőről, hogy mennyire fontos: “tényleg annyira sokat számít, hogy a Google tesztjei alapján lassabb az oldalam? Hisz nem feltűnő.” “Tényleg elengedhetetlen hogy minden egyes aloldal OnSite beállításai meglegyenek?”
A válasz pedig: nem, és igen. :)
Mert nem, egy darab beállítás, egy apró részlet – a legtöbb esetben – nem fog Neked hatalmas látványos forgalomnövekedést hozni. Az egész egyben viszont igen, és ha a kis részletekre nem figyelünk, nem lehetünk versenyképesek. Pedig a versenyképes SEO sokkal többet, sokkal tovább és sokkal hatékonyabban hoz eredményeket.
Webáruház marketing: a keresőoptimalizálás eredményei
Semelyik eszköz nem elhanyagolható, és az online marketingben minden mindennel összefügg. SEO nélkül lehet webshopot üzemeltetni – csak nem igazán érdemes… A fizetett hirdetések jók, hatékonyak és a SEO mellett is elengedhetetlenek, viszont ezek időszakosak… Abban a percben, hogy lekapcsolod a hirdetést, már nem hoz semmit.
Balázsnak volt erre egy szuper példája. Nem ékeskedek más tollával, ezért szóról szóra próbálom Neked felidézni:
“A CPC hirdetések olyanok, mintha albérletben laknál. Hónapról hónapra nagy összegeket fizetsz ki a kényelemért – míg ha ezt az összeget a SEO-ba fekteted, a végén egy biztos, saját házad lesz, amit bár karban kell tartani, de ha figyelsz rá, a tiéd marad és évek múltán is hozza majd az eredményeket. Persze amíg felépül a saját házad fizetned kell az albérletet is, de meglátod, megéri majd a befektetés!”
Ez szinte minden szektorra igaz, a webáruház marketingben csupán annyi a különbség, hogy a magas versenyt generáló szektorokban a fizetett hirdetések a későbbiekben is nagyon fontos szerepet játszanak majd (főként a másik cikkemben taglalt shopping hirdetések miatt, amelyek a Google találati listáján olyan nagy helyet foglalnak el és olyan felntűnőek, hogy gyakran elterelik a figyelmet az organikus találatokról.)
A SEO viszont itt sem elhanyagolható, hiszen bármi történhet. Változhatnak a hirdetések, változhat a konkurencia… És hogy hoz-e eredményeket? Mutatom.
SEO eredmények egy webáruház esetében
Az alább bemutatott példa az egyik legrégebbi ügyfelem Analytics-éből került kiemelésre. Velünk én magam 2014 óta dolgozom együtt, előtte 1-1,5 évet Beus kolléganőnk dolgozott velük, mielőtt lement babázni :)
Egy valódi sikerprojektet nyertem meg velük, és talán ott is indult el bennem az ekereskedelem iránti érdeklődés. A fejlődés bemutatása érdekében a 2015-ös évet hasonlítottam össze 2019-el hogy pontosan lássátok, hova képes fejlődni a SEO, és mennyire stabil tud lenni, ha foglalkozunk vele.
Természetesen a legfontosabb adat itt is az “online rendelés” cél figyelése. A többi beállított cél 2015-ben még nem létezett.
De miből is jöttek ezek az eredmények? Mutatom alább a 4 legfontosabb forrást.
Láthatod, hogy a SEO még ennyi idő elteltével is szépen fejlődik, egyre több és több vásárlást hoz a cégnek. A tavalyi évben 8758 megrendelést. Többet, mint bármelyik másik forrásunk!
Persze az igazsághoz hozzá tartozik, hogy míg a SEO munkálatok nagyrészt állandóak voltak, addig a fizetett hirdetések rengeteget változtak az idők során… Felértékelődött a szerepük, és a sikereket látva megbízóm is jóval nagyobb büdzsét ad Nekem hirdetésre. Ez szintén összefüggéseket generál: egy komplex Google Ads kampány például sok esetben csökkenti a SEO-ból érkező látogatók és vásárlók számát, hiszen a találati listán megjelenve gyakran ezek elviszik a kattintásokat – bár arra mindig ügyelünk, hogy ne hirdessünk olyan kifejezésekre, amikre bombabiztos helyünk van a listán.
