De mi az a SEO, hogyan működik, és miért érdemes foglalkozni vele? Az alábbiakban ezekről lesz szó!
Mit takar a SEO?
A SEO az angol „search engine optimization”, magyarul „keresőoptimalizálás” kifejezés szakmai rövidítése.
A SEO olyan technikák és eljárások összessége, amelyek segítenek minél magasabbra juttatni webhelyedet egy keresőmotor (pl. a Google) találatai között, valahányszor egy felhasználó olyasmire keres rá, amit webhelyed is kínál. Ezt egy jobb pozíció megszerzésének vagy magasabb rangsorolásnak is szokás nevezni egy-egy releváns kulcsszóra.
Az internetezők többsége hozzászokott, hogy a Google általában az első találatok között sorolja majd fel azt, amit épp keresnek. Éppen ezért minél magasabb pozíciót sikerül elérned a keresőtalálatok között, annál nagyobb webhelyforgalomra, ez alapján pedig több ügyfélre és bevételre számíthatsz.
A SEO tehát rendkívül hasznos, azonban éppen olyan komplikált is lehet. Rengeteg webes cikk, könyv és egyéb forrás kínál útmutatást ebben a témában. A webhelytulajdonosok helyzetét tovább nehezíti, hogy a SEO trendek (a felhasználók keresési szokásai és a rangsoroló algoritmusok) változásai miatt folyamatosan átalakulnak a SEO „játékszabályai”, és ezekkel nem mindig egyszerű lépést tartani.
Nem csoda, hogy olyan sok cég kéri egy online marketingügynökség segítségét a keresőoptimalizálás, illetve egy teljes online stratégia kiépítéséhez.
Hogy működik a SEO – A legfontosabb kérdések és válaszok
A keresőoptimalizálást számtalan gyakran elhangzó kérdés övezi. Az alábbiakban szakmai irányból érkező válaszainkat olvashatod:
A SEO-nak befellegzett?
Igen, de valójában nem. A keresőoptimalizálás már durván két évtizede az online marketing szerves része, és ez a jövőben sem változik majd.
Sokan azért ismételgetik ezt a kérdést, mert a SEO rendszeresen átalakul, és azok a technikák, amelyek 5-8-10 évvel ezelőtt működtek, ma már teljesen életképtelenek lehetnek. A régi SEO-nak tehát valóban befellegzett, ezért kell lépést tartani az újdonságokkal, és a modern elvárásokhoz igazítani a meglévő stratégiákat.
Mi a legfontosabb SEO szempont?
Nincs olyan, hogy „legfontosabb SEO szempont”. Minden keresőmotor (főleg a Google) többféle tényezőt is figyelembe vesz a rangsoroláskor, és habár vannak, amelyek ezek közül fontosabbak a többinél (pl. a visszahivatkozások), nincs egyetlen egy sem közöttük, amit ki lehetne emelni, és csak azzal az egyel foglalkozni.
Sokan például azon tanakodnak, hogy megéri-e hosszú szöveges tartalmakat írni a jobb rangsorolás érdekében. Nos, igen, de csak akkor, ha azok a tartalmak tényleg hasznos információkkal vannak tele, nem pedig túlfogalmazott kitöltőszövegekkel, amik egyáltalán nem értékesek az olvasók számára.
Mikortól lesz eredményes a SEO?
Ez egy olyan gyakori kérdés, hogy egy egész cikkünk van a SEO eredményeiről. A rövid válasz azonban az, hogy senki sem tudja pontosan. A Google frissítéseinek köszönhetően, a SEO az egyik héten még „így” működik, egy héttel később pedig „úgy”.
A SEO „sebessége” attól is függ, hogy az ember milyen más webhelyekkel versenyzik az első pozíciókért, hányan vannak ezek a webhelyek, és így tovább. Egyszerűen túl sok tényező van, hogy erre a kérdésre konkrét választ lehessen adni.
A keresőoptimalizálásnak néhány hétre vagy néhány hónapra is szüksége lehet, hogy látható eredményeket hozzon, és ezek az eredmények általában nem egyik napról a másikra, hanem fokozatosan jelentkeznek majd.
Mi a különbség az on-site és az off-site SEO között?
Az on-site SEO azokra a SEO taktikákra és módszerekre utal, amelyeket a saját webhelyeden végzel el. Ilyen például a tartalmak optimalizálása, ezek összekötése belső hivatkozásokkal, a webhely sebességének javítása, és így tovább.
Az off-site SEO a webhelyen kívüli tényezők optimalizálását jelenti. Ez már lényegesen körülményesebb lehet, hiszen ezekbe gyakran nincs közvetlen beleszólásod (például, hogy kik hivatkoznak webhelyedre).
A linképítés túl körülményes – miért nem vásárolhatok inkább hivatkozásokat?
A linképítés lényege, hogy a kapott hivatkozásokat valahogyan kiérdemli webhelyed. Például értékes tartalmakat készítettél, amikre más webhelyek is szívesen hivatkoznak forrásként. Ez egy kiérdemelt link, aminek a Google szemében is értéke van.
A vásárolt linkek ezzel szemben általában gyengébb minőségűek a Google szemében, és ha fizetned kell értük, akkor nem sokat érsz majd el velük SEO terén.