1. A képeken végzett tárgyfelismerés erős rangsorolási jel
A Google egy ideje képes felismerni egyes képek tartalmát, azonban csak kevesen tudják, hogy a tárgyfelismerés már konkrét rangsorolási jelnek is számít. Ez valószínűleg több céget érint, mint ahányan tisztában vannak ezzel a ténnyel.
A képfelismerés technológiája már a 90-es évek (tehát az első online keresőmotorok megjelenése) óta foglalkoztatja a kutatókat. A dolgok rohamos fejlődésének köszönhetően azonban a marketingeseknek is jobban oda kell már figyelniük rá, hogy hogyan optimalizálják képeiket – és itt nem csak az alt címkék beállítására kell gondolni.
Mióta a Google nyilvánossá tette a Cloud Vision API-t, sokan beleszerettek a technológiába. Ez az API ugyanis képes nem csupán felismerni a képek tartalmát, hanem több ezer kategória alapján besorolni is azokat (pl. „kutya”, „híd”, „hajó” stb.). E mellett az arcokat is képes megtalálni a képen, illetve elolvasni a szövegeket azon. A képek ilyen aprólékos elemzése lehetővé teszi a metaadatok automatikus létrehozását, a sértő tartalmak kiszűrését, és a felhasználók által feltöltött képek vizsgálatát is, újabb marketinglehetőségeket tárva fel ezzel.
A képeken végzett tárgyfelismerés további rangsorolási jeleket kínál a Google számára a tartalmak rangsorolásához, amiket ráadásul manipulálni is nehezebb.
De miért olyan jó ez a SEO szempontjából? Ez a technológia:
- Segíteni fog a Google-nak, hogy pontosabb találatokat jelenítsen meg a keresésekre.
- Megerősítheti egy oldal rangsorolását bizonyos kulcsszókra.
2. A Google minőségellenőrökkel állapítja meg a találatok minőségét
Köztudott, hogy a Google számos komplex algoritmust használ a webhelyek rangsorolásához. Ritkán emlegetik azonban azokat a minőségellenőröket, akiknek az a feladatuk, hogy a Google keresési találatokat értékeljék bizonyos szempontok alapján. Ezek a minőségellenőrök egy nyilvános, gondosan összeállított és meglehetősen terjedelmes kézikönyv alapján minősítik a találatokat.
Habár a dokumentum elsősorban a minőségellenőröknek készült, tanulmányozásából az is kiderül, hogy mi alapján állapítja meg a Google a tartalmak minőségét.
A Google minőségellenőrei több országban és több nyelven is dolgoznak, tehát a keresőmotor igyekszik minél több találatot ellenőrizni a különböző földrajzi és nyelvi területeken.
Ez alapján azt feltételezhetük, hogy a Google képes a kevésbé elterjedt nyelveken is azonosítani a gyengébb tartalmakat, hogy büntetést szabhasson ki rájuk. A Google becslése szerint a Penguin algoritmus az angol nyelvű keresések 3,1%-át érinti, míg más nyelvek (pl. német, arab, kínai) esetében ez az arány 3%. A minőségellenőrök tehát segíthetnek a spam kiszűrésében más nyelveken is, ami persze az általános rangsorolásra is hatással van.
8. Egy, a főoldalon elhelyezett videó akár meg is duplázhatja az esélyét annak, hogy a Google első találati oldalán jelenj meg
A YouTube a világ második legnagyobb keresőmotorja a Google után, így nem meglepő, hogy a videómarketingesek is előszeretettel használják tartalmaik és hirdetéseik megosztásához. A videók továbbra is a lengépszerűbb tartalomtípusnak számítanak (messze túlszárnyalva a szöveges tartalmakat), és ezzel a Google is tisztában van.
A Tubular Insights egyik tanulmánya szerint a videóknak 41%-kal magasabb átkattintási arányuk van, mint a szöveges tartalmaknak.
Az Aimclear egyik tanulmánya szerint továbbá nem mindegy, hogy milyen platformra töltöd fel videóidat, ha rangsorolni szeretnél velük a Google-on. A nyertes egyértelműen a YouTube, hiszen ez is a Google tulajdona, így érthető, hogy a keresőmotor a saját platformját emeli ki másokkal szemben.
