Így éld túl a válságot megerősödve!
Átéltem a 2008-as válságot, akkor már 10 éve voltam cégvezető, egy multiknak és KKV-knak is dolgozó marketing ügynökség tulajdonosaként sok mindent láttam. Láttam, hogy kezelik a multik a válságot és láttam, hogyan buknak el vagy emelkednek fel kisvállalkozások ebben a helyzetben. Sokat tanultam belőle, de a legfontosabb, hogy a válság nem a világ vége, sokkal inkább egy lehetőség, amit ha jól használsz ki, javadra váik. De hogyan? Mi kell ehhez?
Először is pénzügyi fegyelem. A “jó világban” sok mindent megenged magának az ember, amit ilyenkor nem lehet. A válságok hatékonyságra nevelnek. Ilyenkor a munkaerőre is másképpen néz a cégvezető. Az eddig közepesen teljesítő munkatárs már lehet nem termeli meg azt a pénzt, amit rá kell költeni. Főleg igaz ez egy magas infláció esetén. A munkaerő hiánynak a válság véget vet, lesz helyette más, hiszen sok konkurencia szűnik meg, ahonnan értékes emberek kerülnek az utcára.
Egyáltalán kell ennyi ember, mint eddig? Nem lehet ezt a munkát hatékonyabban is elvégezni? Valószínűleg lehet. Esetleg kiszervezni, hiszen nem is igényel teljes munkaidőt, egy külsős még professzionálisabban is ellátja ezt a munkakört, hiszen az egy cég, egy egész csapat, nem csak egy ember.
A különböző fejlesztésekre, beruházásokra fordítandó összegek sorsát is érdemes átgondolni: gépvásárlás, telephely bővítés most a legjobb befektetés, amikor épp az a gondolat gyötör, lesz-e elég vevőm? Mit fogok azzal a géppel gyártani, ha nincs aki megvegye?
Mi tehát az, amire érdemes költeni, amire a legnagyobb szükség van a válság idején, ami a legjobban megtérül? 2008-as tapasztalataim és az irodalmi adatok alapján ezt mutatom be az alábbi cikkben!
Mire költsünk a 2023-as gazdasági világválság idején?
A történelem során többször is bebizonyosodott, hogy a válságidőszakok elképesztő lehetőségeket nyújthatnak azon márkák számára, amelyek a nehézségek ellenére sem hagynak fel marketingtevékenységeikkel, illetve nem csökkentik a marketingbe fektetett összegeket sem.
Bármilyen furcsa, a marketing is egy termelő eszköz, olyan, mint egy gép, vagy egy telephely. Ha jó marketing stratégia alapján dolgozol, a marketing nem csupán egy pillanatnyi elköltött pénz, hanem egy felépülő rendszer, mely sok éven keresztül termel, hozza az új ügyfeleket. Csak ha egy példát kiemelünk, egy jól befuttatott, keresőoptimalizált, sok látogatót vonzó honlap ára magyar viszonylatban is sok tízmilliós nagyságrendű lehet. Ha megveszel egy autót, egy gépet, annak az értéke folyamatosan csökken, ahogy elhasználódik, míg egy használt, működtetett marketing rendszer értéke egyre csak növekszik. Ha jól csinálják.
Ha a marketingbe fektetetd a pénzed két fontos dolog fog történni:
- A válságban is lesznek ügyfeleid, nem kell visszahúzódnod, sőt, növekedni is fogsz tudni.
- Az egyéb beruházásokkal szemben az inflációt jóval meghaladó mértékben növekszik a befektetett pénz értéke, az erősödő marketing rendszer értéknövekedése révén.
Azt gondolom, ez is elég ahhoz, hogy belevágjunk és készítsünk Neked egy válság-kihasználó marketing stratégiát, így szerintem kattints IDE, kérj egy visszahívást, és beszéljük meg, milyen stratégiát javaslunk személyre szabottan cégednek! Ne félj a válságtól, tudjuk, hogy lesz előnyödre, segítünk!
Ha még nem győztelek meg erről, akkor az alábbiakban néhány nyomós érvet olvashatsz arról, hogy miért érdemes, sőt – nélkülözhetetlen egy cég számára, hogy egy válsághelyzetben is fenntartsa marketing-költségvetését.
1. A marketingtörténelem megismétli önmagát
A marketing egy olyan folyamat, amely hosszútávú tartósságot igényel – éppen ezért egy válsághelyzetre azelőtt kell felkészülni, hogy beütne. Az elmúlt évtizedekben a történelem számos alkalommal bebizonyította, hogy azok a cégek számíthatnak fokozott növekedésre, amelyek nem félnek a marketingbe fektetni. Pont erről szól a mondás, miszerint: „Jó helyzetben érdemes, rossz helyzetben pedig muszáj reklámoznod magadat”.
Az Egyesült Államokban például az 1974-75-ös és 1981-82 válságok során azok a cégek, amelyek nem fagyasztották le marketingjüket több növekedést könyvelhettek el, mint versenytársaik, amelyek leszűkítették vagy megszüntették marketing-költségkeretüket. Az 1981-82-es válságban ez a növekedés 256%-os volt.
A 2008-as válságban aztán számos cég vitázott azon, hogy érdemes-e bízni a gazdaságban, aminek hatására a hirdetési költekezés 13%-kal csökkent. Mégis, a statisztikák szerint azok a márkák, amelyek változatlan mértékben folytatták marketingjüket 350%-kal több láthatóságra tettek szert ebben az időszakban.