Az eredmény: a SEO 2019-ben annyi vásárlót hozott az oldalnak (8758 db), amennyi vásárlója a webáruháznak 2015-ben összesen volt (8466).
Webáruház marketingedben Te se hagyd ki ezt a ziccert!
Végérvényben tehát elmondhatjuk, hogy ha a megbízó cégénél bármi probléma adódik és a fizetetett hirdetéseket teljesen lekapcsolják, akkor sem fognak éhen halni. Persze nem elhanyagolható mennyiségű konverziótól esnének el egy ilyen ronda elképzelt szituációban, és ekkora megrendelési mennyiségnél nem is gondolom, hogy bármi erre késztetné őket, de a lényeg ugyan az. A SEO-t folyamatosan fejlesztjük, de ha csupán karbantartásra térnénk át, akkor is tartaná ezeket az eredményeket – csekély költségvetés mellett is.
Hozzá kell tenni azonban, hogy egy kis odafigyelést mindig igényel. A SEO nem ingyen van, és nem engedhetjük el a “kezét” csak azért mert jól teljesít – erre még az alábbiakban kitérek egy rövid bekezdés erejéig.
Addig is, ha szeretnél Te is hasonló fejlődést látni webáruházad forgalmában, vedd fel velünk a kapcsolatot mihamarabb, hogy el tudjuk kezdeni a munkát! IDE kattintva megteheted.
Mi történik, ha elengeded a SEO-t a webáruház marketing esetében?
Volt egy ügyfelünk, aki azt gondolta kész a ház, ideje kirúgni a karbantartókat – hiszen ezzel már ő maga is megbírkózik. Békében váltunk el, próbáltuk őket figyelmeztetni – de hát tudod… nem erőszak a disznótor. Ha valaki nem akar maradni, a legtöbb amit tehetünk hogy elmondjuk, milyen kockázatai vannak.
2014-ben ment el cégünktől ilyen gondolkodásmóddal ez az ügyfél – ekkor még nem én voltam a tanácsadójuk, csak emlékszem rá, mert később sokat foglalkoztam velük. A webshopjuk már egész szépen hozogatta az eredményeket, bár nem volt benne több éves munka (előtte 2 évig voltak nálunk azt hiszem, de nem szeretnék hazudni), de a marketing nyereséges volt. Úgy érezték, kitanulták ők már a marketinget, és elbírnak vele. Felbontották a szerződést, és kb. 1,5 éven át nem hallottunk róluk. Majd 1,5 év múlva érkezett a megkeresés tőlük, hogy nem úgy alakulnak a dolgok ahogy várták, segítsünk. Visszavettük őket ügyfélkörünkbe, így újra ráláttunk az adatokra… Amellett, hogy valószínűsíthetően néhány algoritmus frissítés is gyengítette a teljesítményt, ők maguk is rengeteg szarvas SEO hibát vétettek (új weboldal részleges átirányítással, tartalmak hiánya, URL-ek törlése, stb.)
Egy évünkbe telt (viszonylag kis büdzsével), mire kijavítottuk a hibákat és visszahoztuk a régi szintre a keresőoptimalizálást…
A SEO tehát nem örök. A fenti példánál maradva a megvett házad sem örök. Kell rá biztosítást fizetni, apró karbantartásokat végezni és ügyelni annak állapotára. Sőt, néha bizony a tetőcsere is esedékessé válik! Mégis, ez nem egy bérelt hely, amit azonnal kihúznak a lábad alól, ha nem fizetsz. Nem igényel havi több milliós költségvetést karbantartani azt, amit már elértél, de igényel odafigyelést, tudást, és igen, munkát is.