De mi is a helyzet azzal a főoldalon elhelyezett videóval? Tényleg segít jobban rangsorolni az organikus találatok között? Az imént említett Aimclear tanulmány arra is rávilágított, hogy az univerzális keresőtalálati oldalakon megjelenő videók 100%-a ért el magas rangsorolást a saját platformján is. Ez persze nem jelenti azt, hogy egy YouTube-on jól rangsoroló videó az univerzális keresésben is megjelenik majd, de úgy tűnik, hogy a jó natív rangsorolás az egyik előfeltétele ennek.
E mellett közvetlenül vagy közvetve, de a videók hatékony SEO taktikának számítanak, amik segíthetnek a rangsorlás javításában. A mellett, hogy lefoglalják a látogatókat, megosztani is könnyű őket.
Egyes keresőmotorok az oldalon töltött időt is rangsorolási szempontként kezelik, ami szintén hasznossá teszi a videókat webhelyeden. Bizonyos felhasználók e mellett nem biztos, hogy magát a videót osztják majd meg másokkal, hanem azt az oldalt, amelyen elhelyezted, ami további láthatóságot és visszahivatkozásokat jelenthet webhelyednek.
4. Az utazási idő rangsorolási szempont a Google-nél
Ha a helyi keresésekről van szó, a Google azt is figyelembe veszi a találatok rangsorolásakor, hogy mennyi időt venne igénybe a felhasználónak, hogy eljusson ezekre a helyekre.
Az utazási idő, mint rangsorolási tényező a Google egyik szabadalma, ami vélhetően szoros kapcsolatban áll a helyi SEO-val. Definíciója szerint „az az idő, amit egy személy hajlandó lehet egy konkrét hely meglátogatásába fektetni”. A távolság egy általánosságban is fontos tényező az emberek számára, és ezt a Google is figyelembe veszi a rangsoroláshoz.
Éppen ezért a tiédnél gyengébben optimalizált cégek is magasabb helyi pozíciókban jelenhetnek meg, mint te, ha közelebb vannak a felhasználóhoz.
Még az is előfordulhat, hogy egy cégnek egyáltalán nincs webhelye, mégis leelőz majd a helyi találatok között adatlapjával, mert 5 percre van a felhasználótól, nem 20-ra.
Bizonyos esetekben a visszahivatkozások vagy értékelések száma sem lényeges – ha közelebb vannak a felhasználóhoz, akkor ezeket fogja látni az illető.
A Google e mellett minden bizonnyal arra is kíváncsi, hogy a felhasználók valóban ellátogatnak-e azokra a helyekre, amelyeket láttak a Térképen, akár egy ajánlás miatt, vagy mert látták azt a keresőtalálatok között.
10. A Google népszerűségük alapján rangsorolja az eseményeket
A Google egy másik szabadalma szerint az események rangsorolásakor jobban érdekelheti a keresőmotort, hogy mennyire népszerű az adott esemény azzal szemben, hogy hány külső hivatkozás mutat annak oldalira. A szabadalom elve az, hogy egy környéken egyszerre több rendezvény/esemény is megrendezésre kerülhet, ráadásul azonos időkben is, és így az embereknek nehezükre eshet kiválasztani, hogy melyiken vegyenek részt.
A szabadalom szerint a módszer segíthet az embereknek kiválasztani a legérdekesebb eseményt, ha egyszerre több is zajlik azonos helyen és időben.
A Google adatokat gyűjt ezekről az eseményekről, amelyek alapján kiszámítja, hogy mennyire érdekesek.
A szabadalomban a következő rangsorolási folyamatról van szó:
- Egy kezdeti rangsorolás kiszámítása a népszerűségi pontszámok alapján.
- Egy módosított népszerűségi pontszám kiszámítása minden eseményhez a kezdeti rangsorolás alapján.
- A fizikai helyszínen zajló események rangsorolásának létrehozása a módosított népszerűségi pontszámok alapján,