2. Ha jól bánsz az ügyfeleiddel, azt márkád is meghálálja majd
Amikor a gazdaság elbotlik, akkor senki sem élvez kivételt a hatásai alól. Ilyenkor muszáj leszel meglévő ügyfeleidre támaszkodni, és szembesülni vele, hogy milyen sokat is érnek számodra. Megannyi szolgáltatást kínáló cég fennmaradása azon múlik, hogy milyen hatékonyan képes megtartani az ügyfeleit.
A válság során hűséges ügyfélköröd lesz a túlélés egyik legfontosabb kelléke. Meglévő ügyfeleid kiszolgálásából sokkal több hasznod származhat (ráadásul sokkal alacsonyabb költségekből), mintha új ügyfeleket próbálnál szerezni céged számára.
Minél többször szembesülnek ügyfeleid azzal, hogy érdeklődsz irántuk és odafigyelsz rájuk, annál jobban megerősödnek majd a velük kiépítetted kapcsolataid.
Számos előnye van annak, amiért a válságban is folytatnod kell marketingedet meglévő ügyfeleid felé. Először is, meg kell őrizned ügyfeleid bizalmát abban, hogy továbbra is képes vagy ellátni a szükségleteiket termékeiddel és szolgáltatásaiddal. Ez nem teljesülhet, ha instabilnak és felkészületlennek mutatod magadat.
Másodszor, mivel sok cég (pl. ügynökségek, könyvelők stb.) új ügyfelei gyakran ajánlásokon keresztül érkeznek, ez csak úgy folytatódhat, ha korábbi és meglévő ügyfeleid továbbra is magabiztosan ajánlanák márkádat ismerőseiknek.
3. Gondold meg, hogy mit kínálsz ügyfeleidnek
Amikor beüt a válság, az emberek sokkal óvatosabban bánnak a pénzükkel, és szigorúbban veszik a termékek és szolgáltatások ár/érték arányát.
A termékeket értékesítő cégek gyakran meghosszabbított leárazásokkal, kamatmentes hitellel vagy kedvezményes kuponokkal igyekeznek vásárlásra ösztönözni célközönségüket. A szolgáltatók más módszereket vethetnek be, például új szolgáltatásokkal bővíthetik meglévő árkategóriáikat, hogy több értéket kínáljanak ügyfeleiknek.
4. Szervezd ki marketingedet
A marketing az internet elterjedésével sokkal összetettebbé vált, mint néhány évtizeddel ezelőtt, és a márkák manapság már személyre szabott, több platformot is lefedő stratégiákra vágynak. A modern marketing, különösen annak népszerű, online formája sokoldalú és változatos, ezért sok cég nem is próbálkozik foglalkozni vele.
Különösen egy válság során fontos, hogy egy olyan szervezet kezelje céged marketingjét, amely pontosan tudja, hogy milyen költséghatékony módszerekkel érhetsz el látványos eredményeket. Nem minden cég engedheti meg egy marketingosztály fenntartását, és ilyenkor egy tapasztalt külsős marketingügynökség jelenti majd a legbiztosabb megoldást.
Ha szeretnéd egy évtizedes múltú, kutatás alapú, megbízható cégre bízni ezt a folyamatot, kérd ajánlatunkat! Kattints IDE!
5. Célozz meg új közönségeket
Előfordulhat, hogy korábbi ügyfeleidre nem számíthatsz olyan mértékben, ami elegendő lenne céged fenntartásához. Ilyenkor érdemes lehet más irányba fordulni marketingeddel, és olyan célközönségeket megcélozni, akiknek továbbra is relevánssok szolgáltatásaid.
Továbbra is egy könyvelői példával élve, próbálj olyan lehetséges ügyfelekre koncentrálni, akiket kevésbé érint a válság – például kormányzati szervezetekre vagy a magánegészségügyre. Ezek a területek általában stabilabbak maradnak a válsághelyzetekben, és így ügyfelekként is jobban támaszkodhatsz rájuk.
6. Újítsd meg marketingstratégiádat és -tervedet
Egy válsághelyzet jóval a lecsengése után is befolyásolja az emberek vásárlási szokásait. A cégek gyakran azt feltételezik, hogy a helyzet relatív stabilizálódása után minden úgy megy tovább, mint régen, és az emberek a korábban megszokott módon költik majd a pénzüket.
Ez szinte sosincs így, legalábbis nem teljes mértékben, így ahogy a válság enyhülni látszik, máris érdemes lesz elgondolkodnod azon, hogy hogyan folytasd marketingtevékenységeidet az elkövetkezendő hónapok vagy akár évek során. Ez is olyasmi, amiben egy marketingügynökség sokat segíthet céged számára.
Ha szeretnéd egy évtizedes múltú, kutatás alapú, megbízható cégre bízni ezt a folyamatot, kérd ajánlatunkat! Kattints IDE!
7. Hozz ki még többet marketinged költségvetéséből
Egy válsághelyzetben minden cégnek többet kell tennie azért, hogy sikeres legyen. A pénzügyi problémákkal küzdő versenytársak marketingje lelassulhat, tevékenységeik helytelen irányban folytatódhatnak és nehezükre eshet új termékekkel vagy szolgáltatásokkal előállni. Mindez csak előnyt jelenthet számodra, hiszen több nyilvánosságra tehetsz szert, gyakran alacsonyabb összegekért cserébe.
Ahogy a hirdetések árai észrevehetően csökkennek (a legutóbbi válságban 13%-kal csökkent a költekezés), a marketingesek most még többet hozhatnak ki költségkeretükből.